Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Sitat fra: Amoss på søndag 22. februar 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Sven-E på søndag 22. februar 2015, klokken 04:54
Og så er det litt forskjellige lover som gjelder.
Er bilen kjøpt av en person gjelder kjøpsloven.
Er bilen kjøpt av et firma,   gjelder forbrukerkjøpsloven.

Her ble det vel en liten forstokkning :p

Sven-E har helt rett. Kanskje den litt dialektale bruken av preposisjonen "av" forvirrer?

Kjøper man som privatperson bil av/hos/med/fra en annen privatperson, gjelder kjøpsloven.
Er kjøper privatperson og selger et firma, gjelder selvsagt forbrukerkjøpsloven. :)

Øggen

Har lest litt denne OT diskusjonen, og mitt tips til Sven-E ( som jeg virkelig har medfølelse til)
er at dette utarter seg som advokat mat. Ditt krav bør rettes mot den du kjøpte bil av. Dette er min høyst subjektive mening og jeg er heller ingen jurist.

B_Tesla

Her er jeg ganske sikker i min sak når jeg sier at forbrukerkjøpet ikke frafaller selv ved vidderesalg. Ta den situasjonen hvor man kjøper bilen mer eller mindre brukt av en privatperson, og man selv gjør det som en privatperson. Det er da rett at kjøpsloven gjelder i det kjøpet  - men man kan rettte kravet mot forrige led -> Tesla ved forbrukerjøpsloven. Bytte av eier, medfører ikke at deler av rettighetene frafaller, altså  at Tesla ikke må stå til ansvar for de tre siste årene som en følge av videresalg. Rettighetene bygger på at de skal rette feil som var der ved kjøpstidspunktet, gitt at kravet rettes før 5 år. Så i praksis retter man alle krav bare mot Tesla, i 5 år fra første kjøpstidspunkt. Det er helt uavhengig av hvem som står som eier etter 4 år og 364 dager etter kjøpet først ble gjort.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

P85_Norway

Flytte denne diskusjonen til en egen tråd, ødelegger denne tråden. OT OT !!!
Tesla M3 Performance

B_Tesla

Uenig. Det har en direktee effekt på bruktbilprisen. Hva man er villig til å betale. 3 års lengre reklamasjon har et betydelig 5 sifret beløp i verdi for min del. Spesielt siden man får gunstige demo og utstillingsbiler direkte fra Tesla Motors i disse dager.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Olemann

#410
Etter å ha vært involvert i tvister vedr. hus/hytte/bil salg/kjøp så skjønner jeg godt dem som heller bytter inn/selger til Tesla/oppkjøpere/forhandlere selv om de på kort sikt taper ca +50.000.-, men til gjengjeld kan sove godt de neste årene fordi ansvaret er overtatt av andre.....
Tror som noen andre her har påpekt at endel selgere ikke er seg bevisst dette ansvaret og kun tenker på de ++50.000.- tjent og tar det som gitt at de aldri mer vil høre fra kjøperen etter at bilen ruller ut fra gårdsplassen....

Edit & tillegg: Det faktum at Teslas garantier fortsatt gjelder, fratar ikke selger ansvaret vs. sin kjøper.

pej

Jeg mener denne problemstillingen er sterkt overdrevet. Når det selges nyere biler som fortsatt har garanti, er det ikke tema om hvor man skal klage dersom noe er feil. Tesla vil selvsagt behandle en kunde som har kjøpt en et år gammel brukt bil på samme måte som om den er kjøpt direkte. Denne praksisen har alle bilmerker. Bruktbil som er over 5 år eller har gått veldig langt, er jo en helt annen historie, men det er jo ikke det man snakker om her.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Tesla P85D

Synes enkelte som averterer sin tesla på finn drar på litt vell mye når dem antyder at en tilsvarende tesla koster over 1.000.000,- Hadde jeg vært kjøper så hadde jeg lagt dem som uaktuel da dem kommer med usanheter...
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

cirys1

Sitat fra: Tesla P85D på søndag 22. februar 2015, klokken 19:25
Synes enkelte som averterer sin tesla på finn drar på litt vell mye når dem antyder at en tilsvarende tesla koster over 1.000.000,- Hadde jeg vært kjøper så hadde jeg lagt dem som uaktuel da dem kommer med usanheter...

Du bikker greit 1mill visst du "kliner" på ALT, men det er ikke det dem har kjøpt den for..  :)

cirys1

#414
Sitat fra: pej på søndag 22. februar 2015, klokken 18:52
Jeg mener denne problemstillingen er sterkt overdrevet. Når det selges nyere biler som fortsatt har garanti, er det ikke tema om hvor man skal klage dersom noe er feil. Tesla vil selvsagt behandle en kunde som har kjøpt en et år gammel brukt bil på samme måte som om den er kjøpt direkte. Denne praksisen har alle bilmerker. Bruktbil som er over 5 år eller har gått veldig langt, er jo en helt annen historie, men det er jo ikke det man snakker om her.

Helt enig med deg, samtalen sklei litt ut kan man si, det er ingen som retter et krav ovenfor selger når bilen er dekket av fabrikkgaranti, ei heller kommer Tesla (eller en annen bilforhandler) og be deg om og rette kravet til personen du kjøpte den av, fordi den ikke ble kjøpt ny av DEG i butikken...  :)

Olemann

Så lett er det dessverre ikke. Kjøper KAN rette kravet mot selger. At ingen gjør det er en påstand som noen tror på, andre ikke.  De som ønsker kjøpe seg fri fra slik risiko kan selge bilen til en forhandler og i avtale med denne frasi seg ansvar ift. slutt-kjøper.  Opp til den enkelte å vurdere risiko, betydningen av tusenlappene mer/mindre og uroen ved å ikke vite om det kommer opp noe klager.
Verre er det ikke, folk er ulike, noen ønsker trygghet andre ønsker flest mulig tusenlapper.  Pose og sekk løsninger er ikke lett her som ellers :-) 

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. februar 2015, klokken 19:45
Sitat fra: pej på søndag 22. februar 2015, klokken 18:52
Jeg mener denne problemstillingen er sterkt overdrevet. Når det selges nyere biler som fortsatt har garanti, er det ikke tema om hvor man skal klage dersom noe er feil. Tesla vil selvsagt behandle en kunde som har kjøpt en et år gammel brukt bil på samme måte som om den er kjøpt direkte. Denne praksisen har alle bilmerker. Bruktbil som er over 5 år eller har gått veldig langt, er jo en helt annen historie, men det er jo ikke det man snakker om her.

Helt enig med deg, samtalen sklei litt ut kan man si, det er ingen som retter et krav ovenfor selger når bilen er dekket av fabrikkgaranti, ei heller kommer Tesla (eller en annen bilforhandler) og be deg om og rette kravet til personen du kjøpte den av, fordi den ikke ble kjøpt ny av DEG i butikken...  :)

B_Tesla

Der det kan bli interesant, er de som har kjøpt mange - type 10 stk. Da er det ikke helt uaktuelt at man kan rette kravet dit. Det må da kunne anses som foretak (selvom de ikke har et), og bære noe av ansvare, slik som ble tilfelle ved batteribytte på den ene importerte Tesla'n for en stund tilbake.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Havebigfun

Sitat fra: B_Tesla på søndag 22. februar 2015, klokken 21:34
Der det kan bli interesant, er de som har kjøpt mange - type 10 stk. Da er det ikke helt uaktuelt at man kan rette kravet dit. Det må da kunne anses som foretak (selvom de ikke har et), og bære noe av ansvare, slik som ble tilfelle ved batteribytte på den ene importerte Tesla'n for en stund tilbake.
Her er oppskriften:
http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2015/02/22/2022/Motor/ga-teslaordre-i-julepresanger
Man liksom gir bort reservasjonen som allikevel ikke ønskes av mottakeren og som så selges videre på finn.
Her var det fagfolk som satte igang- man må bare finne 10 (liksom-)mottakere av en slik "gave" så slipper man å bli mistenkt for å drive butikk. :o
Det er bare å spørre Næss- han har sikkert svar på de fleste spørsmålene 8)

cirys1

Sitat fra: Olemann på søndag 22. februar 2015, klokken 21:29
Så lett er det dessverre ikke. Kjøper KAN rette kravet mot selger. At ingen gjør det er en påstand som noen tror på, andre ikke.  De som ønsker kjøpe seg fri fra slik risiko kan selge bilen til en forhandler og i avtale med denne frasi seg ansvar ift. slutt-kjøper.  Opp til den enkelte å vurdere risiko, betydningen av tusenlappene mer/mindre og uroen ved å ikke vite om det kommer opp noe klager.
Verre er det ikke, folk er ulike, noen ønsker trygghet andre ønsker flest mulig tusenlapper.  Pose og sekk løsninger er ikke lett her som ellers :-) 

Sitat fra: cirys1 på søndag 22. februar 2015, klokken 19:45
Sitat fra: pej på søndag 22. februar 2015, klokken 18:52
Jeg mener denne problemstillingen er sterkt overdrevet. Når det selges nyere biler som fortsatt har garanti, er det ikke tema om hvor man skal klage dersom noe er feil. Tesla vil selvsagt behandle en kunde som har kjøpt en et år gammel brukt bil på samme måte som om den er kjøpt direkte. Denne praksisen har alle bilmerker. Bruktbil som er over 5 år eller har gått veldig langt, er jo en helt annen historie, men det er jo ikke det man snakker om her.

Helt enig med deg, samtalen sklei litt ut kan man si, det er ingen som retter et krav ovenfor selger når bilen er dekket av fabrikkgaranti, ei heller kommer Tesla (eller en annen bilforhandler) og be deg om og rette kravet til personen du kjøpte den av, fordi den ikke ble kjøpt ny av DEG i butikken...  :)
Hva man KAN gjøre her blir et skudd i blinde, skal kjøper være ekstra vanskelig og ikke kan dra på et verksted og få utrettet reprasjonen på garanti, så får han levere den tilbake til meg så kan jeg levere den på verksted for han.

For det han uansett ikke kan gjøre er og få det fikset også komme med et krav, for selger skal få en mulighet til og utbedre feilen.  Så visst kjøper skulle vise seg og være så evneveik at han ikke klarer og kontakte merkeforhandler på egen hånd, så for jeg være hans privat sjåfør til verkstedet i to år.

Kjøper du en bil med mer enn to års garanti (som er den tiden en privatperson kan klage) så er du rimelig trygg..  :)

Olemann


Jeg skjønner ikke vitsen med denne type debattstil. Jeg pekte på noen forhold som jeg tror kan være av interesse for noen som skal selge bil privat.  Ellers hadde jeg ikke skrevet. Så kommer noen og påstår det er et "skudd i blinde".  Det er det selvsagt ikke, for det er relevant, og noe som noen muligens kan ha nytte av.  Derfor jeg skrev. Hvorvidt jeg skyter i blinde eller ikke har neppe noen stor almen interesse vil jeg tro, sålenge jeg har et poeng eller treffer en relevant blink.
At andre perspektiver også er sanne, ja det er like sant. F.eks. at forhandlers garanti normalt gjelder. Det har jeg ikke sagt noe om fordi det har andre sagt mye om allerede.
Jeg gir meg med dette i denne debatten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA