Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av TMX2523, fredag 12. september 2014, klokken 13:21

« forrige - neste »

sigurdi

Det som kan se ut som head up display kan og bare være refleks fra sola, siden den lyser inn fra siden.
Kommer glidene inn fra siden når bilen kjører forbi X og glir tilbake når X kjører forbi igjen.

Men bildet på A stolpen oppfører seg helt annerledes og bildet er på samme plass og uansett hvor sola skinner.
Men ulempen er at det går ikke ann å se at bildet endrer seg i filmen om bilen kjører fremover.
Så kan også være noe refleks fra innsiden av bilen, men litt merkelig at det også er mulig å se når sola blender hele filmen.

Jeg tror dette kan være gjennomsiktig A stolpe, som noen prototyper reklamerer for, men er jo genialt å også kunne bruke denne til speil når de forsvinner.

Tok et par bilder fra filmen for å vise hva jeg mener.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:01
Men bildet på A stolpen oppfører seg helt annerledes og bildet er på samme plass og uansett hvor sola skinner.
Men ulempen er at det går ikke ann å se at bildet endrer seg i filmen om bilen kjører fremover.
Så kan også være noe refleks fra innsiden av bilen, men litt merkelig at det også er mulig å se når sola blender hele filmen.

Høres spennende ut, men det kan jo også bare være noe test-utstyr, f.eks. en diagnose-skjerm av noe slag.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Kan være, men hvorfor plasserer den på A stolpen, du ser den på samme plass når det blir filmet inn fra siden.
Hadde en skjerm stått der, ville du ikke sett noe forfra, eller inn fra siden.
Det sitter tross alt en passasjer ved siden av som kan eventuelt lese av diagnose skjermer som ikke bør peke mot sjåfør men passasjeren.
Han som kjører kjører bil han andre er vel Tekniker som følger med instrumentene.
Horten

Amoss

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:26
Kan være, men hvorfor plasserer den på A stolpen, du ser den på samme plass når det blir filmet inn fra siden.
Hadde en skjerm stått der, ville du ikke sett noe forfra, eller inn fra siden.
Det sitter tross alt en passasjer ved siden av som kan eventuelt lese av diagnose skjermer som ikke bør peke mot sjåfør men passasjeren.
Han som kjører kjører bil han andre er vel Tekniker som følger med instrumentene.

Kanskje han (altså teknikeren/passasjeren) har flere skjermer han skal følge med på, f.eks. en laptop på fanget eller en skjerm foran hanskerommet?  Men altså for ordens skyld: jeg prøver ikke å nekte på at det kan være noe som skal komme på produksjons-bilene, bare påpeker at dette er en testbil, og at skjermer/utstyr man ser i testbilen kan være noe som ikke er ment å komme på produksjonsmodellen. Men det er lov å håpe :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sigurdi

Dette er jo godt mulig, men forstår ikke hvordan en skjerm som en passasjer eller fører gir lys ut på samme plass uansett vinkel filmen er filmet fra.
Burde ikke gitt innsyn forfra gjennom frontruten.
Men kan jo være gjennskinn om A stolpen er kledd i plast for beskyttelse.
Da burde gjennskinnet endret seg når vinkelen endret seg, siden det som blir spegler ikke flytter seg samtidig, så lenge ikke gjennskinnet er fra han som filmer. he he he.
Her er det lov til synsing, gjennomsiktig A stolpe er vist på flere demo biler, men usikker om det er på produksjons biler i dag?
Horten

sigurdi

Siden dette er siden for løse rykter og synsing må jeg bare dele opplevelse fra Fredag.

Var med en kamerat til Drammen der han hentet sin P85D. :-)

Pratet litt med DS og kom selføgelig inn på model X, han spurte om hvor tidlig reservasjons nummer jeg hadde.

Han pratet om at det er interne rykter om at de første bilene skal flys inn til Europa, istede for å gå med båt.

Desverre har jeg nok ikke tidlig nok signaturer nummer, siden jeg ikke regner med at alle signaturer blir flydd inn.  :-X
(Verdens største transportfly (Russiske) tar bare med seg 50 biler på turen, 10 turer til Europa er no uaktuelt)
http://www.antonov.com/aircraft/transport-aircraft/an-225-mriya

Vi hadde pratet litt om kvartals utleveringer, noe som han ikke har lov å si noe serlig om.
Sa fra at vi ses vel i September når jeg kommer og henter bilen min. :-)
(Fikk frem et smil da gitt)
Horten

satheesh.net

sigurdi

Sitat fra: satheesh.net på mandag 30. mars 2015, klokken 18:28
@sigurdi: JAHA?!? ??? ::) :P

Er jo siden for løse rykter og synsing.

Men dersom det skulle bli flydd inn noen biler er det nok kun for show og at eventuelt utlevering til kunder skjer ganske likt i USA og Norge/Europa. 

Mens vi andre som ikke har Signatur nummer 1-2 eller har svært god inflytelse, må nok vente noen måneder ekstra på båten.
Men håp om Signatur i September vedvarer til september er gått, da er det Desember som er neste.
Men med flere og flere bekreftelser på produksjons start Q3, seneste er det sakt sommer, gir dette et svært lite håp om September utlevering.
(Dette blir ivertfall for at Tesla ønsker å vise at de kan produserer og levere world wide i samme kvartal)

Realistisk er Desember for Europeiske Signatur biler, 2016 for ikke signatur biler og da blir det nok et rush i mars slik som i år på D biler.

Men med produksjons volumet til Tesla, kan de klare å sende ut noen tusen biler til Europa i 2015 om de priorterer og ønsker dette.
Horten

sigurdi

Må bare ta med et photoshoppet bildet fra TMC.
Horten

Norx

Ser ut som en må ha 22" felger på denne..

Jentungen så bilde av bilen"; "Skal vi ha den, kuuuuuuuuuuuult"..
- 1 stemme mindre å tenke på :)

sigurdi

Er det noen som tror model X blir utstyrt med den nye Nvidia Tegra X1 chippen?
Da kan den også får Nvidia Drive PX støtte.
Mer info fra CES.

Må også ta med Elon fra Nvidia sin blog.
Diskutert i denne tråden på TMC:

Model P85D kan fort bli litt gammeldags. ;-)

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/45281-Model-X-mule%28s%29-show-signs-of-nVidia-Tegra-X1-Drive-PX-platform-no-rear-mirror%21

Horten

twinpeaks

Jeg har mye mer tro på at Model X kan komme med Drive PX enn alle rykten om "gjennomsiktig A-stolpe". Jeg har lest gjennom tråden på TMC forum og jeg synes at både den mulige mengden og plassering av sensorer og kameraer samt mangel av speil for å se bakover kan tyde på det. Ingen grunn å ta den bort i en testbil etter mitt skjønn ellers....
Men jeg tror ikke på at det vil bli som på bildet i midten med markering av alle bevegelige objekter rundt en siden jeg ikke tror på head up-display for Model X.

Til tross for at jeg har egentlig gitt opp tanken på en MX (har bestilt 85D istedenfor) så er det dog veldig spennende å følge med (og beholde reservasjonen foreløpig i tilfelle jeg "må" bytte).
"Silberstreif", 85D, sølv metallic

MeTesla

Sitat fra: twinpeaks på lørdag 04. april 2015, klokken 02:04

Til tross for at jeg har egentlig gitt opp tanken på en MX (har bestilt 85D istedenfor) så er det dog veldig spennende å følge med (og beholde reservasjonen foreløpig i tilfelle jeg "må" bytte).

Helt samme sak her. Har 85D i bestilling men drømmer fortsatt om X. Men den kommer til å koste litt vel mye tror jeg. Dog reservasjonen er i behold og jeg følger med på nyheter :)

Norx

Sitat fra: sigurdi
Er det noen som tror model X blir utstyrt med den nye Nvidia Tegra X1 chippen?
Da kan den også får Nvidia Drive PX støtte.

Tror gjerne katten er ute av sekken der.  Har hatt gleden av å se hvor bra BMW leser fartskilt langs veien og viser på displayet deres så at teknologien har kommet langt og kan gjøres enda mere dynamisk er jeg sikker på. . Får bare håpe at "tesla" er Proof of Concept for nvida slik at prisene ikke går helt bananas.

Etter noen tiår med å løpe etter ny HW på PC fronten så gir noen av disse integrerte løsningene litt samme "feeling". Blir vel løpende etter siste modell av bilen nå;  på grunn av manglende oppgraderingsmuligheter.  Skrekkens eksempel. Tyske biler med MMI skjermer som er "umulige" (uten diverse hacks) å få oppdatert hos forhandlere.

petersv

Var vel snakk om at de allerede kører på denne platformen. Noe hud etc tror jeg ikke noe på, pdd. finnes det ikke bra nok teknologi for å få det bra nok til en fornuftig pris. Tviler noen er keen på å punge ut 30 lapper for nye frontrute etter steinsprang...

EDIT: masse skriveleif. pga mongo browser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA