Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor føles TMS til ca 650K rimelig iforhold til eks BMW 5 til samme pris?

Startet av AndesiteSilver_i3, søndag 14. september 2014, klokken 11:46

« forrige - neste »

AndesiteSilver_i3

Hvis man velger å "Klimatiser nå" vi app/web så starter man umidelbart oppvarm/kjøl av kupeen og batteriet.
Bruker bilen da 12V-batteriet (eller Li-batteriet) til å forsyne denne oppgaven?

Og når bilen regenerer (nedoverbakke/"motorbrems") hvordan er da prioriteringsrekkefølgen på opplading av 12V-batt og Li-batt?

Noen her som har tekniske data på bilens 12V-batteri?
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på fredag 29. august 2014, klokken 14:48
Hvis man velger å "Klimatiser nå" vi app/web så starter man umidelbart oppvarm/kjøl av kupeen og batteriet.
Bruker bilen da 12V-batteriet (eller Li-batteriet) til å forsyne denne oppgaven?

Og når bilen regenerer (nedoverbakke/"motorbrems") hvordan er da prioriteringsrekkefølgen på opplading av 12V-batt og Li-batt?

Noen her som har tekniske data på bilens 12V-batteri?
Dette har vi en gammel tråd på, og en vet ikke 100% hvordan fordelingen er, men det som er sikkert er at klimatiseringen trekker rett fra hovedbatteriet. Regenerering går også rett på hovedbatteriet.
Når 12V lades er derimot litt usikkert, og de har også endret dette noe i SW versjonene. I starten var det en bug som gjorde at bilen trakk mye over til 12V etter at du startet turen, og dermed mistet du energi unødvendig. Nå tror jeg ikke det skjer, og at 12V er oppladet når bilen er oppladet. Batteriet er bare på 20Ah, så det klarer seg ikke så lenge uten å trekke noe fra hovedbatteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AndesiteSilver_i3

Okay, takker. Skal prøve igjen å se om jeg kan finne den gamle tråden.
BMW i3 kontrakt 11.01.2014, prod. 12.05.2014, registrert 20.06.2014

LMOR

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på fredag 29. august 2014, klokken 15:11
Okay, takker. Skal prøve igjen å se om jeg kan finne den gamle tråden.
Gjør gjerne det. Men du finner ikke så mye mer nyttig info der :-)
Oppsummert vet vi ikke når og hvor mye 12V batterier trekker.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Snart-i3

Dette er slik jeg leser dokumentasjonen gitt av BMW:
En AC/DC konverter er lokalisert i "electrical machine electronics" (EME) for kriseladning. Denne brukes dersom høy-spenningsbatteriet er tomt og det trengs 12V. Med et aktivt høy-spenningssystem lades 12V batteriet ved hjelp av DC/DC-konverter i EME fra høyspenningsbatteriet.

Varmepumpa trekker ca 2,5 Kw og gir rundt 5 kW. Den bruker høy-spenningsbatteriet.
Vifta og styringen bruker 12V

12V batteriet lades av høyspenningsbatteriet når tenning er skrudd på og når du lader.
Re-generering gir kun høyspenning, mens lading av 12V foregår kontunuerlig.
I praksis er 12V fullt ladet når du ladet bilen, slik at det kun er nødvendig å tilføre strøm tilsvarende forbrukere.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

LMOR

Sitat fra: Snart-i3 på fredag 29. august 2014, klokken 16:10
12V batteriet lades av høyspenningsbatteriet når tenning er skrudd på og når du lader.
Høres kjent ut, men det er akkurat når den lader som ikke er kjent. Min 5 serie fra 2010 prøver å lade 12V batteriet mest i nedoverbakker og når jeg bremser (viser blått i displayet), så jeg vi anta at i3 prøver å gjøre noe av det samme (altså mest under regenerering, når det står "Charge", men også kontinuerlig hvis spenningen kommer under et visst nivå, som 5 serien). Hvis den hadde ladet kontinuerlig alltid, så ville det vel i praksis med et 20Ah batteri normalt bety at du kommer hjem full-ladet, og altså ikke trenger å lade 12V batteriet mens den står til lading.
Og hvis det ikke hadde vært noe "avansert" bak, hvorfor var det da en bug som gjorde at den ladet det den tapte på forrige tur, neste gang du skal ut å kjøre?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Snart-i3

Iht dokumentasjonen skal den lade når krets 15 (dvs tenning) har strøm og når den lader. Står på forskjellige steder i dokumentasjonen. Angående bug står det (selvfølgelig) ingenting om den.

Har ikke klart å finne dokumentasjon på hvor mye den lader i hvert tilfelle. Siden ladingen styres av en egen elektronisk enhet og det faktum at dette er en gjennomarbeidet i3 antar jeg at det er logikk og styring bygget inn her også. 
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA