Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med ny software

Startet av fonberg, lørdag 13. september 2014, klokken 18:57

« forrige - neste »

fonberg

Godtfolk,
det er kjent at batteriet tappes med ca. 10 tkm/døgn mer hvis Energy saving er avslått. Dette tilsvarer ca. 3500 tkm/år., som tilsvarer oppimot ti ekstra ladesykluser pr. år. For de fleste av oss tilsvarer et strømsvinn på 3500 tkm også over 1/10 av årlig kjørelengde. Har dere synspunkter på om dette vil ha betydelig innvirkning på graden av batteriforringelse over tid? Er det et argument for å bruke Energy mode påslått som standardinnstilling tror dere?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Cowboystrekk

Vinterstid gir dette høyere batteritemp i ekstrem kulde, noe som er bra, men bruker stort sett energisparer selv, ihvertfall i sommerhalvåret.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Hmm. Dette blir jo litt som om drivstofftanken lekker 250 liter drivstoff i året på en fossilbil.

Får teste ut energy saving. Har ikke gjort det siden i vinter, og da var det et mareritt å få kontakt med appen. Men det er mange sw-versjoner siden.

jazzwheel

Og hvor mye tappes den når Energy Saving er på?

NegativeElectrode

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. august 2014, klokken 11:07
Hmm. Dette blir jo litt som om drivstofftanken lekker 250 liter drivstoff i året på en fossilbil.

Får teste ut energy saving. Har ikke gjort det siden i vinter, og da var det et mareritt å få kontakt med appen. Men det er mange sw-versjoner siden.
Bør kanskje sammenlignes med fossilbil som hadde tilsvarende funksjonalitet standby, men som ble ladet av fossilmotoren under kjøring?

Siden endel av energitapet trolig er internt i batteriet vil det aldri bli 1 - 1 forhold i sammenligning, men det er vel denne andelen av energitapet som må sammenlignes med lekkasje på tanken.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Tall jeg har sett tyder på ca 4tkm tap per dag med energy save på, og 12-14 med energy save av.
For meg er respons fra app og rask start når jeg skal kjøre viktig, så jeg har ikke aktivert energy save.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Var det ikke slik at i 6.0 så kunne man sette tidsintervall på når energy saving skulle være aktiv? For eksempel om natten.

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

NegativeElectrode

Sitat fra: jazzwheel på fredag 29. august 2014, klokken 11:46
Var det ikke slik at i 6.0 så kunne man sette tidsintervall på når energy saving skulle være aktiv? For eksempel om natten.

Ettersom man kan tyde på denne screendumpen, så ser det vel sånn ut ja.
http://electrek.co/2014/08/20/tesla-model-s-os-v6-0-to-begin-rolling-out-to-customers-with-calendar-app-trafficnavigation-improvements-power-savings-and-iphone-starting/
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Windows22

Endret til "energy saving on" for en stund siden, får nå et energitap tilsvarende 7-10 km/døgn (typical). Skuffende høyt energitap (miljøbombe!). Hvem kommer først på banen? Spetalen eller Tesla? hehe

Thor2014

Vi tippe på at det er bedre for bilen at saving er på.
Det er tross alt rundt 150w som blir brukt av bilens elektronikk kontinuerlig.

fonberg

#11
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 29. august 2014, klokken 11:53
Sitat fra: jazzwheel på fredag 29. august 2014, klokken 11:30
Og hvor mye tappes den når Energy Saving er på?
2-3 km i døgnet.

Jepp, ca 3 tkm/døgn med Energy saving på, og rundt 13 tkm/døgn med Energy saving av.

Jeg har aktivert Energy saving, og rekker som regel akkurat å ta på meg sikkerhetsselen mens bilen våkner til dyst. Appen får kjapt kontakt så lenge bilen lader, hvis den ikke lader så tar det etter min erfaring fra 10 sek til 1 min å få kontakt.

---

Normalt energisvinn ved Energy saving avslått blir vel nærmere 800-1000 kWh pr år, og nesten det samme tallet målt i kroner det koster for strømmen. Man sparer vel ca. 500 kr. i strømutgifter over et år, gitt at alt fylles for egen regning, ved å bruke Energy saving.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Teslaeier

Vet ikke om dette er relatert, men har lagt merke til at temperaturen i bilen er betydelig høyere enn omgivelsene når jeg sjekker om morgenen før jeg skal på jobb. I det siste har det vært 10-13 grader ute om morningen. Appen viser 18-19 grader i bilen. Bilen står i uisolert ikke oppvarmet garasje.
Ser for meg at det er mye som står å trekker strøm for å holde bilen såpass varm. Har ingen ide om hvor mye batteriet er tappet i løpet av natten.

Amoss

Sitat fra: Teslaeier på fredag 29. august 2014, klokken 18:08
Vet ikke om dette er relatert, men har lagt merke til at temperaturen i bilen er betydelig høyere enn omgivelsene når jeg sjekker om morgenen før jeg skal på jobb. I det siste har det vært 10-13 grader ute om morningen. Appen viser 18-19 grader i bilen. Bilen står i uisolert ikke oppvarmet garasje.

En del av (eller alt) dette kan vel forklares av varme fra batteriet om du lader den på natta?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cairnz

Er samme her, og bilen står ikke i garasje. Du merker det godt utpå kveldene etter noen timers lading at det blir varmt. Du kan holde en hånd inn i en av hjulbuene, det blir da merkbart varmere, eller bare å kjenne på karosseri under, batteriene er gode og lunke.

På vinterstid er det jo helt knall. Vi har bil med varmekabler, mest komfortable varmen som er :)
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA