Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forvarming 16-32

Startet av Silje Wi, søndag 14. september 2014, klokken 19:10

« forrige - neste »

Silje Wi

Hei!

Jeg har kjøpt meg Nissan Leaf 2011 mod. Den har ladet helt fint inntil for en dag siden. Jeg fikk med ladeledning og lader den som regel på 10 Am, men da jeg kom til bilen i dagmorges, hadde den ikke ladet i løpet av natten. Forstår heller ikke helt veiledningen om hvordan lysene skal lyse når det lades. Slukkes de etter 15 min, mens den fremdeles lader? Kan manglende lading ha sammenheng med skjøteledning fra stikkontakt til ladeledningen? Den skal egentlig tåle lading på 16 Am og jeg har ladet i flere uker, men nå skjer det noe jeg ikke forstår. Noen som kan forklare hva som skjer når den nå ikke lader? (Ingen sikring hadde gått og ledningen er ikke varm, verken ladeledning eller skjøteledingen).

NilsG

Kan ingen ting om Lef, men et spørsmål om skjøteledningen: Er det bare ledning eller snelle? Hvis det er snelle så kan temperatursikringen være gått.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Trafikkbestyrer

Hei

Jeg kan prøve å hjelpe deg litt på vei.

lade lysene lyser under hele ladingen. Den blinker for å indikere hvor langt den har kommet med ladingen / batteristatus. Da batteriet er ferdig oppladet slukker alle tre ladelysene.

Lyser laderen da du setter den i kontakten? Den skal lyse grønt! Da ladingen starter skal et lys til lade på "kladden"

Har lest at skjøteledning til ladekabelen ikke er anbefalt.

emil

Lading fra skjøteledning er ikke anbefalt. Gjort "riktig" er det ikke noe problem, men det må i alle tilfeller kun være som nødløsning og ikke den vanlige måten å lade på.

Silje Wi

Tusen takk for svar! Ble litt bekymret ang. skjøteledning fordi min parkering er for langt fra huset/stikkontakt og eneste måten jeg kan lade på. Fikk ingen advarsel fra selger om dette da jeg sa jeg måtte bruke skjøteledning. Derimot har jeg også lest om dette. Noen mener dette er sterkt overdrevet, men ringte Leafeksperten fra forhandleren i går og han sa at skjøteledningen burde være tjukkere enn ladeledningen. Det er ikke snelle og det var heller ikke den som var problemet. Det viser seg at timeren på lading stod på kun fra 22.00 - 06.00 ;) Skal få en elektriker til å se på skjøteledningen. Til deg med forklaringen om lysene. Takk! Det oppklarte hvordan lysene i bilen lyser.(Har lest litt i tillegg) Jeg har ikke "kladd" på min ladeleding. Jeg har en oransje ledning med blå lys oppe ved tilkoblingen og som lyser på den styrken jeg har valg. Nå er bilen fulladet og jeg kan lade når som helst på døgnet. Takk for engasjementet!

Silje Wi

Jeg hadde nok i tillegg tatt ut ladeledningen litt etter 22 den kvelden, derfor litt oppladet, men jeg hadde jo liksom ladet hele dagen og har nok tatt inn ledningen for natten uten å sjekke om den var fulladet. Håper andre kan lære av dette, men burde kanskje være slettet, da dette bare hadde med timerinnstilliger å gjøre. ;)

emil

Sitat fra: Silje Wi på lørdag 30. august 2014, klokken 08:58
Tusen takk for svar! Ble litt bekymret ang. skjøteledning fordi min parkering er for langt fra huset/stikkontakt og eneste måten jeg kan lade på. Fikk ingen advarsel fra selger om dette da jeg sa jeg måtte bruke skjøteledning. Derimot har jeg også lest om dette. Noen mener dette er sterkt overdrevet, men ringte Leafeksperten fra forhandleren i går og han sa at skjøteledningen burde være tjukkere enn ladeledningen.

Mange av de skjøteledningen som selges som 16A takler det fint i korte perioder til f.eks gressklipper eller andre maskiner som går i korte intervaller, i tillegg er beskyttelse mot fukt viktig hvis den ligger ute hele tiden. Forsåvidt greit tips å se etter skjøteledning som er tjukkere enn ladekabelen, men man bør også sjekke merkingen på kabelen. Regner med at elektrikker vil finne en akseptabel løsning.

Sitat
Jeg har ikke "kladd" på min ladeleding. Jeg har en oransje ledning med blå lys oppe ved tilkoblingen og som lyser på den styrken jeg har valg. Nå er bilen fulladet og jeg kan lade når som helst på døgnet. Takk for engasjementet!

Høres ut som den veldig fine Charge-Amps kabelen. Ville nok ha satt den til 10A til all vanlig lading (også andre steder) og kun brukt 16A de gangene du har behov for mer strøm på kortere tid. 16A lading over lang tid kan gi varmgang og i værste fall smelte konaktene, men det kan forsåvidt også skje på 10A hvis kontaktene er slitt.

Jeg lader mye fra offentlige stolper og har gjort det til en vane å kjenne på kontakten hvis jeg avbryter lading før fulladet. Er pinnene på kontakten så varme at jeg ikke kan holde på de begynner nok kontakten i stolpen å bli så slitt at den bør byttes så jeg melder fra til eier og de fleste takker og bytter innen kort tid.

muggost

Vedr lading med skjøteledning:

Hvis du ikke har det allerede, skaff deg en tjukk gummiledning som tåler å ligge ute. Når du lader fra skjøteledning så ruller du ledningen helt ut, passer på at det ikke blir skarpe bøyer/knekker på ledningen. Tenk på det som en vannslange som skal ha best mulig flyt av vann :-)

Hvis du bare mangler et lite stykke for å få ladet, så hadde jeg gått til innkjøp av en ekstra ladekabel med ekstra lang ledning. Det er flere nettbutikker som selger dette. Husk også at du kan klippe en skjøteledning i to, og sette på ny kontakt i skjøten (eller få en elektriker til å gjøre det). Jo kortere skjøteledning du har, jo mindre varmeutvikling vil du få.

For brannsikkerhetens skyld: Har du mulighet til å legge ut en ny 16A kurs helt til der bilen står? Det er nok ikke så dumt, og kostnaden har du tjent inn etter noen måneder med elbilkjøring :-)

Trafikkbestyrer

Hei Silje :) bra du fant det ut. Ønsker du å lade utenom timer funksjonen, kan du trykke på en knapp på din venstre side, mot døra. Se etter en bryter som har en klokke med et ledning på. Trykker du på denne lader bilen straks å opp til 100 %

Silje Wi

Takk for mange gode tips til nybegynner. Skal sjekke ut dette med skjøteledning og evt. punkt nærmere. Det må nok en elektriker gjøre. Har ikke ladet med 16A ennå, og jeg skal ha dette i minne. Skal nok finne ut av "hele" bilen etter hvert og elbilforum viser seg å være genialt til dette. :) Manualer er kjedelige ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA