Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Lomundal på tirsdag 24. februar 2015, klokken 01:13
Fikk i dag tilslag på en godt utstyrt P85+ 2014(gått 20.000km), til 550k totalt.

Helsike, dette var billig, grattis..
Vill du fortelle noe mer, utstyr og sånt? (Skulle kjøper ha P85D?)  :)

Lomundal

Grattis. Det var billig :) Kunne vært interessant å vite om selger hadde my bil på vei. Hadde den alt av utstyr eller manglet den noe?
[/quote]

Takk, dette blir et spennende eventyr :) Den manglet sikkerhetspakke og barnesete. Resten hadde den. Selger hadde P85D på vei inn.

Sharp

Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:01
Men at noen er villig til å tape 250-400k  for å få 4x4 og noen sensorer er over min fatteevne.

Noe av dette "tapet" får man vel tilbake den dagen man selger bilen igjen? En 3 år gammel P85D vil kanskje være verd rundt 100' mer enn en 4-5 år gammel P85? I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.

christian1986

Helt riktig, og det er som du ser en vesentlig andel av regnestykket.


Øyvind.h

Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:53
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:01
Men at noen er villig til å tape 250-400k  for å få 4x4 og noen sensorer er over min fatteevne.

Noe av dette "tapet" får man vel tilbake den dagen man selger bilen igjen? En 3 år gammel P85D vil kanskje være verd rundt 100' mer enn en 4-5 år gammel P85? I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:04
Helt riktig, og det er som du ser en vesentlig andel av regnestykket.

Om man er av typen som glatt tar 250K-400K i tap på en 6-12mnd gammel P85+ fordi man vil ha P85D, tror jeg ikke man beholder P85D i 4-5 år.
Det vil nesten garantert komme større batteripakker, råere versjoner, facelift +++ som gjør at man får lyst på ny bil. En som løper fra P85+ til P85D vil sikkert løpe videre til P100D med facelift om 1-2 år og dermed kontinuerlig ha bil der verditapet er høyest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

demov2

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:57
Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:53
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:01
Men at noen er villig til å tape 250-400k  for å få 4x4 og noen sensorer er over min fatteevne.

Noe av dette "tapet" får man vel tilbake den dagen man selger bilen igjen? En 3 år gammel P85D vil kanskje være verd rundt 100' mer enn en 4-5 år gammel P85? I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:04
Helt riktig, og det er som du ser en vesentlig andel av regnestykket.

Om man er av typen som glatt tar 250K-400K i tap på en 6-12mnd gammel P85+ fordi man vil ha P85D, tror jeg ikke man beholder P85D i 4-5 år.
Det vil nesten garantert komme større batteripakker, råere versjoner, facelift +++ som gjør at man får lyst på ny bil. En som løper fra P85+ til P85D vil sikkert løpe videre til P100D med facelift om 1-2 år og dermed kontinuerlig ha bil der verditapet er høyest.

Nye batteripakker vil være tilgjengelig på tidligere modeller, altså pante gammel batteripakke og betale for oppgradert versjon med da forhåpentligvis lengere rekkevidde. Det som ble sagt var visjonen hvertfall.
P85 P29711 - Solgt
Tar bussen fram til 26/02-2015
P85D P66280 - Levering 26 Februar

cirys1

Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:53
I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.
Hvordan fikk du til det?

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:57
Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:53
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:01
Men at noen er villig til å tape 250-400k  for å få 4x4 og noen sensorer er over min fatteevne.

Noe av dette "tapet" får man vel tilbake den dagen man selger bilen igjen? En 3 år gammel P85D vil kanskje være verd rundt 100' mer enn en 4-5 år gammel P85? I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:04
Helt riktig, og det er som du ser en vesentlig andel av regnestykket.

Om man er av typen som glatt tar 250K-400K i tap på en 6-12mnd gammel P85+ fordi man vil ha P85D, tror jeg ikke man beholder P85D i 4-5 år.
Det vil nesten garantert komme større batteripakker, råere versjoner, facelift +++ som gjør at man får lyst på ny bil. En som løper fra P85+ til P85D vil sikkert løpe videre til P100D med facelift om 1-2 år og dermed kontinuerlig ha bil der verditapet er høyest.

Skjønner ikke den med 250-400k tap. En normalutstyrt P+ kjøpt i starten av 2014 kostet vel ny rundt 750 på bestillingstidspunktet (før prisoppgangen november 13), og de selges vel typisk for mellom 600 og 700 i dag? Dvs. 50-150k tap... Eller?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Øyvind.h

Sitat fra: demov2 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:57
Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:53
Sitat fra: D.O på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:01
Men at noen er villig til å tape 250-400k  for å få 4x4 og noen sensorer er over min fatteevne.

Noe av dette "tapet" får man vel tilbake den dagen man selger bilen igjen? En 3 år gammel P85D vil kanskje være verd rundt 100' mer enn en 4-5 år gammel P85? I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:04
Helt riktig, og det er som du ser en vesentlig andel av regnestykket.

Om man er av typen som glatt tar 250K-400K i tap på en 6-12mnd gammel P85+ fordi man vil ha P85D, tror jeg ikke man beholder P85D i 4-5 år.
Det vil nesten garantert komme større batteripakker, råere versjoner, facelift +++ som gjør at man får lyst på ny bil. En som løper fra P85+ til P85D vil sikkert løpe videre til P100D med facelift om 1-2 år og dermed kontinuerlig ha bil der verditapet er høyest.

Nye batteripakker vil være tilgjengelig på tidligere modeller, altså pante gammel batteripakke og betale for oppgradert versjon med da forhåpentligvis lengere rekkevidde. Det som ble sagt var visjonen hvertfall.
Det er visjonen. Men vekt, typegodkjenning/krasjtest er ting som kan stikke kjepper i hjulene for dette. Jeg tror det skal gå fint i praksis såfremt Tesla ikke endrer vesentlig på design/utforming eller annet, men batteriet er en del av konstruksjonen, så det kan ikke avvike veldig før endring medfører besøk hos SVV og ny godkjenning.
Prisdiffen opp til P100 blir sikkert vesentlig (nå ser vi kanskje hvor hjemmebatteri-pakken skal komme fra), og facelift som nok kommer i løpet av 1-2 år vil sikkert være ettertraktet blant de som vil ha siste skrik.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:12
Skjønner ikke den med 250-400k tap. En normalutstyrt P+ kjøpt i starten av 2014 kostet vel ny rundt 750 på bestillingstidspunktet (før prisoppgangen november 13), og de selges vel typisk for mellom 600 og 700 i dag? Dvs. 50-150k tap... Eller?
Aner ikke hva som er reelt. Tok bare utgangpsunkt i en annens påstand. Jeg ser en har klart å sikre seg en nesten fullutstyrt P85+ fra 2014 en gang for 550K (uten at det nødvendigvis trenger være prisstandarden for en slik bil). Aner ikke nypris, men tapet kan vel fort være 200K, fordelt på mindre enn 12 måneder (ettersom jeg ikke kjenner regdato).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:12
Skjønner ikke den med 250-400k tap. En normalutstyrt P+ kjøpt i starten av 2014 kostet vel ny rundt 750 på bestillingstidspunktet (før prisoppgangen november 13), og de selges vel typisk for mellom 600 og 700 i dag? Dvs. 50-150k tap... Eller?
Slik jeg har skjønt så er det totalkostnaden som blir omtalt som "tap", taper kanskje 150k også kommer det 250-300k for oppgradering..  :)

Altså ikke "rent" tap..

Sharp

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:12
Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:53
I så fall har oppgraderingen kostet meg 100' hvis jeg tar med alle utgifter.
Hvordan fikk du til det?

Solgte min P85 for 600'.
Ny P85D til 780'

Når jeg skal selge den igjen antar jeg at den er verd ca. 100' mer. 20' er et grovt anslag på ekstra utgifter til større lån.

ØyvindO

Altså: Tap på vanlig verdifall på den bilen man har kan man ikke ta med i totalkostnaden for en oppgradering. Dette tapet har man uansett. Men hvis man må selge under markedspris for å få kvitta seg med bilen fort (for eksempel for å få egenkapital til nytt billån), så blir det selvsagt et ekstra tap. Han som solgte sin P85+ for 550' kan nok føre et tap på 50'-70' direkte på oppgraderingen :)

cirys1

Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:24
Når jeg skal selge den igjen antar jeg at den er verd ca. 100' mer.

Det var det med og anta da.. Visst du tror din P85D vil være verdt rundt 880k om 1-3 år så tror jeg det er ganske langt unna sannheten.
De billigste P85D går som nye allerede for rundt 880k... :)

kos

Spekulere i biler er et rent taps prosjekt - noen skal ha siste modell og har penger til det. Men å selge en bil som tesla og tape 100 000 - 200 000 kroner på 10 -20000 km er kun for spesielle og er en gavepakke til se som skal kjøpe. Det som er litt spesiell er at bilen du bytter til er nesten lik den du bytter - dog med 4x4 og noen oppdateringer som ikke akkurat er noe som man har spesielt bruk for. Samtidig er 422 hk kontra 700 hk for enda mer  spesielle, så at disse bilene har et spesielt lite marked er ikke helt uforstående.

Samtidig er det mange som har definert seg selv inn i dette markedet og som i bunn og grunn har rotet seg vekk i dette markedet og tror at de skal tjene penger på bilen. Her finnes det langt bedre markeder for spekulasjon.

Om disse ikke har økonomi til det så blir det luksusfellen som resultat og nye kjøpere av bilene som kommer til å få svært gode kjøp.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA