Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Dennis

Eller at de bare rett å slett ønsker å prise bilen slik at man faktisk får solgt den? Er vel heller de som tror de skal få 700 000 for en brukt P85 som har tatt seg vann over hode (tåler ikke verdifallet) og er desperate.

snurrehue

Sitat fra: Øggen på onsdag 28. januar 2015, klokken 12:41
Takk til alle dere desperate selgere som kaster bilen deres etter potensielle kunder.

Hva takker du de for (i bitterhetens skrift)? At de synliggjør verditapet?

Alternativet er jo at de legger ut bilen til skyhøy pris, og at den dermed aldri blir solgt. Bilen er aldri verdt mer enn hva kjøper er villig til å betale. Jeg forstår jo det er moro å kunne skryte av at man har minimalt verditap og himla mye penger spart på bilen, men så er det også noe som heter "reality check".

Hilsen en som totalt sparer 5000 kroner i året på drivstoff, bompenger, årsavgift og forsikring kontra dieselpurka, men som skjønner at verditapet på sin Model S nok vil ligge milevis over verditapet på dieselpurka...

Olemann

Merkelig debatt dette, har fulgt med en stund og det originale er alle de som priser sine bruktbiler så høyt at de aldri havner med solgt merke på FINN.  De som priser dem til det en kjøper vil betale, blir omtalt som desperate og "kaster bilen sin etter kjøpere."
Jeg skjønner jo at de som HAR en bil liker tenke at den er verdifull, og de som skal kjøpe vil ha avskrivning på en bruktbil, men nå er det flere her inne som nærmest virker irriterte på dem som prislegger slik at det treffer kjøpsinteressen.....Som om man er en familie der den som prissetter sin bil for reelt salg ødelegger for resten av familien....

Faktum på FINN for tiden ser ut til å være at en greit utstyrt S85 er greit salgbar for ca. 540' og en ditto P85 for 580'
Om dette er 2013 modeller har selger likevel tapt under ca.kr. 100.000.- på snart 1.5 år, og det er ikke mye tap på en såpass dyr bil.
Hadde den passet i garasjen skulle jeg vurdert en bruk TMS når våren kommer og D modellene rulles ut.
Inntil videre får jeg leve med at også min i3 faller i pris.  Som TMS gjør det. Det koster å være kar, selv om nybilprisene settes opp.


Sjøhyene

Sitat fra: Olemann på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:25
Merkelig debatt dette, har fulgt med en stund og det originale er alle de som priser sine bruktbiler så høyt at de aldri havner med solgt merke på FINN.  De som priser dem til det en kjøper vil betale, blir omtalt som desperate og "kaster bilen sin etter kjøpere."
Jeg skjønner jo at de som HAR en bil liker tenke at den er verdifull, og de som skal kjøpe vil ha avskrivning på en bruktbil, men nå er det flere her inne som nærmest virker irriterte på dem som prislegger slik at det treffer kjøpsinteressen.....Som om man er en familie der den som prissetter sin bil for reelt salg ødelegger for resten av familien....

Faktum på FINN for tiden ser ut til å være at en greit utstyrt S85 er greit salgbar for ca. 540' og en ditto P85 for 580'
Om dette er 2013 modeller har selger likevel tapt under ca.kr. 100.000.- på snart 1.5 år, og det er ikke mye tap på en såpass dyr bil.
Hadde den passet i garasjen skulle jeg vurdert en bruk TMS når våren kommer og D modellene rulles ut.
Inntil videre får jeg leve med at også min i3 faller i pris.  Som TMS gjør det. Det koster å være kar, selv om nybilprisene settes opp.

+1

Markedet er ganske fint på den måten at verdien til en hver tid er der hvor kjøper og selger møtes. Man kan mislike det så mye man vil men det er det det er, på godt og vondt ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)


snurrehue

Sitat fra: Øggen på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:45
Ingen så den ironien, men fikk opp blodpumpa på noen og lærte at ironi er vanskelig å skrive.

Tja, man vet jo aldri på dette forumet... (eller noen andre diskusjonsfora for den saks skyld) Det er jo tydeligvis mange som oppriktig mener det du tydeligvis ikke mente likevel.

ØyvindO

Mulig jeg kan bidra med noe her siden jeg nylig kjøpte en P85+ og har fulgt markedet en liten stund.

Min erfaring er at:
- Markedspris for en strøken og godt utstyrt P85 med 21" og plusspakke virker å være oppimot 650'
- Markedspris for en strøken og godt utstyrt P85 uten plusspakke er mellom 600' og 630'
- Markedspris for P85 med "avvik" (eller hva man skal kalle det) er rett i underkant av 600'

Av de P85 som koster mindre enn 600' på finn.no nå er det ingen som har 21", et par mangler vinterdekk eller har aero-felger, en har fargen brun og mangler hi-fi, og en har høyere km enn hva årsmodell skulle tilsi, og ingen har plusspakke. Ingenting galt med noen av disse bilene, men jeg tror man treffer færre av dem som leter etter en "P" og må konkurrere med S som ligger lavere i pris. Derav liten prisforskjell mellom S og noen P.

Det ser ikke ut til at ekstra seter påvirker prisen så mye. Antageligvis er det er relativt lik fordeling mellom de som prioriterer bagasjeplass og de som prioriterer ekstra seter. De som har biler liggende til 700' og oppover tror jeg må ta seg en reality check, eller skrive en usannsynlig god forklaring på hvorfor akkurat deres bil er verdt så mye mer.

En ting er i hvert fall sikkert: Min kommer ikke til salgs på maange år. Aldri mer fossil. :)

Sjøhyene

hehe, har flere ganger sett folk skrive omtrent akkurat det du skrev Øggen, så var tricky den spøken der :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Ironi funker ofte dårlig på et forum hvor man skriver ja. Da må man gi en del mer hint om at det er ironi det man skriver ;)

Teslanewbie

Rart at biler som er mindre en  1 år gamle og som med dagens pris skulle ha kostet >900 000 kr selges for 600000kr .. skru opp prisene folkens !!
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pwb

Det er ett fåtall kjøpere som ser på dagens pris. Bruktbilpris regnes ut fra pris bilen hadde som ny.

jazzwheel

Virker det ikke som det har noe betydning om bilene er 2013 eller 2014 - bare km stand?

Normalt betyr jo det ganske mye for ICE.

Dennis

#102
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:09
Rart at biler som er mindre en  1 år gamle og som med dagens pris skulle ha kostet >900 000 kr selges for 600000kr .. skru opp prisene folkens !!

Hvordan får man en brukt bil på rundt 1 år uten 4wd, mye mindre effekt, mangler autopilot hw, dårligere seter osv. til å bli verdt 900 000 i "dagens" pris? Når det er så langt langt unna på hva man faktisk får for pengene?

Klarer rett å slett ikke å se hvordan en P85 som er utdatert på utstyrsfronten skal være vært det samme eller 90 000 mer enn hva jeg ga for en helt ny P85D med alt av utstyr ink autopilot men uten panotak, dobbelader og 7 seter. Må jo sammenligne hva man fikk da og hva man får nå og ikke bare hvor mye prisen har gått opp.

fonberg

Sitat fra: sangiovese på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:23
[...]Hilsen en som totalt sparer 5000 kroner i året på drivstoff, bompenger, årsavgift og forsikring kontra dieselpurka, men som skjønner at verditapet på sin Model S nok vil ligge milevis over verditapet på dieselpurka...

Sparer du bare 5000,- i året på de postene der? Det var lite (eller så må forsikringen din være mye dyrere på TMS enn på dieselen). Bare årsavgifta er jo 2500,- spart.
For min del er tallet nærmere 30.000,- Så gjenstår det å se hvor stort verditapet blir når jeg en dag skal selge.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Dennis

#104
Sitat fra: fonberg på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:49
Sitat fra: sangiovese på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:23
[...]Hilsen en som totalt sparer 5000 kroner i året på drivstoff, bompenger, årsavgift og forsikring kontra dieselpurka, men som skjønner at verditapet på sin Model S nok vil ligge milevis over verditapet på dieselpurka...

Sparer du bare 5000,- i året på de postene der? Det var lite (eller så må forsikringen din være mye dyrere på TMS enn på dieselen). Bare årsavgifta er jo 2500,- spart.
For min del er tallet nærmere 30.000,- Så gjenstår det å se hvor stort verditapet blir når jeg en dag skal selge.

Kanskje han mente måneden? Jeg sparer selv 4000-5000 i måneden på drivstoff. Totalt sett sparer jeg ca 6000,- i måneden på utgifter med å ha P85D mot bilene jeg hadde tidligere. Så verdifall er ikke noe som bekymrer meg stort da jeg har mye å gå på der da :)
Skal sies jeg brukte ekstrem mye på biler tidligere da :P ca 15-16 000 gikk det fort i måneden :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA