Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikkerhetskurs på bane (glattkjøringskurs)

Startet av Aune, lørdag 13. september 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

E_S

220 kroner for en enkeltlading? Unnskyld språkbruken, men håper det udugelige kjøkkenbordsfirmaet er konk i løpet av kortest mulig tid slik at man er kvitt en useriøs aktør og kan overlate støttepengene til noen som for det første klarer å levere en vare og for det andre ikke legger seg på et prisnivå hvor man nærmest konkurrerer med å ta taxi..

Det skulle ihvertfall stå om liv og helse og enda mer før jeg i det hele tatt ville vurdert en lading til den prisen.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elmo

Sitat fra: crossbasse på torsdag 04. september 2014, klokken 13:17
Når andre operatører ligger på et mye lavere prisnivå, så lurer jeg på hva ishavsveien prøver å utrette med såpass høy enkeltlading

De er vel ute etter å bli kvitt alle klagene på at hurtigladerene ikke fungerer ;D
Hvis ingen prøver dem (pga pris), så er jo det problemet løst ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: crossbasse på torsdag 04. september 2014, klokken 13:17
Helt enig, dette begynner å bli alt for dyrt! Når andre operatører ligger på et mye lavere prisnivå, så lurer jeg på hva ishavsveien prøver å utrette med såpass høy enkeltlading.  Tviler på at det blir så mange enkeltladinger der det er mulig å komme seg til neste hurtiglader innen rimelig ladetid med 16(10)A eller ta en annen bil!

Ishavsveien ønsker ikke enkeltladinger overhodet, de vil kun ha abonnenter. Eneste grunn til at de har åpnet for enkeltladinger er at Transnova krever det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Noen som har lyst og få til en protest på stortinget?
vi vet jo hvordan det her kommer til og gå (sansynlighvis)

1 ->prisene er helt på tur så ingen vil bruke tilbude i virkeligheten ikke vits og sette opp ladere.
2->sansylighvis får konkurs ikke satt opp i løp av 2015 er jo høy

syns vi bør si fra til politikerne våre hvor skatte penge våre går.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elbas

 
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. september 2014, klokken 13:34
Sitat fra: crossbasse på torsdag 04. september 2014, klokken 13:17
Helt enig, dette begynner å bli alt for dyrt! Når andre operatører ligger på et mye lavere prisnivå, så lurer jeg på hva ishavsveien prøver å utrette med såpass høy enkeltlading.  Tviler på at det blir så mange enkeltladinger der det er mulig å komme seg til neste hurtiglader innen rimelig ladetid med 16(10)A eller ta en annen bil!

Ishavsveien ønsker ikke enkeltladinger overhodet, de vil kun ha abonnenter. Eneste grunn til at de har åpnet for enkeltladinger er at Transnova krever det.

Transnova burde kunne gjennomskue dette og evt.  overstyre prisene? Hvis det viser seg at det er veldig dyrt, at Ishavsveien kan forsvare 220 kr per enkeltlading, så må kanskje Transnova innføre støtte per kWh levert til kundene for enkeltlading. Kunne det vært en mulighet? Hvis ikke vil jeg tro at hurtigladerene til Ishavsveien er forgjeves :( og Transnova vil ikke bidra til mer bærekraftig mobilitet. 
Nissan leaf 2014

E_S

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. september 2014, klokken 13:34


Ishavsveien ønsker ikke enkeltladinger overhodet, de vil kun ha abonnenter. Eneste grunn til at de har åpnet for enkeltladinger er at Transnova krever det.

Det stemmer nok bra, men jeg tror jeg snakker på vegne av de fleste normale elbilister pr. i dag når jeg sier at hurtiglader er noe man trenger en gang iblant, ikke nærmest daglig.

For å ta eksempelet igjen: Jeg kjøper ikke måneds/årskort med bussen når mine bussreiser er slik at jeg en uke kan ta bussen fire ganger, så går det nesten to måneder til neste gang jeg tar buss. Abonnementsløsning med fastpris pr. måned/år og så "fri" hurtiglading er kun brukbart for bedriftskunder som administrerer en hel bilpark eller for folk som hverken har tilgang til egen kontakt hjemme/på jobb eller normalt offentlig ladepunkt til daglig. For alle andre er det så sporadisk behovet er tilstede at en slik løsning er ekstremt lite kundevennlig.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Nå er jo ishavsveien snart tilbake på det nivået de var da de startet opp med betaling og skulle ha 500kr pr enkeltlading.

100kr kunne jeg godatt i kriseilfeller, over 200 gidder jeg ikke. Da står jeg heller med charge-amps kabelen eller tar fossilbilen.

Montro om Ishavsveien hadde fått støtte til flere ladere hvis de hadde kommet med disse prisene for en måned siden

Elk

Slik jeg tolker støtten fra transnova, så er det et tilsagn de har fått. Man må derfor først kjøpe laderen med egne midler. Når transnova har godtatt at prosjektet har levert, så utbetaler man støtten. Problemet er hvis man ikke har egne midler til å investere, så får man heller ikke noe støtte. Det eneste man oppnår er å utsette at laderen settes opp. Og det ønsker vi ikke.

Går aktøren konkurs, så vil sikkert en eller flere de andre aktørene overta eksisterende ladere og forhåpentligvis også tilsagnet. Setter de(n) ny(e) eieren(e) opp laderen vil vi ikke tape nevneverdig mye tid og laderene blir realisert.
Rød Tekna 2014
Levert 24.09.2014
Pendler 35 km t/r hver vei

Småfly

Var nok kroken på døra for ishavsveien nå. Kun årsabbonement, hvor mange er det aktuelt for? Ikke mange tror jeg. Og stk lading på 220/240kr og maks 40 min ladetid i vintersesongen, det blir dyre mil! Har ikke noe imot å betale for hurtiglading, men denne prisen er for drøy.

KaiRK

Tragisk....

Skal det koste meg 240.- å lade på AC i 40min også?
Jeg sender i hvertfall en mail til de i kveld å forteller hva jeg mener... Mitt abonoment som jeg tegnet i oppstartet etter lovnader om det ene og det andre, bli i allefall ikke vidreført.

Transnova og Ishavsveien var god nok grunn til å kjøpe en Tesla for min del.... Så jeg har kanskje noe å takke de for..? :)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

E_S

Det virker nesten som de bevisst graver sin egen grav med dette og så kan skylde på manglende kundemasse, lite bruk av laderne etc. den dagen det tipper over og de går konk slik at sannheten om et useriøst drevet bøttekottfirma ikke kommer frem.

Det er også verdt å merke seg at Ishavskraft AS, som primært er eid av diverse kraftlag i Nord-Norge og som dette opprinnelig sprang ut fra, er helt ute av eiersiden for lengst. Dagens Ishavsveien AS eies av kun en person - delvis direkte og delvis gjennom et annet foretak.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

JLafton

Dette er jo helt vannvittig  :o
Sendt mail til Transnova om dette nå. Så blir spennende å se hva dem sier.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

kjbu

Som jeg har bemerket tidligere, det blir slik ved monopol-tilstander.

En bensinstasjon som stadig fikk kunder med tom tank, og ingen andre alternativer i nærheten, kunne øket prisen også.

Det MÅ komme flere aktører i samme korridorer, med kort avstand mellom, slik at man ikke blir tvunget til å velge en lader med høy pris.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

fredag

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 04. september 2014, klokken 13:34
Ishavsveien ønsker ikke enkeltladinger overhodet, de vil kun ha abonnenter. Eneste grunn til at de har åpnet for enkeltladinger er at Transnova krever det.

Transnova krever mulighet for enkeltladinger av en grunn - nemlig at hurtigladerne faktisk skal komme elbilister flest til gode, slik at ladestasjonene kan fungere som rekkeviddeforlenger for elbilister flest. Elbilister flest har ikke behov for månedsabonnement, men enkeltladinger en gang i mellom.

Når Ishavsveien bevisst prøver å undergrave Transnovas mål og omgå Transnovas krav, så fortjener ikke Ishavsveien noe offentlig støtte. Da kan Transnova like gjerne bare trekke tilbake alle tilskudd til Ishavsveien. Vi elbilister er ikke tjent med operatører som ikke tilbyr offentlig hurtigladerne til andre enn Ishavsveiens egen lille, lukkede klubb.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

Har full forståelse for frustrasjon rundt oppetid og prising.
Dessverre har Ishavsveien tapt ytterligere kunder når superchargeren på Solli åpnet med "gratis" strøm til Teslaer.
Det er neppe noen lukket klubb men heller et firma som sliter å få endene til å møtes. Dette er gjengs hos alle operatører. For små inntekter og for store utgifter.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA