Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Til dere uten parkeringssensorer

Startet av tveheim, torsdag 11. september 2014, klokken 08:35

« forrige - neste »

Marius Engel

Får ca 120 km ved 80% for tiden.
Her jeg bor er det flatt, og mye 60- , 70-soner, jeg holder fartsgrensen.

fws

Er det en ting jeg har lært om Leaf'en min så er det at GOM ikke er til å stole på. Prosentmåleren er en mye mer politlig kilde.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Bekkenes

#17
Eneste måte du får 200km rekkevidde på en Nissan Løgn er å sleppe den fra 200km høyde.

Uten start stopp kan du klare 150 kanskje om sommeren.

Rundt 100 om vinter.
Dette er med 100% på batteriet
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Trekkoppbil

#18
Gjettometeret i Leafen er så inttelligent at den ser på det historiske forbruket ditt, og beregner gjenværende rekkevidde ut i fra kjøremønsteret du har hatt.  Kjører du hardt, gir den deg få km i igjen, og kjører du økonomisk, viser den mange km.
Denne featuren hørtes sikkert fin ut da selgerene reklamerte for bilen i 2011, før bilistene hadde fått den.

I praksis fungerer det sånn, at når du har kjørt oppoverbakke, og du ligger høyt i terrenget, så vises det få km igjen, mens når du har kjørt unnabakke, og du ligger lågt i terrenget, så viser den at du har mange km igjen.  Du kan like gjerne bruke gjettometeret som en høydemåler.

Skal man forstå seg på rekkevidde, så må man regne sjølv.  Det sies at elbileiere er flinkere til å regne enn andre mennesker, og mattekunnskaper trenger man.

-Bruk Leaf Spy Pro, til å lese av hvor mange kWt du har igjen.
-Følg med på hvor mange km du kommer for hver kWt under ulike forhold.
Bilen har et par målere av km/kWt, og den ene kan du resette når du måtte ønske det. Da kan du følge med på forbruket på turen din.
Lær deg hvilke forbruk du har under ulike kjøremønstere. Ofte kommer man 6-7 km pr kWt om sommeren. Er det regn og du kjører litt fort på motorveien, kan du komme nede på 4-5 km/kWt. Er det 60-70 soner  med jevn kjøring i flatt terreng, så kan du komme lengre.  Legg merke til hvor mye energi du forbruker på strekninger hvor erfaringen kan komme til nytte på andre turer.
Følg gjerne med på hvilke effekt klimanlegget bruker, spesiellt om du har vannbåren varme.

Skal du kjøre 100 km på 80% lading, så må du nok kjøre svært økonomisk, og du bør kjenne bilen og ha erfaring med hvordan man kjører økonomisk.

stoni

Får nå det samme, kanskje litt mindre, rundt 90km på 80% lading. Kan det henge sammen med service hos Nissan for to måneder siden, og evt oppgradering til p3227? Fikk ikke vite om de gjorde det. Fikk heller ikke batterstatus fordi de mente instrumentet deres var i ustand...

Forbruket er imidlertid skutt rett i været, pleier å ligge på 1,5-1,6 kW om sommeren og maks 1,8 om vinteren. Nå ligger jeg på 2,3 til 2,4kW! Dette er jo Tesla verdier! Sjekket dekkene, noe lite luft med 2,0bar, men er nå justert til 2,5 bar. Hadde likevel lite innfyltelse på forbruket, resatte komputeren, men etter en stund ligger den på 2,3 kW igjen. Kjørestilen er ikke mye endret, så her må det andre forklaringer til. Noen ideer?

Har dessverre ingen Leaf spy, har alltid regnet med at om jeg bare er snill mot bilen, så vil alle verdiene holde seg gode så langt det går... Aldri hurtigladet, euro-leaf, bruker 95% av gangene 80% lading...
Leaf 2013 (Versjon 1)
17.000km

Marius Engel

#20
Sitat fra: stoni på lørdag 06. desember 2014, klokken 20:37
Får nå det samme, kanskje litt mindre, rundt 90km på 80% lading. Kan det henge sammen med service hos Nissan for to måneder siden, og evt oppgradering til p3227? Fikk ikke vite om de gjorde det. Fikk heller ikke batterstatus fordi de mente instrumentet deres var i ustand...

Forbruket er imidlertid skutt rett i været, pleier å ligge på 1,5-1,6 kW om sommeren og maks 1,8 om vinteren. Nå ligger jeg på 2,3 til 2,4kW! Dette er jo Tesla verdier! Sjekket dekkene, noe lite luft med 2,0bar, men er nå justert til 2,5 bar. Hadde likevel lite innfyltelse på forbruket, resatte komputeren, men etter en stund ligger den på 2,3 kW igjen. Kjørestilen er ikke mye endret, så her må det andre forklaringer til. Noen ideer?

Har dessverre ingen Leaf spy, har alltid regnet med at om jeg bare er snill mot bilen, så vil alle verdiene holde seg gode så langt det går... Aldri hurtigladet, euro-leaf, bruker 95% av gangene 80% lading...

Hvordan har du stilt inn klimaanlegget? Starter du med forvarmet bil?

Hvilket klima og veier er det der du kjører for tiden?

Heg holder på å forske litt på instillingene på klima. Men det som står i bruksanvisning for å bruke minst strøm på klima:
- Ikke bruk AC mer enn absolutt nødvendig.
- Velg auto, og heller juster det du må. Hvis du velger auto, og forandrer på "mode" for å få litt luftstrøm på vinduet vil de verdiene du ikke har berørt fortsette å gå på auto, selv om auto lys slukker.
- Velg lavere kupètemperatur, og heller bruk ratt og setevarme.

MEN jeg ser at forbruket på klima synker når jeg slår på AC (jeg kjører i ECO). Og jeg har enda ikke funnet ut hvorfor.

Kanskje du vet mye av dette fra før.

Er du sikker på at ingen bremser henger?

Lufttrykk: 2,5 bar er anbefalt fra fabrikk. Dekkprodusenter anbefaler 10% mer for de fleste bilmerker. Jeg fyller derfor til 2,8.

stoni

Bruker de triksa jeg har lært etterhvert, det er:

  • 16 grader om jeg skal ungå bruk av varmeelement
    16,5 grader om jeg bare ønsker litt varme
    Jeg gjør som du sier, trykker auto, deretter mode for å dirigere luft mot ruta, da slukker AC-lampa.  Trodde jo da at den slo seg av...
    Kun ECO-kjøring og 80% lading slik at den skal regenerere med en gang
    Forvarming om morgenen på vei til jobb, ellers blir det lite av det.
    Harde dekk, målte nå og de lå rundt 2.6 bar
    Bilen var på service hos Nissan for 3 måneder siden, så bremsene bør være OK

Likefult er forbruket rundt 2,5 kW/mil. Kjører rundt i Oslos gater, blanding mellom motorvei og lokalveier.

Har andre slike forbruksverdier, er det normalt i vinterhalvåret? 

I det hele tatt har motor og batteri oppført seg merkelig i det siste. Et par uker siden, ved 7minus, viste temp på batteriene kun 1 strek (dette er en Euroleaf og skal ha varmeteppe)!

Når jeg kjører tennes først kun 1 "regenereringsring" på instrumentpanelet. Etter ca. 3-5 min kjøring, 2 ringer. Først etter rundt 15 min og 1-2 mil tenner den tredje, uansett nivå på batteriene, men den kan også finne på å slukke igjen, for så å tennes igjen senere. Den fjerde og siste tenner aldri. Har lagt ved et bilde av instrumentet som viser en typisk situasjon, rundt 3 min etter start kjøring, 0 grader ute.

Bør jeg ta den på verksted, har jo garanti enda!




Leaf 2013 (Versjon 1)
17.000km

Marius Engel

Hvor lange er turene dine?

Ved korte turer opplever jeg veldig høyt forbruk.

Er det usa modell du har? Min bil fra 2014 har annerledes display.

stoni

Det er tur fram og tilbake til jobb hver dag, ca. 3 mil, resten er som du sier mye bringing og henting av barn, korte turer. Det skulle jo i teorien ikke ha noe å si på en El.bil, untatt om en bruker varmeapparatet. Da må jo det varme bilen hver gang.

Ser noen har teorier om seig olje i transmisjonen og kulelager ved lave temperaturer. Etter et par meter skal avleiringer og tilfrosne lagre har blitt myket opp. Dessuten er det ikke så kalt nå at oljen skal være særlig lav-viskøs, det ligger nå på mellom +5 og -5 grader mesteparten av tiden. Så den kjøper jeg ikke uten videre.

Antar heller at det bl.a. har noe å gjøre med sist software-oppdatering. Av en eller annen grunn er regenereringen mye mindre aktiv nå enn før. Det er mitt bestemet inntrykk! At den ikke regenerer mer enn maks 5-10 kW (en tent ring), selv om batteriet er halvtomt og det er 0 grader ute, kan ikke være bra for totalforbruket.

Etter servicen for 3 måneder siden, oppfører rekkeviddeangivelsen og regenereringen seg helt anderledes. Før kunne den vise 15-17 mil ved full lading, nå ikke mer enn rundt 10-11 mil. Og forbruket har aldri vært så høyt! Interessant å høre om det er andre som har opplevd det samme, eller om det er feil på regenereringen.

Ellers er det en Euroleaf jeg har, 1 gen-2013 mod. 
Leaf 2013 (Versjon 1)
17.000km

brekken

Hei,

Min 3 uker gamle Leaf Tekna viser ca. 120km ved 80% lading nå i østfold klima.

Kjørte 105 km, Oslo - Fredrikstad forrige uke, startet fulladet og hadde 20% igjen når jeg parkerte. Dette ved temperatur rundt +-0 grader og blanding av snø og regn.  Motorveikjøring i 100 km/t og noe køkjøring der det ikke var kollektivfelt. Varme på 16 grader+sete. Dette tilsier altså ca. 130 km fulladet rekkevidde under slike forhold. Er ganske fornøyd med det. Snittforbruk rundt 1.6-1.7Kwt/10km.
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

tomrh

Btw - har et gjettometer i fossilen også, de fleste har vel det? Når jeg kjører i kaldt vintervær, oppoverbakker eller bare drar på litt, så raser det nedover med gjenværende antall kilometer. Bryr jeg meg? De fleste følger vel heller med på tankmåleren.

Gjettometrene på elbilene fungerer på samme måte, de fyker opp og ned avhengig av forbruk de siste x minutter, bare at verdiene er kanskje en fjerdedel av fossilens, og de gir ferske elbilister hjertebank. Kanskje man heller skulle følge med tankmåleren der også? ;)

Noen ganger skulle jeg ønske det gikk an å skjule synligheten av gjettometeret i Leafen...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bekkenes

2.5? Jeg kjører med 2.9, forbruket er mye bedre synes jeg og bil bedre å kjøre. Er rett og slett ekkel ved "normalt" trykk.
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017
BMW i3 94Ah Fully Charged Edition 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016
58535km 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ladefabrikken


Sitat fra: stoni på onsdag 07. januar 2015, klokken 20:27
Det er tur fram og tilbake til jobb hver dag, ca. 3 mil, resten er som du sier mye bringing og henting av barn, korte turer. Det skulle jo i teorien ikke ha noe å si på en El.bil, untatt om en bruker varmeapparatet. Da må jo det varme bilen hver gang.

Ser noen har teorier om seig olje i transmisjonen og kulelager ved lave temperaturer. Etter et par meter skal avleiringer og tilfrosne lagre har blitt myket opp. Dessuten er det ikke så kalt nå at oljen skal være særlig lav-viskøs, det ligger nå på mellom +5 og -5 grader mesteparten av tiden. Så den kjøper jeg ikke uten videre.

Antar heller at det bl.a. har noe å gjøre med sist software-oppdatering. Av en eller annen grunn er regenereringen mye mindre aktiv nå enn før. Det er mitt bestemet inntrykk! At den ikke regenerer mer enn maks 5-10 kW (en tent ring), selv om batteriet er halvtomt og det er 0 grader ute, kan ikke være bra for totalforbruket.

Etter servicen for 3 måneder siden, oppfører rekkeviddeangivelsen og regenereringen seg helt anderledes. Før kunne den vise 15-17 mil ved full lading, nå ikke mer enn rundt 10-11 mil. Og forbruket har aldri vært så høyt! Interessant å høre om det er andre som har opplevd det samme, eller om det er feil på regenereringen.

Ellers er det en Euroleaf jeg har, 1 gen-2013 mod.
Tror nok du har en bremsecaliper som henger. Kjenn på hjulene dine etter at du har kjørt om noen av de er varmere en de andre. Kan hende verkstedet ikke har satt sammen bremsene på riktig måte etter servicen.

Jeg har kutta ut den tullete servicen Nissan driver med. Hvorfor skal man tukle med bremser som virker vert år. Jeg tråkker heller litt hart på bremsene noen ganger i uka og spyler de grundig når jeg vasker bilen. Ikke hatt noe problemer med bremser som henger.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

tomrh

Sitat fra: Ebe på tirsdag 24. februar 2015, klokken 19:32
Er slitasjen på dekket korrekt også?
Kanskje irrelevant for Leaf. Men undersøkte i dag de utslitte bakre sommerdekka til mjauen vår. Har kjørt 3 sesonger med enten for høyt lufttrykk eller altfor høyt lufttrykk. Likevel var det gjenværende dypest mønsterdybde i midten. Mot all forventning.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA