Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil på elektronisk styreenhet

Startet av finborud, torsdag 22. mars 2007, klokken 16:19

« forrige - neste »

finborud

Jeg er en ulykkelig eier av en Peugeot Partner som har fått diagnoesen "Feil på elektronikkenhet!"
Bilen har fungert fantastisk siden jeg kjøpte den brukt for mange år siden. Den har til og med kjørt Trondheim Oslo, riktig nok med 2 overnattinger...
Historien er som følger:
Kjøleviften har ved flere anledninger begynt å gå kontinuerlig, selv om bilen har stått over natta. Feilen har ikke blitt funnet, den har bare begynt å virke som den skal ved demontering og montering av diverse komponenter. Siste gangen dette skjedde stoppet også ladingen og en varsellamp for elektrisk feil lyste. Leverte bilen til Bertel O Steen som mente det måtte være feil på elektronikkenheten. Kostnad for  reparasjon: 78.000,-!!!! Er det virkelig mulig? Enviro i Drammen tar 38.000,- for sammen jobben, men likevel. Bilen har gått drøyt 50.000 km og det neste som ryker er vel batteriene som Bertel O Steen tar 240.000,- for å bytte...
Miljøbil???, bruk og kast mentaliteten råder tydligvis!

Er det noen som har noen gode tips, det må da vel være mulig å reparere en slik styreenhet, sannsynligvis er det en løs ledning eller hva vet jeg. Finnes det noen delebiler med inntakt styreenhet der ute? Noen som har kontakter i Frankrike?

Fortvilet hilsen fra Erik (95173355)

elektrolux

#1
Vanskelig å si hva som er gale, men jeg har en komplett Peugeot Partner delebil, og kan muligens hjelpe. Ring meg på 452 90 180

Tror beste muligheten er dersom du kunne sendt hele styreboksen din til meg, så kan jeg teste den i egen Partner.

Sist jeg hjalp en person med tilsvarende tilbud fra forhandlerene som du viser til, kom jobben på 3000 kr ferdig reparert, så det er lurt å shoppe litt rundt.

Der er også en person på østlandet som har spesialisert seg på Partner biler, men vet ikke om han har diagnoseutstyr, og kan fikse styreenheter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pilt

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. mars 2007, klokken 09:55
Sist jeg hjalp en person med tilsvarende tilbud fra forhandlerene som du viser til, kom jobben på 3000 kr ferdig reparert,

Jøje meg, det var da litt av en prisforskjell!  :o
Håper du har planer om å flytte til østlandet, for en så snill og hjelpsom person som deg hadde det vært kjekt å hatt i nabolaget...  ;)

Jeg krysser fingrene for at ikke bilen min har fått feil på elektrnoikkenheten som finborud skriver om her, for i går begynte plutselig varsellampa å lyse her også. Det samme skjedde et par ganger i 2005, uten at det var noe feil på bilen, så jeg håper det er i orden nå også. Det skjedde etter en del klattladinger, så jeg velger å tro at det er bilens måte å si i fra på at den nå vil at batteriene skal lades helt opp. :D Skal om ikke så lenge (mulig det blir om veldig kort tid) ha batteriservice, så da får vi se hva dommen blir.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

elektrolux

Forskjellen kom av at jeg kun byttet de 3 delene som var defekte i stedet for hele styreenheten.

Her har PSA satset på enkelhet for mekanikerene, i stedet for økonomi for forbrukeren.

Blir vel omtrent som å bytte en defekt vannpumpe på en fossilbil i stedet for hele motoren. Eller somElCarløs sier, bytte transistor til 100 kr i stedet for hele styrekortet til 3000 kr på Webastoen.

En ting som bør undersøkes ved rar oppførsel på bilen er kontakten til computeren. Ta ut en av sikringene til traksjonsbatteriet for å bryte høyspenningskretsen, vent 15 sec og koble fra 12V servicebatteriet, vente 15 sec og løft av Nevnte kontakt og se etter vann eller irr på kontaktene. Kobles sammen i motsatt rekkefølge.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: finborud på onsdag 21. mars 2007, klokken 09:26
Kjøleviften har ved flere anledninger begynt å gå kontinuerlig, selv om bilen har stått over natta. Feilen har ikke blitt funnet, den har bare begynt å virke som den skal ved demontering og montering av
Jeg har ikke vært så mye borti Partner, men vet at den har to vannpumper og felles radiator som er delt i to kretser innvendig. Du ser skillet når du åpner radiatorlokket. Med teninga på skal du se tydelg at vannet sirkulerer på begge sider av skillet. Det er typisk for en børstemotor som sitter i vannpumpene at den begynner å fuske - virker av og til - når den er utslitt. Den bør byttes hver 40.000 km.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thomas Parsli

Sitat fra: El rayo på onsdag 21. mars 2007, klokken 18:14
Det er typisk for en børstemotor som sitter i vannpumpene at den begynner å fuske - virker av og til - når den er utslitt. Den bør byttes hver 40.000 km.

Senest!

Anbefalt bytteinterval på PSA er vel 20.000km?
Jeg lader rundt åtte ganger så lang tid som jeg kjører; 80km (1 time) kjøring krever 8 timer lading. Dvs. at vannpunpen har "gått" rund 9x kjørte km.

Når vannpumpen brukes i kjølingen av en batteripakke til nesten hundre tusen, synes jeg det er lurt å bytte den før den er "kjørt" 360.000km:)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

El rayo

Sitat fra: thomas på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:38
Sitat fra: El rayo på onsdag 21. mars 2007, klokken 18:14
Det er typisk for en børstemotor som sitter i vannpumpene at den begynner å fuske - virker av og til - når den er utslitt. Den bør byttes hver 40.000 km.

Senest!

Anbefalt bytteinterval på PSA er vel 20.000km?


Thomas
Det er mulig jeg husker feil. Det skader selvfølgelig ikke å bytte oftere, det blir bare litt høyere serviceutgifter enn nødvendig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

trondkl

Kan anbefala Sigmund på Enviroelbil. Eg bur i Stavanger, men har sendt bort bilen på reparasjon. Sparte vel 70-80000 kroner på det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA