Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs)

Startet av Aune, lørdag 13. september 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

Hansi

Sitat fra: emil på søndag 07. september 2014, klokken 19:09
Sitat fra: edakcots på søndag 07. september 2014, klokken 18:48
Kirkebo, jeg har tatt deg i matematikk før, nå må du ta en tur til din skole å få igjen hele summen samt ta deg noen kveldskurs:)

Kan ikke se at du etter å ha kritisert regneferdighetene til jkirkebo kom med det riktige regnestykket og svaret selv.

Ellers blir det helt feil å sammenligne semihurtig 22kW med hurtig 50kW. Det har riktignok blitt kjørt en del diskusjoner rundt hvor mye raskere 50kW er over 22kW i en del tilfeller.

+1
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på søndag 07. september 2014, klokken 18:48
Kirkebo, jeg har tatt deg i matematikk før, nå må du ta en tur til din skole å få igjen hele summen samt ta deg noen kveldskurs:)
Pris ferdig oppsatt kombo/chademo stasjon ca 1 mill
Pris ferdig oppsatt AC 22 stasjon ca 50.000

Som sagt, jeg nevnte AC43. Og den summen på 50k fungerer bare når man har 22kW tilgjengelig. Prøv å regne på 3x43kW istedenfor, inkl. ny trafo. Det er realitetene mange steder. 1x22kW er ikke dugende som hurtigladenettverk, tenk på de køene det vil bli etterhver om det blir standarden. Det er en grunn til at Tesla setter opp 6-8 ladepunkter hvert sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på søndag 07. september 2014, klokken 19:03
Ingen hos Nissan fortalte meg at ishavsveien betalte ca 1, 2 mill for en stasjon og måtte ha ca 250kr per lading for å gjøre business?
Da hadde jeg steilet og spurt om mannen var edru...

1.8 mill. kostet stasjonen på Vestby ned 3 ladere og største kostnaden var ikke laderne for å si det slik.

På Lillehammer fikk de satt opp 2 CHAdeMO for en slikk og ingenting for der hadde Tesla alt betalt for ny trafo og gravd ned kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: edakcots på søndag 07. september 2014, klokken 19:48
Kanskje jeg tar fryktelig feil, noen blar opp 20x investeringen for å få kjøre Leaf/i3 overalt, men da skjønner jeg ikke mye tydeligvis. Storsalen er nevnt, han gjør det ikke. Betale over 1 mill per punkt ingen vil betale riktig pris for? Da bygger nok mannen flere hotellrom istedet...

Hurtigladerne koster ikke 1 mill. men 150-200k. Total installasjonskostand blir fort alikevel 600k. Så med en ren AC43 istedenfor blir totalen kanskje 450-500k. Men da får du ikke Transnova-støtte og vips ble den løsningen dyrere gitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

SitatHurtigladerne koster ikke 1 mill. men 150-200k.
Godt å vite. Fikk et tilbud fra ABB i våres. Det havnet på ca. 400k for bare laderen.
Lett å bli lurt der. Hvor kan jeg bestille til den prisen Kirkebo? Noe du skaffer?

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. september 2014, klokken 20:24
SitatHurtigladerne koster ikke 1 mill. men 150-200k.
Godt å vite. Fikk et tilbud fra ABB i våres. Det havnet på ca. 400k for bare laderen.
Lett å bli lurt der. Hvor kan jeg bestille til den prisen Kirkebo? Noe du skaffer?

ABB er desidert dyrest i følge Ishavsveien. Prøv Garo, det var noen som handlet til jobben der tidligere, havnet litt over 150k. Det finnes en tråd om det her et sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

fikk svar fra ABB tidligere i sommer (mai) da jeg drev og undersøkte semi hurtiglader prise.

"ABB leverer 2 hurtiglade familier - en 43-50 kW lader (Terra 53) og en 20-22 kW lader (Terra 23)
For alle nye semihurtigladere er det mulig å oppgradere til høyere effekt etter en tid da det er modulært (10 kW likeretter moduler kan settes inn)"

Priser på generell basis er vanskelig å gi da dette er avhengig av mange faktorer men for semihurtiglading må de nok budsjettere med 160 - 260 KNOK og for hurtiglading ca 220 -  320 KNOK. I tillegg kommer entreprenør arbeid, tilkobling til nett og betalingssystem

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Flips

I følge salto.no koster det 9907,- for et 22 kW Type 2 ladepunkt hvis man har 400V og 42607,- hvis man har 230V. Spør av ren nysgjerrighet, hvorfor koster det 390000,- ekstra for å få dobbel ladefart?

Ona IX

Men hvor mye koster det å sette opp en bensinstasjon? De har vi over hele landet og koster ganske mye mer enn 1 mill.
Største fordelen med hurtiglader er at man kan sette opp på en "hvilken som helst" parkeringsplass. Det kan man ikke med en bensinstasjon, man slipper mest sannsynlig å betale leie hvis man finner noen som kan gi opp 2+ parkeringsplasser for økt inntekt.
Kiwi setter ikke opp hurtigladere for å tjene penger på å selge strøm, de tjener både på PR og det at folk heller velger kiwi for å handle enn andre.

Man kan ikke sammenligne en tiger med en hund. Ja de går begge på fire bein, men de er jo helt forskjellige ellers. Hvis jeg skal oslo-trondheim, gidder jeg ikke lade på 22kw hele veien.

Jeg tror også at AC er fremtiden, kamelon laderen til Zoe er genial, virkelig genial! Men ta en titt på japan og estland. Der er den verdt nada. Bare pga. Japan sitt ladenettverk kommer ikke asiatiske biler til å gå helt over til AC lading (før om mange år). Så jeg tror ikke at DC bilene er verdiløse. Tror at de ikke lever i 20 år, men tror ikke det er pga. hurtiglading at man skroter dem, det er nok fordi batteriet/bilen generelt er et vrak.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

jkirkebo

Sitat fra: Flips på søndag 07. september 2014, klokken 20:47
I følge salto.no koster det 9907,- for et 22 kW Type 2 ladepunkt hvis man har 400V og 42607,- hvis man har 230V. Spør av ren nysgjerrighet, hvorfor koster det 390000,- ekstra for å få dobbel ladefart?

Den prisen er nok en god del høyere ferdig installert, og den krever dessuten at man har en vegg å montere på. Frittstående stolpe med tilhørende graving blir ennå mye dyrere.

Kapasitet til overs for et 22kW punkt finnes mange steder. Til et 43 Kw punkt langt færre steder, for ikke å snakke om 4x43kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Trafo til 43 kW AC er like uaktuelt som til Chademo/Combo.
Har ikke sett at noen slike løsninger blir etablert på noen andre steder enn der det er 400 V.

Kirkebok vet sikkert også hvor lett det er å bygge en 43kW lader.
Bare å doble dimensjonen på utstyret han benytter til 32A  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no


Flips

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 07. september 2014, klokken 22:47
Trafo til 43 kW AC er like uaktuelt som til Chademo/Combo.
Har ikke sett at noen slike løsninger blir etablert på noen andre steder enn der det er 400 V.

Kirkebok vet sikkert også hvor lett det er å bygge en 43kW lader.
Bare å doble dimensjonen på utstyret han benytter til 32A  ;D
Jeg sliter litt med å forstå at det kan være så vanskelig å f.eks lage noe lignende en sånn Saltoboks, bare dobbelt så kraftig så man kan dra 43 kW gjennom den. Det + en ekstra tjukk fastmontert kabel? Jeg skjønner jo at slike effekter er vanskeligere å håndtere, men jeg klarer ikke å forstå at det må være nødvendig med store kjøleskapliknende saker som er 40 ganger dyrere. Har noen produsenter prøvd å gjøre dette enklere?

Rav4_EV

SitatJeg sliter litt med å forstå at det kan være så vanskelig å f.eks lage noe lignende en sånn Saltoboks, bare dobbelt så kraftig så man kan dra 43 kW gjennom den. Det + en ekstra tjukk fastmontert kabel? Jeg skjønner jo at slike effekter er vanskeligere å håndtere, men jeg klarer ikke å forstå at det må være nødvendig med store kjøleskapliknende saker som er 40 ganger dyrere. Har noen produsenter prøvd å gjøre dette enklere?

Du trenger ikke slite lenger. Om ikke lenge har Kirkebo en slik løsning til deg for 10.000 kroner.
Eventuelt kan du bestille en slik fra crohm.ch til 20.000. Så ser den også ut som et smykke. :)

Kjøleskap trengs ikke ved AC lading. Trenger heller ikke ladestolper. Mye bedre for sikkerheten å ha boksen på veggen. Langt unna snøskuffa på John Deere traktoren.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 08. september 2014, klokken 03:41
Kjøleskap trengs ikke ved AC lading. Trenger heller ikke ladestolper. Mye bedre for sikkerheten å ha boksen på veggen. Langt unna snøskuffa på John Deere traktoren.

Da må du først ha en vegg å sette den på. Hvilken vegg ville du brukt f.eks ved Ishavsveiens ladesteder på Vestby, Rygge, Svinesund og Lillehammer?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA