Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeplasser på jobb

Startet av kristoffervt, torsdag 11. september 2014, klokken 08:37

« forrige - neste »

Trulswh

Legger inn et spm på denne tråden, som er delvis relatert til dette dere diskuterer.

I garasjen min er det 16A uttak, og jeg har tenkt å få installert vegglader (sånn som lader bilen på 8 timer) + minusmåler.

Problemet er at strømmen som jeg får i min garasje går på samme kurs som tre andre garasjer (uten el-bil) og en vannpumpe under et bekkalokk. Styret uttrykte derfor litt skepsis til denne veggladeren, da det kunne være fare for at den tok beslag på for mye av strømmen i denne kursen.

Noen som vet hvor mye en sånn lader trekker av strøm, kontra vanlig stikkontakt?

Har så lyst å lade bilen på 8 timeeeeeer.....

Rio

#16
Sitat fra: Trulswh på søndag 07. desember 2014, klokken 15:32
Legger inn et spm på denne tråden, som er delvis relatert til dette dere diskuterer.

I garasjen min er det 16A uttak, og jeg har tenkt å få installert vegglader (sånn som lader bilen på 8 timer) + minusmåler.

Problemet er at strømmen som jeg får i min garasje går på samme kurs som tre andre garasjer (uten el-bil) og en vannpumpe under et bekkalokk. Styret uttrykte derfor litt skepsis til denne veggladeren, da det kunne være fare for at den tok beslag på for mye av strømmen i denne kursen.

Noen som vet hvor mye en sånn lader trekker av strøm, kontra vanlig stikkontakt?

Har så lyst å lade bilen på 8 timeeeeeer.....

Først og fremst, en "hjemmelader" eller en "vegglader" er ikke en lader, men en laderegulator. Meget viktig! Den gjør akkurat det samme som ladekladden på kabelen du fikk med bilen - nemlig å fortelle laderen (i bilen!) hvor mye strøm den kan trekke.

En laderegulator kan settes til f. eks. 10 A eller 16 A (varierer fra fabrikant til fabrikant).

Hvis målet ditt er å lade på ca 8 timer, så vil du (med meget få unntak) fint klare det med 10 A; da er det 6 A igjen til det andre.

Veldig mange av "de nye elbilistene" tenker at man trenger stor ladestrøm hjemme, men for de fleste (selvsagt finnes det unntak) så er man hjemme lenge nok til at man kan lade på 10 A dersom det er det man har. Det er når man er på tur man trenger høy ladestrøm.

Et alternativ for deg er å ha en 16 A CEE industristikk i stedet for Schuko. Da kan du ha en portabel laderegulator (med blått industristikk), som du normalt bruker til 10 A, men kan justere til 16 A de dagene du trenger et. Og du kan ta den med på tur.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trulswh

Okei, men hvorfor sier de da at det vil ta 13 timer å lade på vanlig stikkontakt, som er 10 A?

Det eneste jeg trenger da, er industristikk på 16 A?




Rio

Sitat fra: Trulswh på søndag 07. desember 2014, klokken 20:15
Okei, men hvorfor sier de da at det vil ta 13 timer å lade på vanlig stikkontakt, som er 10 A?

Det eneste jeg trenger da, er industristikk på 16 A?





10 A og 16 A er hvor raskt du lader. Som avhenger av elsystemet ditt, og hvor mye strøm laderegulatoren din sier laderen i bilen kan trekke (maks 15-16 A).

Ved 10 A vil det ta 13 timer å lade fra 0% til 100%, men det er jo ekstremt sjeldent du er på 0%.

Ved 16 A vil det ta 8 timer.

Har du 16 A tilgjengelig, trenger du altså en kontakt som takler 16 A (ikke Schuko, men industrikontakt), og en laderegulator (med industrikontakt, selvsagt) som er på 16 A.

Slike laderegulatorer koster vel rundt 4000 kr.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trulswh

Ok, takk for svar!

Du vet ikke tilfeldigvis hvor mye det vil koste å installere en minusmåler? Alt inkludert.

Rio

Nei, jeg aner ikke (jeg er ikke elektriker), men hør med flere elektrikere. Det er mange typer målere på markedet, og noen er veldig mye dyrere enn andre. Folk på forum har tidligere linket til målere som koster under 1000 kr, men husker ikke hvor.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

e-Golf | X75D

Elmo

Sitat fra: WolfM på søndag 07. desember 2014, klokken 15:19
- "mennekes/CEE kontakt" er type 2 kontakt som går til e-golf ?!
- kan man legge 3x2,5 mm + jord kabel til slik kontakt ?
- i så tilfelle, hvor mye strøm (Ampere) er det fornuftig å trekke fra en slik kontakt ?

"mennekes/CEE kontakt" er det man over kaller blått industristikk, og har ingenting med type2 ladekontakt å gjøre. Blå industrikontakt finne i både 1-fas og 3-fas i alle varianter fra 16A til 64A. Hvor mye strøm du kan trekke avhenger av sikringen.
Men hvor mye bilen faktisk trekker kommer anpå så mye mye mere. Mange bilers innebygde lader (deriblandt eGolf) klarer ikke trekke mere enn 16A 1-fas (3600W) uansett hvor mye du har tilgjengelig på kursen.


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Gordon Retriever

Hvis man bestiller opplegg for 16A elbillading nå, vil ikke installatør være nødt til å følge nye regler om jord- og overspenningsvern på kursen, samt samtidighetsfaktor 1?

kristoffervt

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 07. desember 2014, klokken 23:22
Hvis man bestiller opplegg for 16A elbillading nå, vil ikke installatør være nødt til å følge nye regler om jord- og overspenningsvern på kursen, samt samtidighetsfaktor 1?

Det tror jeg de er.
Jeg endte opp med overspenningsvern på kursen til den nette sum av 3500.

Samtidighetsfaktor kjenner jeg ikke til.
E-Golf
Pearl Black

WolfM

Sitat fra: Elmo på søndag 07. desember 2014, klokken 23:02
Mange bilers innebygde lader (deriblandt eGolf) klarer ikke trekke mere enn 16A 1-fas (3600W) uansett hvor mye du har tilgjengelig på kursen.

Takk til Elmo, ser at jeg har vært litt upresis i spørsmålstillingen.
Utgangspunktet mitt er at jeg har en ledig 3x16A kurs (med 3x2,5mm kabel) med god gammeldags motorkontakt. Hvilke muligheter har jeg til å få mest mulig effekt av en slik kurs, ved å sette inn annen type kontakt og kjøpe ny lader ? Kan jeg bruke en 3 faset mennekes/CEE kontakt og kjøpe egen lader for å kunne trekke drøye 6 kWh ?

eGolf med VP - levert uke 19/15. Nesten alt utstyr

Rio

Sitat fra: WolfM på mandag 08. desember 2014, klokken 15:25
Sitat fra: Elmo på søndag 07. desember 2014, klokken 23:02
Mange bilers innebygde lader (deriblandt eGolf) klarer ikke trekke mere enn 16A 1-fas (3600W) uansett hvor mye du har tilgjengelig på kursen.

Takk til Elmo, ser at jeg har vært litt upresis i spørsmålstillingen.
Utgangspunktet mitt er at jeg har en ledig 3x16A kurs (med 3x2,5mm kabel) med god gammeldags motorkontakt. Hvilke muligheter har jeg til å få mest mulig effekt av en slik kurs, ved å sette inn annen type kontakt og kjøpe ny lader ? Kan jeg bruke en 3 faset mennekes/CEE kontakt og kjøpe egen lader for å kunne trekke drøye 6 kWh ?



Laderen er den som kommer i bilen, og er på 3,3 kW. (Den på 7,4 kW er kun tilgjengelig i USA.)

Det som du monterer i garasjen har samme funksjon som ladekladen - altså, en laderegulator som forteller laderen hvor mange ampère den kan trekke. Den du får med bilen sier 10 A. Du kan kjøpe en som sier 16 A, men da må du enten har fast installasjon eller du må ha blå industrikontakt (CEE).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bno

Sitat fra: Rio på søndag 07. desember 2014, klokken 20:37
Nei, jeg aner ikke (jeg er ikke elektriker), men hør med flere elektrikere. Det er mange typer målere på markedet, og noen er veldig mye dyrere enn andre. Folk på forum har tidligere linket til målere som koster under 1000 kr, men husker ikke hvor.

Her en greit priset:
biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Energimaler-44419/

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

elektrolux

Sitat fra: WolfM på mandag 08. desember 2014, klokken 15:25
Sitat fra: Elmo på søndag 07. desember 2014, klokken 23:02
Mange bilers innebygde lader (deriblandt eGolf) klarer ikke trekke mere enn 16A 1-fas (3600W) uansett hvor mye du har tilgjengelig på kursen.

Takk til Elmo, ser at jeg har vært litt upresis i spørsmålstillingen.
Utgangspunktet mitt er at jeg har en ledig 3x16A kurs (med 3x2,5mm kabel) med god gammeldags motorkontakt. Hvilke muligheter har jeg til å få mest mulig effekt av en slik kurs, ved å sette inn annen type kontakt og kjøpe ny lader ? Kan jeg bruke en 3 faset mennekes/CEE kontakt og kjøpe egen lader for å kunne trekke drøye 6 kWh ?

Bruk gjerne denne kursen enten med original ladekabel med kladd eller med en ladestasjon f.eks vår 31336W som har innebygget strøm måler og koster kun 5600 kr. En slik løsning vil gi inntil 3,6 kW lading

På et senere tidspunkt er målet vårt å kunne tilby DC lader ( i motsetning til ladestasjon)  som vil kunne gi deg ca 7 kW lading fra 3 x 230V IT nett.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jan-c

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. desember 2014, klokken 05:02

Bruk gjerne denne kursen enten med original ladekabel med kladd eller med en ladestasjon f.eks vår 31336W som har innebygget strøm måler og koster kun 5600 kr. En slik løsning vil gi inntil 3,6 kW lading

På et senere tidspunkt er målet vårt å kunne tilby DC lader ( i motsetning til ladestasjon)  som vil kunne gi deg ca 7 kW lading fra 3 x 230V IT nett.

Nå er vi rett inne i min problemstilling, og jeg er ingen elektriker akkurat. I forbindelse med renovering av sikringskap, tok jeg med en kurs til lading ute (MittAnbud.no). Nå har elektriker trukket 3x6kvmm+J. I morgen skal han "legge ut en 3x32A kurs og sette en boks og sikring for denne". Jeg er blitt litt i tvil om jeg kan bruke den 3x32A kursen på noe av det elbilhjelpen (eller andre) tilbyr i dag. Når tror du DC lader er klart, og har du estimert pris? Jeg får ikke e-golfen før i april, så det er ingen krise.
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA