Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til dere uten parkeringssensorer

Startet av Nick, fredag 12. september 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

Nick

Hei,

Jeg er ute etter en pendle bil som skal brukes tur/retur Drammen-Sandefjord. Ca. 80 km hver vei, totalt 160km per dag.
Den vil bli ladet i garasjen hjemme om natten, og hver dag på jobb.

De jeg har sett mest på er Leaf og E-Golf. og Noen tips til valg av bil? Tesla model S er uaktuell pga for høy pris.

Marecat

Kjører Sandefjord- Drammen med min I miev   et par ganger i uken. Starter med full tank og har igjen ca 40 km på guessometeret ved ank Drammen. Kjører stort sett i 90 . Dette gjelder om sommeren - med regnvær  går rekkevidden ned ca 10%. Startet i går med 80% ved hurtigladeren på Kjellstad og hadde ca 15 km igjen + reserven på ca 5-7 km etter at skilpadde kommer til syne ved ankomst hjem litt syd for Sandefjord.
Om vinteren med vinterdekk og varme på så blir selvfølgelig rekkevidden kortere, men nå kommer jo hurtiglader på Grelland nordgående.
   

Nick

Om det har noe betydning for valget av bil, så regner jeg med og kjøre i ca. 110 km/t siden det er fartsgrensen.

Marecat

Det har stor betydning for trillingene - kjenner ikke godt til andre elbiler, men strømforbruket øker betydelig med slik hastighet i alle fall for biler av den størrelsen du antyder.

emil

Tror du får la pris og smak bestemme.

Tror Leaf, i3, eGolf, Zoe vil være ganske jevne når det kommer til rekkevidde og på de værste vinterdagene må du kanskje roe litt ned.

Øyvind.h

Sitat fra: Nick på torsdag 28. august 2014, klokken 09:29
Om det har noe betydning for valget av bil, så regner jeg med og kjøre i ca. 110 km/t siden det er fartsgrensen.
Først og fremst: bra innstilling! Fornuftig å ikke belage seg på å være en brems i trafikken. 110 på speedometeret er jo fort ikke mer enn 100-105 i mange biler, så det minste man kan gjøre er å følge fartsgrensen og trafikkflyten. 110-sone drar forbruket kraftig opp.

Med ditt behov ville jeg sett på Tesla. Ikke bare fordi du kan kjøre slik du vil hele året, men fordi det er mer hensiktsmessig ift. batterislitasje å ikke lade til 100% og nesten helt ut som en fast ordning. Mye bedre for levetid/slitasje å bruke intervallet 30-80% som du vil i en Tesla uten å lade på jobben, eller 30-50% med lading. Tenk også på hvor mye ekstra tid du bruker hver dag tur/retur om du må ligge 20% lavere i fart bare for å være sikker å å komme frem.

Er du helt sikker på at Tesla er utenfor rekkevidde? Har du regnet på hva en sparsommelig utstyrt S60 kan lande på og om besparelser på drivstoff (og til dels bom/årsavgift etc) kan medføre i økt bilbudsjett?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. august 2014, klokken 11:10
Sitat fra: Nick på torsdag 28. august 2014, klokken 09:29
Om det har noe betydning for valget av bil, så regner jeg med og kjøre i ca. 110 km/t siden det er fartsgrensen.
Først og fremst: bra innstilling! Fornuftig å ikke belage seg på å være en brems i trafikken. 110 på speedometeret er jo fort ikke mer enn 100-105 i mange biler, så det minste man kan gjøre er å følge fartsgrensen og trafikkflyten. 110-sone drar forbruket kraftig opp.

Med ditt behov ville jeg sett på Tesla. Ikke bare fordi du kan kjøre slik du vil hele året, men fordi det er mer hensiktsmessig ift. batterislitasje å ikke lade til 100% og nesten helt ut som en fast ordning. Mye bedre for levetid/slitasje å bruke intervallet 30-80% som du vil i en Tesla uten å lade på jobben, eller 30-50% med lading. Tenk også på hvor mye ekstra tid du bruker hver dag tur/retur om du må ligge 20% lavere i fart bare for å være sikker å å komme frem.

Er du helt sikker på at Tesla er utenfor rekkevidde? Har du regnet på hva en sparsommelig utstyrt S60 kan lande på og om besparelser på drivstoff (og til dels bom/årsavgift etc) kan medføre i økt bilbudsjett?

Enig. S60 til 461k + vinterdekk er den billigste elbilen jeg ville vurdert om jeg skulle kjøre 80km i 110 hele året. Leafen klarer det ihvertfall ikke, stopper på 60-70km de verste dagene.

Kjørelengde på over 40.000km i året vil også føre til stor slitasje på batteri i de mindre elbilene siden det ofte vil lades helt opp og nesten helt ut samt at antall sykluser da blir høyt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville egentlig også vurdert en 85 kWh Model S. Garanti på batteri og drivlinje på 8 år og ubegrenset antall km har stor betydning når man kjører såpass mye. Da har man kjørt ca 320.000 km før garantien går ut... (Og spart ca 166.000 kroner, i forhold til 0,6 l/mil diesel.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Er mulig Kia Soul EV klarer dette, har til nå størst batteri av de "små". Men et uskrevet blad i praksis.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Nick

Tusen takk for alle tilbakemeldinger  :)

Ikke det at jeg blir noe mer sikker i mitt valg, men det er ofte slik det er når man lærer nye ting.

Ebe

Sliter det virkelig så mye å lade batteriet mye hver dag? Er det noe dere antar, eller er det dokumentert erfaring?

Er ikke for å virke negativ, men jeg lurer oppriktig på det. Nissanselgeren vi hadde sa at man kan lade akkurat osm man vil, bilens smartlader tar vare på batteriet uansett.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

muggost

Jeg har kjørt den strekningen noen ganger på vinterstid i min 2013 Leaf, og du er nærmest garantert å komme i trøbbel på denne strekningen i løpet av vinteren... Det å basere seg på hurtiglader til daglig bruk er risikosport. Hurtigladeren på Grelland vil på et eller annet tidspunkt være nede, og da er det jo kjedelig hvis du står der uten batterikapasitet til å komme helt hjem...

Hvis det er uaktuellt å kjøpe Tesla pga pris, så hadde jeg nok ventet litt med å kjøpe elbil hadde jeg vært i dine sko. Vent til det kommer en bil med litt bedre rekkevidde vinterstid, så slipper du å stå fast på de verste dagene i året...


E_S

Jeg ser at jeg bruker ca. 10% pr. mil med min motorveiskjøring i 100-sone hvor jeg stort sett ligger med trafikken i venstre fil i 115-120. 8 mil hver vei går greit på sommeren, men det er risikosport på vinteren en dag med regn/slaps med mindre man skal snegle seg avgårde i høyrefilen.

Tesla kommer i praksis på 600k om man ikke skal ha aller kjipeste mtp. utstyr og lignende, og det er "way out of range" for flertallet. Jeg har nok med 1,7 millioner i boliggjeld når man er singel med normal inntekt, nekter å leve fra hånd til munn for å kjøre fet bil. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på fredag 29. august 2014, klokken 12:56
Tesla kommer i praksis på 600k om man ikke skal ha aller kjipeste mtp. utstyr og lignende, og det er "way out of range" for flertallet. Jeg har nok med 1,7 millioner i boliggjeld når man er singel med normal inntekt, nekter å leve fra hånd til munn for å kjøre fet bil. ;)

Jeg ser ikke noe problem med en standard S60 til pendling. Den vil havne på ca. 480.000,- om man kjøper vinterdekk separat. Om det er lønnsomt kommer helt an på hvor mye man sparer i forhold til fossilbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. august 2014, klokken 13:14

Jeg ser ikke noe problem med en standard S60 til pendling. Den vil havne på ca. 480.000,- om man kjøper vinterdekk separat. Om det er lønnsomt kommer helt an på hvor mye man sparer i forhold til fossilbil.

Nei, sikkert ikke, men inntil jeg kjøpte Leafen har jeg i alle mine 15 år med førerkort bare kjørt biler til under 50k, så da satt det veldig langt inne å kjøpe en bil til nesten 200k og det fremstår som utopi å kjøpe en bil som er dyrere enn det. :) Leafen kunne jeg kjøpe uten å låne penger til den, og å ha enda mer lån å betjene enn boliglån og flere hundre tusen i studielån frister temmelig lite..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA