Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

KrW

Sitat fra: ducktolate på mandag 12. januar 2015, klokken 22:31
Sitat fra: EvenSteven på mandag 12. januar 2015, klokken 13:25
en del P85 selges eller tilbys nå 20-30``under pålydende på Finn.no - Så 2013 P85 ca. 580-600K
Kjøpers marked om dagen og økende mengde som legges ut.

Ser det ligger tre? P85 til under 620000. Ser man på fullutstyrt P85+ så er man opp i ca 670000 på finn.no .

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54541558&searchclickthrough=true&ecType=AD&ecCategory=LOG_POLE_POSITION_CLICK&adSelectionClick=galleryMotor+-+carUsed+-+resultPolePosition+-+click Foliert blå P85+ til 614000

Er litt OT da det er en som ligger ute men ser for meg den går fort
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

ducktolate

Ja så den, men den har ikke jumpseat seats. De som har absolutt alt ser ut til å være aventert fra rundt 670 og oppover. Salgspris vet en jo ikke..

JO

Etter å ha solgt noen biler på finn så er min erfaring at man kan ta den laveste averterte prisen, og trekke fra 10-20% for å få reell salgspris. Gitt at den bilen som er priset lavest er kurant.
Svart Model S Levert 11 Mars

JO

I og med at markedet begynner å bli litt mettet for Tesla vil naturlig nok verditapet følge en relativt normal kurve.
Slik det har vært i starten av Teslas eventyr i Norge har det vært en udekket etterspørsel det holder bruktprisen. i det øyeblikk det ikke er samme udekkede etterspørsel vil en Tesla naturligvis følge normale verditapskurver.

Må si det er mange her som er meget optimistiske når det kommer til verditap og tror at normale markedsmekanismer ikke gjelder Tesla. Biler taper seg i verdi slik er det bare, jo større og dyrere de er desto mer taper de seg ref stadige oppslag om enorme verditap på high end biler. Dette er ikke ett problem med mindre man må/vil selge. Autolease sin analyse er nok ikke så altfor gal den.

Tesla burde få på plass ett innbytte program slik andre forhandlere har, mange kjøpere som ikke liker å kjøpe fra privatpersoner. Mange vanlige forhandlere vil jo ikke ta i Tesla som er meget forståelig, de har ikke kompetanse på bilen og kan sitte med ett reklamasjonsansvar utover garantitiden på en bil de ikke kan reparere på selv, det kan bli dyrt.
Svart Model S Levert 11 Mars

Øyvind.h

#34
Sitat fra: JO på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:45
I og med at markedet begynner å bli litt mettet for Tesla vil naturlig nok verditapet følge en relativt normal kurve.
Slik det har vært i starten av Teslas eventyr i Norge har det vært en udekket etterspørsel det holder bruktprisen. i det øyeblikk det ikke er samme udekkede etterspørsel vil en Tesla naturligvis følge normale verditapskurver.
Kjapt spørsmål: du vet hva som understøtter det du kaller "normale verditapskurver"? Dvs. du vet at avgiftene du har betalt på en fossilbil avskrives av staten år for år? Dvs. du kan importere tilsvarende bil med 10% avgiftsreduksjon hvert år?
Det har vært mye import av tyske premium-biler. Model S derimot er en bil man faktisk kan eksportere til kunder i utlandet.

Forstå meg rett: jeg er ikke uenig i at bilene vil falle i pris, og at utviklingen foreløpig ikke har vært slik den kommer til å være. Men det er mange faktorer som peker både for og imot "normalt" verdifall på en Model S.
Selv har jeg forventet ca 100K prisfall første år, 80K andre år og 60K tredje år. Det gir et verditap over 3 år på ca 40%, eller 240.000,- for min del.

Etter halvannet år har jeg bare tapt noe sånt som 50-60.000,-, men jeg tror ikke det blir riktig for utviklingen fremover.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Jeg tror MS vil ha ca 5% mindre verditap per år i forhold til tilsvarende priset fossil, basert på de faktorene Øyvind nevner.
Normalt tap er ca 10-15% per år eller? I så fall tipper jeg på 5-10%. Tror faktisk det kan bli nærmere 5 hvis batteriene holder seg så bra som det ser ut.
En annen viktig faktor er jo mekanisk slitasje som vil merkes mye mer på en fossil enn på en elbil.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

D.O

Sitat fra: JO på onsdag 14. januar 2015, klokken 08:37
Etter å ha solgt noen biler på finn så er min erfaring at man kan ta den laveste averterte prisen, og trekke fra 10-20% for å få reell salgspris. Gitt at den bilen som er priset lavest er kurant.
Gitt prisen over så mener du at en P+ selges for 491000kr? Eller i bestefall 552000kr? Get real...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

JO

Feks vil jeg tro at Tesla kan omtrent følge en BMW 5 serie til samme pris i verditap. Jeg har jo selv kjøpt en Tesla og har ingen plan om å selge den eller bytte den ut. I dagens situasjon har vi jo ett trumfkort som nevnt eksport da kronekursen er lav for tiden. Bilen er ikke vært mer enn det markedet er villig til å gi. Finn priser er stort sett ikke det bilene blir solgt for. Det som ville ha gjort at bruktprisen holder seg meget godt er litt avgifter innført. Men enn så lenge så er det mange som tror at MS er noe alle drømmer om og vil ha. Bilen har begrensinger som mange ikke er interresert i å leve med, bilen er dyrere enn gjennomsnittsbilen markedet blir mettet det er bare slik det er og da synker bruktprisen raskere enn det den har gjort til nå. Men etterhvert blir den jo oppnåelig for svært mange på bruktmarkedet så Tesla har egentlig alt å vinne på å ta innbytte da de vil kunne skaffe seg kunder de ikke ville fått på kun nybilsalg.

Men min spådom er at Autolease sin analyse kommer til å stemme relativt bra, men vi får se om 1,5 år hvem som får rett. For meg kan bruktprisen gå hvilken vei som helst da jeg beholder bilen lenge.

Svart Model S Levert 11 Mars

JO

Tok en kjapp kikk på finn og fant en godt utstyrt P85 avertert til 605k(billigste P85 jeg så) som må betegnes som en kurant bil. Hadde den prisen vært særdeles attraktiv hadde den vært solgt med en gang. med 10% avslag havner vi på 544k, skal ikke se bort fra at den blir solgt for en plass mellom 605k-544k men la oss si 580k for ett enkelt regnestykke og nypris for en såpass godt utstyrt P85 var vel i området 750k så da har vi ca 20% tap på 1,5 år.
Svart Model S Levert 11 Mars

JO

Fant en P85 på finn med omtrent alt utstyr, avertert til 605k ikke solgt ergo for dyr. la oss si den i ett reellt salg i dag går for 580k og nypris var vel ca 750 for en slik så havner vi på ca 20% tapt på litt over 1 år. helt normalt for biler i denne klassen
Svart Model S Levert 11 Mars

EvenSteven

Da kom det en til P85 under den magiske 600``grensen. Nå satt ned til kr 594 100,-eks. omreg
så kan se ut som om 580``er det markedet er villig til å gi. ihvertfall med høy kilometer.
Tesla S P85+ sølv

Sjøhyene

Tipper bilene våre har tapt seg ca 100 tusen de siste månedene. Men da fra et ekstremt og unaturlig høyt nivå, så totalt sett er det fortsatt greit sånn jeg ser det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Bjoris

#42
Skal en snakke om generelle verdifall på bil så må en nesten ta "folke utgavene" og ikke ekstremutgavene. En M5 taper seg ekstremt mye mer i kroner og øre enn en 520 riktig utstyrt og er ikke så interessant info mer enn at vi som ikke har utømmelige ressurser kan lure litt på hvordan noen kan aksepterer å tape så mye på en bil på så kort tid:)

Det som ikke er så normalt JO er at en S85 godt utstyrt selges for omtrendt det du gav for den om du da kjøpte før de to store prisoppgangene. Skal en diskutere pris syns jeg det blir feil å bruke ekstrem modellene uansett hvilken bil en ser på, men jeg er enig, det er en unaturlig situasjon som tar slutt og delvis har tatt slutt, men pt er det ingen som helst til om at jeg ville tapt mer om jeg kjøpte en ny A6 i mai enn en ny Tesal (bestilter før prisene gikk opp og valgte mai som leveringsmnd selv).

Det at noen brukbilselgere går ut i media og sier at de er livredd Tesla sier vel betydelig mer om dem enn bilene. Antar dette er karer som jobber i selskapet som i hovedsak selger fossilbiler og/eller tjener penger på service. Tesla er dårlig nytt for begge deler og selvsagt vil de være livredde Tesla. Det hele topper seg med kommentaren om at selv ikke Tesla tar sine egne biler i innbytte, lavmål så det holder, Tesla har nettopp startet opp med bilsalg og bruktbilhåndtering blir naturlig nok ikke det første du starter opp med. Isåfall ville jo det også blitt snudd til noe negativt.... "Tesla forventer at eierene bytter bilen etter ett år, bla, bla..."

Verdien på en Tesla om 5 år kan en spekulere i til en stuper, men ingen vet dette i dag, det jeg har lest av spådommer baserer seg på historikk, hvordan en fossilbil taper seg i verdi og så legger en på litt med begrunnelse i at 1. generasjons elbil med kortrekkevidde har stupt i verdi, dyrt med nytt batteri etc. Forutsetninger som KAN være riktig, men som antakelig er helt feil.

Tesla ville normalt sett hatt større verdifall enn etablert produsenter nettopp fordi det er nytt og ukjent, slik fungerer markedene. Normalt sett skulle også Tesla vært rimeligere enn konkurrentene for i det hele tatt å få solgt bilene. Men her er ingenting som er normalt når det gjelder Tesla, heller ikke batteriet, sett i forhold til andre elbiler. Vi vet f.eks ikke mye om hvordan tidens tann tærer på batteriet, vi vet mye om ladesykluser og isolert til dette er det mye som tyder på svært lang varighet på batteriene, men vi vet ikke, om noen år kan andre faktorer spille inn.

Så det blir jo ett sted mellom to ytterpunkter:

Om 5 år, hvem vil kjøpe Tesla? Ingen dersom batteriene viser store svakheter og det fortsatt er skamdyrt å bytte dem ut, andre mye billigere elbiler har fått like lang rekkevidde og Teslaen slites og har betydelig mer problem enn tilsvarende A6/5-serie.

Om 5 år, hvem vil kjøpe Tesla?  Alle, batteriene viser seg å holde ekstremt bra, knapt merkbar reduksjon, bilene har etter barnesykdommer vist seg å være veldig holdbare og alle merker har nå fått langdistanserekkevidde elbiler som nå har blitt kostbare pga gradvis innført avgift samtidig har fossilbiler blitt skviset ut i kulden med kostbare avgifter på kjøp og bruk samt at de ikke får kjøre i byer på vinterene når eksoslokket ligger tjukt. Dagens elbiler har ikke store forbedringer...

Det blir nok en plass i mellom her og de som "VET" dette i dag, lyver:)

Det jeg er rimelig sikker på er at elbiler om 5 år er noe helt annet enn det vi ser i dag, Teslaen er en forsmak, men jeg er ganske overbevist om at elbiler om 5 år har blitt så bra at dette også virker inn på fossilbilenes brukpriser noe ingen ekspert av en bruktbilselger ser for seg i dag, heller ikke AutoLease...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

EvenSteven

Noe av problemet er vel at vi Tesla folk vet hvor mye man sparer pr, år mht. drivstoff, bomring ++ , men for hvermansen er en bil til 650``fortsatt meget mye penger. og HK og styling er ikke alle like opptatt av.

Så tryggeste valget er ofte for folk og da gå litt ned i pris og evt. kjøpe seg en flott BMW X3, A6 eller XC60 til rundt 550`` - Kjøpergruppen av bil til 600+ er nok relativt kresne. Mye flott man da kan velge imellom.  ;D
Tesla S P85+ sølv

TMX

Sitat fra: bjoris på onsdag 14. januar 2015, klokken 13:26
Skal en snakke om generelle verdifall på bil så må en nesten ta "folke utgavene" og ikke ekstremutgavene. En M5 taper seg ekstremt mye mer i kroner og øre enn en 520 riktig utstyrt og er ikke så interessant info mer enn at vi som ikke har utømmelige ressurser kan lure litt på hvordan noen kan aksepterer å tape så mye på en bil på så kort tid:)

Det som ikke er så normalt JO er at en S85 godt utstyrt selges for omtrendt det du gav for den om du da kjøpte før de to store prisoppgangene. Skal en diskutere pris syns jeg det blir feil å bruke ekstrem modellene uansett hvilken bil en ser på, men jeg er enig, det er en unaturlig situasjon som tar slutt og delvis har tatt slutt, men pt er det ingen som helst til om at jeg ville tapt mer om jeg kjøpte en ny A6 i mai enn en ny Tesal (bestilter før prisene gikk opp og valgte mai som leveringsmnd selv).

Det at noen brukbilselgere går ut i media og sier at de er livredd Tesla sier vel betydelig mer om dem enn bilene. Antar dette er karer som jobber i selskapet som i hovedsak selger fossilbiler og/eller tjener penger på service. Tesla er dårlig nytt for begge deler og selvsagt vil de være livredde Tesla. Det hele topper seg med kommentaren om at selv ikke Tesla tar sine egne biler i innbytte, lavmål så det holder, Tesla har nettopp startet opp med bilsalg og bruktbilhåndtering blir naturlig nok ikke det første du starter opp med. Isåfall ville jo det også blitt snudd til noe negativt.... "Tesla forventer at eierene bytter bilen etter ett år, bla, bla..."

Verdien på en Tesla om 5 år kan en spekulere i til en stuper, men ingen vet dette i dag, det jeg har lest av spådommer baserer seg på historikk, hvordan en fossilbil taper seg i verdi og så legger en på litt med begrunnelse i at 1. generasjons elbil med kortrekkevidde har stupt i verdi, dyrt med nytt batteri etc. Forutsetninger som KAN være riktig, men som antakelig er helt feil.

Tesla ville normalt sett hatt større verdifall enn etablert produsenter nettopp fordi det er nytt og ukjent, slik fungerer markedene. Normalt sett skulle også Tesla vært rimeligere enn konkurrentene for i det hele tatt å få solgt bilene. Men her er ingenting som er normalt når det gjelder Tesla, heller ikke batteriet, sett i forhold til andre elbiler. Vi vet f.eks ikke mye om hvordan tidens tann tærer på batteriet, vi vet mye om ladesykluser og isolert til dette er det mye som tyder på svært lang varighet på batteriene, men vi vet ikke, om noen år kan andre faktorer spille inn.

Så det blir jo ett sted mellom to ytterpunkter:

Om 5 år, hvem vil kjøpe Tesla? Ingen dersom batteriene viser store svakheter og det fortsatt er skamdyrt å bytte dem ut, andre mye billigere elbiler har fått like lang rekkevidde og Teslaen slites og har betydelig mer problem enn tilsvarende A6/5-serie.

Om 5 år, hvem vil kjøpe Tesla?  Alle, batteriene viser seg å holde ekstremt bra, knapt merkbar reduksjon, bilene har etter barnesykdommer vist seg å være veldig holdbare og alle merker har nå fått langdistanserekkevidde elbiler som nå har blitt kostbare pga gradvis innført avgift samtidig har fossilbiler blitt skviset ut i kulden med kostbare avgifter på kjøp og bruk samt at de ikke får kjøre i byer på vinterene når eksoslokket ligger tjukt. Dagens elbiler har ikke store forbedringer...

Det blir nok en plass i mellom her og de som "VET" dette i dag, lyver:)


Kunne ikke ha skrevet det bedre selv :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA