Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til dere uten parkeringssensorer

Startet av Nick, fredag 12. september 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

tomrh

Hvis det er snakk om en ren pendlebil til en person...hva med en Tesla Roadster? :)
De 2009-modellene ute på finn skulle nok kunne prutes ned skulle jeg tro.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

muggost

Hvis trådstarter ikke ønsker å kjøpe en Tesla, blir ikke det litt tullete av "alle" å foreslå at han skal kjøpe en Tesla? :-)

tomrh

Sitat fra: muggost på fredag 29. august 2014, klokken 14:56
Hvis trådstarter ikke ønsker å kjøpe en Tesla, blir ikke det litt tullete av "alle" å foreslå at han skal kjøpe en Tesla? :-)
Trådstarter sier at Tesla Model S er uaktuell pga. høy pris, da forstår jeg det slik at det ikke er fordi det er en Tesla, men prisen. En Nissan Leaf Tekna koster fort 300k. Hvis den prisen er aktuell, og en Tesla S60 til 460k er uaktuell, hvor går smertegrensen? Jeg kom med Roadster-forslaget fordi den klarer kravene hans til distanse og hastighet, og kan kjøpes brukt til en pris mellom 300k og 460k.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

E_S

Til et stykke under 200k er ihvertfall brukt facelift-Leaf helt klart den bilen som gir mest for pengene. Det er en "ordentlig" bil med det man forventer samtidig som den er helt kurant i daglig bruk. Bøygen er bare at man nok må belage seg på høyrefilen på motorveien de verste dagene i vinterhalvåret.

Med e-Up får man en ny bil, men den har mindre utstyr og er en mindre bil. Rekkevidden er nok i praksis noenlunde den samme. Zoe blir litt samme opplegget. Kia Soul blir dyrere, e-Golf blir mye dyrere, og derfra går det bare oppover i pris.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Nick

Etter mye god input herfra vurderer jeg nå faktisk en tesla likevel. Ikke nødvendigvis fordi jeg er ute etter en fet bil, men på grunn av tryggheten den gir med økt batterikapasitet/kjørelengde. Har opp til 500k disponibelt til bil, selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt og bruke så mye. Ser jeg langsiktig på dette er det kanskje ikke så dumt som man skulle tro.. Men ja, så var det valget mellom en S60 og S85 da. Mulig jeg låner litt av familie hvis jeg først skal kline til med tesla og gå for S85..

Mr.Zero

Sitat fra: Nick på fredag 29. august 2014, klokken 21:55
Etter mye god input herfra vurderer jeg nå faktisk en tesla likevel. Ikke nødvendigvis fordi jeg er ute etter en fet bil, men på grunn av tryggheten den gir med økt batterikapasitet/kjørelengde. Har opp til 500k disponibelt til bil, selv om jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt og bruke så mye. Ser jeg langsiktig på dette er det kanskje ikke så dumt som man skulle tro.. Men ja, så var det valget mellom en S60 og S85 da. Mulig jeg låner litt av familie hvis jeg først skal kline til med tesla og gå for S85..

Går du for en 60 fremfor 85, kan du også kjøpe deg en trilling som du kan bruke når du ønsker å få parkert i gata, i parkeringshus, vil unngå parkeringsbulker og kantkjørte felger, vil jåle ned og nyte det enkle, føle manglende kjøreegenskaper og likevel ha det gøy..! 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Nick

Jeg har en god gammel corolla fra 96 til denslags   ;)

Espen Hugaas Andersen

Som sagt så om du skal gå for en Model S, så ville jeg gått for en 85 kWh for garantien alene, om man skal kjøre såpass mye. Men dette havner fort på 550k inklusive vinterdekk.

Om dette er for mye penger ville jeg rett og slett ventet 1-2 år. Når Model X kommer på markedet blir det mest trolig muligheter for ett litt rimeligere kjøp av brukt Model S, kanskje rundt 500k for en S85 med litt ekstrautstyr.

Slik jeg ser det er det kun Model S som per dags dato kan stoles på til å kunne kjøre opp mot 500.000 km før batteriet er oppbrukt. Kanskje også i-MiEV med litihium-titanate, men den har jo ikke rekkevidden. Dette vil endre seg i de neste årene, ettersom batteriene blir bedre og større.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 29. august 2014, klokken 22:18
Går du for en 60 fremfor 85, kan du også kjøpe deg en trilling som du kan bruke når du ønsker å få parkert i gata, i parkeringshus, vil unngå parkeringsbulker og kantkjørte felger, vil jåle ned og nyte det enkle, føle manglende kjøreegenskaper og likevel ha det gøy..! 8)

Og i en S60 så kan han kanskje tillate seg litt luksus også, som lydpakke og tech-pakke samt park-sensorer.

Selv inkludert også supercharging, rødt adapter og Type 2 kabel blir en slik S60 billigere enn en skrapet S85. Jeg hadde nok gått for S60en om jeg måtte velge mellom de to...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ebe

Du har vel to valg:

1. Kjøpe Leaf, men bruke corollaen de værste dagene på vinteren.

2. Kjøpe en Tesla 60 og glise hele veien, året rundt! :-D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Flips

Er enig i at det er kulest å kjøpe en S60. Da kan du, som andre har nevnt legge til techpakke, skinnseter etc. i stedet for en S85 uten noe utstyr.

Nick

Forsåvidt ett godt(og billig :)) alternativ med leaf, og supplere med corolla på de verste vinterdagene.

Ellers ville jeg uansett gått for basic utstyr som parkering sensorer og tech pakke. 16k for bedre lyd er litt i overkant, men det spørs jo hvordan standard anlegget er i disse?

pej

Det er bare Tesla som klarer 160km reell rekkevidde på motorvei. Har hatt LEAF i flere år og den går maks 100km om man kjører i 100km/t På vinteren ikke det engang. Dersom du skal pendle , uten å lade på jobben, vil derfor ingen av elbilene med +/- 20kW batteripakke klare dette.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

bkv

Øyvind.h: Motorveiene er bygget slik at trafikken flyter utmerket selvom ikke alle kjører maksimalt av det som er tillatt. På de tyske motorveiene der jeg har kjørt en del, fungerte dette også fint. Jeg ville ikke nøle med å kjøre saktere enn fartsgrensen dersom rekkevidden tilsier det.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Brorson

Da er det nok en Rav4 EV som vil passe best for deg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA