Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 14:57
Sitat fra: Sharp på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:24
Når jeg skal selge den igjen antar jeg at den er verd ca. 100' mer.

Det var det med og anta da.. Visst du tror din P85D vil være verdt rundt 880k om 1-3 år så tror jeg det er ganske langt unna sannheten.
De billigste P85D går som nye allerede for rundt 880k... :)
Han mente nok 100K mer enn hva den andre bilen hans ville vært verd.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: ØyvindO på tirsdag 24. februar 2015, klokken 14:45
Altså: Tap på vanlig verdifall på den bilen man har kan man ikke ta med i totalkostnaden for en oppgradering. Dette tapet har man uansett. Men hvis man må selge under markedspris for å få kvitta seg med bilen fort (for eksempel for å få egenkapital til nytt billån), så blir det selvsagt et ekstra tap. Han som solgte sin P85+ for 550' kan nok føre et tap på 50'-70' direkte på oppgraderingen :)
Det er sikkert mange forskjellige måter og se dette på, jeg mener i dette eksemplet at innkjøpspris - salgspris er det direkte tapet altså nærmere 200.000 kr.

Så blir differansen mellom 550k og en ny P85D en investeringskostnad..Rundt 350k (gammel pris)   :)

kos

For de som husker sangen om HI FI asylet - der stereo anleggene måtte bli større og større med alskens dupedinser får jeg assosiasjoner til de som selger og kjøper nye tesla i en fart som ingen andre merker opplever.

Bare må ha siste utgave og bare  må ha.... ser mer ut som et Tesal asyl når noen bytter bil til helt lik etter bare noen mnd. Er det andre bilmerker som opplever det samme ?.

Om BMW har fått en knott eller en kabel ekstra står BMW eiere i kø for å bytte etter 10 mnd.?

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:15
Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. februar 2015, klokken 12:12
Skjønner ikke den med 250-400k tap. En normalutstyrt P+ kjøpt i starten av 2014 kostet vel ny rundt 750 på bestillingstidspunktet (før prisoppgangen november 13), og de selges vel typisk for mellom 600 og 700 i dag? Dvs. 50-150k tap... Eller?
Aner ikke hva som er reelt. Tok bare utgangpsunkt i en annens påstand. Jeg ser en har klart å sikre seg en nesten fullutstyrt P85+ fra 2014 en gang for 550K (uten at det nødvendigvis trenger være prisstandarden for en slik bil). Aner ikke nypris, men tapet kan vel fort være 200K, fordelt på mindre enn 12 måneder (ettersom jeg ikke kjenner regdato).

...men vi er vel enige om at 200k ikke er dss 250-400k  ;)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

christian1986

For min egen del regner jeg med at den s85 jeg hadde ville tapt seg mer i pris på sikt. Jeg fikk 535k, så de faktiske tapet var på 65k. Legger en da til at en ikke har hatt utgifter til drivstoff(tilnærmet null), veiavgift, bompenger, ferge samt reprasjoner så er det helt ok på 15 måneder.

For meg å gå videre opp til en s85d må jeg legge på litt ekstra. Den kommer på 683k, mens den i dag koster rundt 100k mer. Gitt disse forutsetningene kom jeg fram til at prisen for å oppgradere egentlig er spiselig, godt hjulpet av lavt verditap samt prisstigning før levering.

kos

Først taper man 150 000 på en P så må man ha en D og så må man ut med 100 000 til der, for så og må ha en x og taper 150 000 til og det i løpet av 18 mnd. For så å ha ...... tape 100 000 på valutaen når kronen går opp og dollaren ned  --- blir fort en hel tesla på under 2 år.


fonberg

Sitat fra: kos på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:37
Først taper man 150 000 på en P så må man ha en D og så må man ut med 100 000 til der, for så og må ha en x og taper 150 000 til og det i løpet av 18 mnd. For så å ha ...... tape 100 000 på valutaen når kronen går opp og dollaren ned  --- blir fort en hel tesla på under 2 år.

Hvis man kommer fra en tilværelse med jevnlig handling av nye Porscher eller versting BMW-er så vil jeg tro at det å holde seg med siste skrik fra Tesla antakelig blir ganske rimelig åkkesom. Da er man jo gjerne vant til å tape 200k i året.
Men for min (og de flestes) del er den type bilhold uaktuelt, ja.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

kos

Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:55
Sitat fra: kos på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:37
Først taper man 150 000 på en P så må man ha en D og så må man ut med 100 000 til der, for så og må ha en x og taper 150 000 til og det i løpet av 18 mnd. For så å ha ...... tape 100 000 på valutaen når kronen går opp og dollaren ned  --- blir fort en hel tesla på under 2 år.

Hvis man kommer fra en tilværelse med jevnlig handling av nye Porscher eller versting BMW-er så vil jeg tro at det å holde seg med siste skrik fra Tesla antakelig blir ganske rimelig åkkesom. Da er man jo gjerne vant til å tape 200k i året.
Men for min (og de flestes) del er den type bilhold uaktuelt, ja.

Men den har en positiv side, flere får råd til en flott tesla og det er da ikke så dumt. :)

Dennis

Sitat fra: kos på tirsdag 24. februar 2015, klokken 15:07
For de som husker sangen om HI FI asylet - der stereo anleggene måtte bli større og større med alskens dupedinser får jeg assosiasjoner til de som selger og kjøper nye tesla i en fart som ingen andre merker opplever.

Bare må ha siste utgave og bare  må ha.... ser mer ut som et Tesal asyl når noen bytter bil til helt lik etter bare noen mnd. Er det andre bilmerker som opplever det samme ?.

Om BMW har fått en knott eller en kabel ekstra står BMW eiere i kø for å bytte etter 10 mnd.?

Er nå mer en knott og kabel ekstra her :) BMW eiere hadde nok også stått i kø for så store endringer. Forskjellen på feks en P85 uten autopilot hw og en ny P85D er jo mye flere tekniske forskjeller enn hva man forventer på en helt ny modell fra BMW.
Er jo også veldig unormalt i bilverdenen at en ny utgave av en bil går fra 420hk til hele 700hk.

kos

Jeg håper at du ser fra 420 til 700 hk ? Er ikke noe stort marked for personer med de interessene?
Det kan ikke sammenlignes med noe i denne verden - og forsvare det fra et fornuftig ståsted er bortimot umulig.
Men ja - vist er det gøy.

PS tesla eier, men ser at dette grenser til galskap.

Olemann

Det fine med nye modeller hyppig fra fabrikk, er at bruktprisene faller mer og dermed bra for kjøpere.....

Elon Musk kan ikke påstås å være en traust og konservativ mann, så en  trenger ikke være rakettforsker for å spå at også P85D kommer til å ha fine priser (for brukt-kjøpere) om et par år. Noen må da sikkert ha den nye modellen som f.eks. har en motor pr. hjul og dermed endel morsomme funksjoner knytt til det.

Så er han i tillegg så lur at han reserverer det råeste til de modeller for dem som alltid må ligge i front og er betalingsvillige (f.eks. disse 700 hk som gjør at man sparer ca. 3 sekunder til barnehagen vs S85 - gitt at lappen holder, for må man stoppe for å signere forenklet forelegg eller det som verre er, så mister man jo fort et par minutter og dermed all spart tid med P85 den siste måneden. Må man ta bussen et par år etterpå så kunne man jo like gjerne ha kjørt en S60 hele tiden.  Osv.... :)

kos

Sitat fra: Olemann på tirsdag 24. februar 2015, klokken 16:11
Det fine med nye modeller hyppig fra fabrikk, er at bruktprisene faller mer og dermed bra for kjøpere.....

Elon Musk kan ikke påstås å være en traust og konservativ mann, så en  trenger ikke være rakettforsker for å spå at også P85D kommer til å ha fine priser (for brukt-kjøpere) om et par år. Noen må da sikkert ha den nye modellen som f.eks. har en motor pr. hjul og dermed endel morsomme funksjoner knytt til det.

Så er han i tillegg så lur at han reserverer det råeste til de modeller for dem som alltid må ligge i front og er betalingsvillige (f.eks. disse 700 hk som gjør at man sparer ca. 3 sekunder til barnehagen vs S85 - gitt at lappen holder, for må man stoppe for å signere forenklet forelegg eller det som verre er, så mister man jo fort et par minutter og dermed all spart tid med P85 den siste måneden. Må man ta bussen et par år etterpå så kunne man jo like gjerne ha kjørt en S60 hele tiden.  Osv.... :)

Du tar nok fei her når det gjelder politiet og tesla - i den køen vil nok alle merkene fra 60 til den råeste D stå i kø og motta sin straff - de fleste som fotgjenger.
Eneste forskjellen er at noen klarte det 3 sek før den siste.

BMW850

476 kontra 700hk blir det vel etter den nye utregningsmetoden Tesla bruker. Må si jeg er glad for at jeg kun var innpå tanken om å bytte ut min P85 ett veldig kort øyeblikk. Egentlig vurderte jeg det ikke. Hvem kan ærlig talt si at de har det minste behov  for disse kreftene i forhold til P85 utgaven? I det landet her?!! Hvor snuten står på de mest utspekulerte steder for å dra inn en halv månedslønn eller lappen din? I tillegg mister man mye plass i frunken.
Hadde jeg ikke hatt Tesla fra før hadde det blitt en P85D med full pakke. Ett kjempekjøp og det er ingen tvil om at dere som har kjøpt får en FEIT bil! Men for mitt vedkommende, fordi om jeg lett hadde hatt råd... det er altfor drøyt å selge en omtrent ny bil med ett stort tap, for igjen legge på flere hundre tusen for en identisk utseende bil. Med krefter du egentlig ikke trenger eller har godt av  :P Fullstendig uaktuelt.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kos

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 16:20
476 kontra 700hk blir det vel etter den nye utregningsmetoden Tesla bruker. Må si jeg er glad for at jeg kun var innpå tanken om å bytte ut min P85 ett veldig kort øyeblikk. Egentlig vurderte jeg det ikke. Hvem kan ærlig talt si at de har det minste behov  for disse kreftene i forhold til P85 utgaven? I det landet her?!! Hvor snuten står på de mest utspekulerte steder for å dra inn en halv månedslønn eller lappen din? I tillegg mister man mye plass i frunken.
Hadde jeg ikke hatt Tesla fra før hadde det blitt en P85D med full pakke. Ett kjempekjøp og det er ingen tvil om at dere som har kjøpt får en FEIT bil! Men for mitt vedkommende, fordi om jeg lett hadde hatt råd... det er altfor drøyt å selge en omtrent ny bil med ett stort tap, for igjen legge på flere hundre tusen for en identisk utseende bil. Med krefter du egentlig ikke trenger eller har godt av  :P Fullstendig uaktuelt.
+1 :)

ØyvindO

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 16:20
476 kontra 700hk blir det vel etter den nye utregningsmetoden Tesla bruker. <fjernet tekst>

Spennende. Hvor finnes det mer info om dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA