Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser på jobb

Startet av kristoffervt, torsdag 11. september 2014, klokken 08:37

« forrige - neste »

kristoffervt

Hei

Har lest gjennom en god del ifht. lading og strømuttak, men sitter fortsatt igjen med noen spørsmål.
Har bestilt E-golf som skal lades i garasjen, og ønsker det mest mulig fremtidsrettet ifht. nytt som kommer.

Skal legge strøm ut til garasjen, og lurer på hva som vil være mest hensiktsmessig.
Må legge opp ny kurs fra sikringsskapet, så da sitter jeg med et valg.

1. Burde jeg legge opp til vanlig 230v eller 3fas (400 v?)
2. Ved valg av 400v, vil det skape noe bry for det andre jeg ønsker å koble til i garasjen?
3. Vil det være mer fremtidsrettet å legge opp til 400v?
4. Store kostnadsforskjeller i form at materiale o.l?
5. Ønsker å lade via ladekabel som f.eks fra elbilshop for 16a lading, noe jeg burde tenke på ifht dette?
E-Golf
Pearl Black

Holand

Du kan ikke "legge opp" til 400V om du ikke har dette i sikringsskapet ditt.
OM du har 400V, så ville jeg definitivt lagt fram dette. Du kan enkelt sette opp en 230V 16A 1 fas kurs ut fra en fordelig i garasjen hvis du legger 400V frem.
Personlig så ville jeg (og skal) legge fram en 20A 1fas kurs tilkoblet veggladeren. dette for å unngå unødig varmgang i sikring og kabel, da en 16A kurs vil bli belastet fullt ut over lengre tid ved lading av elbil.
Prisforskjellen på 4mm^2 og 6mm^kabel er marginal.


sigurdi

Det store og første spørsmålet er:
Har du TN (400v 3fas) inn i skapet ditt, eller IT (230v en eller 3fas)?

Samtidig har e-golf, kun støtte for 230v enfas 16A (hjemmelader til 9500, eller annen 16A type2 lader), og 230v 10A fra ladekabel. :-)

Dette kan du få i garasjen om du har IT eller TN nett.
På TN kobler elektrikker opp hjemmelader eller en stikk kontakt mellom en fase på 400v og N leder som gir 230v.
230v har ikke N leder men Elektrikker kobler mellom to av fasene som gir 230v.

Være fremtids rettet så hadde jeg trekt ut minimum 6mm, helst 10mm kabel til garasjen og 400v (4 leder + jord) eller 230v 3fas (3leder + jord)
Kabelen er ikke det dyreste, trekkejobben og kobling pleier å koste mest.
Hør med elektrikker om du kan trekke kabel etter hans beskrivelse, så kommer han og ser over og kobler.

Selv har jeg IT nett og etter anbefaling fra elektrikker 40A 3fas overlastvern i skap inne, i garasjen er det fordelt på 32A til lading og 2x16A til utelys/utestikk og en innstikk. (Jordfeil automater)
Da slipper jeg at det blir varm drikke i garasjen, dersom kursen på utelys/stikk får jordfeil. :-)
Er det en bil og lader på 32A har jeg 8A igjen til lys, kjøleskap og musikk. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

kristoffervt

Hei

Trodde jeg hadde 400v, men ser ut til at jeg har 230v IT PFXP 4X25A1.



E-Golf
Pearl Black

sigurdi

230v 3fas, 63A hovedsikringer?

Da kan du bruke 25kW, om du har fin fordeling på kursene. :-)
Hos meg passet Elektrikker på at 20A kjøkken, 16A, varmtvannsbereder og 32A enfas uttak ble fordelt på  kursene.
Det som bruker mest og kan risikere at står på samtidig og havner de på samme kurs blir det ganske stor skjevlast og faktisk over 63A. Skulle vaskemaskin og tørketrommel også på samme kurs går en langt over he he he.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

krl

Sitat fra: Holand på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:46
Du kan ikke "legge opp" til 400V om du ikke har dette i sikringsskapet ditt.
Det må isåfall settes inn en trafo, noe som ikke er så veldig dyrt. Men om det er noe poeng, det kan nok diskuteres. Jeg tror ikke jeg hadde tatt ekstrakostnaden, med mindre det er snakk om en bestemt type lader som må ha 400V.

Nuvolari

Sitat fra: krl på torsdag 28. august 2014, klokken 09:03
Sitat fra: Holand på tirsdag 26. august 2014, klokken 21:46
Du kan ikke "legge opp" til 400V om du ikke har dette i sikringsskapet ditt.
Det må isåfall settes inn en trafo, noe som ikke er så veldig dyrt. Men om det er noe poeng, det kan nok diskuteres. Jeg tror ikke jeg hadde tatt ekstrakostnaden, med mindre det er snakk om en bestemt type lader som må ha 400V.

E-Golf får ikke ladet med mer enn 16A uansett så en trafo er fullstendig bortkastet i dette tilfellet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Råde

Tiltredes. Men det er vel slik at når man får seg elbil, så er det bare en vei å gå, og det er ikke tilbake til fossilt (eller?). Det kan vel derfor være greit å tenke fremover. Ikke nødvendigvis 400V trafo, men i hvert fall oppgradere til 3-fas hvis man ikke har det.
e-Golf | X75D

sigurdi

Dersom en skal gjøre jobb på det elektriske alikevel, er det greit med trefas i garasjen og mer en et stk 16A er alltid greit å ha.

Jeg vil tro det kommer mer utstyr for å benytte seg av 3fas IT net, (digital transformator som ZapCharger), etter som markedet øker og kraftselskapene ikke ønsker sjevlast av nettet sitt.
Kan bli myndighets krav på sikt og egen kurs til elbil lading er eller kommer nok også som krav.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

np

Jeg legger 400V/3-fas/32A (4x10qmm kabel, 10 meter), avsluttet med 4/32A rød stikkontakt i garasjen. Dvs. elektrikeren gjør det for rundt 10 lapper.

Vet ikke hvilken el-bil jeg ender opp med, best å være best mulig forberedt...
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

kristoffervt

Da ble det 3-fas 230v ut til garasjen med mennekes/CEE kontakt.

Eneste problemet nå, er at lysene i huset blinker etter at elektriker var her.  :o
E-Golf
Pearl Black

Rio

kristoffervt: noe må man ofre for å ha elbil. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kristoffervt

Sitat fra: Rio på torsdag 28. august 2014, klokken 22:35
kristoffervt: noe må man ofre for å ha elbil. ;)

Hehe :)

Tenker nok det blir et lite elektrikerbesøk i morgen hvis det fortsetter, kan jo være en løs leder i skapet.
Løse ledere i skapet liker vi ikke :)
E-Golf
Pearl Black

jkirkebo

Sitat fra: np på torsdag 28. august 2014, klokken 22:29
Jeg legger 400V/3-fas/32A (4x10qmm kabel, 10 meter), avsluttet med 4/32A rød stikkontakt i garasjen. Dvs. elektrikeren gjør det for rundt 10 lapper.

Det er nok i så fall forhåpentligvis 5x10mm2 som legges. Tre faseledere, N-leder og PE (jord). 4x10mm2 er for 230V 3-fase. Evt. kalles enkelte kabler også "4x10mm2+J" eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

WolfM

Sitat fra: kristoffervt på torsdag 28. august 2014, klokken 22:32
Da ble det 3-fas 230v ut til garasjen med mennekes/CEE kontakt.
Spørsmål (til deg eller andre):
- "mennekes/CEE kontakt" er type 2 kontakt som går til e-golf ?!
- kan man legge 3x2,5 mm + jord kabel til slik kontakt ?
- i så tilfelle, hvor mye strøm (Ampere) er det fornuftig å trekke fra en slik kontakt ?
eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA