Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser på jobb

Startet av kristoffervt, torsdag 11. september 2014, klokken 08:37

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: jan-c på søndag 14. desember 2014, klokken 18:56
Sitat fra: elektrolux på søndag 14. desember 2014, klokken 05:02

Bruk gjerne denne kursen enten med original ladekabel med kladd eller med en ladestasjon f.eks vår 31336W som har innebygget strøm måler og koster kun 5600 kr. En slik løsning vil gi inntil 3,6 kW lading

På et senere tidspunkt er målet vårt å kunne tilby DC lader ( i motsetning til ladestasjon)  som vil kunne gi deg ca 7 kW lading fra 3 x 230V IT nett.

Nå er vi rett inne i min problemstilling, og jeg er ingen elektriker akkurat. I forbindelse med renovering av sikringskap, tok jeg med en kurs til lading ute (MittAnbud.no). Nå har elektriker trukket 3x6kvmm+J. I morgen skal han "legge ut en 3x32A kurs og sette en boks og sikring for denne". Jeg er blitt litt i tvil om jeg kan bruke den 3x32A kursen på noe av det elbilhjelpen (eller andre) tilbyr i dag. Når tror du DC lader er klart, og har du estimert pris? Jeg får ikke e-golfen før i april, så det er ingen krise.

Du kan be ham sette opp en trefas 32A industrikontakt (med 32 A sikring), og ved siden av en énfas 16 A CEE industrikontakt (med 16 A sikring). Dette er bare kontakter, og koster ikke stort.

Da kan du bruke 16 A CEE industrikontakten til å lade din e-Golf med 3,3 kW laderen.

Når du får en egen lader, så kan du koble den til trefas-industrikontakten.

Du kan ikke bruke begge samtidig! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: jan-c på søndag 14. desember 2014, klokken 18:56
Jeg er blitt litt i tvil om jeg kan bruke den 3x32A kursen på noe av det elbilhjelpen (eller andre) tilbyr i dag. Når tror du DC lader er klart, og har du estimert pris? Jeg får ikke e-golfen før i april, så det er ingen krise.

3x32A kursen kan kobles til hvilken som helst av våre ladestasjoner, men du vil kun få 3,6 kW lading fra ene fasen med en e-Golf

DC laderen vi i dag tilbyr til 130 000 kr trenger 400V TN nett, men vi håper på å tilby DC lader fra IT nett innen 1 år, og til en pris under 50 000 kr. Det blir dyr halvering av ladetiden men en plass må vi begynne.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jan-c

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 19:05
Sitat fra: jan-c på søndag 14. desember 2014, klokken 18:56
Sitat fra: elektrolux på søndag 14. desember 2014, klokken 05:02

Bruk gjerne denne kursen enten med original ladekabel med kladd eller med en ladestasjon f.eks vår 31336W som har innebygget strøm måler og koster kun 5600 kr. En slik løsning vil gi inntil 3,6 kW lading

På et senere tidspunkt er målet vårt å kunne tilby DC lader ( i motsetning til ladestasjon)  som vil kunne gi deg ca 7 kW lading fra 3 x 230V IT nett.

Nå er vi rett inne i min problemstilling, og jeg er ingen elektriker akkurat. I forbindelse med renovering av sikringskap, tok jeg med en kurs til lading ute (MittAnbud.no). Nå har elektriker trukket 3x6kvmm+J. I morgen skal han "legge ut en 3x32A kurs og sette en boks og sikring for denne". Jeg er blitt litt i tvil om jeg kan bruke den 3x32A kursen på noe av det elbilhjelpen (eller andre) tilbyr i dag. Når tror du DC lader er klart, og har du estimert pris? Jeg får ikke e-golfen før i april, så det er ingen krise.

Du kan be ham sette opp en trefas 32A industrikontakt (med 32 A sikring), og ved siden av en énfas 16 A CEE industrikontakt (med 16 A sikring). Dette er bare kontakter, og koster ikke stort.

Da kan du bruke 16 A CEE industrikontakten til å lade din e-Golf med 3,3 kW laderen.

Når du får en egen lader, så kan du koble den til trefas-industrikontakten.

Du kan ikke bruke begge samtidig! :D

Er det noen sak ;-) Dette skal jeg legge fram for Mr. Elektriker i morgen. Tusen takk!
Nei, jeg skal ikke prøve begge samtidig :-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

jan-c

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. desember 2014, klokken 19:11
Sitat fra: jan-c på søndag 14. desember 2014, klokken 18:56
Jeg er blitt litt i tvil om jeg kan bruke den 3x32A kursen på noe av det elbilhjelpen (eller andre) tilbyr i dag. Når tror du DC lader er klart, og har du estimert pris? Jeg får ikke e-golfen før i april, så det er ingen krise.

3x32A kursen kan kobles til hvilken som helst av våre ladestasjoner, men du vil kun få 3,6 kW lading fra ene fasen med en e-Golf

DC laderen vi i dag tilbyr til 130 000 kr trenger 400V TN nett, men vi håper på å tilby DC lader fra IT nett innen 1 år, og til en pris under 50 000 kr. Det blir dyr halvering av ladetiden men en plass må vi begynne.

Så bra! Jeg er klar over at jeg ikke får mer enn 3,6kW på e-Golf, men etter å lest "hundrevis" av innlegg her på forumet, ble jeg forvirret.
Jeg leste om DC-laderen, og kan dere få den ned i pris som du antyder, så kan det jo begynne å bli ekstra morsomt her i grisgrendte strøk. Det er bra at dere begynner . . .
Tusen takk for rask respons - kan hende vi snakkes på nyåret :-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Rio

jan-c:

Husk at hvis det er dyrt med en trefas jordfeilbryter, osv. så kan du legge opp bare énfasdelen nå (16A énfas jordfeilbryter og sikring), og la resten ligge brakk til du ev. trenger det i fremtiden. Da har du spart de pengene.

De fleste av oss har funnet ut at vi ikke trenger mer enn 10 A eller 16 A hjemme, men det er alltid noen som trenger mer.

Produktet som kommer fra Elektrolux blir spennende, dog.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jan-c

#35
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 20:21
jan-c:

Husk at hvis det er dyrt med en trefas jordfeilbryter, osv. så kan du legge opp bare énfasdelen nå (16A énfas jordfeilbryter og sikring), og la resten ligge brakk til du ev. trenger det i fremtiden. Da har du spart de pengene.

De fleste av oss har funnet ut at vi ikke trenger mer enn 10 A eller 16 A hjemme, men det er alltid noen som trenger mer.

Produktet som kommer fra Elektrolux blir spennende, dog.

Rio:
Takk for påminnelsen. At de fleste har kommet fram til at 10A eller 16A er nok hjemme, er jeg etterhvert inneforstått med.
Det skapte også forvirringen min, om jeg i det hele tatt trengte, eller verst tenkelig, at jeg ikke kunne bruke 3x32A.
Jeg ser det ligger en 3x32A jordfeilautomat som venter på elektrikeren. Det er forøvrig elektrikerens forslag til framtidsretta elektrifisering. Da er vel alt med i anbudet - so far so good :-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Rio

Da mangler du bare atomkraftverket og du er "good to go"! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jan-c

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 21:13
Da mangler du bare atomkraftverket og du er "good to go"! :D
Rio:
He he :-) Jeg har en sykkelrulle rett på innsida, det er ikke akkurat noe atomkraftverk.
Resultatet er nå på veggen. Det ble en strippet "Garo ladestasjon" (p100e 2v) - det vil si 1 schuko med 16A sikring, lagt ut på 3x32A, så det er framtidsmuligheter.

2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA