Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det mulig for meg å bruke Elbil?

Startet av keka, tirsdag 16. september 2014, klokken 09:08

« forrige - neste »

keka

Hei

Jeg har kjørt min Citroen Saxo i 3 år uten problemer, vedlikeholdslading har blitt gjort etter anbefalte rutiner og jeg har kunnet kjørt til jobben (42 km) på ca 50 % av kapasiteten. Når jeg skulle lade bilen etter ferien høres bare et "klikk" (som fra et rele) fra motoren og ingen lamper lyser og ladingen starter ikke heller. Har noen her på forumet et forslag til hvor jeg kan begynne å feilsøke? Har forsøkt en "resetting" der hovedsikring fjernes og batteripolen taes av, uten at det ga noe resultat. Er temmelig grønn når det kommer til elektronikk så det er fint om dere bruker "teskjemetoden" på evt forklaringer;-)

Elmo

Eksakt når, og omtrent fra hvor hører du klikket? (jeg kan ikke huske at det er noe klikk når bilen skal starte lading.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

keka

Hei.

Klikket kommer ca 1 sekund etter at ladekabelen er koblet til bilen.

Silkefot

Hvor mye var bilen ladet når du dro på ferie og hvor lenge var du borte?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Elmo

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 09. september 2014, klokken 22:35
Hvor mye var bilen ladet når du dro på ferie og hvor lenge var du borte?
@Silkefot, Jeg antar du er inne på om totalspenningen er for lav til å starte laderen.

@keka, klarer du måle totaltspenningen? 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

keka

Hei

Er den type måling noe som krever spesialutstyr, eller går det med et vanlig multimeter? Har ikke målt dette før, og vet ikke hvor målepunktene er.

Mvh Ketil

møbelsnekkern

opplevde nøyaktig det samme klikket oss meg på ax'en. Setter på laderen og det kommer bare et klikk fra noe som virker og være et rele eller noe.  Tror det kan være pga. en vannlekkasje i vannpumpe og mulig det rettes opp med en reset ved bruk av diagnose utstyr...
Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

Elmo

Sitat fra: keka på torsdag 11. september 2014, klokken 10:31
Er den type måling noe som krever spesialutstyr, eller går det med et vanlig multimeter? Har ikke målt dette før, og vet ikke hvor målepunktene er.

Du må inn under lokket på elektronikkboksen og måle mellom "Batteri+" og "Batteri-" på dette bildet.
Men husk for all del at det er ENORME strømmer hvis du kortslutter mellom en rød og en grønn her, så vær stø på hånden ! !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

keka

Tusen takk for tipset! Da er det å låne et multimeter og forsiktig måle spenningen på pakka. Kommer tilbake med resultatet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA