Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 5 av 6 hurtigladere ute av drift i Østfold i dag! Er dette virkeligheten?

Startet av boma, torsdag 11. september 2014, klokken 11:51

« forrige - neste »

boma

Hei!

Klarer ikke å bestemme meg. Hadde charge-amp kommet med en 32amp versjon hadde jeg nok gått for charge-amp. Liker ikke dette med å telle antall blink på evselect sin kabel.

Vår plan er å ha
- en type2 - type1 32a overgang for ladestolper
- en enkel å grei kabel for lading på farten (eveselect eller charge-amp)
    - Fordelen med charge amp er at jeg ikke trenger å ha med noen overganger
    - Ulempen er at jeg har 6.6 lader og vil ikke kunne bruke industrikontakt med 32a. Vet dere          som charge amp har planer om å utvide kapasiteten?
    - Fordelen med evselect er at jeg har muligheten til å lade fra industri kontakt. Forstod det slik at hurtigladestasjoner hadde dette som backup dersom enheten var nede? Hadde i så fall vært greitt å ha muligheten til å lade så fort som mulig med 32amp.


Noen anbefalinger på hva jeg bør gå for? Heller litt mot å kjøpe charge-amp og kun lade med 32amp fra ladestoler via type2-type1 overgangen. Ser ikke for meg at jeg kommer til å ha mange tilfeller der jeg bruke industrikontakt..
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Mippen

#1
Hadde samme dilemma som deg. Kjøpet charge-amps til slutt og en billig type 2 til type 1 kabel. Skal klare deg fint med det :) Hvis du på død og liv trenger å lade på industri stikk kan du kjøpe en overgang fra industri til schuko og lade på 16a. Koster ca 100kr på biltema. Du har mer fleksibilitet med en justerbar 16a kabel da de fleste steder har schuko. Også kan du lade med en type 2 til type 1 når du vil ha ekstra power (hvis du har 6,6kw lader kan du lade på 32a med type 2 kabel)  :)

Jeg har aldri hatt behov for å bruke industrikontakt så for meg funker det oppsettet perfekt :)


Fordelen med charge amps i forhold til ev-select er at det er lettere å endre styrke på kabelen og du kan sette sikkerhetskode på den. På ev-select må du holde inne knappen i noen sekunder og telle til du kommer på rett styrke. Tar tid... På charge amps trykker du på knappen 1, 2 eller 3 ganger til du har rett styrke (tar 2 sek) og du er klar til å lade. Den husker også siste innstilling neste gang du lader. 
Fremtiden er elektrisk.

svingen

Det her kommet litt ann på hvordan "lade musteret"/behovet er.
hvis du har tenkt og kjøre på lang turer hvor hurtigladere er fraværende (starter og bli bedre heldighvis) er jo en liten revulusjon og få lade på 32a vs 16a.
Hvordan er det bilen blir brukt i det daglige? kjører du til jobb? får du eventuelt ladet på jobb? (hvis du trenger da)
hvis det er kona som skal kjøre og lade på jobb hver dag så høres det litt tungvindt ut med den evselect,hvis du ikke får brukt type2 kabelen din her da.
Hvis bilen 95% blir ladet hjemme så ville jeg kjøpt evselect.

Jeg har ladet flere ganger på flere forskjellige kontakter,spesielt 220v 3 fase 32a som er mange av overalt det er nesten på alle besinstasjoner,og lader du 30 min her kommer du jo et stykke ikke fult så  langt på 16a.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Jeg glemte å begrunne skikkelig hvorfor jeg ville kjøpt en justerbar 16A charge amps i stedet for en justerbar ev-select 32A. Det er rett og slett fordi du da må lade på industri stikk for å få maks utbytte. Det er svært sjelden man lader på industri kontakter, men det er naturligvis noen som har tilgang på jobb  mm, og da kan det være nyttig. Ellers er det vanlig schuko (husholdningskontakter) over alt, så for meg er det mer nyttig med en justerbar 16A charge amps i stedet. På husholdningskontakter har man ikke mulighet til å lade mer enn 16A. På 32A ladestolper er det mer nyttig for de fleste med en type 2 til type 1 kabel for å få maks utbytte. Derfor har jeg charge amps kabelen og type 2 dersom jeg trenger å lade der. Aldri savnet industri stikk.

En siste mulighet hvis du kjøper en ev-selcte 32A kabel kan være å bruke et adapter fra industri stikk til vanlig husholdningskontakt. Da kan du lade på indistrikontakt på 32a der det er tilgjengelig og lade på 16a med adapter. På den andre siden hvis du ikke bruker å lade på industri er det ikke nødvendig. Med en slik kabel og adapter.

Ville unasett ha skaffet meg en type 2 til type 1 kabel før eller senere da det stadig kommer flere ladestolper av denne typen. Hvis du går for ev-select sjekk at de er godkjent nå for bruk i Norge. Var tull med dette før. Jeg hadde en ev-select kabel før jeg fikk charge-amps.
Fremtiden er elektrisk.

ograv

Har ingen av kablene, men for meg virker det som om det er en ulempe at charge-amps har de tre forhåndsinnstilte lademulighetene og at man ikke kan stille de selv. Er det ikke et problem å lade konstant på 16 amp på en 16 amp kurs? Med EV-select kan man f.eks stille inn på 14 eller 15 amp slik at man ikke drar maks hele tiden.

Er barnesykdommene hos begge leverandørene blitt ryddet unna nå? Har sett at de har eksistert både hos charge amps og EV-select tidligere.

Mippen

#5
Hva mener du om at du ikke kan stille charge amps selv? Den kan stilles på 3 ulike styrker. På ev-select sin må du må holde inne låseknappen i noen sekunder også må du telle antall blink til du kommer til rett styrke. Det tar fryktelig lang tid også må du huske antall blink for å få rett styrke. Teller du feil kan du lade for lite eller for kraftig slik at sikringen slår seg ut. På ev-select trykker du en gang på select knappen til rett styrke vises tydelig. Det tar maks 2 sek. På ev-select kabelen tar det opp til 30 sekunder å stille inn styrken. Hvis du teller feil må du starte prosessen på nytt og den husker ikke det neste gang du skal lade, så da må du gjøre det om igjen. På Charge-amps husker den valget ditt fra sist gang.

Har ikke opplevd noe tull med charge-amps. Ev-select hadde jeg to kabler av før jeg returnerte de og gikk over til charge-amps. Den første virket ikke og den andre gjorde at jeg fikk feilmelding i bilen. Var ikke godkjent heller fant jeg ut etter. Nå har de kommet med en oppgradert kabel så tror den kanskje er godkjent. Hverdagen ble uansett en helt annen etter jeg gikk over til Charge-amps.  Angerer ikke på at jeg betalte litt mer.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Har bare erfaring med Charge-Amps, men både opplevd kvalitet og funksjon har vært utmerket for min del. Både håndtak, kabel og støpsel virker veldig solid og forseggjort. Eneste ulempe jeg har merket er at den ikke funker med den originale låsen på ladekontakten i Leaf, men dette kan man modifisere så det funker.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

ograv

Det jeg mente med å ikke kunne stille inn selv, var at charge amps har gjort valgene for deg; 6, 10 eller 16 amp. Tenker at det kan være litt uheldig å stille inn på 16 amp på en 16 amp kurs. Med EV-select kan man f.eks stille inn på 14 for å ikke belaste kursen maks konstant. Mulig det ikke er noe problem, men mener det har blitt framholdt av en del andre tidligere.

Mippen

Selv om du lader på 16A så trekker den ikke i praksis 16A. Det er en liten buffer slik at den ikke belaster kursen 100%. Jeg har aldri opplevd noe varme eller noe når jeg lader på 16A på en 16A dedikert kurs. Lader du på en kurs med andre ting koblet til kan historien være en annen.
Fremtiden er elektrisk.

boma

Takk for alle svar!

Da har jeg klart å bestemme meg. Det blir en charge-amp kabel. Fruen fikk angst av å telle på lys når hun skal lade. Lading med 32amp får bli på kjøpesenter med type2 kontakt.

Snakket forresten med charge-amps i Sverige. De har printet ut med 3dprinter et adapter du kan sette på kabelen så autolock funksjonen fungerer på de nye leafene. Fikk denne med min kabel da de har et prøveprosjekt gående. Dersom det fungerer greitt skal de levere kablene med denne funksjonen. Forsto det slik at det skal bli mulig å bestille denne til for de som allerede har kjøpt.

Stiv pris, men får håpe vi setter pris på at det er enkelt å greitt. Siden el-bilen skal være vår eneste bil så prioriter jeg at vi skal ha det enklest mulig.

Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Mippen

Sa de noe om pris på det adapteret?
Fremtiden er elektrisk.

boma

Jeg fikk den med på kjøpet så vet ikke hvilken pris de tenker for denne. Ville ringt dem og nevnt at du gjerne vil teste ut denne så kanskje de sender en til deg. De ønsket tilbakemeldinger på designet
Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Hijacker tråden litt... Må man ut med 4-5.000kr for å få en 16a Schukokabel til Leaf?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Ja, hvis du ikke går for denne http://www.ev-institute.no/ til rundt 3000kr. Rapportert om litt barnesykdommer men har ikke så god kjenneskap til den. Best erfaring har jeg med charge amps sin kabel.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA