Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Olemann

Ser ut som det fortsatt er godt mulig å selge 1 år gamle biler med normal avskrivning, dvs 15-20% avslag på den kontraktspris man selv betalte.  Altså om man ga kr. 650.000 for sin i 2013, så kan den greit selges nå for ca. 520-550.000.-
Problemet er nok at mange selgere "henger litt fast" i det første årets erfaringer uten avskrivning, og ikke minst 2 store prisoppganger som man regner med å "ta inn" i avskrivningen på sin egen bil.

Ser at antall biler på FINN under 600.000.- er 5 doblet på et par uker, og det er kun en dobling av biler totalt sett, det er nok et tegn på at endel selgere er reelt opptatt av å selge, og ikke bare sjekke markedspris og nå begynner å godta avskrivning også ift. egen fakturapris, og ikke bare ift. siste listepris.

Øyvind.h

#76
Sitat fra: Olemann på torsdag 22. januar 2015, klokken 16:28
Ser ut som det fortsatt er godt mulig å selge 1 år gamle biler med normal avskrivning, dvs 15-20% avslag på den kontraktspris man selv betalte.  Altså om man ga kr. 650.000 for sin i 2013, så kan den greit selges nå for ca. 520-550.000.-
Ga 600.000,- august 2013. Halvannet år etter går den for rundt 550.000,-. Skulle tilsi rundt 8,3%.
Holdt på å gå for P85 (70K tillegg ca). Med P85 hadde jeg forventet rundt 570-590K, noe som skulle tilsi ca 11,9-15% verditap. Sånn roughly.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sandvika

SitatKanskje ikke helt. Helt ny S85D 574' + AWD 34' + TECH  26' + Luft 15' + Vinterpakke 5' + Ultra HIFI 17' + Bakovervendte seter 17' + Sikkerhetspakke 3 + Panoramatak i helglass 17' + 21' Turbin 31' + Dobbeltlader 10' + Skinnseter 10' + Alkantara tak 10' = Tror det blir litt mer enn 600 000? (ca 180.000 mer?) 8)
Er du på jakt etter billig bil "Sandvika"?
Hehe.. Nei, er en S85D Late March``er   ;) klokket inn på 630``, da uten 21``turbin, dobbeltlader, skinnseter og alkantra, men har en kollega som skal ha P85 når han får den for 500-550``, og jeg tror han kjører Tesla til Sommeren.

Mange av disse tingene er nok på mange av nevnte P85``er på finn.no så mulig jeg var litt optimistisk, men synes også du tar veeldig godt i. Kombien med både alkantra og pano er noe uvanlig forstår jeg? Hører jo ikke utelukkende flotte ting om 21``dekkene heller, men smak og betalingsvillighet er jo i aller høyeste grad individuelt.

Faktum er at de fleste av P85 på finn.no ligger over 660, det er mer enn de fleste 85D kjøpere har betalt.
Performance  (sammen med 21``, spoilere++)er for entusiaster, disse vil nå ha P85D, vi andre tar 85/85D.

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på torsdag 22. januar 2015, klokken 17:04
Kombien med både alkantra og pano er noe uvanlig forstår jeg?
....
det er mer enn de fleste 85D kjøpere har betalt.
Alkantara er eneste måten å få sort tak på, og grunnen til panotak vet alle. Det var ihvertfall ett åpenbart valg for meg.

Min S85D kommer på 677k (gammel pris), og det er uten barneseter, 21" og vintehjul. At de fleste S85D vil komme under 660k får du komme med dokumentasjon på...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Også_Øyvind_H

Jeg har bestilt en godt, men ikke fullutstyrt S85D - den kom på 694'. Det er jo forøvrig bare tull å sammenligne med priser som ikke finnes lenger. Alternativkosten gikk opp 9,5%, og det må man jo faktisk forholde seg til.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Olemann


Som jeg har nevnt i tidligere innlegg, dette er nok en av grunnene til at så få selges, nemlig at selgere ikke tar utgangspunkt i hva de betalte og regner avskrivning på det.  De som avskriver 15-20% på det de selv betalte ser ut til å bli kvitt bilene sine greit.

"Ser at antall biler på FINN under 600.000.- er 5 doblet på et par uker, og det er kun en dobling av biler totalt sett, det er nok et tegn på at endel selgere er reelt opptatt av å selge, og ikke bare sjekke markedspris og nå begynner å godta avskrivning også ift. egen fakturapris, og ikke bare ift. siste listepris."


Sitat fra: Også_Øyvind_H på torsdag 22. januar 2015, klokken 18:29
Jeg har bestilt en godt, men ikke fullutstyrt S85D - den kom på 694'. Det er jo forøvrig bare tull å sammenligne med priser som ikke finnes lenger. Alternativkosten gikk opp 9,5%, og det må man jo faktisk forholde seg til.

Sandvika

SitatJeg har bestilt en godt, men ikke fullutstyrt S85D - den kom på 694'. Det er jo forøvrig bare tull å sammenligne med priser som ikke finnes lenger. Alternativkosten gikk opp 9,5%, og det må man jo faktisk forholde seg til.
I utgangspunktet et gyldig argument, men kjøperne dukker ikke opp over natta, de fleste følger med en stund og det blir litt psykologi i slikt. De som satt på gjerde da prisen var lav vil nok fortsatt ha dette som en referanseramme. De kan da bite i det sure eplet eller se an hva som skjer når første båten kommer til Drammen. Dette er høyest subjektiv synsing rundt prissettingsmekanismen.

At omsettningstakten på finn er lav er vel et faktum alle er enige om, dette er per definisjon et tegn på at kjøper og selger har forskjellige forventninger om pris. I kveld ligger det 131 biler ute, hvorav det ser ut som om P85 utgjør 88 av dem, det er 2/3. De fleste av disse har bestilt ny bil (påstand). Blir spennene å se hvor mye prisene faller eller om folk kanselerer... Tipper det siste og krysser fingrene for myk landing på normal prising i bruktmarkedet



ducktolate

Eller om folk velger å bytte inn bilen til Tesla. Jeg snakket med en i Tesla i dag og han sa at en innbytteordning ville være på plass i løpet av våren.

Sjøhyene

Sitat fra: ducktolate på fredag 23. januar 2015, klokken 00:22
Eller om folk velger å bytte inn bilen til Tesla. Jeg snakket med en i Tesla i dag og han sa at en innbytteordning ville være på plass i løpet av våren.

I så fall må de nok kraftig ned i pris fra de nivåene som er på Finn nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ksandal

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 23. januar 2015, klokken 07:13
Sitat fra: ducktolate på fredag 23. januar 2015, klokken 00:22
Eller om folk velger å bytte inn bilen til Tesla. Jeg snakket med en i Tesla i dag og han sa at en innbytteordning ville være på plass i løpet av våren.

I så fall må de nok kraftig ned i pris fra de nivåene som er på Finn nå.

Jeg skal bytte en BMW X1 2013 m insane utstyrspakke, mot nye Tesla i april... så kanskje jeg kan bytte min inn og til hvilken pris tro :-) ? ender vel med og selge privat...

men blir spennende når nye Model X kommer og en kan bytte inn Model S mot en sånn.. går en spennende tid i møte :-)

mvh Kjetil 
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

ducktolate

Ja det forstår vel de fleste som leser her inne at Tesla skal tjene penger på de bilene de tar inn. Men det er også mange her inne som ser det lettvinte i det å levere fra seg sin gamle bil når man får den nye og dermed slippe usikkerheten og tiden det tar med bil ute på finn.

Veteranbil spørs det om de er villig til å ta imot da :P

JO

Markedet er som det er uansett hva folk syns om prisene. For å få solgt privat må man være helt på bånn av prisene på finn, det er det som blir referansepunktet til kjøpere. At det er mange biler op finn som ikke blir solgt kan være 1 av 2 ting. Det er ikke marked for bilene(anser dette som lite trolig) eller at de er priset for høyt.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

#87
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 23. januar 2015, klokken 07:13
Sitat fra: ducktolate på fredag 23. januar 2015, klokken 00:22
Eller om folk velger å bytte inn bilen til Tesla. Jeg snakket med en i Tesla i dag og han sa at en innbytteordning ville være på plass i løpet av våren.

I så fall må de nok kraftig ned i pris fra de nivåene som er på Finn nå.
S85 som kostet meg 600K i august 2013 går nå for kanskje 530-550 ved brukt privatsalg. Tesla ville sikkert gitt meg 400-450 for den, men det mest spennende er hva Tesla tar for den når de selger den. Hvilken fortjeneste sikter Tesla mot? Det vet vi først når de lanserer innbytte.

Sitat fra: JO på fredag 23. januar 2015, klokken 09:27
Markedet er som det er uansett hva folk syns om prisene. For å få solgt privat må man være helt på bånn av prisene på finn,
Ikke helt det jeg har sett når jeg har sjekket finn? Har sett solgte biler på side 1, 2 og 3 (av 5 sider) sortert på pris. Dyrere biler er solgt før rimeligere, uten at jeg helt har klart å se hvorfor mtp modelltype/utstyr.

I går lå det vel rundt 10 annonser merket Solgt, og det lå ute litt over 130 biler. Nå ligger det 128 der, og 5-6 merket solgt. Synes ikke det er dårlig omsetning på Finn? Hvor mange biler mener du bør være merket solgt til en hver tid?

Men det selges helt klart flest biler på side 1-3 kontra 4 og 5, dvs opp til rundt 650K.
En i FB-gruppen la ut sin S60 rett under 500K nylig. Den røk ganske kjapt. Det ble også lagt ut en P85 til rundt 560-570 eller noe sånt, den forsvant på minutter fordi en forhandler ga bort penger :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sharp

Sitat fra: ducktolate på fredag 23. januar 2015, klokken 09:23
Ja det forstår vel de fleste som leser her inne at Tesla skal tjene penger på de bilene de tar inn.

Det er vel ikke sikkert? Tesla tjener penger på å selge nye biler. Hvis de tar innbytte i en bruktbil er vel det primært for å tjene mer på nybilsalget, ikke for å tjene penger på bruktbilen? De må selvsagt kalkulere inn litt risiko og utgifter til videresalget.

Øggen

Takk til alle dere desperate selgere som kaster bilen deres etter potensielle kunder. Tydeligvis mange som enten tar vann over hodet for å få ny D eller har for mye penger.
P85 full spec. selges angivelig nå for 570

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA