Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mercedes B-klasse electric drive

Startet av Twingo, fredag 12. september 2014, klokken 22:25

« forrige - neste »

Twingo

Hei,

vi vurderer kjøp av en VW eUP! for dagpendling til jobb:
- 7,5 mil t/r - hovedsakelig 80 km/t - rolig sjåfør - holder meg til fartsgrensa
- noen mindre bakker (Nordvestland) ellers flat terreng
- ingen lademulighet på jobb
- bare sjåfør/ingen baggasje
- bilen skal kjøres i 8 år - 20.000 km / år - så er den avskrevet og kan gå i stykker uten at det har store økonomiske konsekvenser
- fossilbil (stasjonsvogn) finnes for handleturer og andre reiser med hele familien
- hjemme parkeres bilen i en lukket garasje som står vegg til vegg med huset
- på jobb parkeres ute

Jeg ser at VW gir 8 år garanti på batteriet, men det beyr vel bare at det har fortsatt 70% av sitt opprinnelig kapasitet. Det er angitt en min. rekkevidde på vinterføre på 8 mil. I verste tilfellet kunne jeg altså stå igjen med bare 5,6 mil rekkevidde om vinteren og ikke klare å komme hjem. Er det da en korrekt vurdering at bilen ikke er egnet til formålet fordi batteriet blir svakere over tid?

Alternativt kunne bilen brukes etter hvert av kona. Hun dagpendler bare 5,5 mil t/r, men må da ha barnesetet i bilen på hele distansen og barnet i 0,5 mil. Hun kan heller ikke lade på jobb. Kan vi satse på at bilen klarer denne distansen om vinteren med redusert batterikapasitet etter 8 år?

Er det meldt om andre rimelige (< 220.000 kr) elbiler som skal komme de to neste årene som har en større minimal rekkevidde eller en mindre forventet reduksjon av batterikapasiteten?

Carl Anton Stenling

eUP! burde fungere greit til denne bruken. Imidlertid kan kanskje Kia Soul EV være mer egnet? Soul har litt bedre batterikapasitet og 7 års garanti for hele bilen.

Etter de 5 første årene er det et sjansespill hva som skjer med eUP! selv om VW gir 8 års batterigaranti. Jeg tenker spesielt på kraftelektronikken som ikke nødvendigvis er velprøvd hos VW og som nok koster mye å skifte.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Twingo

#2
Takk for lynraskt svar. eUP! har fått en veldig høy KAF (kvinneakseptfaktor) og ble derfor vurdert i utgangspunkt som mest attraktiv, men jeg ser de gode argumentene som du nevner.

Vi skal ta oss en tur til den lokale Kia forhandleren for å se nærmere også på den bilen. Vi trenger elbilen ikke før utgangen av 2015 (bompengefinansert bypakke i Ålesund starter først i 2016) og både rekkevidden og utstyret til Kia Soul ser interessant ut. Tipset om garantiens varighet er også veldig nyttig.

Databladet (http://www.kia.com/no/-/media/no/forms/brochure/pdf/2014-kia-soul-electric_kundeprisliste-med-utstyr-tekn-spes-_01_08_14.pdf) nevner bare rekkevidden på 212 km iht (EC) No 715/2007. Dette er noe høyere enn de 160 km estimert maks rekkevidde for eUP!. Det skulle dermed vel gi noe mer enn de min 80 km som gjelder eUP!?

Strømforbruk ligger en del høyere enn for eUP! (14,7 istedenfor 11,7 kWh/100km), men det blir ikke krise pga det.

EDIT:
Ser først nå at prisen på 199.900 i brosjyren er uten MVA. Trodde ikke at det var lov å bruke priser uten moms i informasjoner som var rettet mot sluttforbrukere. Bilens pris overskrider budsjettet en del. Da må jeg først finregne om det blir lønnsomt.

nagela

Prisen på 199.000.- er oppgitt uten moms/MVA, siden det for øyeblikket IKKE betales moms ved kjøp av EL-bil  :)

Så det du må regne med i tillegg på 199.000.- for en Soul EV Classic  er et sett vinterhjul, og eventuelle leveringsomkostninger minus den rabatt du klarer å forhandle deg frem til.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Twingo

Takk for forklaringen. Dette viser jo bare at jeg ikke (enda) har peiling på elbiler. 8-)

K S

Renault har i disse dager kampanje med skrapelodd:
1 lodd med gratis bil
1 lodd med 100000 i rabatt på ny bil
2 lodd med 50000 i rabatt
Mange lodd med 20000 i utstyr.

Jeg hadde fått tilbud på bil med vinterhjul og met lakk osv for 241000, med loddet jeg fikk så kan jeg få den til 221000, og den har 30-40% lengre rekkevidde enn up....ca 210 km, og de 210 km er nok mer reelle enn Leaf sine 199 km vil jeg tro....

Mitt ønske er Kia og Renault, men får jeg Renault 30000 billigere, og i tillegg akseptable servicekostnader, da er det mye som taler for Renault. Prøv Zoe! :-)

Gordon Retriever

#6
Motor 03/2014 sammenlignet rekkevidde på elbiler. e-up! kjørte 158km, Zoe klarte 174km under samme forhold. Dvs. 10% mer.

E_S

De 199 oppgitt på Leaf kan man ihvertfall med et mer realistisk anslag si er 150 om man kjører med hodet, men samtidig litt normalt. :) Den europeiske målemetoden som gir Leaf en rekkevidde på 199 km er urealistisk for alle elbiler målt etter samme metode.

Stort sett går de fleste av dagens "vanlige" elbiler (ikke Tesla) 15-16 mil på en god (sommer)dag med snill kjøring.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA