Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Til dere uten parkeringssensorer

Startet av tveheim, torsdag 11. september 2014, klokken 08:35

« forrige - neste »

tveheim

Som fersk elbileier sliter jeg fremdeles med å forstå den estimerte rekkevidden på min leaf. Jeg har en ny leaf tekna som på papiret skal klare 20 mil. Men når jeg lader 80 prosent får jeg opp en estimert rekkevidde på kun 102 km. Skjønner det er forskjell på teori og praksis, men kan det være en feil her?

PS: Jeg kører på eco modus og uten varmeapparat på.

Setter pris på tilbakemelding!

knuterik

Da ville du jo hatt 128km om du ladet 100%.


Bilen baserer i tillegg sin rekkeviddegjetting på erfart forbruk på dine siste kjørte km.
Du kan trygt trekke fra 15% rekkevidde om du kjører i 110 km/t på motorveien kontra 80 km/t.
Har du kjørt på våt asfalt så reduseres rekkevidden fort med 10%.
Lite luft i dekkene reduserer ytterligere 1-3%.


Så om du tar høyde for disse tingene, så kan maksimal rekkevidde fort være 150+km


Restdifferansen opp til 199km testresultat i EU-syklusen kan vi plassere på urealistisk bane/runde det måles opp mot, samt at testene utføres med profesjonelle førere som er eksperter i 'sparekjøring'.


Jeg får ihvertfall uten problemer 150 km rekkevidde om veiene er tørre, og jeg holder meg i moderat hastighet i høyre felt på motorveien.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Gliderman

Hei og velkommen som elbilist.
200 km med Leafen betinger unnabakke og medvind :D
Estimert rekkevidde baserer seg på de siste kjørte km, alt for få antagelig til å være troverdig.
I praksis klarer jeg greit 100 km + på 80 nå om sommeren, med ac i auto. Eneste gang jeg har hatt litt angst var etter 150 km på motorvei, dog i trailerfart.
På vinteren funker 1km pr % batteri godt for meg. Er ganske konservativt men på den sikre siden.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

E_S

På min kjøring til/fra jobb er det stort sett 100-sone motorvei hvor jeg normalt ligger mest i venstre fil i 115-120 km/h (følger trafikken i venstre), og da kan jeg stort sett regne 10% pr. kjørte mil på sommeren. Å senke farten øker rekkevidden drastisk, men det er jo en avveining mellom hva man har tålmodighet til og hvilken rekkevidde man har behov for. Jeg lader både hjemme og på jobb, så for min del holder det bare at jeg kommer 55 km på jobbpendlingen. Tur/retur går på en lading om jeg lader til 100%, men til vanlig lader jeg bare til 80%. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tveheim

Takk for innspill! Høres ut som jeg ikke har noe å klage over:-) Tror dere jeg da kan kjøre Bergen - Voss nå på fredag? Er det gambling om jeg fullader og kjører så økonomisk jeg kan? Er vel ca 100 km.

E_S

Nå kjenner jeg ikke topografi og vei, men 100 km på en fullading er ikke noe problem om du ikke kjører godt over 100 eller det er veldig mye stigning hele veien.. :) Om du kjører pent ("normalt") og ikke over 80-90 i noenlunde normalt landskap er det ikke så vanskelig å klare ihvertfall 160-165 km på en lading.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

tveheim

Takk for svar. Er hurtiglader på Voss og på Dale, så da bør hjemturen også gå knirkefritt :-)

Mippen

#7
Det skal du klare fint. Jeg kjørte fra Askøy til Voss for en stund siden med 100%. Hadde ca 25% igjen når jeg kom dit. Ikke spes økonomisk kjøring. Er det krise kan du hurtiglade på Dale.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Sitat fra: tveheim på tirsdag 26. august 2014, klokken 22:30
Takk for innspill! Høres ut som jeg ikke har noe å klage over:-) Tror dere jeg da kan kjøre Bergen - Voss nå på fredag? Er det gambling om jeg fullader og kjører så økonomisk jeg kan? Er vel ca 100 km.

Start hjemmefra med 100% og kjør til hurtiglader på Voss. Null problem med 100km+ . Misvisning er som regel 10%, så 77 i 70 sonen blir ganske nøyaktig 70. Pleier å ligge på cruisecontrol hele veien der 10% over. De fleste fossilbiler ligger 20% over på det strekket, men det er opp til meg om jeg ønsker å kjøre i fartsgrensen eller ikke.

Du ser hvor mange posent du trengte på veien til Voss. På veien hjem trenger du litt mindre avhenging av forhold.
Hurtiglading mellom 80-100% går tregt, så alt. kan du hurtiglade til 80% på Voss, og fylle på til 70%-80% på Dale igjen hvis du (eller de bak deg i køen) ikke har tolmodighet til å vente på at du "treglader" på hurtiglader.  Men det trenger du trolig ikke.

Hvis jeg ikke tar helt feil er det vanlig 16a stikk på Voss som kan brukes til "treglading" med ladekabelen din også?

PS! Langkjøring bruker mindre strøm enn småkjøring. Sjekk dekktrykk før turen ;)

Ebe

Det var en her inne som kjørte fra Bergen Engines i Hordvik (nordhordalandbrua) til Eidfjord uten å lade. Hadde vel 0,6 Kwh igjen. Det er ca 146 km :)

Kjør på eco mode og kjør uten cruise, så er du sikra første turen. Så kan du se ann rest og kjøre etter hvordan du føler det etterpå :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tveheim

#10
Helt fantastisk med så mange svar! Tusen takk! Nå er vi på Voss og er snart klare til å dra hjem. Hadde 75 prosent da vi dro fra Bergen, så vi stoppet 10 min på Dale for å lade. Vel fremme hadde vi 23 prosent igjen. Nå har jeg ladet til 90% og har et håp om at det skal holde helt hjem

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 17:08
Det var en her inne som kjørte fra Bergen Engines i Hordvik (nordhordalandbrua) til Eidfjord uten å lade. Hadde vel 0,6 Kwh igjen. Det er ca 146 km :)

Kjør på eco mode og kjør uten cruise, så er du sikra første turen. Så kan du se ann rest og kjøre etter hvordan du føler det etterpå :)

Min erfaring er at det er så flatt og jevnt til Voss at cruisecontrol svarer seg. Samme fart, ikke mye opp og ned, og lange slakke stigninger der det er. Selve elektronikken til CC bruker ubetydelig med strøm.

Marius Engel


Sitat fra: tveheim på fredag 29. august 2014, klokken 17:27
Helt fantastisk med så mange svar! Tusen takk! Nå er vi på Voss og er snart klare til å dra hjem. Hadde 75 prosent da vi dro fra Bergen, så vi stoppet 10 min på Dale for å lade. Vel fremme hadde vi 23 prosent igjen. Nå har jeg ladet til 90% og har et håp om at det skal holde helt hjem[emoji4] Tar ny vurdering når vi passerer Dale.

Kan være greit å plotte inn destinasjon på navigasjon. Da har du full kontroll på hvor langt det er igjen til mål hele veien, og slipper å "gjette".

Ebe


Sitat fra: Marius Engel på fredag 29. august 2014, klokken 18:11

Sitat fra: Ebe på fredag 29. august 2014, klokken 17:08
Det var en her inne som kjørte fra Bergen Engines i Hordvik (nordhordalandbrua) til Eidfjord uten å lade. Hadde vel 0,6 Kwh igjen. Det er ca 146 km :)

Kjør på eco mode og kjør uten cruise, så er du sikra første turen. Så kan du se ann rest og kjøre etter hvordan du føler det etterpå :)

Min erfaring er at det er så flatt og jevnt til Voss at cruisecontrol svarer seg. Samme fart, ikke mye opp og ned, og lange slakke stigninger der det er. Selve elektronikken til CC bruker ubetydelig med strøm.

Joda, det er mulig. Tenkte egentlig mest på at han kunne bli kjent med bilen ig hva slags pådrag man kan ha for å ikke "overdrive" gassen :)

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

haider

Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA