Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjørelengde, reel?

Startet av Muffinman, tirsdag 16. september 2014, klokken 09:39

« forrige - neste »

Muffinman

Fikk i forrige uke oppgradert inntaket på huset fra 1x50A til 3x50. I samme slengen skulle hele tavla som delvis bestod av gamle krussikringer shines opp med nye jordfeilautomater. Måleren ble også byttet, og en ny 3x32A ble lagt ut på veggen. Skulle bare bruke 1x32A, men valgte trefase for å være forberedt for framtiden.

Et par timers prøvelading på 32A  (enfase) gjorde kabelen temmelig varm, og jeg begynte å se nærmere etter. Det viser seg at elektrikeren har brukt 4g4 kabel, mens han har skrevet 3x6 i tavlebeskrivelsen. Videre har han satt en 16A automat på 4 kvadrat enfase pluggen jeg hadde ute fra før, og hvor det stod 20A sikring tidligere...

Som om det ikke var nok kom jeg hjem til kaldt vann i dag. En 10A B-karakteristikk automat på en tank som skal trekke 1950W (knappe 8,5A) slår ut på noen minutter. Når jeg flytter berederen over på en 10A automat med C-karakteristikk står den, men overflaten blir veldig varm.

Moralen? Viktig at man følger godt med og sjekker utført arbeid. Jeg tar en telefon i morgen. Fyren er jo ærlig, så jeg mistenker at dette skyldes ren sløvskap.

RaBalder

Det hjelper ikke mye med ærlighet og/eller sløvhet dersom det medfører at "kåken" din brenner ned  :(


RonnyØ

Greit å følge med ja! Selv hadde jeg Eltilsynet på mitt helt nye hus. Der gikk han over og fant noen småfeil. Men det artige (tragiske) var at han ikke hadde skrudd på plass dekselet rundt sikringene etter seg. Så det gjorde jeg selv... :)
Husqvarna Automower 320

Muffinman

#3
Nå må jeg jenke meg litt på det med varmtvannstanken - selv om produsentens nettsider sier at elementet er på 1950w står det i lokket på selve tanken at denne har 3kw, og skal kobles med fast installasjon. Den er levert med en 1,5 kvadrat løs ledning og schuko, og begge deler blir bra varme. Tipper at de gamle krussikringene hadde mer å gå på før de røk, mens B-sikringen sa fra øyeblikkelig. Da er det nok rørleggeren som i fjor skulle ha kontaktet elektriker for å få korrekt installasjon, og ikke elektrikeren som tabbet i denne omgangen. Dessverre er det bare to kurser a 10A/1,5 kvadrat som ligger i kjellerboden - er det tillatt å øke sikring ut over 10A på dette tverrsnittet? Ser at det finnes 13A jordfeilautomater.

For øvrig er jo 3x32A kursen på 4mm mest graverende slik jeg ser det. Om man skulle finne på å belaste for fullt over tre faser via f.eks. en Zaptec ville det nok blitt farlig varmt. Og når man lader bil står det jo gjerne på hele natta.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. august 2014, klokken 21:45
kurser a 10A/1,5 kvadrat som ligger i kjelleren - er det tillatt å øke sikring ut over 10A på dette tverrsnittet? Ser at det finnes 13A jordfeilautomater.
Da vi skiftet tavle på vårt forrige hus i 1994 fikk vi montert 13A på 10mm2- da jeg spurte elektrikkern som skiftet tavle i vårt nåværende hus i 06 om det samme ble dette klart avvist- av brannsikringsgrunner- jeg tror ikke det er tillatt nå lenger.
Mtp varmtvannsberederen kan du evt skifte til større med lavere last- evt et dyrt prosjekt :(

Muffinman

Blæ, det er jo en ny 300L...blir vel neppe aktuelt å skifte. Men det har neppe særlig mye med lading av Tesla å gjøre :)

Bjoris

En må dessverre følge med folk i dag som tar nesten kr. 1.000 pr time, det er egentlig ille at det skal være slik...:

Jeg bestilte følgende:
Shuko (16 A) kombinert med 32 A uttak. Dette krever i utg.pkt egen sikring i garasjen for å ta den ned fra 32 A til 16A på uttaket til Leafen.

Her var de super kreative å kom med en boks som både hadde 32 A uttak og shuko med en liten sikring av typen "båt/bil" som skulle sikre shukoen. Vel, det gikk jo skeis, svidde sikringen sånn at den ikke gikk å få ut... Første dagen med nytt opplegg endte med nødkjøring til nærmeste hurtiglader for Leafen for å komme seg på jobb.

De skal ha for at de prøvde å gjøre det billig for meg, men til og med jeg som økonom syns det virket spinkelt. Enden på visa var at jeg nå både har shuko og indistrikontakt med egen 16 a sikring i garasjen i tillegg til både 1 og 3 fase 32 A:) På den ladekladden jeg har til Leafen som gir 16 A (USVE upgrade) har jeg byttet til industrikontakt så nå lader den fast på 16A uten lunk i kontakten, det er litt kjekt at en slipper å anke på slike opplegg!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. august 2014, klokken 21:45
For øvrig er jo 3x32A kursen på 4mm mest graverende slik jeg ser det. Om man skulle finne på å belaste for fullt over tre faser via f.eks. en Zaptec ville det nok blitt farlig varmt. Og når man lader bil står det jo gjerne på hele natta.

Jepp. Selv gummikabel som tåler 85 grader og skal ligge fritt på bakken samt ikke går innunder bolignormen er ikke godkjent for 32A med 4G4, maks 29A. Det er ikke sikkert 4G6 er nok heller, ofte må man opp på 4G10.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

#8
Sitat fra: bjoris på søndag 31. august 2014, klokken 22:30
På den ladekladden jeg har til Leafen som gir 16 A (USVE upgrade) har jeg byttet til industrikontakt så nå lader den fast på 16A uten lunk i kontakten, det er litt kjekt at en slipper å anke på slike opplegg!

Jepp, har faktisk også kjent min besøkelsestid og byttet ut schukoen på 13A Mennekes-kabelen med et 16A industristøpsel. Mister temperaturføleren som skal justere ned ladestrømmen om det blir varmt, men så er det vel heller ikke mye bruk for den når schukoen er historie. Måtte koble inn en motstand av hensiktsmessig verdi slik at styringen så riktig temperatur da.

Bjørn

@ Muffinmanen
Ang den v.vanntanken så hjalp jeg nettopp foreldrene mine i et nyinnkjøpt 80 talshus m denne problematikken.
Der var det en ny tank på 3000w som sto på en 13A kurs m 1,5mm2 kabel.. sikringen bar preg av å ha vært varm, lenge! Og var lett brunsvidd.
Bak dekselet på tanken kan du se om det er to element på 1,5kw, somregel er det slik. Da kan du klippe av en tråd mellom dem slik at tanken kun drar 1,5kw..
Tar jo litt lenger tid før vannet blir varmt igjen etter en tømming, men mest sans merker du sjelden noe til det.. :)

Muffinman

Mener det så ut som et enkelt element, men skal sjekke nærmere i kveld. Inntil da konstanterer jeg at den 10A C-sikringen jeg koblet til i går kveld holdt helt fra kaldt til varmt vann, men har nå satt på et tidsur som kobler ut 15 minutter pr time slik at det får kjølt seg ned. Mulig jeg øker til 50/50 inn/utkobling inntil jeg har en permanent løsning.

Muffinman

Snakket med elektrikeren, og han kunne fortelle at de hadde plukket feil kabel. Men de sjekket visst "tabellen" og det var visst lov med 4 kvadrat så lenge den var montert åpent på vegg. Men han gikk med på å skifte uten diskusjon. 16A automaten som egentlig skulle vært 20A tok han opp på eget initiativ og sa at han måtte tilbake og bytte den, de satte inn 16 kun fordi de ikke hadde med seg 20A.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. september 2014, klokken 10:34
Snakket med elektrikeren, og han kunne fortelle at de hadde plukket feil kabel. Men de sjekket visst "tabellen" og det var visst lov med 4 kvadrat så lenge den var montert åpent på vegg.

Hmm, høres merkelig ut. Sikker på at de ikke så på tabellen for 2-leder/1-fase og ikke 3-leder/3-fase? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Det kan ikke jeg svare for. Jeg synes vel at forklaringen var litt tynn, trodde maks for 4kvadrat var 25A om den lå åpent på vegg og 20A om kabelen ligger skjult.  Uansett,  med varmen kabelen utviklet på 1f 32A blir det ikke aktuelt å beholde installasjonen i nåværende form. Leste også av et spenningsfall på over 20v. Mye av det tror jeg skyldes lite stiv spenning fra trafo, men i så fall drar jo alle monner for å si det slik. Unødig at kabelen i seg selv skal spise opp mer.

Muffinman

Sitat fra: Bjørn på mandag 01. september 2014, klokken 07:44
Bak dekselet på tanken kan du se om det er to element på 1,5kw, somregel er det slik. Da kan du klippe av en tråd mellom dem slik at tanken kun drar 1,5kw..
Må vel si takk for denne. Problem solved :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA