Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til dere uten parkeringssensorer

Startet av Nick, fredag 12. september 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Nick på torsdag 28. august 2014, klokken 08:55
Hei,

Jeg er ute etter en pendle bil som skal brukes tur/retur Drammen-Sandefjord. Ca. 80 km hver vei, totalt 160km per dag.
Den vil bli ladet i garasjen hjemme om natten, og hver dag på jobb.

De jeg har sett mest på er Leaf og E-Golf. og Noen tips til valg av bil? Tesla model S er uaktuell pga for høy pris.

Jeg ville nok valgt e-Golf. Den klarer fint 80 km, og er ellers godt konstruert og behagelig. Den har også 8 år/160k km batterigaranti.

Du kan selvsagt kjøpe en dyrere bil, men det avhenger jo av hvordan du ønsker å disponere pengene dine. Biler er et tapsprosjekt, og jeg vil heller tape deler av verdien av en e-Golf enn tilsvarende deler av verdien på en mye dyrere bil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elbil fundamentalist

Hva med Leaf med webasto. Da har man seperat varmekilde til kupe, og det vil gi rekkevide på 80km også på de aller kaldeste dagene.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50868007&searchclickthrough=true

Billigere penderbil får du ikke...
Den beste derimot er Tesla 85 selvsagt
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

K S

Hva med Kia Soul? Lengst rekkevidde på papiret, lenger enn Leaf også i praksis?
Kjøremessig vel ikke ulik Leaf (har bare prøvekjørt begge, bestillte Kia....), ser mye bedre ut, synes jeg....

Jeg har i dag VW, men Golf var ikke aktuell for oss, pkt 1: Pris, pkt 2: Tre bilen på seg når en skal ut å kjøre.....

Rio

Jeg må si at jeg synes Kia Soul er oppsiktsvekkende stygg. Jeg er ikke så ekstremt opptatt av det, men jeg synes den er så stygg at jeg faktisk legger merke til det. Den er omtrent på linje med Fiat Multipla (for de som fikk øynene brent ut av den).

Jeg må innrømme at jeg personlig ikke var overbegeistret for designet på Leaf, men jeg husker at det var veldig mange som stoppet og kommenterte bilen da den var ny (og det var få av dem), og de synes den så flott ut...

Men rent teknisk er det godt mulig at Kiaen er bra.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Råde

Sitat fra: Rio på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:55
Jeg må si at jeg synes Kia Soul er oppsiktsvekkende stygg. Jeg er ikke så ekstremt opptatt av det, men jeg synes den er så stygg at jeg faktisk legger merke til det. Den er omtrent på linje med Fiat Multipla (for de som fikk øynene brent ut av den).

Jeg må innrømme at jeg personlig ikke var overbegeistret for designet på Leaf, men jeg husker at det var veldig mange som stoppet og kommenterte bilen da den var ny (og det var få av dem), og de synes den så flott ut...

Humre humre...
+1

Men smaken.... De er vel ganske så likeverdige, de tre (e-Golf, Leaf og Soul). Det er vel ingen tvil om at du kam få best pris på Leaf brukt. Så kan du ha den et par år. Da er tilbudet enda større.

Jeg ville valgt e-Golf, men det teller kanskje ikke :)
e-Golf | X75D

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Råde

Men sammenligningen med multipla var kanskje litt under beltestedet  :o
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Råde på tirsdag 02. september 2014, klokken 19:07
Men sammenligningen med multipla var kanskje litt under beltestedet  :o

Jeg kan være ond! Ond, sier jeg!

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

K S

Mulig Kiaen er stygg, men hva er dag Leafen? Grufull? Forferdelig? Uutholdelig? Nei, Kiaen er ihvertfall nydelig i forhold til Leaf. Siste gang det kom en bil fra Nissan konsernet som hadde greit design var vel den tiden bilmodellene fortsatt het Datsun!  8)

emil

Sitat fra: K S på tirsdag 02. september 2014, klokken 19:21

Mulig Kiaen er stygg, men hva er dag Leafen? Grufull? Forferdelig? Uutholdelig? Nei, Kiaen er ihvertfall nydelig i forhold til Leaf. Siste gang det kom en bil fra Nissan konsernet som hadde greit design var vel den tiden bilmodellene fortsatt het Datsun!  8)

Jeg holdt på å gå i bakken første gang jeg så en fossil Soul, så ille var det. Synes heller ikke Leafen var mye å skryte av første gangen men ikke så ille som Soul. Heldigvis ser jeg veldig sjelden utsiden av min egen bil over lengre tid, så hvis den er grei på innsiden gjør det ikke så mye.

Vil også si at det kom mye stygt fra Datsun, særlig fra midten av 70-tallet til de la Datsun navnet på hylla.

timingbeltkiller

Om en bil er pen eller stygg teller micro.
Om en bil er driftsikker og slitesterk teller giga.
Og for en EV teller rekkevidden tera.

Utseende og kjøreegenskaper til en bil venner du deg fort til.
Biler som elsker verkstedsopphold og derfor streiker ofte ute på veien
venner du deg aldri til.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:19
Om en bil er pen eller stygg teller micro.
Om en bil er driftsikker og slitesterk teller giga.
Og for en EV teller rekkevidden tera.

Utseende og kjøreegenskaper til en bil venner du deg fort til.
Biler som elsker verkstedsopphold og derfor streiker ofte ute på veien
venner du deg aldri til.

Innen visse grenser er jeg helt enig med deg, men du blir ingen god sjåfør hvis du blir blind av å se på bilen før du rekker å sette deg inn i den! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Noen ville kjørt rundt på en europall med fire hjul om den bare var billig og driftssikker nok  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:15
Noen ville kjørt rundt på en europall med fire hjul om den bare var billig og driftssikker nok  ;D

Noen krever riktignok at lakken på pallen skal "detailes", og at den skal senkes, og få spesielle felger! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 03. september 2014, klokken 08:55
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. september 2014, klokken 07:15

Noen krever riktignok at lakken på pallen skal "detailes", og at den skal senkes, og få spesielle felger! :D
Jeg ville nok frest inn fartsstriper, og slisset fronten for innfelling av autopass-brikken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA