Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12 volts varmeovn

Startet av andreash, mandag 02. februar 2009, klokken 11:22

« forrige - neste »

andreash

Hei..
Ser i forskjellige innlegg at kjørelengden i buddy varierer litt.
Kan lage dette emnet slik at vi lett finner typiske kjørelengde.

Etter å ha hatt Buddyen i 3-4dager har jeg følgende resultater. (oppdateres utover våren)

Kjørelengde
28km (gulesider) 29.7km (tripteller). Vestlandsveier... 70% kupert 50-60km/t 30% firefelts med 80km/t
(ikke det at buddyen klarer 80 akkurat...)


Restverdi batteri: (km-stand=3650km)
30-35% restverdi v 3-5grader (hjemover)
35-40% restverdi v 3-5 grader (til jobb)


Oppdatering 02.02.2009
20-25% restverdi v -2-3 grader (til jobb)

Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

ilmarw

Kjørelengde 32 km. (tur/retur jobb, lader bare på jobben). E18 Oslo-Lysaker 60 kmt/t nå om vinteren, Festningstunnelen som er en bratt bakke ned og så opp, litt bykjøring. Batteriene har kjørt 16.500 km.

Restverdi batterier:
20% restverdi v 0 grader
Polestar i bestilling

andreash

Hei alle buddy og kewet eiere der ute..

Legg inn kilometer, temperatur, restkapasitet og gjerne litt om terreng/fart.

blir ikke spesielt representativt med kun to stykker i det statistiske materialet..


Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Nå: Buddy 2007

RoadRunner

#3
Sitat fra: andreash på fredag 23. januar 2009, klokken 14:19
Legg inn kilometer, temperatur, restkapasitet og gjerne litt om terreng/fart.

Piggdekk og tørre veier.
Hjemme ligger på ca 150 meter over havet, jobb ca 25 moh. Fra hjem er det ca. 5 km unnabakke til laveste punkt på 19 moh.

TIL JOBB:
09Jan09
1 måned gammel buddy kjørt ca. 1250 km.  Temp. -5 grader C,
Til jobb: 18.9km (startet med full-ladede batterier), rest 60%. Tilnærmet ingen rød-kjøring. 2 og 3 felts motorvei m/80 sone 3-4 km med unnabakke/flat vei. Triller ca 80-85 km/h, 73 km/h på flata.
Forbruk ca 40%.

Update 11Feb09:
RoadRunner gått 1919km. -13 graderC, forøvrig samme forhold som over.
Til jobb: 19.0km, rest 60% - men hadde kjørt en stund på 60%-dioden og regner med at det var nært skifte til 55%. Merkbart mindre trekkraft! 1 gang (3sek) på rødt:(inn på motorveien). Trillet i 79 km/h idag.
Fart observasjoner:
punkt 3: 24 km/h kontra 33 km/h (tung motbakke, ikke rødlys)
punkt 5: 62 km/h kontra 73 km/h (flatt-etter påkjøringsrampe E6)
punkt 9: 49 km/h kontra 62 km/h (flatt, men noe trafikk idag)
Forbruk ca 40%.

Update 17Feb09:
RoadRunner gått 2069km. Ute-temp ca. -11 graderC, forøvrig samme forhold som over. Buddyen hadde ikke stått tilkoblet lading de siste 15 timene.
Start-kapasitet 96%/3.6Ah discharged, batteri-temp 1 gradC.
Til jobb: 19.0km, rest 60% på display, på service-rapport 61%/35.9 Ah Discharged, batteri-temp 1 gradC. Ikke rød-kjøring, noe roligere kjøring pga trafikk og dårlig beregning på lyskryss.
Forbruk 35%/ / 32.3 Ah Discharged.

Update 01Jul09:
RoadRunner gått 7018km. Ute-temp ca. +20 graderC, sol og tørre veier. Buddyen tilkoblet lading over natta.
Start-kapasitet 100%/0.0Ah discharged.
Til jobb: 18.6km, rest 80% på display, på service-rapport 81%/21.2 Ah Discharged. Ikke rød-kjøring, god flyt gjennom lyskryssene.
(Det er virkelig stor forskjell på kjørelengde sommerstid kontra vinter!)
Forbruk 19%. / 21.2 Ah Discharged

Update 01Des09:
RoadRunner gått 11135km. Ute-temp ca. -3 (start) til +2 (slutt) graderC, snøføre første 5 km, deretter slaps/våte veier. Nyladede batteri.
Start-kapasitet 100%/0Ah discharged, batteri-temp -4(?) grader C.
Til jobb: 18.8Km, rest 55% på display, på service-rapport 55%/29 Ah Discharged, batteri-temp 6 gradC. Noen ganger rød-kjøring (tilsammen 20 sek) pga trafikk. (Car-controller resatt på ca 10600Km).
Forbruk 45%/ / 29 Ah Discharged.

Update 01Des2010. Kaldt!
RoadRunner gått ca 20.000km. -20C, tørre veier og helårsdekk (ikke pigg).
Batteripakke nr 2 (brukt). CarComputer resatt for 3 uker siden.
Rolig kjøring (20-45 km/h). Stort sett grønn på økonomi-meter.
Til jobb, 18.1km (kortere enn over):
Forbruk 50-55%/


RETUR HJEM:
09Jan09
Hjemover: ca 18km (startet med full-ladede batterier). Rest 50%. Ett par runder med rød-kjøring (maks 10 sekunder) opp motbakkene de siste 5 km (60 sone, ikke motorveikjøring) for å holde 45 km/h.
Forbruk ca 50%.

Etter ett par timer hjemme uten å ha tilkoblet lading viser rest 40%.

Se vedlagte fil for høyder og veivalg til jobb.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

svedman

#4
8 måneder gammel Buddy, kjørt ca. 4900 km.  Temp. -3 grader, piggfrie dekk, tørre veier med noe snø.
Hjemme ligger på ca. 400-500 meter over havet, jobb ca. 20 moh.

Til jobb: Ca. 12 km (startet med fulladde batterier), rest ca. 80%. Noe rødkjøring, men ikke mye. 2-felts motorvei m/60-sone (miljøfartsgrense) ca 9 km, stort sett flatmark, men mye nedoverbakke totalt. Triller ca 80 km/t, ca 73 km/t på flata.

Hjemover: Ca. 12 km (startet med fulladde batterier), rest ca. 55%. Mye rødkjøring opp motbakkene, særlig siste 2,5 km for å holde 45 km/t.

For øvrig har jeg kun merket en batterikapasitetsnedgang på ca. 5% på vei hjem fra jobb i kulda kontra varm sommerdag. Bruker nøyaktig like mye strøm TIL jobb som om sommeren.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmar

Sitat fra: svedman på tirsdag 27. januar 2009, klokken 22:12
For øvrig har jeg kun merket en batterikapasitetsnedgang på ca. 5% på vei hjem fra jobb i kulda kontra varm sommerdag. Bruker nøyaktig like mye strøm TIL jobb som om sommeren.
Har du bilen inne både på jobb og hjemme?

ilmar

svedman

Sitat fra: ilmar på onsdag 28. januar 2009, klokken 09:46
Har du bilen inne både på jobb og hjemme?

Ja. Ved utetemp på ca -3 = +5 i garasjen hjemme, på jobb ca +20.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmarw

+20 forklarer i hvert fall hvorfor du ikke ser noe forskjell på vei hjem, batteriene er tross alt laget av bly, og vil holde på de 20 gradene hele veien hjem. På vei til jobb bruker du jo ikke så mye, så det er kanskje vanskelig å se noen forskjell. Jeg merker veldig godt forskjell, bilen står ute både hjemme og på jobb (dvs. under tak, men ikke oppvarmet). Rekkevidden når det er -10 er halvert ift. +20 om sommeren. I tillegg begynner jeg nok å merke alderen på mine batterier.

ilmar
Polestar i bestilling

svedman

Men det interessante her er at det er motsatt. +20 på jobben gir likevel -5% i kaldt vær, mens til jobb ser jeg ikke forskjell.
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

RoadRunner

Kanskje det skyldes dårlig oppløsning på instrumentet?

Til jobb brukes bare 20% av kapasiteten. Hvis det f.eks. er 10% avvik på forbruket mellom sommer og vinter, vil det utgjøre 10% av de 20-prosentene du bruker på jobb.
Hjemmover vil 10% utgjøre mer, siden forbruket  er omtrent halve av kapasiteten.

Skalaen på Buddyen går typisk i 5% steg, og er du litt uheldig vil du ikke se forskjellen på vei til jobb, siden avviket er så lite (f.eks. anta at du har 82% rest-kapasitet på sommeren og 78% på vinteren, begge avrundes til 80. Jeg vet forresten ikke om instrumentet runder av eller trunkerer...).

Bare en tanke... sikkert andre forklaringer også.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

svedman

Der tror jeg nok du har et poeng, RoadRunner :)
Oslo: Kewet Buddy Citi-Jet 6 2008-modell, "YOSHI". Elbilfører siden mai 2008.

ilmarw

Det var omtrent det jeg prøvde å få fram i forrige innlegg, men du forklarte det nok mye bedre, ja.

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Et lite tips til dere alle Kewet og Buddy eiere:

Når dere kjører faste ruter med bilen som for eksempel til og fra jobb og med samme lademønster kan det være en ide og merke seg faste punkter langs veien hvor energimåleren skifter fra diode til diode. På denne måten har en referanser å forholde seg til. (Dette forutsetter at en har noenlunde lik hastighet og kjøremønster hele tiden). Jeg har praktisert denne medtoden med hell.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Laban

Sitat fra: bosonic på torsdag 29. januar 2009, klokken 13:49
Et lite tips til dere alle Kewet og Buddy eiere:

Når dere kjører faste ruter med bilen som for eksempel til og fra jobb og med samme lademønster kan det være en ide og merke seg faste punkter langs veien hvor energimåleren skifter fra diode til diode.

Det har jeg praktisert en god stund også. Starter med mye oppoverbakke, og har som regel samme kjøremønster. I forhold til sommer/vinter slukker den første dioden med et avvik på ca. 100 m (Buddyen står i kald garasje).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

ilmarw

Hehe, jeg vet når dioden kommer til å skifte innenfor en margin på 100 m uansett vær- og føreforhold...

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA