Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av haugejan, mandag 15. september 2014, klokken 10:39

« forrige - neste »

haugejan

Det nærmer seg levering av min e-Golf og prøver nå å finne ut kva for vinterdekk eg skal gå for. Rullemotstand vil være ein viktig faktor også på vinterdekka. Michelin X-Ice XI13 har C i rullemostand som ikkje er heilt gale. Frå forhandler har eg fått info om att dei kan levere Nokian eller Continental men usikker på kva desse har.

Lure også på om ein kan gå ned til 195/55/16 for å få redusert rullemostanden meir.

Nokon som har tenkt på dette? Og dere som har fått levert bil, kva for dekk har dere fått med?
Bestilt e-Golf intro med varmepumpe + alt utstyr samt 18" Durban 27.02

tinker

Nokian hakka R2 har B i rullemotstand og var de laveste jeg kunne finne av piggfritt.

Jeg har Zoe, ikke golf, men jeg gikk for 185/65. Her på Sørlandet er vinteren i stor grad slaps, og tanken er at smalere dekk har mindre overflate og synker dermed lettere igjennom. Er det mye hard snø der du bor er det muligens bedre med bredere dekk.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

haugejan

Hakka R2 er nokk eit meget godt alternativ ja. Spørsmålet blir da kva for dimensjon ein bør gå på. Skal ha dei på original felgane så 205/55-16 er vell det som et standard. Nokon mindre enn 195/55-16 vill vell ikkje gå på desse?
Bestilt e-Golf intro med varmepumpe + alt utstyr samt 18" Durban 27.02

Gordon Retriever

Nokian R2 er et godt valg mht. rullemotstand.
195/60-16 gir rulleomkrets mest mulig likt originalstørrelsen. :)

Råde

Har kjørt R2 med golf VII (TSI) og bemerket en hvining ved hastighet rundt 40-60. Samme problem i en Suzuki. Men, bevares, et dekk som kommer høyt i tester.
e-Golf | X75D

soarer

jeg tør i allefall ikke velge vinterdekk etter hvem som har lavest rullemotstand.  ???

Jeg var med GoodYear og fikk testet deres dekk mot de 3 størrste konkurentene, på Åre.
Og jeg anbefaler heller å velge dekk for grep i forhold til kjøreforholdene du oppleveer der du kjører til vanlig.
Les store seriøse tester som NAF.....

Her i Trøndelag, så er det blitt mer og mer 0 føre, med fare for isete vei. Og da kommer jeg helt klart til å velge et av mine favoritt merker.... Nokia, eller Goodyear. 

Liten rullemotstand betyr lite grep, når du virkelig trenger det! Med feil dekk, så må du halvere farten i svingen!!!  ;)
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

haugejan

Men da må nokian hakka R2 være eit bra dekk. Tester viser att det fungere meget bra pluss att det har lav rullemotstand.
Bestilt e-Golf intro med varmepumpe + alt utstyr samt 18" Durban 27.02

emil

Velger godt grep på vinterføre og egenskaper på våt vei og bremselengde på sommerdekk foran lav rullemotstand.

Hvis man er avhengig av lavest mulig rullemotstand for å klare den daglige kjøringen i forhold til lading har man valgt feil type bil, om det så blir litt ekstra ladetid på langturer så skal jeg fint leve med det.

Sense

#8
Sitat fra: tinker på lørdag 30. august 2014, klokken 10:40
Er det mye hard snø der du bor er det muligens bedre med bredere dekk.

Det tror jeg ikke. Hovedregelen er at jo smalere dekk, jo mer trykk på det området som berører veibanen, inntil en viss grense.
Selv rallybiler kjører med "sykkeldekk" på vinterføre for best mulig grep på hardpakket snø og is.

Cowboystrekk

Sitat fra: soarer på lørdag 30. august 2014, klokken 20:44
Liten rullemotstand betyr lite grep, når du virkelig trenger det! Med feil dekk, så må du halvere farten i svingen!!!  ;)
På piggfrie vinterdekk stemmer ikke dette. Les den forrige vintertesten til, de 2 piggfridekkene som vant og hadde best grep i de fleste krevende disipliner var de 2 som hadde lavest rullemotstand, Micheling Xi3 og Nokian R2. På sommerdekk stemmer det ofte, men ikke alltid, flere av toppdekkene der er faktisk de som har best rullemotstand og, selv om resultatene er mer sprikende enn for vinterdekkene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

For de som vil ha piggfrie dekk er Michelin Xi3 og Nokian R2 de klart beste dekkene da de yter helt i toppen på snø og is og allikevel skårer best på rullemotstand. Av piggdekkene er Nokian hakka 8 det beste valget og det har faktisk lav rullemotstand det og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

soarer

#11
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 02. september 2014, klokken 13:55
Sitat fra: soarer på lørdag 30. august 2014, klokken 20:44
Liten rullemotstand betyr lite grep, når du virkelig trenger det! Med feil dekk, så må du halvere farten i svingen!!!  ;)
På piggfrie vinterdekk stemmer ikke dette. Les den forrige vintertesten til, de 2 piggfridekkene som vant og hadde best grep i de fleste krevende disipliner var de 2 som hadde lavest rullemotstand, Micheling Xi3 og Nokian R2. På sommerdekk stemmer det ofte, men ikke alltid, flere av toppdekkene der er faktisk de som har best rullemotstand og, selv om resultatene er mer sprikende enn for vinterdekkene.

Nå husker jeg ikke nøyaktig betegnelse på Dekkene vi testet på ÅRE, men...
Nokia føltes som det dekket som var satt opp for de som ønsket mest action.
GoodYear (UltraGrip Ice 2) og Continental, føltes begge som de var satt opp for den som ville ha max komfort og forutsigbarhet.
Micheline ( X-ICE ) var et hav bak, når vi skulle kjøre svinget bane. Vi måtte faktisk halvere farten!!! Helt bokstavlig talt!
Jeg må finne frem dekk infoen, for å være helt sikker på hvilke utgaver vi brukte.
Test bil Audi A3, altså ikke så ulik e-Golf  :)





En meget lang dag på isen, ga mange svar. Og den store overaskelsen var ikke at Good Year har blitt så bra, men at Micheline var så mye dårligere en de 3 andre.....

Jeg har selv valgt å gå for Good Year på min e-Golf, når den kommer en gang... :-[

2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

El-motor

Min dekkleverandør anbefalte 195/65-15 og Hakka R. Han mente R2 var et bra dekk, men det ble slitt altfor fort og at R dermed var et bedre økonomisk valg da det holdt flere km. Hva sier dere gamle ringrever?

E_S

Det høres ut som han holder på å brenne inne med noen Hakka R i den dimensjonen på lager som han vil bli kvitt til intetanende kunder. Altså, ikke hør på det. Hadde selv R2 på forrige fossilbil og de ble ikke noe spesielt fort slitt, enda det var en bil med 300 hk.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: El-motor på torsdag 04. september 2014, klokken 11:40
Min dekkleverandør anbefalte 195/65-15 og Hakka R. Han mente R2 var et bra dekk, men det ble slitt altfor fort og at R dermed var et bedre økonomisk valg da det holdt flere km. Hva sier dere gamle ringrever?

At han har R på lager ;)

Jeg har R2 på Teslaen, nesten ingen målbar slitasje etter 12.000km i vinter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA