Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Epleskreller

Sitat fra: cirys1 på torsdag 12. mars 2015, klokken 10:08
Sitat fra: HelectriC på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:10
er det aldri noen som tenker på takhøyden mtp panotak?

Et veldig godt poeng som jeg faktisk ikke har tenkt noe over..  :)

Det er diskutert masse her tidligere,  noen liker pano og andre liker det ikke. Pano er høyere,  bortsett fra ved kantene, der er pano lavere.  Dersom dette er viktig for valg av taktype, da burde man prøvesitte begge variantene.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

RonnyØ

Sitat fra: cirys1 på torsdag 12. mars 2015, klokken 10:08
Sitat fra: HelectriC på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:10
er det aldri noen som tenker på takhøyden mtp panotak?

Et veldig godt poeng som jeg faktisk ikke har tenkt noe over..  :)
Det baksetet er bedritent uansett pano eller ikke, next gen eller ikke..
For lav sittepute i forhold til gulv, ikke armlene, ikke håndtak, for lav takhøyde uten pano, feil vinkel på nakke med pano (og egentlig for lavt fortsatt) IMO
Husqvarna Automower 320

Muffinman

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 12. mars 2015, klokken 11:10
Det baksetet er bedritent uansett pano eller ikke, next gen eller ikke..
For lav sittepute i forhold til gulv, ikke armlene, ikke håndtak, for lav takhøyde uten pano, feil vinkel på nakke med pano
+1. Legg til dårlig åpning for inn/utstigning. 13-åringen i huset har nå begynt å klage over at han sitter vondt der bak, mens hans to år yngre søster sitter greit enda. Heldigvis brukes ikke baksetene så veldig ofte på langkjøring, men da må vi bytte på å sitte bak.

B_Tesla

Synes egentlig baksetet er ganske bra på min late 2014 mod. Er 187 og sitter ok der. Spesielt med de nye hodestøttene. Har Panorama. Men motivasjon for kjøp var det estetiske. Liker glasstak, samt stor åpning sommer. Bor i Tronheim, og ikke en dråpe vann inn. Vasker med høytrykk 1-2 ganger i uka. Null vann.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1

Sitat fra: Epleskreller på torsdag 12. mars 2015, klokken 11:06
Det er diskutert masse her tidligere,  noen liker pano og andre liker det ikke. Pano er høyere,  bortsett fra ved kantene, der er pano lavere.  Dersom dette er viktig for valg av taktype, da burde man prøvesitte begge variantene.

Har ikke fått med meg alle diskusjonene..   :)

Jeg er såpass liten at jeg ikke er noen god målestokk for "voksne" passasjerer der bak, men på en annen side så skal jeg "aldri" sitte bak.  :P

Jeg har sett veldig mye videoer av tester men har ikke reflektert over om de har pano eller ikke, eller at dette er en faktor mtp. takhøyde.

ELTesla

Jeg er 192 og sitter helt greit i en TMS med pano tak, det gjør jeg ikke i en TMS uten pano tak pga. takhøyde.

Men uansett er ikke baksetene velegnet for noen langtur for godt vokse personer.

ihlhaug

Det var noen som skrev at panoramataket bråker mer. Det kan jeg herved avkrefte. Jeg har selv panoramatak på min bil som nå er inne på service, og har fått en P85 2014 loaner med standardtak. Den bråker veldig mye mer enn min 85 med panoramatak. Det kan jo være andre grunner til det, men jeg gleder meg til å få min tilbake i kveld for å slippe det bråket.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

mecanica vergara

Jeg er 1,93 og sitter helt fint foran enten det er med pano eller uten. De eneste gangene jeg ikke sitter foran rattet er når jeg er full, da sitter jeg i passasjersetet.

Også får jeg beklage at jeg kaster meg på en sak som ikke har noe med "bruktpris på Tesla" å gjøre.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

HåkonE

Såpass mye ulemper panotak (støy, lekkasjer, pris, dårligere audio, ingen solbeskyttelse, 70kg på feil plass osv.), så de få gangene høye voksne ikke kan sitte foran i min bil, så får de bare kompensere med sittestilling. 

Det er ikke slik at panotaket gir deg 50 cm ekstra heller, og uten de nye komfortsetene bak sitter man uansett på korte "benker".

GOS

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:19
Det var noen som skrev at panoramataket bråker mer. Det kan jeg herved avkrefte. Jeg har selv panoramatak på min bil som nå er inne på service, og har fått en P85 2014 loaner med standardtak. Den bråker veldig mye mer enn min 85 med panoramatak. Det kan jo være andre grunner til det, men jeg gleder meg til å få min tilbake i kveld for å slippe det bråket.

I fjor sommer gjorde jeg støymålinger på min som har panotak opp mot 2 av mine Audier (A1 og A4). Teslaen var roligere i alle hastigheter jeg målte (opp til 130 km/t, men støyøkningen i tunnel er ca 1 db høyere med panotak enn uten.
Når jeg målte Tesla med og uten pano så klarte jeg ikke å måle noe forskjell på støynivå, men gjorde ikke støymålinger i tunell med den uten pano.
Min konklusjon var da at ved 100 km/t så vil støyen på Tesla Model S med panotak være 1 db høyere enn en uten.
Det å ikke ha hattehylle føler jeg gir mer støy forskjell.
(Og forrige uke hadde jeg en Loaner med Hakka 8 uten hattehylle, antagelig noen måner eldre enn min bil som har R2 og hattehylle. Fyttikatta det var forskjell. Var herlig å få min tilbake)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Øyvind.h

#640
Ville ikke kjøpt uten panoramataket.
Potte tett, merker ikke spesielt med støy fra det annet enn i svært høy hastighet og i tunneler, ingen knirking, ikke kulderas, gir en helt annen og mer luksuriøs opplevelse av kupeen, penere utseende, lysere både foran og bak, ingen problemer med sol hverken lys eller varme, merker ingenting til vekten, og naturligvis meget praktisk med takstativ.

For ikke å snakke om sommerfølelsen man får når man åpner det gedigne taket, som er mye større enn hva man finner hos eks vw og BMW. Ikke cab, men ganske så åpent!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Og jeg ville ikke kjøpt med panotak. Kunne faktisk betalt ekstra for å slippe. Synes ikke det er pent, liker ikke at det ser åpent ut inne i kupeen, utstår ikke støy fra åpent tak og har opplevd knirk eller feil på samtlige av de få bilene med pano jeg har kjørt. Merket også betydelig kaldras pluss ekstra støy i tunneler.  Når jeg slipper å betale for metalltak føler jeg at jeg får noe ekstra uten tillegg i prisen, og slipper å ha innebygget 70kg taklast på tom bil.

Konklusjon? Smaken er fremdeles som baken. Hårete og jævlig  8)

HåkonE

Sitat fra: GOS på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:58
Sitat fra: ihlhaug på torsdag 12. mars 2015, klokken 12:19
Det var noen som skrev at panoramataket bråker mer. Det kan jeg herved avkrefte. Jeg har selv panoramatak på min bil som nå er inne på service, og har fått en P85 2014 loaner med standardtak. Den bråker veldig mye mer enn min 85 med panoramatak. Det kan jo være andre grunner til det, men jeg gleder meg til å få min tilbake i kveld for å slippe det bråket.
I fjor sommer gjorde jeg støymålinger på min som har panotak opp mot 2 av mine Audier (A1 og A4). Teslaen var roligere i alle hastigheter jeg målte (opp til 130 km/t, men støyøkningen i tunnel er ca 1 db høyere med panotak enn uten.
Når jeg målte Tesla med og uten pano så klarte jeg ikke å måle noe forskjell på støynivå, men gjorde ikke støymålinger i tunell med den uten pano.
Min konklusjon var da at ved 100 km/t så vil støyen på Tesla Model S med panotak være 1 db høyere enn en uten.
Det å ikke ha hattehylle føler jeg gir mer støy forskjell.
(Og forrige uke hadde jeg en Loaner med Hakka 8 uten hattehylle, antagelig noen måner eldre enn min bil som har R2 og hattehylle. Fyttikatta det var forskjell. Var herlig å få min tilbake)

Viktig når man måler støy å bruke riktig vekting og et instrument som er nøyaktig. Det må også stå i ørehøyde. Summen av så mange variabler kan gi mange dB variasjon.

Selv akter jeg å lyddempe bilen. Det vil isolere mye bedre mot utvendig støy, og gi bedre lyd. Taket bør være en av de enkleste plassene å ta, men selvsagt kun om man ikke har pano.

Bortsett fra DU er vel panotaket det største gnagsåret til Tesla med så mange klager. Synd man må ha det for takstativ.

Dennis

Var vel en annen post her som hadde fra en sikker kilde hos Tesla Drammen at ca halvparten av det de gjorde var å fikse feil med panorama taket?


TMX

Sitat fra: HelectriC på torsdag 12. mars 2015, klokken 07:10
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 11. mars 2015, klokken 22:25
Han skriver at den er med autopilot :) uten pano tak ser nok flere på som en fordel med tanke på flere feil og ulemper som mer støy, dyrere, økt vekt. Så lenge man ikke må ha takstativ eller liker soltak veldig godt. Så er en smakssak :) Hadde aldri valgt panorama på min selv om det var gratis. missliker selv vanlige takluker så panotak kunne jeg aldri ha hatt :P

er det aldri noen som tenker på takhøyden mtp panotak? uten pano så blir baksete kun til barn og andre små mennesker. Jeg klarer ikke å sitte rett i ryggen bak uten pano (180cm) og da er bilen ikke et alternativ for meg. Jeg har med voksne i bilen av og til og ønsker ikke de skal være nødt å sitte som en sekk poteter. det blir ofte diskutert takstativ, støy, lekkasje, men sjelden takhøyden?

Når jeg kjøpte min brukte TMS85 så jeg bare etter biler med pano tak nettopp på grunn av dette. Det blir for lav takhøyde uten pano tak, vi har vår TMS 85 som eneste bil i familien og er avhengig av et fullgodt baksete.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA