Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

B_Tesla

Du har alltid reklamasjonsrett, og den rettes mot Tesla.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Øyvind.h

Du kan helt fint rette krav mot tidligere salgsledd om du ønsker. Uansett har jo bilen 5/8 års garanti, så jeg ser ikke problemet?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

.Net

Vi snakker langt under 30.000 under nypris.
P85+ spekket for 730 før prisoppgang sent 2013/tidlig 2014 selges nok  for rundt 630 på dagens marked.

P85D

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. februar 2015, klokken 07:33
Du kan helt fint rette krav mot tidligere salgsledd om du ønsker.
Formelt sett skal reklamasjon rettes til selger, så kan han i sin tur rette den videre til Tesla. Men de aller fleste (alle?) aktører som selger biler og annet i Norge godtar direkte reklamasjon. Så dette er neppe et problem.

B_Tesla har for øvrig helt rett i at det er forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom profesjonell part og privatperson, og at kjøpsloven regulerer handel mellom privatpersoner, og handel mellom bedrifter. En viktig forskjell er at kjøpsloven begrenser reklamasjonsretten oppad til to år, mens forbrukerkjøpsloven gir minimum to år og fem år om varen er ment å vare vesentlig lenger enn to.

Bjoris

Jeg har null tro på at Tesla kommer til å selge uhentede biler billig av D modellene, de som er solgt billig er uten D og åpenbart fordi de ikke lar seg selge dyrere, men her får de biler "alle" vil ha på lager, hvorfor da selge billig? Bilene er ikke ventetid på en gang.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

cirys1

Sitat fra: bjoris på søndag 22. februar 2015, klokken 08:53
Jeg har null tro på at Tesla kommer til å selge uhentede biler billig av D modellene, de som er solgt billig er uten D og åpenbart fordi de ikke lar seg selge dyrere, men her får de biler "alle" vil ha på lager, hvorfor da selge billig? Bilene er ikke ventetid på en gang.

"Time will show"
Jeg syns det er rart at de slår av 40-50k på gammel pris på biler med autopilot og 0 km, biler de åpenbart kunne fått mye mer for sammenlignet med markedet. De tjener ingenting på og ha biler på lager ihvertfall, og jeg regner med at "alle" demobiler har blitt bestilt for lenge siden.. :)

Bjoris

Tiden vil vise ja, og jeg underes også hvorfor de legger seg SÅ lavt på debuten D, men med A. De ødelegger jo markedet totalt
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Havebigfun

#397
Sitat fra: bjoris på søndag 22. februar 2015, klokken 09:30
Tiden vil vise ja, og jeg underes også hvorfor de legger seg SÅ lavt på debuten D, men med A. De ødelegger jo markedet totalt
Om de ødeleger markedet er avhengig av betraktningsvinkelen.
For å utvide salget til flere kjøpergrupper i Norge kan det være hensiktsmessig for Tesla at man senker prisene på mindre attraktive biler sammenholdt med D-versjonene- da får man solgt til grupper med noe lavere kjøpekraft. Sålenge Tesla tjener noe på de bilene som selges med rabatt kan det være riktig fra deres side- siste prisøkninger viser at de kvier seg for å gjøre bilene uattraktiv i det norske markedet. Med  en slik prispolitikk betaler Tesla bare en del av denne gilden- de som selger brukt betaler resten :o
Målet er vel å vise hvilke markedsandeler man kan oppnå- gitt at rammebestemmelsene stemmer.

Sjøhyene

Målet dems på sikt er jo helt klart volum, volum, volum. Og det oppnås best ved at flere og flere får mulighet til å kjøpe bilen. Så det at bruktprisene synker en del er de helt klart tjent med. Ikke så mye at folk blir redde for å kjøpe nytt, men ett tap ala det man kan forvente for andre biler i samme klasse tror jeg er noe Tesla er fornøyd med.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: Sven-E på søndag 22. februar 2015, klokken 04:54
Og så er det litt forskjellige lover som gjelder.
Er bilen kjøpt av en person gjelder kjøpsloven.
Er bilen kjøpt av et firma,   gjelder forbrukerkjøpsloven.

Her ble det vel en liten forstokkning :p Men sant det problemet du tar opp.

... ett mulig problem: Dersom en og samme person kjøper/selger en rekke reservasjoner/biler - kan han bli definert som en profesjonell motpart, og derved komme under kjøpsloven istedet for forbrukerkjøpsloven?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

pwb

Sitat fra: Amoss på søndag 22. februar 2015, klokken 10:31

... ett mulig problem: Dersom en og samme person kjøper/selger en rekke reservasjoner/biler - kan han bli definert som en profesjonell motpart, og derved komme under kjøpsloven istedet for forbrukerkjøpsloven?

Ja, trenger ikke være mange heller. Det skal ikke store fortjenesten til før det går fra hobby til næring. Er nok mange som kan brenne seg skikkelig der hvis Tesla går konk, da vil de jo fortsatt slite 5 års reklamasjonsrett og hvis man ikke har lagd seg ett AS så kan huset forsvinne for å rette opp feil på en bil man ville tjene noen kjappe tusen på.
Så egentlig bør man kjøpe en helt ny bil av en privatperson hvis man er redd for om Tesla må sette kroken på døra.

cirys1

Her står det meste godt forklart
http://forbrukeradvokaten.no/garantier-og-reklamasjoner/

Det er dermed sagt at det er ganske uvanlig og klage til selger visst noe er feil med en bil som er dekket av garanti, da det som regel vill være mye enklere og få Tesla til og bytte en f.eks en DU enn en privatperson, m i.h.t. loven så kan du klage til begge. :)

Amoss

Sitat fra: Sven-E på søndag 22. februar 2015, klokken 11:58
Sitat fra: Amoss på søndag 22. februar 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Sven-E på søndag 22. februar 2015, klokken 04:54
Og så er det litt forskjellige lover som gjelder.
Er bilen kjøpt av en person gjelder kjøpsloven.
Er bilen kjøpt av et firma,   gjelder forbrukerkjøpsloven.
Her ble det vel en liten forstokkning :p Men sant det problemet du tar opp.
Nope - det er du som forstokker.

Prøv en gang til:
Er bilen kjøpt av en person gjelder forbrukerkjøpsloven.
Er bilen kjøpt av et firma,   gjelder kjøpsloven.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cirys1

Sitat fra: Amoss på søndag 22. februar 2015, klokken 12:14
Sitat fra: Sven-E på søndag 22. februar 2015, klokken 11:58
Sitat fra: Amoss på søndag 22. februar 2015, klokken 10:31
Sitat fra: Sven-E på søndag 22. februar 2015, klokken 04:54
Og så er det litt forskjellige lover som gjelder.
Er bilen kjøpt av en person gjelder kjøpsloven.
Er bilen kjøpt av et firma,   gjelder forbrukerkjøpsloven.
Her ble det vel en liten forstokkning :p Men sant det problemet du tar opp.
Nope - det er du som forstokker.

Prøv en gang til:
Er bilen kjøpt av en person gjelder forbrukerkjøpsloven.
Er bilen kjøpt av et firma,   gjelder kjøpsloven.

Nå er du tredjemann som kommenterer det så han har sikker fått det med seg at han skrev en feil..  :P

petersv

Sven, igjen, du kan kreve omlevering/heving av kjøpet til Tesla selv ol du kjøpte den brukt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA