Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: cirys1 på søndag 01. mars 2015, klokken 09:52
Kan jeg stusse over det, eller får jeg ikke lov til det?
Du kan opplagt stusse på hva du vil- men gjør det i rett tråd og evt opprett en ny under riktig emnefelt.
Det som er utfordringen for noen av oss er din kombinasjon av halvkompetanse og høy sigarføring.
Teslatrådene i elbilforum (-det er de jeg kan bedømme) har vært preget av gode faglige diskusjoner hvor folk med svært høy kompetanse (eks Griffel og Kirkebø- men også mange andre :)) på området har deltatt til glede for mange nye elbilinteresserte hvor man kunne løfte kompetansen sin på en effektiv måte. Jeg er redd for at noen av disse svært verdifulle bidragsytere trekker seg tilbake hvis ståk og støy økes.
Alle har retten til å ha meninger og det er absolutt akseptert at man stiller spørsmål som kan virke tåpelige for de som har vært men en stund- det er imidlertid ingen feil å lese først. Svært mye god info i trådene hvis man går litt tilbake i tid.
For de fleste av oss er det kjekt om innholdet i trådene er i overenstemmelse med overskriftene- jeg syns det flyter fritt i det siste og det er et kvalitetstap.

cirys1

Sitat fra: Havebigfun på søndag 01. mars 2015, klokken 10:22

Du kan opplagt stusse på hva du vil- men gjør det i rett tråd og evt opprett en ny under riktig emnefelt.

Er enig med deg der, men at vi er så uenig i hva f.eks denne tråden skal handle om er en utfordring.

Jeg mener denne tråden omhandler generelt bruktbilpriser for Tesla, synker de går de opp, er det mange på markedet, er det få, hvordan er utviklingen når de nye slippes osv.

I tillegg har jeg fått kanskje det beste tipset herfra om og kontakte Tesla direkte noe jeg ikke var klar over var et alternativ, kan vise seg og bli det beste økonomiske tipset.

D.O

Havebigfun, jeg er enig. Synes forumet var en hyggelig plass med konstruktive spørsmål og svar.  Men det var den tiden bare vi "early adopters" var her, og vi hilste på hverandre i trafikken. Nå er det mye mer tull fra folk som tror de vet masse og ligner mer på ett Audi/Bmw forum hvor høflighet og fakta er tilsidesatt med synsing og fjortis tildenser.
Og slik blir det nok fremover etterhvert som flere av dem får seg Tesla.
Tiden hvor alle hilste og fremmede tilbydde lading og kaffe i sitt eget hjem og gjorde det de kunne for å hjelpe andre dør sakte ut. Og det gjør desverre det som gjorde dette forumet bra også.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

B_Tesla

I min verden regner jeg alltid søtrre kjøp som fullfinansiert av lån. Velger man å spytte inn større beløp i en eiendom eller bil, er vektingen da at man ikke bruker det til annen investering. Å oppnå en avkastning på mer enn boliglånsrenten, er ikke spesielt vanskelig, til og med i dagens marked. Det betyr jo da at de som velger å betale bilen kontant (da forutsetter jeg at man har rom i boliglån til å legge lånet der - eventuelt god rente fra forhandler), tar et større tap en de som velger å investere kontantene, og låne beløpet. Ulempen er følgelig mangel på avskrivning av renter ved kontant kjøp også, samt økt formue som gir skatt i andre enden.

Sist er det jo viktig at man vurderer totalkostnaden. Dersom man spytter inn 50% i cash har man den samme utgiften pr mnd som fullfinansiering (minus noen hundre i økt rente ~ 500 ). Å lure seg selv til å tro at bilen kun koster 3-4k i mnd grunnet lavt lån er jo en vits, og førstesteg til dårlige økonomiske valg.

Så diskusjon om at det er dumt/smart å finansiere på ene eller andre måten er noe som bare bør legges dødt. Spørr du de som eier større mengder eiendom, så er det få som har betalt nevneverdig av det cash, om i det hele tatt lagt inn noe. Det er dårlig butikk bade investeringsmessig og skatteemessig. Valget bør ligge på totalkostnad opp mot rom i det daglige. Dersom man føler at man får glede av en ting i sitt liv, og at det forsvarer % av totale inntakten brukt iløpet av eierskapet, så løp og kjøp. Ellers velg noe annet.

Så til dere som vil kjøpe en Tesla, og ser på bruktmarkedet - derav kanskje leser denne tråden, ville jeg sett på totalkostnaden som fullfinansiert, og reflektert over det opp mot hva dere er villig til å gi for biler på bruktmarkedet. Kanskje din mnd belastning blir mindre, siden du spytter inn noe, men realiteten er at du har brukt samme mengde cash (minus noen få tusen i renter). Slik markedet er idag er det gode muligheter til en god pris på helt ny S85 og P85 hos Tesla, mens D er et kapittel for seg selv.



@D.O - Hilser fortsatt i ny og ne. Hyggelig når jeg får respons.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

BMW850

Sitat fra: D.O på søndag 01. mars 2015, klokken 10:56
Havebigfun, jeg er enig. Synes forumet var en hyggelig plass med konstruktive spørsmål og svar.  Men det var den tiden bare vi "early adopters" var her, og vi hilste på hverandre i trafikken. Nå er det mye mer tull fra folk som tror de vet masse og ligner mer på ett Audi/Bmw forum hvor høflighet og fakta er tilsidesatt med synsing og fjortis tildenser.
Og slik blir det nok fremover etterhvert som flere av dem får seg Tesla.
Tiden hvor alle hilste og fremmede tilbydde lading og kaffe i sitt eget hjem og gjorde det de kunne for å hjelpe andre dør sakte ut. Og det gjør desverre det som gjorde dette forumet bra også.

Tror ikke du kan sammenligne med BMW forum ihvertfall. Har i flere år frekventert diverse BMW forum i US og EU. Der har det i stor grad vært sak og forslag på tekniske løsninger. Sånne typer som jeg ihvertfall begynner å bite meg merke i sitter her fra morgen til kveld og konsekvent kommer med mye svada og gjerne har en personlig agenda blir kalt "troll" og skippet rett ut.

Merker jeg begynner å miste interessen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

Sitat fra: BMW850 på søndag 01. mars 2015, klokken 11:23
Merker jeg begynner å miste interessen.
Ja og det er forsvunnet en del gode bidragsytere allerede. Noen er vel aktive på andre fora som TOCN eller TMC. Jeg tror som D.O at denne trenden bare fortsetter. Det er evt håndfast moderasjon som kan redde dette.
Kanskje det er like greit å lese kommentarspaltene i VG.

B_Tesla

Skal vi sette en strek her, og fortsette denne tråden der jeg startet den.

Slik jeg ser det er den største endrringen i det siste de rimelige nye bilene som man får gjennom Tesla i disse dager. Er man ute etter S60, S85 eller P85 bør prisene faktisk falle litt på bruktmmarkedet i en tid frem til disse bilene er tom på lager. En kolega henter bil imorgen, og sparte 100k ganske nøyaktig på kjøp fra Tesla, relativt å bastille samme bil idag. "Autopilot HW" er inkludert. Da har bilen gått 0km.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1

Sitat fra: B_Tesla på søndag 01. mars 2015, klokken 11:37
Skal vi sette en strek her, og fortsette denne tråden der jeg startet den.

Slik jeg ser det er den største endrringen i det siste de rimelige nye bilene som man får gjennom Tesla i disse dager. Er man ute etter S60, S85 eller P85 bør prisene faktisk falle litt på bruktmmarkedet i en tid frem til disse bilene er tom på lager. En kolega henter bil imorgen, og sparte 100k ganske nøyaktig på kjøp fra Tesla, relativt å bastille samme bil idag. "Autopilot HW" er inkludert. Da har bilen gått 0km.

Vet du om de har begynt og få inn avbestilte S/P85D, S85D er det svært få av på markedet ihvertfall..  :)

B_Tesla

Tror ikke det finnes noen S85D i Norge i det heletatt. Kommer vel ikke før april hvertfall. P85D er vel gjerne til kunder eller demo i butikk. Men du kan jo høre med de.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1

Sitat fra: B_Tesla på søndag 01. mars 2015, klokken 13:54
Tror ikke det finnes noen S85D i Norge i det heletatt. Kommer vel ikke før april hvertfall. P85D er vel gjerne til kunder eller demo i butikk. Men du kan jo høre med de.
Okay trodde S85D hadde levering samtidig samtidig med P.

For mitt vedkommende så tror jeg ikke jeg "tør" og ta kontakt med de før jeg har finansiering på plass, det er bedre at bilen jeg har lyst på blir solgt enn at jeg vet om det og den blir solgt.. :P

christian1986

Sitat fra: B_Tesla på søndag 01. mars 2015, klokken 13:54
Tror ikke det finnes noen S85D i Norge i det heletatt. Kommer vel ikke før april hvertfall. P85D er vel gjerne til kunder eller demo i butikk. Men du kan jo høre med de.
En av S85D som er rapportert her på forumet har utlevering i midten av mars. Selv venter jeg min mot slutten, som ganske mange andre.

Havebigfun

Min kollega spurte før helgen etter avbestillte D modeller og fikke beskjed at de selges til ny listepris- hvis det er riktig reduserer det prispresset på de brukte fordi summen av " billige" biler direkte fra Tesla reduseres (betydelig).

cirys1

Sitat fra: Havebigfun på søndag 01. mars 2015, klokken 19:21
Min kollega spurte før helgen etter avbestillte D modeller og fikke beskjed at de selges til ny listepris- hvis det er riktig reduserer det prispresset på de brukte fordi summen av " billige" biler direkte fra Tesla reduseres (betydelig).
Om det vill redusere så mye er jeg usikker på, de færreste vet om dette, prisene på sene 2014 uten autopilot ligger ganske stabilt. (Bare finn sammenligning) På en annen side så må avbestilte biler nesten sees på som "bruktbiler" da du ikke for konfigurere selv. I tillegg så annonserer vell ikke Tesla selv noen biler..?

chal

Har bestilt ny S85D, levering mai, men vurderer å trekke meg.
Mange muligheter:
Beholde den nye og selge den gamle S85rwd.
Beholde den gamle og selge den nye.
Beholde begge og selge den gamle etter noen mnd.
Trekke meg og tape depositum.
Få noen til å overta bestilling (gammel pris) - går det?

Takker for evt innspill.

Epleskreller

Sitat fra: chal på fredag 06. mars 2015, klokken 23:50
Har bestilt ny S85D, levering mai, men vurderer å trekke meg.
Mange muligheter:
Beholde den nye og selge den gamle S85rwd.
Beholde den gamle og selge den nye.
Beholde begge og selge den gamle etter noen mnd.
Trekke meg og tape depositum.
Få noen til å overta bestilling (gammel pris) - går det?

Takker for evt innspill.
I samme situasjon som deg,  men har bedre tid. Jeg får ikke min 85D før i august. Alle dine alternativer er aktuelle for meg, bortsett fra å beholde begge. Jeg angrer litt på oppsettet på den nye bilen,  men får ikke lov til å endre,  så akkurat nå tror jeg det mest sannsynlige er et tap av forskuddsbeløpet. Det er litt synd,  for hadde de latt meg gjøre de endringene jeg ønsker så ville jeg godtatt et høyere tap på bruktbilen.

Dersom noen skal overta reservasjonen må man nok gjøre en privat avtale.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA