Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs)

Startet av Aune, lørdag 13. september 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

Aune

En etter en slutter laderne å virke. Har prøvd å ringe nummeret på ladestasjonen, men får ikke svar. Bare en virker på Vestby, ingen av de tre i Rygge virker.
Nissan Leaf 2014 Tekna
Land Rover Discovery 3

JLafton

Men på Hurtigladerkartet står det at dem er opprative.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Aune

Statusen i det kartet er ikke verdt noen ting.
Nissan Leaf 2014 Tekna
Land Rover Discovery 3

mortnbh

Jeg har mistanke om at de aldri kommer videre. Når vi ser på regnskapstallene så er dette en veldig svak stilt firma. Det er jo mer eller mindre ett kjøkkenbordsfirma.

http://www.proff.no/regnskap/ishavsveien-as/oslo/bygg-og-anleggsleverand%C3%B8rer/IF397610CVG/

Å bygge ut en infrastruktur for elbiler krever mer enn 74.000 i omsetning.
Jeg er redd vi når som helst kan lese at Ishavsveien er konkurs.
Kjører en Peugeot Ion :-)

mortnbh

Kjører en Peugeot Ion :-)

Car-El

Men dem har søkt og fått tilsagn hos TransNova for 5 hurtigladere.  :-\
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

goggo

#6
Sitat fra: Car-El på tirsdag 02. september 2014, klokken 10:18
Men dem har søkt og fått tilsagn hos TransNova for 5 hurtigladere.  :-\

Jeg har brukt en del tid i det siste på å lese Forslag til Nasjonal strategi og finansieringsplan for infrastruktur for Elbiler fra Transnova, og det kan virke som om de ikke stiller noen krav til økonomi/soliditet hos dem som får tildelt tilskuddsmidler. Jeg fant i allefall ikke noe om dette.
Og dessuten går det fram av dette dokumentet at de nå tilbyr å dekke inntil 100% av kostnaden ved å sette opp nye hurtigladere.

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2014/04/Transnovas-ladestrategi-8.pdf


Jeg har fått antydninger fra andre her i forumet om at jeg bør moderere meg i mine uttalelser :-\ , så jeg begrenser meg til å si at jeg synes at dette er en merkelig måte å fordele våre innbetalte skattepenger på...

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

goggo


Jeg vedlegger utklipp fra Fortum sine kommentarer på sin FB side i går.
Kan dette bety at de forsøker å overta Ishavsveiens eksisterende og nye hurtigladere??


Dette ville sannsynligvis være en positiv ting hvis det skulle skje, selv om aktive brukere her på forumet jo vet hvor kritisk jeg er til Fortum sin drift av sine hurtigladere.
Men de vil jo sikkert bli bedre på drift etter hvert, og med en slik løsning så ville vi få konkurranse mellom de to store aktørene Fortum og Grønn Kontakt, hvilket bør være en god ting for oss forbrukere.



Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

Hvis Fortum overtar Ishavsveiens ladere og tildelte transnovastøtteplasser kan det blit bra når hardwaren er på plass og stabil. Om så vinterladingen blir dyrere grunnet minuttpris og lavere ladeefekt i kulda gjør det meg ikke mye hvis jeg kan slippe å ta fossilbilen. Aller helst skulle vi hatt konkurrerende selskaper langs alle større veier så man ikke får monopolsituasjoner der operatørene kan ta hva de vil for ladingen.

JLafton

Men om det hadde vert monopol på hurtigladere slik som det er I Estland hadde dem kommet til å bli priset til ett fornuftig nivå, ellers hadde mest sannsynlig ingen ladet. Jeg hadde vertfall droppet det da, slik som prisene er hos Ishavsveien og Grønn Kontakt nå prøver jeg å unngå de laderne. Da er det faktisk billigere å ta fosilbilen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Leon

Kjørte i går til sammen 340 km. Med to klipp hos Grønn Kontakt a kr 50, pluss 15 kr i etterfylling hjemme etter avsluttet tur, kostet turen meg totalt 115 kr.

Med fossilbil hadde turen kostet minst det dobbelte i drivstoff. I tillegg hadde det kommet 70 kr i bomavgift.

Ladet også tre timer på 10A fordi jeg kunne, men det hadde ikke vært nødvendig. Total hurtigladetid 50 minutter. Vurrderte aldri å låne fossilbil. :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Gordon Retriever

Sitat fra: goggo på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:36
Jeg har fått antydninger fra andre her i forumet om at jeg bør moderere meg i mine uttalelser :-\ , så jeg begrenser meg til å si at jeg synes at dette er en merkelig måte å fordele våre innbetalte skattepenger på...

Men noen er nødt til å være den lille gutten som sier at keiseren ikke har noen klær på seg...


Sitat fra: goggo på tirsdag 02. september 2014, klokken 11:36
Jeg har brukt en del tid i det siste på å lese Forslag til Nasjonal strategi og finansieringsplan for infrastruktur for Elbiler fra Transnova, og det kan virke som om de ikke stiller noen krav til økonomi/soliditet hos dem som får tildelt tilskuddsmidler. Jeg fant i allefall ikke noe om dette.
Og dessuten går det fram av dette dokumentet at de nå tilbyr å dekke inntil 100% av kostnaden ved å sette opp nye hurtigladere.

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2014/04/Transnovas-ladestrategi-8.pdf

Interessant.  Dette kan være bakgrunnen til at Ishavsveien raskt var ute og sådde tvil om alle de 6 hurtigladerne de har fått støtte til kommer til å bli realisert:

SitatProsjektansvarlig i Ishavsveien, som er utbygger på de tre stasjonene i Lesja og Dovre, kan hverken bekrefte eller avkrefte en stasjon på Bjorli, siden de enda ikke har fått svar på summene av tilskuddene fra Transnova.

Man kan altså la være å bygge ladestasjonene hvis ikke Transnova betaler hele gildet.  Det er et problem hvis søkere som ikke makter å få i gang ladestasjonene får tilslag på Transnova-støtte, og på den måten kan blokkere for andre drivere som kunne klart å få i gang drift på den aktuelle lokaliseringen. 

Det er et nærliggende å spørre seg om hvor mange av disse 6 nye ladestasjonene vil Ishavsveien rekke å få satt i gang  innen 6 månedersfristen satt av Transnova, når vi vet at Ishavsveien fortsatt har et etterslep på hurtigladere de har fått støtte til tidligere.

Hvis det ikke blir noe av disse 6 i denne omgang, er det de elbilreisende som blir skadelidende, i form av en forsinket utbygging av et fungerende ladenett i korridorene mellom regionene.

Grønn Kontakts hurtigladere er ofte et spleiselag mellom lokale aktører, som kommuner, næringsdrivende, energiselskaper.  En slik lokal forankring virker mer solid enn hurtigladere som skal driftes av det som er blitt omtalt som et kjøkkenbordsfirma, slik som Ishavsveien.

Ona IX

Leste nå nye prisen til ishavsveien, fikk sjokk 220kr per lading med app, eller 3750kr året. Helt latterlig! Gamle prisene med 100kr per lading kunne jeg godta, men 220kr er jo helt sinnsykt! Heldigvis godtar ikke transnova forsinkelsene deres! Gleder meg til den dagen ishavsveien er konkurs!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

svingen

#13
@Ona IX må si meg enig er jo helt absurd,er jo billigere og ta taxi enn og hurtiglade 2 ganger hvis man kjører på vinteren med en liten ION som jeg har (satt på spisen)
Tenkte og sende mail til Samferdselsministeren og spøre om dem faktisk har kontroll på hva transnova driver med,får her virker det som det sklir helt ut!.


Er jo nesten fristende og få i gang et protest tog på stortinget hvor folk stiller opp med elbil og store plakter og skriver "vi vil ha hurtigladere nå" sikkert bra omtale i media og fokus på saken.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elbas

Sitat fra: Ona IX på torsdag 04. september 2014, klokken 12:57
Leste nå nye prisen til ishavsveien, fikk sjokk 220kr per lading med app, eller 3750kr året. Helt latterlig! Gamle prisene med 100kr per lading kunne jeg godta, men 220kr er jo helt sinnsykt! Heldigvis godtar ikke transnova forsinkelsene deres! Gleder meg til den dagen ishavsveien er konkurs!

Helt enig, dette begynner å bli alt for dyrt! Når andre operatører ligger på et mye lavere prisnivå, så lurer jeg på hva ishavsveien prøver å utrette med såpass høy enkeltlading.  Tviler på at det blir så mange enkeltladinger der det er mulig å komme seg til neste hurtiglader innen rimelig ladetid med 16(10)A eller ta en annen bil!
Nissan leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA