Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: afitch80 på lørdag 30. august 2014, klokken 08:55
Men hvorfor noen vil selge TMS'en sin skjønner jeg egentlig ikke. Eller vent, hvis man vil oppgradere fra S til P så skjønner jeg det. :D
vurderer fra P til X... Men økonomien taler ikke for begge biler. Hadde jeg kjøpt aksjer da jeg ble frarådet det her inne på forumet, så hadde det vært en annen sak...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Havebigfun

Sitat fra: afitch80 på lørdag 30. august 2014, klokken 08:55
Men hvorfor noen vil selge TMS'en sin skjønner jeg egentlig ikke. Eller vent, hvis man vil oppgradere fra S til P så skjønner jeg det. :D
Jeg nedgraderte fra P+ til P - vellykket øvelse for mitt vedkommende. Men ærlig talt hadde det greid seg med S også. Jeg har fått inklappbare speil med på kjøpet.
Mellom de to bilene var jeg 3 uker på fossil- det var en lang tid :o
Nå savner jeg bare tilhengerfeste- det er mulig jeg selger igjen når den muligheten byr seg.



Thor2014

P har vel prioritert levering, så det kutter vel leveringstiden med et par mnd?

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 12. januar 2015, klokken 14:41
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 12. januar 2015, klokken 13:22
Det jeg er spent på er salgsfordelingen når nytt batteri introduseres. Jeg tror ikke vi ser samme fordeling mellom 85/110 som vi pt. ser for 60/85.

Jeg tror faktisk at det kommer til å bli ca samme fordeling. Sånn jeg ser det er rekkevidden den overlegent største svakheten til MS.
Så noen få prosent på 85kWh, og 95%+ på 110kWh? For at det skal slå til må prisforskjellen i så fall være svært liten. Etter halvannet år med Model S føler jeg ikke behov for særlig større pakke. Jeg kommer til/fra alle hytter, og når jeg kan kjøre ned til Tyskland på ferie nesten uten tidsulempe forsvinner for meg argumentet om større batteri. I hvert fall så lenge det er vesentlig dyrere.

Samtidig - om de får til et 110kWh med samme størrelse bør de jo kunne kutte ganske mye vekt. S60 har vesentlig lavere forbruk enn S85, så en S85 med S60 forbruk (dvs. S85 med oppgraderte celler) kunne kanskje vært vel så interessant som større batteripakke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dennis

En annen viktig ting med større batteri er jo raskere lading ;) Ser jo allerede hvor mye bedre 85 pakken er der mot 60 på SC.

Men nå er vi off topic igjen guttar (ikke noe bedre selv :P) Men er sikkert en batteritråd man kan fortsette i ;)

Sjøhyene

Forutsetter da at pris og vekt differansen blir samme også som dagens 85 vs 60. Raskere lading, som Dennis nevner, er en viktig del av det. Vil jo da oftere klare seg med halvtimes stopp i situasjoner som tar nærmere en time i dag.

Bruksmønsteret våres er så klart forskjellig som gjør at vi ser litt forskjellige behov. Kan nok i ihvertfall være enig om det.
Men ja offtopic dette nå, så jeg skal gi meg her. :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 12. januar 2015, klokken 15:11
Forutsetter da at pris og vekt differansen blir samme også som dagens 85 vs 60. Raskere lading, som Dennis nevner, er en viktig del av det. Vil jo da oftere klare seg med halvtimes stopp i situasjoner som tar nærmere en time i dag.

Bruksmønsteret våres er så klart forskjellig som gjør at vi ser litt forskjellige behov. Kan nok i ihvertfall være enig om det.
Men ja offtopic dette nå, så jeg skal gi meg her. :)
Kunne aldri tenke meg å stå en time på Supercharger, såfremt ikke pausen varte så lenge. Det får holde med 10-20 minutter :)
Men ja, det er nok bruksmønster som avgjør.
Så lenge jeg kan kjøre nesten uten tidsulempe til Tyskland, og Oslo-Trondheim med samme pauselengde som med fossilen er jeg fornøyd :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ducktolate

Sitat fra: EvenSteven på mandag 12. januar 2015, klokken 13:25
en del P85 selges eller tilbys nå 20-30``under pålydende på Finn.no - Så 2013 P85 ca. 580-600K
Kjøpers marked om dagen og økende mengde som legges ut.

Ser det ligger tre? P85 til under 620000. Ser man på fullutstyrt P85+ så er man opp i ca 670000 på finn.no .

NegativeElectrode

Hva tror vi om VG/Autolease sin antatte markedsverdi da?
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Oggen

Dette er jo direkte mobbing og skittkasting.
Toyota eller Spetalen som har laget den???

D.O

Tesla selv gir jo ikke noe bedre på sin tilbakekjøpsavtale...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

NegativeElectrode

#26
Det er nok ikke noen agenda bak bruktbilvurderingene i dagens VG. Autolease har vært relativt Teslavennlige også, men de anslår vel verdien ut ifra en økonomisk leasingkalkyle. Så langt ligger vel prisene et godt stykke over denne antagelsen. Tesla ha jo ikke vært i salg i Norge mer enn 2 år, så grunnlaget er vel noe tynt. I starten av artikkelen er det endel greie rundt usikkerhet med batterienes levetid. Her må vel usikkerheten nå begynne å bli lavere. De som har passert 10k km har vel ikke meldt å noe stort tap av kapasitet.

Sitat fra VG om hvordan de har kommet frem til prisene;
"Markedsverdi etter tre år er vurdert av biladministrasjonsselskapet Autolease. Utvalget biler bestar av de 20 mest solgte bilene i Norge per 15. Desember, basert på registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Prisene er innhentet fra av VG fra bilimportørene og er med leveringsomkonstninger, vinterdekk på felg og metallic lakk. I tabellen er det ofte flere anbefalte varianter som er beregnet til å ha det samme verdifallet. VG har valgt variantene i verdifallsberegningen, gjennomgående den rimeligste og/eller bestselgeren"
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

gss

Synes det er veldig mange som tror Tesla vil holde seg spesielt godt i pris, over lengre tid. Jeg er ikke så sikker på det. Så kan jeg jo håpe jeg tar feil da. Når mange er skeptiske til å kjøpe el-bil i utgangspunktet tror jeg ikke folk er mindre skeptiske til å kjøpe en brukt 5 år gammel en.
Men jeg tror verditapet utvikler seg på en annen måte enn en bensin/diesel-bil.
F. eks noe slik:
(blå: tesla
orange: andre biler)


EvenSteven

De tilbys for under 670' - så markedet virker rimelig dødt nå.  ???
Tesla S P85+ sølv

Dennis

#29
55% tap etter 3 år er nok litt vel høyt ja. Har mer tro på rundt 35-40%

Bilen jeg solgte for litt siden må jeg si har holdt seg bra i pris. Subaru sti 2003 modell. Kostet 490 000 ny og ble solgt for 295 000 etter 12 år og 130k km. Solgte den selv for 5000 mindre enn hva jeg ga litt over 3 år tidligere.
Mye av grunnen til at den har holdt seg i pris er at avgiftene på slike biler gikk kraftig opp i 2006 og at det ikke er mange av de på det Norske markedet, samt en del som vil ha. Og det er vel oppskriften på at en bil skal holde seg i pris over mange år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA