Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Felg og Dekktråden fra Tempe Dekkservice AS (advarsel, inneholder reklame)

Startet av muggost, mandag 15. september 2014, klokken 12:00

« forrige - neste »

muggost

Hei, her har jeg en nøtt til dere...

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange kWh som går inn i, og ut av, bilen? Ved lading og kjøring respektivt.

1. Så vidt jeg vet, så finnes det ingen måte å lese av dette direkte i bilen.
2. Nettportalen Carwings viser ikke riktig. Det er mellom 8-12% underrapportering av tilbakelagte KM, og derfor kan jeg ikke se for meg at forbruket er riktig heller.
3. Gjennomsnittsforbruket (KWh/100KM) avlest i bilen stemmer heller ikke. Så det er ikke mulig å gange opp snittforbruk med antall KM i løpet av f.eks en uke/måned/etc. Jeg har desverre ikke noen bilder eller dokumentasjon akkurat nå, mens tester jeg gjorde i januar i år viser at tapet i rekkevidde på "verstingdagene" er mye større enn økningen i snittforbruk skulle tilsi. Kanskje snittforbruket bare viser det som drive uniten bruker, og unnlater å ta med air condition og andre ting?

Slik jeg ser det, står jeg igjen med kun ett alternativ: Å ta med en flyttbar KWh-teller til schuko-kontakt og bruke denne hver eneste gang jeg lader et sted. Kan det virkelig være så vanskelig å få avlest disse dataene i bilen????

emil

LeafSpy Pro har kWh måler, både i forbruk og gjenværende

muggost

Ok... det finnes ingen mulighet til å finne ut dette uten LeafSpy Pro?

Noen spørsmål bare:
For å få ut disse tallene trenger jeg...

- Bluetooth Scanner, ca 160,-
- Extension Cable, ca kr 60,-
- LeafSpy Pro, kr 100,-
- FancySchmancy android-tablet, kr 800+????

Må ja ha utstyret koblet til hele tiden for å lese av riktige data, eller kan jeg koble til èn gang i måneden å lese av da?

emil

#3
Mine kostnader:

Blåtann-OBDII dongle: 50kr
Android telefon: 300kr
LeafSpyPro: 100kr

Deksel og holder noen tiere på Ebay for å kunne montere den opp som en vanlig GPS.

Alt i alt under 500kr. Kompatibel androidtelefon kan du nesten få kastet etter deg gratis og da er du nede i en kostnad på 150kr. Kan godt være at medium versjonen av LeafSpy også viser kWh. Utstyret må være tilkoblet hele tiden, men jeg ville brukt det da i en periode for å sammenligne kWh forbruket der med hva bilen sier som forbruk pr mil for å sammenligne forskjellene.

Edit:
Rettet feil på OBDII dongla (skrev USB, riktig er blåtann)

D9

Hvorfor er det så viktig å ha disse tallene dønn nøyaktige?
'14 Leaf
'15 Evalia

Rio

Sitat fra: D9 på lørdag 30. august 2014, klokken 16:24
Hvorfor er det så viktig å ha disse tallene dønn nøyaktige?

Man får det aldri "dønn nøyaktig", for bilen kan ikke måle den kjemiske batteriprosessen nøyaktig nok. Og noen biler, spesielt generasjon 1 Leaf, har ingen god displaymulighet (som %).

Uansett, LeafSpy har stor verdi for å lære hva som tar strøm, hvor mye energi man har og hvor/når den forsvinner.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bobbulf

Sitat fra: muggost på lørdag 30. august 2014, klokken 12:11
Ok... det finnes ingen mulighet til å finne ut dette uten LeafSpy Pro?

Noen spørsmål bare:
For å få ut disse tallene trenger jeg...

- Bluetooth Scanner, ca 160,-
- Extension Cable, ca kr 60,-
- LeafSpy Pro, kr 100,-
- FancySchmancy android-tablet, kr 800+????

Må ja ha utstyret koblet til hele tiden for å lese av riktige data, eller kan jeg koble til èn gang i måneden å lese av da?
Her er en tråd fra ifjor som forklarer mye rundt bruken av app og bluetooth-adapter;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7911.0.html
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

ks

Har årets Acenta, men har ikke prøvd meg på OBD-II ennå. Har en Bluetooth-adapter som jeg kunne tenke meg å prøve.
Etter hva jeg forstår, er det det firkantede panelet som er rettet mot førereren under rattet man skal åpne?
Går det an å kjøre rundt med en ELM327 stikkende ut der?
Noen som har link til tydelige bilder av hvordan det ser ut på nyeste Leaf?

E_S

Sitat fra: ks på søndag 31. august 2014, klokken 11:27
Har årets Acenta, men har ikke prøvd meg på OBD-II ennå. Har en Bluetooth-adapter som jeg kunne tenke meg å prøve.
Etter hva jeg forstår, er det det firkantede panelet som er rettet mot førereren under rattet man skal åpne?
Går det an å kjøre rundt med en ELM327 stikkende ut der?
Noen som har link til tydelige bilder av hvordan det ser ut på nyeste Leaf?

På min bil sitter kontakten helt nede over pedalene. Ikke noe deksel over, og man ser den veldig lett når man titter inn ved pedalene.. Antar det er likt på Euro-modell, men er ikke 100% sikker. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: ks på søndag 31. august 2014, klokken 11:27
Har årets Acenta, men har ikke prøvd meg på OBD-II ennå. Har en Bluetooth-adapter som jeg kunne tenke meg å prøve.
Etter hva jeg forstår, er det det firkantede panelet som er rettet mot førereren under rattet man skal åpne?
Går det an å kjøre rundt med en ELM327 stikkende ut der?
Noen som har link til tydelige bilder av hvordan det ser ut på nyeste Leaf?

Bak det panelet ja. Kan eventuellt bruke en 20cm skjøteledning med vinklet kontakt og få selve dongla under dash.

muggost

Sitat fra: D9 på lørdag 30. august 2014, klokken 16:24
Hvorfor er det så viktig å ha disse tallene dønn nøyaktige?

Tja. Hvis du fylte bensin på gamlebilen din, hadde du akseptert det hvis pumpa bare viste mengde i 5 liters intervaller? Eller at justervesenet aksepterte avvik på +- 15% ?

Hvis bilen oppgir snittforbruk på 0.7 liter/mila, men du selv erfarer at reelt forbruk er 1.0 liter/mila, ville du bare godtatt det?

På en måte er det ikke så nøye, jeg vet det er billigere å kjøre elbil enn bensinbil. Men på en annen måte... jeg vil vite hva det koster å bruke bilen min. Jeg vil kunne si til venner, kolleger og familie at de kan forvente at det er 15% merforbruk enn det bilen selv oppgir. Når forskjellen er så stor (hvis den er det da) så er det ikke helt ubetydelig.

La oss si at jeg har et snittforbruk på 135W/km i perioden APR-SEP og 165W/km i perioden OKT-MAR. La oss også anta at strømprisen er 0,65 kr/KWh i APR-SEP og 0.85 kr/kWh i OKT-MAR. Videre kjører jeg ca 2000 km i måneden flatt gjennom hele året. Dette er ganske representativt for mitt bruk.

Prisen blir da:
APR-SEP : 1620 KWh = 1053 kr.
OKT-MAR: 1980 KWh = 1683 kr.
SUM       : 3600 KWh = 2736 kr.

Med 15% avvik snakker vi om 4140 KWh eller 3146 kr. I det store og det hele så er de 400 kronene i løpet av et år en bagatell å irritere seg over, men jeg irriterer meg veldig over at jeg ikke kan få en reell oversikt over det faktiske forbruket. Hva koster det egentlig å ha elbil? Hva når avgiftsfordelene forsvinner? Vil det fortsatt være billigere å kjøre elbil? Svaret på det vil jo være: Vet ikke.

Og hva med de wattene jeg bruker til å forvarme bilen på vinterstid. Det blir en del av dem også i løpet av et helt år. De bør jo også regnes med. Hadde jeg hatt en dieselbil med vebasto så ville jeg fått samme effekten, men der kunne jeg jo sett hvor mange km jeg hadde kjørt når tanken var tom. Det kan jeg ikke med elbil.

For å ytterligere komplisere saken: i Norge er strømprisen lav. I Danmark er det en helt annen situasjon. Det er liten grunn til å tro at situasjonen skal bli den samme her, men hva som vil skje om 5 år kan jo ingen spå helt nøyaktig. Vinteren 2010 var jo strømprisene her til lands skyhøye. Første kvartal 2010 hadde en gjennomsnittspris på 1.12 kr/KWh (ink avgifter). Da ville det ovennevnte regnestykket vært helt annerledes.

Jeg kunne fortsatt å raljere på dette inn i all evighet, men for å oppsummere: Det handler ikke så mye om pengene (akkurat nå), det handler om prinsippet: Jeg vil vite hva det koster å kjøre med min bil. :-)


D9

Vel. Ok. Skjønner poenget, men bryr meg ikke så mye selv. For meg handler ikke elbil primært om å spare penger, men det er helt klart en bonus.
Man får vel kjøpt en sak som man plugger inn i støpselet som måler hvor mye som forbrukes. Da er det vel bare å måle antall kilometer kjørt mellom ladinger.
'14 Leaf
'15 Evalia

elektrolux

Har du vurdert å montere en kWt teller i bilen. Mellom inntaket og laderen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


muggost

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. september 2014, klokken 12:00
Har du vurdert å montere en kWt teller i bilen. Mellom inntaket og laderen?

nei... går det an?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA