Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

weld77

HK-avgiften er der vel kun for å gi bilavgiftssystemet (som stort sett er rent fiskalt - miljøaspektet er nesten irrelevant) et element av progressiv beskatning. Slikt det er skrudd sammen i dag så har men en viss inflytelse på hvor mye avgifter man betaler (selv om skalaen går fra "mye" til "veldig mye") - et transportbehov fra A til B koster mye mindre å dekke enn et behov for en stor, tung og rask bil.

Dersom miljøfaktoren var viktig burde hybrider kommet mye gunstigere ut siden mye av kjøringen (alt av småturer i sentrum osv) i stor grad foregår på batteridrift.

Jeg kommer til å bruke betydelig mer penger på P85D enn på min nåværende Skoda selv om det går mindre penger på drivstoff, bompenger, årsavgift og parkering. Kapitalkostnaden ved å kjøpe en er ca 1500 kroner i måneden etter skatt. Verditapet som er den store ukjente faktor vil fortsatt dominere. Å ha bestillt før prisendringen demper nok dette noe, men at det skal bli et spesielt billig eierforhold i det lange løp har jeg ingen illusjoner om.

Men value for money blir bra, betaler jo ca 800k for en vare som er verdt rundt 1 million (skulle vært 200k mva for å finne en ren "særavgiftsfri" pris). Kjøper man en hvilkensomhelst bil til i prisklassen 1 million+ i Norge så er vel rundt halvparten av prisen særavgifter på bil - i tillegg til at prisene på mye av ekstrautstyret er helt ville. På Tesla er det ikke så mye ekstra å ta stilling til, selv om de sikkert også tar seg kurant betalt for de valgene de gir.

snurrehue

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 17:03
Personlig syntes jeg det er litt feil å sammenligne TMS med en bil som bruker 0,6liter på mila, siden bilen er i en helt annen klasse enn de fleste biler som ligger rundt dette forbruket.

Om du leser rundt på forumet så ser du at folk stort sett sammenligner sine Model S med nettopp disse billige og gjerne drivstoffgjerrige (små-)bilene. Hadde jeg fått en tier for hver gang jeg har lest her på forumet at folk er så sjeleglad for å få sin Tesla tilbake etter å ha blitt avspist med en lusen, støyende og stinkende Yaris eller lignende, når de har hatt sin Model S på verksted, eller man har sagt at Model S er den beste bilen de noensinne har hatt, og de har kommet fra nettopp billige og gjerne tilårskomne drittbiler, så hadde jeg sikkert hatt fullfinansieringen i orden på en P85D.

Men tilbake til min driftsbesparelse på Model S kontra fossil-alternativet jeg tidligere hadde (og strengt tatt fremdeles har), så er regnestykket som så:
- Drivstoff: 7900 kroner fylte jeg diesel for i 2013 (siste hele "fossilår"). Jeg kjørte da ca 11000 km. Teslaen regner jeg med koster meg ca 2000 kroner i året i ladekostnader (både hjemme og ladesteder/besøk). Så 5900 kroner i favør Tesla
- Bompenger og ferger: 230 kroner ser jeg at autopass fakturerte meg i 2013. Kan for ordens skyld ta i litt og si 500 i favør Tesla
- Forsikring: Fossilen betalte jeg 3600 kroner for (fullkasko og 12000 km). Model S koster meg 7000 kroner i året. 3400 kroner i favør fossilen
- Årsavgift: 3060 fossil, 440 Tesla. 2600 kroner i favør Tesla
- Service: Fossilen med service annethvert år. 4400 kroner pr service gir da 2200 kroner pr år. Tesla regner jeg med at jeg tar årlig service. Kan regne 4200 kroner (for å ta med et meget rabattert dekkbudsjett også). 2000 kroner i favør fossilen

Det er ikke alle Tesla-eiere som kjører mil på mil på mil hver dag gjennom bom etter bom etter bom.


Sandvika

Regnet 5års bil hold Tesla mot Outlander PHEV og Golf stv. 4wd.
-15600km i året,
-relativt lite bompengeringer.
-Innføring av veiavgift etter 2,5år.
-Restverdi e. på 50% for Golf, 45% for Outlander og  40%Tesla (optimistisk?).
-Noe besparelse på service
-kapitalkost ikke medtatt

Totalkost  5år min beregning (anskaffelseskost i parantes)
Tesla 85d (610``) = 389.000,-
Outlander PHEV (440``) = 368.000,-
Golf stv. 4motion (336``) = 286.000,-
Jeg synes det er verdt å betale 20.000,- ekstra i året for en Tesla vs. Golf.  8)

pwb

Sitat fra: Sandvika på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:11
Regnet 5års bil hold Tesla mot Outlander PHEV og Golf stv. 4wd.
-15600km i året,
-relativt lite bompengeringer.
-Innføring av veiavgift etter 2,5år.
-Restverdi e. på 50% for Golf, 45% for Outlander og  40%Tesla (optimistisk?).
-Noe besparelse på service
-kapitalkost ikke medtatt

Totalkost  5år min beregning (anskaffelseskost i parantes)
Tesla 85d (610``) = 389.000,-
Outlander PHEV (440``) = 368.000,-
Golf stv. 4motion (336``) = 286.000,-
Jeg synes det er verdt å betale 20.000,- ekstra i året for en Tesla vs. Golf.  8)
103.000,- passer vel bedre?
Glem det, ser du skriver året. 20.000,- i året er ganske mye for mange. Det er en hel utbetalt mnd lønn for mange.

pwb

Fint at flere kommer frem med ærlige tall. Dette viser at ikke alle vil spare masse på å kjøre Tesla. Der viser at de fleste ikke vil spare noen ting, og dermed så kan man vel også trekke den konklusjonen at markedet for Tesla biler i Norge nå faktisk nærmer seg metningspunktet.

petersv

Sitat fra: pwb på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:20
Fint at flere kommer frem med ærlige tall. Dette viser at ikke alle vil spare masse på å kjøre Tesla. Der viser at de fleste ikke vil spare noen ting, og dermed så kan man vel også trekke den konklusjonen at markedet for Tesla biler i Norge nå faktisk nærmer seg metningspunktet.

Man sparer heller ikke saa mye paa aa gaa paa kino, eller dra paa ferie for den saks skyld heller...

pwb

Hm, er det lollipop som gjør at norske tegn ser rare ut?

Sandvika

Sitat fra: pwb på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:15
103.000,- passer vel bedre?
Glem det, ser du skriver året. 20.000,- i året er ganske mye for mange. Det er en hel utbetalt mnd lønn for mange.
Det er det, og da bør kanskje prioritere anderledes

weld77

#128
I rene penger dominerer verditapet alle andre kostnader. En bil som koster 8-900k vil selv med moderat verditap fort koste 100k i året bare å ha stående i garasjen. Hjelper lite å spare penger på drivstoff, bompenger, ferger, årsavgift, gratis superlading og parkering da.

Det er som regel svært kreativ matematikk å få dette til å bli lønnsomt. Mye bil for pengene? Ja. Et overskuddsforetak i penger? Njet.

Verditapet kan delvis bli reddet av at det blir innført mva på elbiler, men uansett ser det mørkt ut for de som tror at de tjener/sparer penger på å kjøpe en bil til så mye penger. 

Skal man makse elbilfortjenesten er det en liten bil og mange bomringpasseringer og mye parkering på offentlig plass som gjelder.

Er jo bare å se hva som skjer med bruktprisene på P85 når hypen delvis har lagt seg og det kommer en ny modell. Dette markedet blir før eller siden mettet, og jeg tror ikke det er veldig lenge til.

kos

Hei de fleste har ikke kjøpt en tesla til800 -900 k. de fleste av de 6000 teslane kostet fra 560 - 700 k
De bilene koster i dag mellom 700 -800 k. Bilene er ny og det er ren galskap å kjøpe bil for å tro at man tjener penger på den. Bil er dyrt, men for de som kjøpte for 600 k i bil og som må betale 700 k i dag tror jeg er svært fornøyd. Det er ikke store tapet man har hatt på en tesla. Men noen har gjort god handel på pengesterke som skal ha siste nytt. Og bra er det at disse deler litt med de som ikke hadde råd.

pwb

Synes det er så artig å se disse desperate innleggene om hvor billig en Tesla er. Nesten så jeg må lage popcorn hver gang jeg setter meg ned for å bla gjennom disse Tesla trådene. Hvor mye vedlikeholdskostnader de første 5 år har en ny Kia f.eks?

De fleste som kjører rundt 16-20.000km i året og det er vel egentlig ganske mange, de bruker la oss si 15.000,- i året på drivstoff. Man skal vri ganske mye på tallene før man skal forsvare en Tesla i forhold til en annen normal familiebil som koster en del mindre.

Bilhold er alltid tapsprosjekt og nå som folk skjønner at Tesla også skal tape seg i verdi som hvilken som helst annen bil så skal det mye til å gå i pluss ved å bytte ut en eksisterende helt ok bil.

Øyvind.h

#131
Tidligere kostet en velutstyrt S85 ca 10.000,- i måneden å eie de første 2-3 årene. Nå må man ned på en spartansk utstyrt for å ligge på samme nivå.

Selv har jeg vært heldig så langt med et urealsiert tap på ca 60.000,- på 1,5 år, samtidig som jeg har spart rundt 40.000,- på drivstoff/bom/årsavgift (i Oslo er faktisk makspris i bommen nå 20.000,- per år!)
Men jeg var heldig med timing for kjøp da jeg fikk lav grunnpris, lav pris på utstyr, div rabatter/gavekort mm.
Det betyr naturligvis ikke at bilen har kostet meg 20.000,- :) Det betyr derimot at jeg måtte kjørt en ganske kjip fossilbil for å få samme kostnadsnivå.

Neste 1,5 år blir sikkert ikke like hyggelig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sandvika

Sitat fra: Sven-E på torsdag 29. januar 2015, klokken 23:20
Sitat fra: Sandvika på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:49
Sitat fra: pwb på torsdag 29. januar 2015, klokken 20:15
103.000,- passer vel bedre?
Glem det, ser du skriver året. 20.000,- i året er ganske mye for mange. Det er en hel utbetalt mnd lønn for mange.
Det er det, og da bør kanskje prioritere anderledes
Det er MER enn en hel utbetalt månedslønn for noen av oss.
Men skal vi ikke få lov til å kjøre Tesla for det?

Og det går kanskje an se regnestykket litt annerledes.
Ingen/minimale drivstoffkostnader, eller vedlikeholdskostnader.
Mindre veiavgift, bompenger og parkeringskostnader, (i vertfall en periode).

I tillegg faktisk mulighet for å tjene en slant på kjøringen.
(Bryllup, utdrikningslag, sykkelritt.)

Jeg drar dette kanskje litt langt, men jeg ser faktisk en helsegevinst for egen del på å ha en Tesla.
Jeg slipper å bekymre meg for om den gamle bilen skal gå i stykker, om ikke å ha råd til neste service eller reparasjon.  Jeg vet også at bilen er sikrere og lettere å kjøre enn den gamle.

Samt at selv om jeg tar meg en langtur med bilen, og er sosial og besøker en kompis på Harestua, eller i Sande, eller i Sverige for den saks skyld, så kan jeg gjøre det uten å bekymre meg om bilen holder hele veien, eller om jeg har råd til drivstoff.

Bilen er et ypperlig samtaleobjekt, og jeg har ikke tall på hvor mange jeg har blitt kjent med eller kommet i prat med etter jeg kjøpte bilen.  Det teller faktisk en god del når man ikke er frisk lenger, og kan gå til et arbeidssted hver dag.

Tell til 10 år i stede for 5, og regn med alle de andre tingene også.
Jeg ser i vertfall ikke for meg noe tap på en Tesla.
Verken økonomisk eller sosialt.

Om merkostnaden pr år kontra en bil som dekker primærbehovet er 20' må man erkjenne at det er kostnaden man betaler for "luksusen" eller i ditt tilfelle helsegevinst. Folk er forskjellige, om betalingsvilliheten for dette er en timeslønn eller all disponibel inntekt i løpet av et år så er det opp til den enkelte. Om  bilen gjør deg generelt lykkeligere er jo fantastisk, og jeg er sikker på det for deg da er verdt å betale mer enn en mndslønn for luksusen. Jeg la bare frem et ærlig regnestykke for mitt bilhold  Evt. Andre inntekter på bilen må jo trekkes ifra. 

petersv

Sitat fra: weld77 på fredag 30. januar 2015, klokken 00:46
I rene penger dominerer verditapet alle andre kostnader...

Har du hørt om bb (Bjørn?) ;)

Er nok mange som kan motbevise den bastante påstanden der. Kan fikse den for deg:

Sitat fra: weld77 på fredag 30. januar 2015, klokken 00:46
I rene penger dominerer verditapet som oftest andre kostnader.

ksandal

Hei.  Det er utrolig kjekt og lese på dette forumet, det er mange flinke folk med mye kunskaper her og lite "søppel".
Ser mange diskuterer hvor mye de sparer på drivstoff osv... men i mitt tilfelle var min BMW X1 for liten og jeg må ha mer plass... valget var egentlig en BMW 5 serie... men når jeg da ser at den koster det samme som en s85D og jeg i tillegg sparer 5500kr pr mnd! i driftskostnader... da ble plutselig valget veldig enkelt.
Kjører35000-40000km i året, det meste i kø og by.  Så besparelsen er så stor at jeg får egentlig nesten gratis bil :-)  I allefall blir Teslaen billigere enn og beholde den "gamle" X1 min he he :-)
Jeg har jo heller ikke mulighet til og lade hjemme enda... men satser på jobb og div hurtiglading får holde... hmmm nytt sosialt liv på ladestasjoner?  :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA