Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

krister461

#690
Nå henger jeg ikke med på diskusjonene her, men om noen er interessert kan jeg fortelle at min S85 nettopp ble solgt etter en uke på finn. Den var 12 mnd, gått 25k og jeg hadde et tap på ca 6% av nypris.

tonl

Sitat fra: krister461 på fredag 13. mars 2015, klokken 07:56
Nå henger jeg ikke med på diskusjonene her, men om noen er interessert kan jeg fortelle at min S85 nettopp ble solgt etter en uke på finn. Den var 12 mnd, gått 25k og jeg hadde et tap på ca 6% av nypris.


Ser at diskusjonen er begynner "å spore av"...
6% tap av nypris er vel ganske bra. Bestilte du bilen før pris oppgang november 2013 eller?

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på torsdag 12. mars 2015, klokken 14:19
Nytt blogginnlegg fra Tesla i går. Av en eller annen grunn ser den ikke ut til å dukke opp på den norske siden. Kanskje bare ikke oversatt enda?
http://www.teslamotors.com/blog/peace-mind-guarantee

SitatA Peace of Mind Guarantee
The Tesla Motors Team March 11, 2015

We recognize that many European drivers prefer to lease their automobiles, personally or through their company, so we now offer the Tesla Resale Value Guarantee in all 11 European markets where we sell Model S.

Fyrte avgårde mail til min DS i går for å få bekreftet at finansiering gjennom Tesla nå er omfattet av denne garantien. Utvetydig bekreftet :) (maste også om utleveringsdato så klart, kan ikke la en anledning til å plage DS med spørsmål om utleveringsdato gå til spille)
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

krister461

Sitat fra: tonl på fredag 13. mars 2015, klokken 08:45
Sitat fra: krister461 på fredag 13. mars 2015, klokken 07:56
Nå henger jeg ikke med på diskusjonene her, men om noen er interessert kan jeg fortelle at min S85 nettopp ble solgt etter en uke på finn. Den var 12 mnd, gått 25k og jeg hadde et tap på ca 6% av nypris.


Ser at diskusjonen er begynner "å spore av"...
6% tap av nypris er vel ganske bra. Bestilte du bilen før pris oppgang november 2013 eller?
Det er veldig bra ja. Bestilte sep 13. :-)

dainai

Litt OT, men:
Vurder tesla S60 med techpakke(autopilot) opp mot S85 uten tech. Hva skulle dere gått før?
S60 blir "kulere" med autopilot, selfpark etc men S85 har raskere SC-lading och bedre rekkevide.
Kan ikke bestemme meg  ::)

Trustno1

Sitat fra: dainai på fredag 13. mars 2015, klokken 13:03
Litt OT, men:
Vurder tesla S60 med techpakke(autopilot) opp mot S85 uten tech. Hva skulle dere gått før?
S60 blir "kulere" med autopilot, selfpark etc men S85 har raskere SC-lading och bedre rekkevide.
Kan ikke bestemme meg  ::)

Om valget hadde stått mellom P85 uten autopilot og S85 med autopilot hadde jeg ikke vært i tvil om å ta autopiloten.
Derimot når valget står mellom S60 og S85 er jeg noe mer usikker, her må du nesten se ann bruksmønsteret ditt.
Kjører du mye langturer som krever supercharger hadde jeg ikke gått ned på en S60, på en annen side så er det jo også nettop langturer som det er allright å ha autopilot.

aness

Sitat fra: Trustno1 på fredag 13. mars 2015, klokken 13:06
Sitat fra: dainai på fredag 13. mars 2015, klokken 13:03
Litt OT, men:
Vurder tesla S60 med techpakke(autopilot) opp mot S85 uten tech. Hva skulle dere gått før?
S60 blir "kulere" med autopilot, selfpark etc men S85 har raskere SC-lading och bedre rekkevide.
Kan ikke bestemme meg  ::)

Om valget hadde stått mellom P85 uten autopilot og S85 med autopilot hadde jeg ikke vært i tvil om å ta autopiloten.
Derimot når valget står mellom S60 og S85 er jeg noe mer usikker, her må du nesten se ann bruksmønsteret ditt.
Kjører du mye langturer som krever supercharger hadde jeg ikke gått ned på en S60, på en annen side så er det jo også nettop langturer som det er allright å ha autopilot.

Enig i at man må se an bruksmønster, men det er faktisk i rushtrafikken og i kø ellers at autopilot/ACC er mest kjekt.
På langturer har man jo uansett vanlig CC.

Car-El

@kos - du e inne på noe der. Kan det være derfor æ "spore av" med vindusviskere? Eller er det en hentydning til å være litt mere "klar i synet"?

@havebigfun - du må uttale dæ klarere. Selv om ikke æ trur det går.



@resten - tror det kan være en ide å heller la tråden bruker til det som den var tenkt på. Å FORTELLE HVOR MYE PENGER TESLAER ER SOLGT FOR. For alt annet: Skaff dokker et hotellrom.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cirys1

Sitat fra: Car-El på fredag 13. mars 2015, klokken 16:11
@resten - tror det kan være en ide å heller la tråden bruker til det som den var tenkt på. Å FORTELLE HVOR MYE PENGER TESLAER ER SOLGT FOR. For alt annet: Skaff dokker et hotellrom.

@Car-El
Les første post, denne tråden er for spekulasjoner rundt prisene på Tesla, for hva de faktisk er solgt for fins det en egen tråd..  :P

kos

Sitat fra: Car-El på fredag 13. mars 2015, klokken 16:11
@kos - du e inne på noe der. Kan det være derfor æ "spore av" med vindusviskere? Eller er det en hentydning til å være litt mere "klar i synet"?

@havebigfun - du må uttale dæ klarere. Selv om ikke æ trur det går.



@resten - tror det kan være en ide å heller la tråden bruker til det som den var tenkt på. Å FORTELLE HVOR MYE PENGER TESLAER ER SOLGT FOR. For alt annet: Skaff dokker et hotellrom.

Nå har jeg ikke akkurat overeksponert meg på denne tråden - men når noen faktisk begynner å lage en tråd om hvem har gjort det beste kjøpet - falt det litt naturlig inn å fortelle at der er vi i samme båt alle med Tesla. Brukt eller ikke, og dette kan faktisk stoppe ganske fort opp.

cirys1

Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 16:39
Nå har jeg ikke akkurat overeksponert meg på denne tråden - men når noen faktisk begynner å lage en tråd om hvem har gjort det beste kjøpet - falt det litt naturlig inn å fortelle at der er vi i samme båt alle med Tesla. Brukt eller ikke, og dette kan faktisk stoppe ganske fort opp.

Du har et meget bra poeng, Tesla har i disse dager blitt en veldig dyr bil. Det er ikke alle som klarer og forsvare engangskostnaden ( ser at flere nevner at Tesla koster ca 200k mindre enn en fossil i bruk, verditap osv) Visst Tesla gjør ett nytt stort hopp i nybilpris er jeg redd for at mange trekker seg. Det er nevnt at i andre tråder at Tesla er vesentlig billigere i Norge enn USA, en skummel utvikling vil jeg si.

Jeg håper Tesla klarer og vill slippe model 3 snart, slik at "alle" for en smakebit, det tror jeg vill gange alle eiere med bedre teknologi, større satsting på flere områder m.m. også vill det være en kjempeutfordrer til de etablerte ("Leif",egolf,i3, Kia husker ikke navnet på deg) disse bilene dekker alle folks behov i 90% av vanlig hverdag (kjøre til og fra jobb, handle, hente unger, kjøre unger etc) men med engang man skal noe mer "faller" disse igjennom...
Så mitt syn på det er at det det og slippe model 3 er mye viktigere enn og slippe en ny "millionbil" som X ser ut til og bli ut på markedet..  :)

kos

Sitat fra: cirys1 på fredag 13. mars 2015, klokken 23:49
Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 16:39
Nå har jeg ikke akkurat overeksponert meg på denne tråden - men når noen faktisk begynner å lage en tråd om hvem har gjort det beste kjøpet - falt det litt naturlig inn å fortelle at der er vi i samme båt alle med Tesla. Brukt eller ikke, og dette kan faktisk stoppe ganske fort opp.

Du har et meget bra poeng, Tesla har i disse dager blitt en veldig dyr bil. Det er ikke alle som klarer og forsvare engangskostnaden ( ser at flere nevner at Tesla koster ca 200k mindre enn en fossil i bruk, verditap osv) Visst Tesla gjør ett nytt stort hopp i nybilpris er jeg redd for at mange trekker seg. Det er nevnt at i andre tråder at Tesla er vesentlig billigere i Norge enn USA, en skummel utvikling vil jeg si.

Jeg håper Tesla klarer og vill slippe model 3 snart, slik at "alle" for en smakebit, det tror jeg vill gange alle eiere med bedre teknologi, større satsting på flere områder m.m. også vill det være en kjempeutfordrer til de etablerte ("Leif",egolf,i3, Kia husker ikke navnet på deg) disse bilene dekker alle folks behov i 90% av vanlig hverdag (kjøre til og fra jobb, handle, hente unger, kjøre unger etc) men med engang man skal noe mer "faller" disse igjennom...
Så mitt syn på det er at det det og slippe model 3 er mye viktigere enn og slippe en ny "millionbil" som X ser ut til og bli ut på markedet..  :)

Fortjenesten på dyre biler er bedre enn på små - for at tesla skulle få mulighetene å sette opp en bilfabrikk og ha et mål om 500 000 til 1 mil biler så er de avhengig av en strømlinjeformet produksjon. Da er model s og x en god måte å starte på. Når produksjonen av modell 3 kommer også volum - da vil de også ha på plass batterifabrikken og er i stand til å masse produsere. Derfor er det smart å lage to luksus biler og så komme med masseproduksjon. Antallet Tesla som lages i dag er helt beskjedent i forhold til verdens produksjon av biler. Faktisk så liten at om det ikke var en luksus bil var den ikke å regne med.

mr_Utopia

Sitat fra: cirys1 på fredag 13. mars 2015, klokken 23:49
Sitat fra: kos på fredag 13. mars 2015, klokken 16:39
Nå har jeg ikke akkurat overeksponert meg på denne tråden - men når noen faktisk begynner å lage en tråd om hvem har gjort det beste kjøpet - falt det litt naturlig inn å fortelle at der er vi i samme båt alle med Tesla. Brukt eller ikke, og dette kan faktisk stoppe ganske fort opp.

Du har et meget bra poeng, Tesla har i disse dager blitt en veldig dyr bil. Det er ikke alle som klarer og forsvare engangskostnaden ( ser at flere nevner at Tesla koster ca 200k mindre enn en fossil i bruk, verditap osv) Visst Tesla gjør ett nytt stort hopp i nybilpris er jeg redd for at mange trekker seg. Det er nevnt at i andre tråder at Tesla er vesentlig billigere i Norge enn USA, en skummel utvikling vil jeg si.

Jeg håper Tesla klarer og vill slippe model 3 snart, slik at "alle" for en smakebit, det tror jeg vill gange alle eiere med bedre teknologi, større satsting på flere områder m.m. også vill det være en kjempeutfordrer til de etablerte ("Leif",egolf,i3, Kia husker ikke navnet på deg) disse bilene dekker alle folks behov i 90% av vanlig hverdag (kjøre til og fra jobb, handle, hente unger, kjøre unger etc) men med engang man skal noe mer "faller" disse igjennom...
Så mitt syn på det er at det det og slippe model 3 er mye viktigere enn og slippe en ny "millionbil" som X ser ut til og bli ut på markedet..  :)

Hvis de er suksessfull med å tjene penger, kan de tjene mye penger på å være en liten produsent av veldig dyre biler. Husk at Porsche nesten tok kontroll over VW, og har tjent vannvittig mye penger på forholdsvis lave produksjonsvolum av biler.

Men problemet til Tesla synes å være litt at de har bare 1 modell i utvalget sitt, og at den i de fleste markeder koster det samme som f.eks. nettopp en Porsche Panamera, eller Mercedes S klasse. Samt at de bruker litt lenger tid enn forventet på å få fram nye modeller. Skal man handle bil for $100k i utlandet, så har man en del å velge i.

Jeg har også en tanke om at beslutningsmekanismene til Tesla kan også være et problem. Når de bestemmer at det skal være f.eks. Falcon Wing doors (imot sunn fornuft?), eller "Tesla vil aldri produsere en bil med forbrenningsmotor" etc., vil det kunne føre til at dører lukkes. Hva med en Tesla Model S med en bensindrevet Range extender i frunk? På størrelse med en stor gressklipper motorer, vil det kunne gi rekkevidde på 1000+ km på langkjøring. Det kunne økt markedet for model S og Tesla. Sikkert mange som er uenig i det, men jeg er overbevist at mange ville tatt den opsjonen hvis de f.eks. kostet det samme som en dobbeltlader.

Alt dette virker som litt skyer på Tesla himmelen.

cirys1

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 14. mars 2015, klokken 00:11
Hvis de er suksessfull med å tjene penger, kan de tjene mye penger på å være en liten produsent av veldig dyre biler. Husk at Porsche nesten tok kontroll over VW, og har tjent vannvittig mye penger på forholdsvis lave produksjonsvolum av biler.

Men problemet til Tesla synes å være litt at de har bare 1 modell i utvalget sitt, og at den i de fleste markeder koster det samme som f.eks. nettopp en Porsche Panamera, eller Mercedes S klasse. Samt at de bruker litt lenger tid enn forventet på å få fram nye modeller. Skal man handle bil for $100k i utlandet, så har man en del å velge i.

Jeg har også en tanke om at beslutningsmekanismene til Tesla kan også være et problem. Når de bestemmer at det skal være f.eks. Falcon Wing doors (imot sunn fornuft?), eller "Tesla vil aldri produsere en bil med forbrenningsmotor" etc., vil det kunne føre til at dører lukkes. Hva med en Tesla Model S med en bensindrevet Range extender i frunk? På størrelse med en stor gressklipper motorer, vil det kunne gi rekkevidde på 1000+ km på langkjøring. Det kunne økt markedet for model S og Tesla. Sikkert mange som er uenig i det, men jeg er overbevist at mange ville tatt den opsjonen hvis de f.eks. kostet det samme som en dobbeltlader.

Alt dette virker som litt skyer på Tesla himmelen.
Jeg er enig med deg på mange punkter, men ikke helt om det du skriver om Porsche. De har alltid klart og fylle et nisjeprodukt , husker det var jordskjelv i bil-verden da de slapp Cayenne. Men Porsche har alltid klart og være noen av de beste i klassen i alle klasser av bil-verden, de er inne med flere biler på topp 10 listen både på "sløyfa" og 0-100 tider... De har derimot aldri konkurrert på pris, det har Tesla. Når Tesla kom til Norge så kostet den like mye som en dyr Passat, det er ikke tilfellet lenger, nå ligger den i et godt/medium utstyrt A6 nivå, i resten av verden mot helt andre konkurrenter er spent på utviklingen...  :)

Amoss

Sitat fra: mr_Utopia på lørdag 14. mars 2015, klokken 00:11
Jeg har også en tanke om at beslutningsmekanismene til Tesla kan også være et problem. Når de bestemmer at det skal være f.eks. Falcon Wing doors (imot sunn fornuft?), eller "Tesla vil aldri produsere en bil med forbrenningsmotor" etc., vil det kunne føre til at dører lukkes. Hva med en Tesla Model S med en bensindrevet Range extender i frunk? På størrelse med en stor gressklipper motorer, vil det kunne gi rekkevidde på 1000+ km på langkjøring. Det kunne økt markedet for model S og Tesla. Sikkert mange som er uenig i det, men jeg er overbevist at mange ville tatt den opsjonen hvis de f.eks. kostet det samme som en dobbeltlader.

Når det gjelder ting som falkonvingene og lignende så er det meget mulig du har rett. Men når det gjelder å tilby fossildrevne rekkevidde-forlegnere så tar du helt feil. Selve forretningsideen bak Tesla er å fremme rene batterielektriske kjøretøy, og få flest mulig andre produsenter også til å følge etter på den veien. Dersom også Tesla skulle se seg nødt til å legge til slikt tull, så sier de i praksis til markedet "Vårt mål er høyt, men går ikke ann i praksis, så selv vi må til med fossildrift." De vil da miste sin posisjon i markedet, og all troverdighet og verdi som bilprodusent og ødelegge totalt for sitt mål som organisasjon.

Grunnen til deres høye aksekurs og den fokus som media har på Tesla - og grunnen til at de har så mange kunder som sverger til Tesla allerede er ene og alene at de har vist i praksis at det er mulig å droppe fossilene helt, og kjøre kun på eldrift, uten å gå på dårlige kompromisser når det gjelder verken utseende, akselerasjon, fart, kjørerekkevidde, ladetid eller hybridløsninger.

Det er også derfor de har måttet basere seg på så dyre "premium" modeller i første omgang, da prisen uansett hadde blitt høy pga det store batteriet, frem til de får igang en kraftig prisreduksjon på battericellene basert på volum. Dette er hva de skal få til med GF, slik at de kan lage den billigere Model 3 når batterifabrikken er oppe og går. Alt dette står beskrevet i bloggen.  Merk også at det er mange som strekker seg mye lengre for å kjøpe en Tesla enn de ville gjort for en hvilken som helst annen bil, og det er i mange tilfeller nettopp for å støtte/hjelpe Tesla's "hemmelige plan".  Dette er også grunnen til at du heller ikke vil se denne "billigere Model S" som du har snakket om tidligere - før Model 3 er på veien. Model 3 skal gi virkelig masseproduksjon av disse bilene til en mer "jordnær" pris enn Model S/X.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA