Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

mr_Utopia

@ Amoss.

Point taken ang pris på Model S. Men nå sklir det vel ut OT. Bør kanskje fortesttes i en egen/annen tråd? Veldig interressant emne.

cirys1

Ser med litt forundring at flere P85D har blitt skrudd bra opp de siste dagene, er det fordi det nærmer seg levering at de blir dyrere??
Denne f.eks prisutvikling : 1mars 900k, 3mars 899k, 10 mars 936k
http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5372778&finnkode=56109905

Denne utvikling: 1mars 949k, 3mars 939k, 10mars 929k, nå 969k
http://www.finn.no/finn/car/used/object?folderId=5372778&finnkode=56046961

weld77

Det forventes muligens en saftig prisjustering når en dollar koster godt over 8 kroner. De første var priset med dollaren på 6.7 (relativt til USA-priser), så ble de repriset på 7.5 i desember i fjor og så en liten justering rundt 7.7 eller noe slikt.

Så om nyrpisene spretter ganske kraftig de neste dagene burde ikke komme som noen stor overraskelse.

cirys1

Sitat fra: weld77 på lørdag 14. mars 2015, klokken 20:01
Så om nyrpisene spretter ganske kraftig de neste dagene burde ikke komme som noen stor overraskelse.

Har tenkt tanken selv, prøvde og spørre en Tesla selger om det her om dagen når jeg var innom, men han var ganske ærlig og svarte bare at det får ikke de vite før eventuelt rett før.

Bilpriser må bestå av mer enn valutasvingninger, for om Tesla for et kraftig hopp til nå så kommer omsetningen til og falle. Bilen har økt så mye det siste året at nye bestillinger disse dager kan nesten ikke forsvares med vanlig lønn. Nå er Tesla markedet i Norge veldig lite, men til gjengjeld for de en testarena som er helt unik, ifra -40 vinter til pissregn i 100 dager på rad. ifra mye bratte opp og ned stigninger til motorveikjøring. Data som er viktig for og videreutvikle bilen i tillegg så er de fleste nordmenn som kjøper Tesla ganske teknologiinteresserte og det er stort sett ganske vanlige folk med "vanlige" lønninger som kjøper..   I andre land er det ikke slik i det hele tatt de som kjøper Tesla er de som har kjørt BMW 7 serie, MB S klasse osv. før..

Det blir spennende og se utviklingen, på et eller annet sted så må det stoppe opp, men hvor (smerte)/grensen ligger blir spennende og se framover. Min antagelse er at det har stoppet mye opp allerede sammenlignet med fjorårets høst..  :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Hva man er villig til å betale for en brukt Tesla blir ikke alltid styrt av dollarkursen. Det er passert en del magiske grenser og folk generelt generelt bruker bare ikke 700.000 ++ på bruktbil. Bruksfordelene vil bli strammet inn og det er ytterst få som "bare må" ha den siste raskeste bilen denne uka.

Brukte Tesla vil bli veldig populære når de kommer under 500.000, men det er nok slutt på "gullfebereren" på brukte Tesla på bruktmarkedet. Klart noen prøver seg, men det er den endelige salgsprisen som teller.
Hvis økt dollarkurs reflekteres på Tesla så ender det med at de priser seg ut av det norske markedet (som et volum produkt), til og med uten avgifter....

Havebigfun

Dere bør regne med at listeprisene går opp- spørs er når- denne helgen, neste helg eller litt senere! (og hvor mye)
Mtp hva man har råd til i Norge er det bare å se på bilparken- svært mange fossilbiler på over 600 k ny- potensialet mtp nye Teslakunder er altså fortsatt tilstede.
Flere artikler som i VG idag med terningkast 6- og det kommer nye kjøpere til- også mtp bruktbilene- for å komme tilbake til topic.

cirys1

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 21:12
Dere bør regne med at listeprisene går opp- spørs er når- denne helgen, neste helg eller litt senere! (og hvor mye)
Mtp hva man har råd til i Norge er det bare å se på bilparken- svært mange fossilbiler på over 600 k ny- potensialet mtp nye Teslakunder er altså fortsatt tilstede.
Flere artikler som i VG idag med terningkast 6- og det kommer nye kjøpere til- også mtp bruktbilene- for å komme tilbake til topic.
Visst man ønsker et fremdeles volumsalg i Norge så mener jeg at det er mest rettferdig og sette den opp mot familiestandarden VW Passat, der toppmodellen ligger på rundt 550k, ingen tvil om at det er mange som har råd til biler i 700k++ segmentet men da er man utenfor den vanlige standarden (mange syns også at VW også er for dyr og Skoda salget i Norge har eksplodert i de siste årene noe som gir et pekepinn)  :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 21:12
..Mtp hva man har råd til i Norge er det bare å se på bilparken- svært mange fossilbiler på over 600 k ny- potensialet mtp nye Teslakunder er altså fortsatt tilstede....
Stor forskjell hva man er villig til å betale på en ny bil og en brukt. Se på salgsstatistikken (ikke hva noen prøver seg med på Finn.no) og man ser at det er ikke store volum i +600.000 markedet.
Men det er mange som drømmer om store gevinster, men veldig få opplever dette....

Dennis

Mange optimister på finn enda som tror de ikke skal ha normalt verditap på bilen.

Ligger en rød 2013 P85+ ute til hele 765 000 som har gått nesten 40k
Det er vel ca 150 000 for høyt :P

Havebigfun

Samtidig er det 29P under 600 k- prisen har definitivt sunket i forhold til for 6-8 uker siden.

Knut Erling Øen

Ganske sikker på at de prisene på bruktmarkedet er en forbigående dipp. Prisene vil stige i igjen så snart alle som har bestilt nye "D" biler nå i mars april har fått solgt sine
tidligere biler. Mod S nå under 600´vil ansees som et kupp om noen måneder. Sannsynligvis vil prisene på nye biler stige ganske snart. Når man sammenligner med tilsvarende spekkede fossilvarianter er det fortsatt mye gå på. Tror egentlig ikke at 100-200 opp vil ha så mye å si og heller plasserer Mod S nærmere der den hører hjemme - nemlig i premium segmentet.
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

cirys1

Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 14. mars 2015, klokken 22:53
Ganske sikker på at de prisene på bruktmarkedet er en forbigående dipp. Prisene vil stige i igjen så snart alle som har bestilt nye "D" biler nå i mars april har fått solgt sine
tidligere biler. Mod S nå under 600´vil ansees som et kupp om noen måneder. Sannsynligvis vil prisene på nye biler stige ganske snart. Når man sammenligner med tilsvarende spekkede fossilvarianter er det fortsatt mye gå på. Tror egentlig ikke at 100-200 opp vil ha så mye å si og heller plasserer Mod S nærmere der den hører hjemme - nemlig i premium segmentet.

Det er helt uinteressant for Tesla hvordan bruktbilprisene "oppfører" seg, det som er  viktig for selskapet er at de fortsetter og selge biler (nye) ellers så stopper "hjulet" opp.. Visst prisene fortsetter slik som det siste året så mister de "vanlige mannen i gata" som har bidratt betydelig til det høye salget i Norge. Men på en annen side så fins det ganske mange byer i Europa og resten av verden som det fins flere potensielt mulige Tesla kjøpere enn hele Norge, så det er ikke sikker at Tesla som selskap tar dette så høytidelig..  :)

Generelt er det et problem med eksport til hvilket som helst sted når valutautviklingen har vært som den har vært..

Det blir uansett veldig spennede og følge med på de neste månedene.. 

ØyvindO

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 14. mars 2015, klokken 22:11
Samtidig er det 29P under 600 k- prisen har definitivt sunket i forhold til for 6-8 uker siden.

Ja. Og om 6-8 uker så har den sunket ytterligere. Mistenkelig likt et vanlig bruktbilmarked altså ;)

Dennis

Neida, Tesla er en bil som er så spesiell så den følger ikke bruktbilmarkedet, kommer til og med å gå opp i pris igjen.


:P :P :P :P :P :P


Tesla har som alle andre nesten fulgt bilmarkedet helt likt på bruktpriser som andre biler i samme klasse, utenom helt i starten. Eneste grunnen til at noen har hatt mindre verditap har vært pga prisøkninger og at man har vært heldig med bla. dollarkurs.

Car-El

Og så når dollaren synker kommer det avgiftskåte FRP med MVA og engangsavgift på elbiler...  Så vi kan holde høy bruktbilpris på vår TMS.  :)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA