Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: bjoris på søndag 22. februar 2015, klokken 09:30
Tiden vil vise ja, og jeg underes også hvorfor de legger seg SÅ lavt på debuten D, men med A. De ødelegger jo markedet totalt

Ødelegge markedet gjør de ikke. De selger til den pris hvor det faktisk finnes kjøpere. Når alternativet er at de brenner inne med en haug biler de ikke får solgt og som binder mye penger for de, har jeg ingen verdens betenkeligheter med at de selger med rabatt. Selvsagt surt å måtte oppleve at annenhåndsverdien på ens Tesla synker, men det må man jo bare regne med uansett.

cirys1

Sitat fra: Olemann på søndag 22. februar 2015, klokken 22:43
Så kommer noen og påstår det er et "skudd i blinde".  Det er det selvsagt ikke, for det er relevant, og noe som noen muligens kan ha nytte av

Når er det relevant?? Når vill det for kjøper være enklere/bedre og klage til selger enn merkeverksted??
Har du noen eksempler å at det har blitt utført? Uttalelsen blir så hypotetisk at JA det er et "skudd i blinde"

Men klarer du og svare på disse spørsmålene og komme med eksempler så skal jeg gi meg , da er det relevant..  :)

Geirr

Tror det er flere som kommer til å oppdage at å selge en bil til 900+ er noe helt annet enn å selge en bil til 700+...Tipper det er mange spekulanter og overivrige entusiaster som kommer til å svette de nærmeste månedene, med biler i garasjen de gjerne skulle sett solgt.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

staleand

Da jeg kjøpte min Model S 85 med det meste av utstyr (pre-autopilot, utlev. 26. mars ifjor) var planen å beholde den i 5-8 år litt avhengig av livssituasjon. Da 85D kom bestilte jeg og samboeren en med plan om å selge vår og ta et tap på 20-30k (dette var mens prisene enda var ganske høye på bruktmarkedet). Grunnen var mer Autopilot enn AWD, men siden AWD bare kostet sånn ca 30k ekstra så ble det altså med. Mye av grunnen var at jeg forutså (som mange andre spekulanter her inne også gjorde) en prisstigning pga valuta. Jeg rakk ikke å få solgt bilen før jeg måtte bekrefte, men jeg var på forhånd bestemt på å IKKE bekrefte ordren før jeg hadde fått solgt min. Dagen før fristen gikk ut ringte jeg Tesla og kanselerte ordren. Veldig fornøyd med det valget den dag i dag (men så har vi ikke spesielt god råd sammenliknet med de fleste her inne). Rett og slett ikke verdt å påføre seg en slik rissiko og "kniv mot strupen" mtp. det å bli sittende med to biler. Til tross for at vi muligens gikk glipp av en god deal. Jeg er har sittet med to biler flere ganger før, og følelsen av å kjenne på presset er ikke noe jeg anbefaler (med mindre man har romslig nok økonomi såklart). Rett og slett ikke verdt det. For de som gambler så har man vel alltids norgesautomaten.com å kose seg med :)
Model S S85 Alt utstyr, minus tyverialarm, hattehylle og barneseter.
Levering feb / mars 2014.

christian1986

Jeg var i samme situasjon men valgte en annen tilnærming. Jeg måtte også selge, og hadde definert hvor mye tap jeg kunne tåle for å gidde å bytte ut. To måneder før den nye er tenkt levert la jeg ut min gamle for salg. Etter to uker var den solgt, over det jeg håpet på. På vei hjem i dag henter jeg så ut en leiebil som jeg skal ha siste måneden.

Viktig å også tenke på at en kan si at finansieringen ikke lot seg gjøre om en ikke får solgt. Eneste en faktisk risikerer er da de 15k.

ØyvindO

Sitat fra: christian1986 på mandag 23. februar 2015, klokken 19:07
...

Viktig å også tenke på at en kan si at finansieringen ikke lot seg gjøre om en ikke får solgt. Eneste en faktisk risikerer er da de 15k.

Noe som antageligvis medfører at det kommer nok en P85D til salgs fra forhandler med hurtig levering og til opprinnelig pris pluss litt, noe som ikke akkurat vil hjelpe dem som håper tjene godt på sin spekulasjons-P85D som er annonsert til dagens pris minus litt :)

Tor med Leifen

Sitat fra: staleand på mandag 23. februar 2015, klokken 17:24
Da jeg kjøpte min Model S 85 med det meste av utstyr (pre-autopilot, utlev. 26. mars ifjor) var planen å beholde den i 5-8 år litt avhengig av livssituasjon. Da 85D kom bestilte jeg og samboeren en med plan om å selge vår og ta et tap på 20-30k (dette var mens prisene enda var ganske høye på bruktmarkedet). Grunnen var mer Autopilot enn AWD, men siden AWD bare kostet sånn ca 30k ekstra så ble det altså med. Mye av grunnen var at jeg forutså (som mange andre spekulanter her inne også gjorde) en prisstigning pga valuta. Jeg rakk ikke å få solgt bilen før jeg måtte bekrefte, men jeg var på forhånd bestemt på å IKKE bekrefte ordren før jeg hadde fått solgt min. Dagen før fristen gikk ut ringte jeg Tesla og kanselerte ordren. Veldig fornøyd med det valget den dag i dag (men så har vi ikke spesielt god råd sammenliknet med de fleste her inne). Rett og slett ikke verdt å påføre seg en slik rissiko og "kniv mot strupen" mtp. det å bli sittende med to biler. Til tross for at vi muligens gikk glipp av en god deal. Jeg er har sittet med to biler flere ganger før, og følelsen av å kjenne på presset er ikke noe jeg anbefaler (med mindre man har romslig nok økonomi såklart). Rett og slett ikke verdt det. For de som gambler så har man vel alltids norgesautomaten.com å kose seg med :)

Helt enig, to biler er ikke stas og ender med at gamlebilen skal bort, uansett. Det går gjerne utover pris. Tror dere tok en klok avgjørelse. Vi for vår del ventet til Leafen var solgt, deretter ble S85 kjøpt, en "demobil" til god pris. Vi hadde aldri kjøpt forrige versjon uten "adaptiv cruise control" ;)

cirys1

Sitat fra: ØyvindO på mandag 23. februar 2015, klokken 19:18
Noe som antageligvis medfører at det kommer nok en P85D til salgs fra forhandler med hurtig levering og til opprinnelig pris pluss litt, noe som ikke akkurat vil hjelpe dem som håper tjene godt på sin spekulasjons-P85D som er annonsert til dagens pris minus litt :)

Prisene har allerede begynt og diffransiere seg ganske bra på finn.no, her er en annen som kanskje ikke har fått det han hadde håpet på gamle bilen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56141332&searchclickthrough=true

Nesten 100k billigere enn de fleste konkurrenter, ødelegger for de som bestilte kun mtp. videresalg men det syns jeg er helt greit, fordi de har valgt og tjene penger på valutaspekulasjon. For de som faktisk skal ha bilen så er det umulig og vite hva $ er på om 1-3 år..  :)

Havebigfun

Det har vært en del "billige" Tesla på Finn- de blir som regel solgt raskt til glede for den ene som slår til- det er ikke sikkert de senker hele markedet :)

turfsurf

Sitat fra: cirys1 på mandag 23. februar 2015, klokken 22:03
Sitat fra: ØyvindO på mandag 23. februar 2015, klokken 19:18
Noe som antageligvis medfører at det kommer nok en P85D til salgs fra forhandler med hurtig levering og til opprinnelig pris pluss litt, noe som ikke akkurat vil hjelpe dem som håper tjene godt på sin spekulasjons-P85D som er annonsert til dagens pris minus litt :)

Prisene har allerede begynt og diffransiere seg ganske bra på finn.no, her er en annen som kanskje ikke har fått det han hadde håpet på gamle bilen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56141332&searchclickthrough=true

Nesten 100k billigere enn de fleste konkurrenter, ødelegger for de som bestilte kun mtp. videresalg men det syns jeg er helt greit, fordi de har valgt og tjene penger på valutaspekulasjon. For de som faktisk skal ha bilen så er det umulig og vite hva $ er på om 1-3 år..  :)

Så litt på akkurat den, litt spesiellt utstyrt. Piano interiør, sølv, ikke panotak, ikke skinn, ikke vinterpakke, lys alcantara. Tror nok det er ett fåtall som går får en slik kombinasjon. Flere dealbreakere der for meg ihvertfall.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cirys1

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. februar 2015, klokken 22:27
Så litt på akkurat den, litt spesiellt utstyrt. Piano interiør, sølv, ikke panotak, ikke skinn, ikke vinterpakke, lys alcantara. Tror nok det er ett fåtall som går får en slik kombinasjon. Flere dealbreakere der for meg ihvertfall.

Det er derfor jeg skriver som jeg skriver, tror at han skulle ha den selv men kanskje ikke oppnådd riktig pris på den brukte Teslaen. Skal du ha noe for videresalg så er nok svart/mørk på svart det sikreste, men bilen har da skinn, sorte next gen seter.. :)

Gogool

Sitat fra: christian1986 på mandag 23. februar 2015, klokken 19:07
Jeg var i samme situasjon men valgte en annen tilnærming. Jeg måtte også selge, og hadde definert hvor mye tap jeg kunne tåle for å gidde å bytte ut. To måneder før den nye er tenkt levert la jeg ut min gamle for salg. Etter to uker var den solgt, over det jeg håpet på. På vei hjem i dag henter jeg så ut en leiebil som jeg skal ha siste måneden.

Viktig å også tenke på at en kan si at finansieringen ikke lot seg gjøre om en ikke får solgt. Eneste en faktisk risikerer er da de 15k.

Grei tilnærming dette - som jeg selv også hadde, men hvor diffen mellom ny P85D  (med alt) og bruktpris på min P85+ (med alt) ble så stor at at tapet jeg på forhånd hadde definert ble oversteget og jeg ville følt meg litt dum som byttet. Diff på 300 000 føles feil, i hvert fall når behovet for 4x4 og autopilot ikke er så stort. For min del venter jeg til TMS P110D m/hengerfeste når den kommer i 2016 :)

Ellers kan man jo notere seg at bilene som holder seg best i pris er de billigste 85-modellene. Ganske ordinært utstyrte TMS 85 går for rundt 500 - mens P85+ med 8 års prepaid vedlikehold fikk jeg bud på 595000. Det kan man jo merke seg om man er en av dem som bestiller ny P85D med alt utstyr :)   
Grå P85+ 2013 (solgt)
X100D

Lomundal

Fikk i dag tilslag på en godt utstyrt P85+ 2014(gått 20.000km), til 550k totalt.

ØyvindO

Sitat fra: Lomundal på tirsdag 24. februar 2015, klokken 01:13
Fikk i dag tilslag på en godt utstyrt P85+ 2014(gått 20.000km), til 550k totalt.

Grattis. Det var billig :) Kunne vært interessant å vite om selger hadde my bil på vei. Hadde den alt av utstyr eller manglet den noe?

D.O

Sitat fra: cirys1 på mandag 23. februar 2015, klokken 22:03
Sitat fra: ØyvindO på mandag 23. februar 2015, klokken 19:18
Noe som antageligvis medfører at det kommer nok en P85D til salgs fra forhandler med hurtig levering og til opprinnelig pris pluss litt, noe som ikke akkurat vil hjelpe dem som håper tjene godt på sin spekulasjons-P85D som er annonsert til dagens pris minus litt :)

Prisene har allerede begynt og diffransiere seg ganske bra på finn.no, her er en annen som kanskje ikke har fått det han hadde håpet på gamle bilen http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56141332&searchclickthrough=true

Nesten 100k billigere enn de fleste konkurrenter, ødelegger for de som bestilte kun mtp. videresalg men det syns jeg er helt greit, fordi de har valgt og tjene penger på valutaspekulasjon. For de som faktisk skal ha bilen så er det umulig og vite hva $ er på om 1-3 år..  :)
Dette vil si at P85D er den Model S med høyeste verditap. Forrige model kunne man lenge tjene på. Ikke før P85D ble lansert falt prisene. Det smarte valget var å beholde bilen man hadde og droppe P utgaven. Vi trenger 2 biler så jeg kan beholde begge, men hadde selvfølgelig klart med med noe mindre voldsomt. Men at noen er villig til å tape 250-400k  for å få 4x4 og noen sensorer er over min fatteevne. Og på toppen av det ser det ut som om ny bilen taper seg rekordraskt.
Spent på hvordan dette påvirker resten av elbilsalget. Hvorfor kjøpe en E-golf til 350k med 5år garanti når man får en brukt model s med vesentlig mere hk og bedre rekkevidde til gi bort pris. Og når garantien på Golfen er ute er der fortsatt 2-3år igjen med garanti på Tesla.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA