Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Gladiator

Det omsettes jo ikke biler på Finn nå, da selgere ikke forholder seg til markedet. Hvem vil gi 700+ for en bruktbil når de kan få en ny D for litt mer? Folk har blitt godt vant siden den tiden det var lang ventetid og lite i markedet. Nå vil markedet, om ikke flomme over, så få et relativt stort utbud av brukte biler samt nye D kjøpt på spekk. Jeg tror det skal bli trangt i døra, og en tid fremover bli vanskelig å selge både brukte og nye på spekk. Kjøpere forstår jo at de har tiden på sin side. Når eiere forventer å få igjen innkjøpspris (som noen har gjort når markedet var mye mindre), er helt urealistisk. Alt taper verdi over tid, skulle bare mangle at det ikke også gjelder Tesla. Når så tilbud overstiger etterspørsel - faller prisene. Om et par-tre år har en S gått ned til en prisklasse hvor en ny stor kjøpergruppe er aktuell. Viser bilene seg på den tid å holde seg veldig bra teknisk (som jeg tror, men ikke vet) kan man vel forvente at prisene, alder tatt i betraktning, blir langt hyggeligere for selger.

kos

Hei - da har den ikke mye verdifall siden den ble bestilt ?

NegativeElectrode

#47
Et moment som kan bli interessant er hvorvidt bruktmarkedet er mer opptatt av rekkevidde enn 0-100 km/t. De som er bilinteresserte og har penger kjøper P uten å blunke, og tar kanskje ikke verditapet så tungt. Disse kan gjerne finne på å selge bilen for den prisen de får der og da når de vil selge. Det kan tenkes at den normale utgaven vil tape seg litt mindre. Bortsett fra ytelse og seter er jo bilene ganske like, og selv 60 kWt utgaven slår de fleste familibiler på ytelse  og kan dermed by på mer morro enn fossilkonkurrentene.

Det er kanskje bare meg, men rå ytelse er en ren bonus og ikke noe jeg ville valgt bil etter vanligvis. Model S har mange praktiske egenskaper, nyskapende og morsom bil og har bedre økonomi enn tilsvarende eksosbiler. Den kombinasjonen er ganske unik, og det vil den fortsette å være i sitt modell/pris/alderssegment inntill det begynner å omsettes konkurrerende modeller i bruktmarkedet.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Elbil fundamentalist

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 14. januar 2015, klokken 20:16
Et moment som kan bli interessant er hvorvidt bruktmarkedet er mer opptatt av rekkevidde enn 0-100 km/t. De som er bilinteresserte og har penger kjøper P uten å blunke, og tar kanskje ikke verditapet så tungt. Disse kan gjerne finne på å selge bilen for den prisen de får der og da når de vil selge. Det kan tenkes at den normale utgaven vil tape seg litt mindre. Bortsett fra ytelse og seter er jo bilene ganske like, og selv 60 kWt utgaven slår de fleste familibiler på ytelse  og kan dermed by på mer morro enn fossilkonkurrentene.

Det er kanskje bare meg, men rå ytelse er en ren bonus og ikke noe jeg ville valgt bil etter vanligvis. Model S har mange praktiske egenskaper, nyskapende og morsom bil og har bedre økonomi enn tilsvarende eksosbiler. Den kombinasjonen er ganske unik, og det vil den fortsette å være i sitt modell/pris/alderssegment inntill det begynner å omsettes konkurrerende modeller i bruktmarkedet.
+1
Det er fortsatt svært få Teslaer i markedet totalt sett. Norge er Europas beste marked for "billige" brukte Teslaer etter kronefallet, og det er allerede eksport noen Teslaer ut av landet. Vedvarer den svake kronekursen mot Euro, vil denne eksporten naturligvis øke. Kan hende at de som sitter på gjerdet og forventer billigere Teslaer i fremtiden vil bli skuffet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

ducktolate

#49
Ser ut som ca 10% ned med det utstyret der. Sett fra prisene i 2014...


kos

Hei - det må da være bra, bilen var kjørt 25 000. km. Få biler som taper mindre enn 10 % på nesten 2 år.

kos


ducktolate

Ja ser slik ut, så prisene holder seg veldig bra.

Øyvind.h

Sitat fra: kos på onsdag 14. januar 2015, klokken 22:25
Hei - det må da være bra, bilen var kjørt 25 000. km. Få biler som taper mindre enn 10 % på nesten 2 år.
1. Den er ikke i nærheten av 2 år. Maksimalt 1,5 år, og kan like gjerne være 1 år gammel.
2. Den utstyrspakken han har satt opp tipper jeg endte på rundt 590. Mangler skinnpakke, dobbeltlader, lyspakke, jump-seats, panotak mm.

Dvs rundt 50.000,- i tap fordelt på 1-1,5 år betyr 5,5-8,5% årlig tap.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Hei - med det tapet er da rimeligt i forhold til andre biler - bilen har kjørt 25000 km samt at det kommer frem at det er en 2013 modell - antagelig en av de første som kom - så kan man lure om den er 1.5 år elle nærmere 2 år. Tapet er som du skriver under 10 %. Er det andre biler som har lavere tap?

Øyvind.h

Sitat fra: kos på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:59
Hei - med det tapet er da rimeligt i forhold til andre biler - bilen har kjørt 25000 km samt at det kommer frem at det er en 2013 modell - antagelig en av de første som kom - så kan man lure om den er 1.5 år elle nærmere 2 år. Tapet er som du skriver under 10 %. Er det andre biler som har lavere tap?
Første Model S landet i Norge 8 august ca. Dvs. den kan ikke være eldre enn 1,4 år (ca 17 måneder eller nyere).
Med utstyrspakken han nevner er det i hvert fall ikke sig, så da snakker vi tidligst slutten av august.

Så 13-16 måneder blir det korrekte.
Uansett veldig lavt tap!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

P85pluss

Min p85+ ble kjøpt for for 698 122kr november 2013.
Solgt i nov 2014 for 630 000kr, et tap på 68122kr.
dvs et tap på 10%
(bilen er ikke kostet på service og trengte nye bakdekk,noe som utgjør 10000kr)
P85d
P85+ solgt

timingbeltkiller

Sitat fra: P85pluss på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:07
Min p85+ ble kjøpt for for 698 122kr november 2013.
Solgt i nov 2014 for 630 000kr, et tap på 68122kr.
dvs et tap på 10%
(bilen er ikke kostet på service og trengte nye bakdekk,noe som utgjør 10000kr)
1.
Hvor mange km kjørt  det året du hadde bilen?

2.
Har du kjøpt eller skal kjøpe ny bil?

3.
I tilfelle JA vilken bil til vilken pris?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

P85pluss

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:13
Sitat fra: P85pluss på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:07
Min p85+ ble kjøpt for for 698 122kr november 2013.
Solgt i nov 2014 for 630 000kr, et tap på 68122kr.
dvs et tap på 10%
(bilen er ikke kostet på service og trengte nye bakdekk,noe som utgjør 10000kr)
1.
Hvor mange km kjørt  det året du hadde bilen?

2.
Har du kjøpt eller skal kjøpe ny bil?

3.
I tilfelle JA vilken bil til vilken pris?


17 000km
p85d levering Mars
P85d
P85+ solgt

TorAtle

Sitat fra: P85pluss på torsdag 15. januar 2015, klokken 13:07
Solgt i nov 2014 for 630 000kr, et tap på 68122kr.

Kjøper betalte omregistreringsavgift på 17k?

68k i tap på 1 år er veldig pent.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA