Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lakkere Model S helt ned

Startet av B_Tesla, søndag 14. september 2014, klokken 11:55

« forrige - neste »

Teslanewbie

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:41
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:09
Rart at biler som er mindre en  1 år gamle og som med dagens pris skulle ha kostet >900 000 kr selges for 600000kr .. skru opp prisene folkens !!

Hvordan får man en brukt bil på rundt 1 år uten 4wd, mye mindre effekt, mangler autopilot hw, dårligere seter osv. til å bli verdt 900 000 i "dagens" pris? Når det er så langt langt unna på hva man faktisk får for pengene?

Klarer rett å slett ikke å se hvordan en P85 som er utdatert på utstyrsfronten skal være vært det samme eller 90 000 mer enn hva jeg ga for en helt ny P85D med alt av utstyr ink autopilot men uten panotak, dobbelader og 7 seter. Må jo sammenligne hva man fikk da og hva man får nå og ikke bare hvor mye prisen har gått opp.

Joda ..  bilen er oppgradert men 95% er det samme og optisk ser de lik ut. Autopilot er det faktisk ikke mange som er intressert  i (jeg er det) men mange bryr seg ikke . Komformesdig er de lik og du har lengere range enn på P85D.. du mener altså at alle bmw med 300hk   er verdiløse for at de ikke har 4x4 ?
Jeg har vært en stor kritiker av tesla for at de ikke ga mulighet for ettermontering av nyere utstyr men den nye bilen er ikke mye bedre en den gamle og s85  rwd  kan fremdeles kjøpes og forskjellen mellom en gammel s85 og  en ny er minimal.  Mye dipedutter som du ikke bruker foruten adaptiv cruise som jeg savner :-) 
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#106
Mener at man vil oppleve et større fall pga 4wd, autopilot, bedre seter osv. Norge er generelt et land som er veldig 4wd, spesielt for dyrere biler.
Var vel BMW eller Mercedes som viste til at av bilene som var mulig å få med 4wd ble 80% solgt med 4wd, så er helt klart noe som ligger høyt hos mange. Er også noe de aller fleste høy ytelses bilene vil komme med framover, se feks siste spion bilder av ny BMW M5, blir 4wd der også.

Rekkevidde er jo så å si helt likt på P85D og P85 hvis man ser på de siste grafene til Tesla med "sove" funksjonen for den ene motoren. 85D har lengre.

jazzwheel

Samtidig så dekker P85 nå et hull i segmentet mellom P85D og S85D. Slik som prisene er nå så vet jeg sannelig ikke om jeg hadde endt opp med å kjøpe Tesla igjen siden jeg har fint lite bruk for 4x4 der jeg kjører, men syns det er morsomt med ytelsen som er tilnærmet P85D over 50km/t.

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 28. januar 2015, klokken 15:19
Mener at man vil oppleve et større fall pga 4wd, autopilot, bedre seter osv.
Ja foreløpig har det for min del vært lavt verditap, så jeg må påregne kraftigere tap i tiden som kommer både i kroner og prosent. Men selv om jeg ser på meg selv som midt på treet optimistisk ift. priser synes jeg det er like urimelig å benytte bunn-eksemplene som prisdefinisjon (eksempelvis biler som blir solgt på minuttet når de legges ut), når vi ser at det går fint å selge biler som ikke ligger helt i bunn-sjiktet også. Ikke noe poeng å bli kvitt bilen på minuttet. Bedre å bruke noen dager eller oppimot 1-2 uker på å finne rette kjøper.

Jeg har ikke gjort noen grundig utstyrs-gjennomgang, men ser jo av andres gjennomgang her at det ligger mye hummer og kanari ute. Eksempelvis godt spekkede biler P85/P85+ som mangler dobbeltlader, tech-pakke mm.
Og som andre påpeker – det virker som om forskjellen mellom -13/14 er mindre enn hva man er vant til? Noe som medfører større forskjell i verditap når vi kombinerer med kunnskap om stigende nypriser.

Biler uten avansert adaptiv cruise (eller autopilot som det også kalles) blir sikkert mindre attraktive etter hvert, men så var de også (pt) mye rimeligere i innkjøp.  Da trenger man ikke samme pris i bruktmarkedet, og bilen blir tilgjengelig for en større kjøpergruppe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 28. januar 2015, klokken 15:12
Joda ..  bilen er oppgradert men 95% er det samme og optisk ser de lik ut.

De 5% kan faktisk være relativt viktige om det gjelder ting som har vært irritasjonsmomenter ved den gamle modellen. Pluss at de ganske sikkert har gjort endringer de ikke roper om.

Eksempel: Håper og tror at Tesla har klart å tette diverse lekkasjeproblemer, selv om dette naturligvis ikke er noe de vil gå høyt ut med på en skryteliste.

Så disse 5+% kan bety stor forskjell i det daglige.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

jazzwheel

Er nettopp disse småendringene de gjør hele tiden som skulle tilsi at årsmodell har mye å si for pris, men det har det tydeligis ikke og da er det vel ikke så avgjørende for Ola Nordmann likevel?

Sandvika

Sitat fra: sangiovese på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:49
Sitat fra: Øggen på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:45
Ingen så den ironien, men fikk opp blodpumpa på noen og lærte at ironi er vanskelig å skrive.

Tja, man vet jo aldri på dette forumet... (eller noen andre diskusjonsfora for den saks skyld) Det er jo tydeligvis mange som oppriktig mener det du tydeligvis ikke mente likevel.

Par poster senere  :P
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:09
Rart at biler som er mindre en  1 år gamle og som med dagens pris skulle ha kostet >900 000 kr selges for 600000kr .. skru opp prisene folkens !!


Sandvika

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 28. januar 2015, klokken 15:33
Samtidig så dekker P85 nå et hull i segmentet mellom P85D og S85D. Slik som prisene er nå så vet jeg sannelig ikke om jeg hadde endt opp med å kjøpe Tesla igjen siden jeg har fint lite bruk for 4x4 der jeg kjører, men syns det er morsomt med ytelsen som er tilnærmet P85D over 50km/t.

Det finnes kanskje noen som har høyere betalingsvillighet for 4,2sec/2wd enn 5,4sec/4wd, men Tesla hadde ikke trua på at det var mange nok til å gidde å videreføre...

Ser man her så ser så er ytelsen på P85 ikke så mye høyere enn 85 heller når man kommer litt opp i hastihget

Teslanewbie

Sitat fra: Sandvika på onsdag 28. januar 2015, klokken 16:41
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 28. januar 2015, klokken 15:33
Samtidig så dekker P85 nå et hull i segmentet mellom P85D og S85D. Slik som prisene er nå så vet jeg sannelig ikke om jeg hadde endt opp med å kjøpe Tesla igjen siden jeg har fint lite bruk for 4x4 der jeg kjører, men syns det er morsomt med ytelsen som er tilnærmet P85D over 50km/t.

Det finnes kanskje noen som har høyere betalingsvillighet for 4,2sec/2wd enn 5,4sec/4wd, men Tesla hadde ikke trua på at det var mange nok til å gidde å videreføre...

Ser man her så ser så er ytelsen på P85 ikke så mye høyere enn 85 heller når man kommer litt opp i hastihget

Dette kan jo settes opp for s60 og for P85D . Men det er aks du betaler for ikke slutthastighet . Jeg har kjørt s85 og den føltes daff og dau sammenlignet med min P85 ... hadde aldri kjøpt s85 men det er jeg . Noen liker yaris  også .   
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

pwb

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:55
Sitat fra: fonberg på onsdag 28. januar 2015, klokken 14:49
Sitat fra: sangiovese på onsdag 28. januar 2015, klokken 13:23
[...]Hilsen en som totalt sparer 5000 kroner i året på drivstoff, bompenger, årsavgift og forsikring kontra dieselpurka, men som skjønner at verditapet på sin Model S nok vil ligge milevis over verditapet på dieselpurka...

Sparer du bare 5000,- i året på de postene der? Det var lite (eller så må forsikringen din være mye dyrere på TMS enn på dieselen). Bare årsavgifta er jo 2500,- spart.
For min del er tallet nærmere 30.000,- Så gjenstår det å se hvor stort verditapet blir når jeg en dag skal selge.

Kanskje han mente måneden? Jeg sparer selv 4000-5000 i måneden på drivstoff. Totalt sett sparer jeg ca 6000,- i måneden på utgifter med å ha P85D mot bilene jeg hadde tidligere. Så verdifall er ikke noe som bekymrer meg stort da jeg har mye å gå på der da :)
Skal sies jeg brukte ekstrem mye på biler tidligere da [emoji14] ca 15-16 000 gikk det fort i måneden :o
Imponert over at du kjører 7500 km i mnd. Men bør vel ikke brukes som en standard? Selv de som kjører normalt mye (20000km) bruker sjelden mer enn 2500,- i mnd på drivstoff.

Dennis

Kjører ca 25 i året. Men bilen jeg hadde før brukte ca 1.8 liter på mila ved blandet kjøring, så skal ikke brukes som noe standard nei ;)

Trustno1

Sitat fra: pwb på onsdag 28. januar 2015, klokken 16:49
Imponert over at du kjører 7500 km i mnd. Men bør vel ikke brukes som en standard? Selv de som kjører normalt mye (20000km) bruker sjelden mer enn 2500,- i mnd på drivstoff.

Kommer jo også ann på hva du går over fra. Selv så kjører jeg rundt 4000km pr mnd og sparer vel kanskje rundt 6500kr pr mnd i drivstoff i forhold til min forrige bil.(Regnet fra en bensinpris på 15kr, og strømkostnad på 1kr/kwh)

Er jo jo endel som kommer fra relativt spreke bensintørste biler, siden  Tesla gjør jobben både bedre og billigere :)

Personlig syntes jeg det er litt feil å sammenligne TMS med en bil som bruker 0,6liter på mila, siden bilen er i en helt annen klasse enn de fleste biler som ligger rundt dette forbruket.

Øyvind.h

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 28. januar 2015, klokken 16:06
Er nettopp disse småendringene de gjør hele tiden som skulle tilsi at årsmodell har mye å si for pris, men det har det tydeligis ikke og da er det vel ikke så avgjørende for Ola Nordmann likevel?
Men dessverre hjelper ikke produksjonsår når det gjøres flere større og mindre endringer kontinuerlig. Og når biler fra 2013 får div oppgraderinger gratis så blir bildet komplekst :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pwb

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 28. januar 2015, klokken 17:03
Sitat fra: pwb på onsdag 28. januar 2015, klokken 16:49
Imponert over at du kjører 7500 km i mnd. Men bør vel ikke brukes som en standard? Selv de som kjører normalt mye (20000km) bruker sjelden mer enn 2500,- i mnd på drivstoff.

Kommer jo også ann på hva du går over fra. Selv så kjører jeg rundt 4000km pr mnd og sparer vel kanskje rundt 6500kr pr mnd i drivstoff i forhold til min forrige bil.(Regnet fra en bensinpris på 15kr, og strømkostnad på 1kr/kwh)

Er jo jo endel som kommer fra relativt spreke bensintørste biler, siden  Tesla gjør jobben både bedre og billigere :)

Personlig syntes jeg det er litt feil å sammenligne TMS med en bil som bruker 0,6liter på mila, siden bilen er i en helt annen klasse enn de fleste biler som ligger rundt dette forbruket.

aha, så når det gjelder hvor mye man sparer i drivstoffutgifter så kan man ikke sammenligne med vanlige biler. Men når man skal snakke om avgifter så må man passe på å si at Tesla er en vanlig familiebil. Tro hvor mange som sitter der ute etter noen mnd og ikke skjønner bæra av hvorfor lånet på 7000,- i mnd på Tesla gjør at man sitter igjen med mindre enn det man gjorde når man hadde passaten sin, hvorfor går det ikke opp i opp når man tross alt skal spare inn 5000,- bare på drivstoff.

Trustno1

Sitat fra: pwb på onsdag 28. januar 2015, klokken 17:37
aha, så når det gjelder hvor mye man sparer i drivstoffutgifter så kan man ikke sammenligne med vanlige biler. Men når man skal snakke om avgifter så må man passe på å si at Tesla er en vanlig familiebil. Tro hvor mange som sitter der ute etter noen mnd og ikke skjønner bæra av hvorfor lånet på 7000,- i mnd på Tesla gjør at man sitter igjen med mindre enn det man gjorde når man hadde passaten sin, hvorfor går det ikke opp i opp når man tross alt skal spare inn 5000,- bare på drivstoff.

Jasså, interessert i å se hvor jeg har vært opptatt av at en TMS skal være en familiebil avgiftsmessig.

Kjekt å bli satt rett i bås ja. Det finnes endel ulike grunner for å kjøpe seg en TMS. Økonomi er bare en av de.

Uansett så mener jeg hkavgiften er tullete, fossil eller elbil. Det som bør vektlegges er miljøbelastning.

/offtopic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA