Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: verdens første bil- og passasjerferge på batteri

Startet av Gondron, onsdag 10. september 2014, klokken 17:20

« forrige - neste »

LMOR

#15
Tja, Nå står det DSC off, nettopp fordi full DSC er deaktivert, og da er det isteden full fokus å komme seg fremover. Så det som jeg og Ytterjorden beskriver stemmer, og er ikke synsing og antagelser...

Det er akkurat det samme som på min 5 serie, men da kan jeg også skru av DTC.
Fra 5-serie manualen: "DTC system is a variant of DSC optimised for forward momentum".
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Ja her er det litt synsing, er selv ikke 100% innforstått med alle begrepene! har aldr hatt bil med stabilitetskontroll (DSC/ESP).

Er i flere væravhengige situasjoner avhengig av å skru av spinnkontrollen ( traction kontroll ) eller aktivere en traction ,som er bedre tilpasset is/ snøføre , jeg vanligvis kjører på her i Norge oktober -april.

Jeg har forstått at det IKKE er mulig å skru av stabilitetskontroll (DSC) men ved å trykke , så kommer det opp et lys i instrumentet ,som sier at jeg har koblet ut spinnkontrollen (traction corntrollen).

Stabilitetskontrollen er jo noe jeg ser som stor fordel står på , i de tilfellene jeg har behov for å skru av spinne kontrollen ? Klarer jeg ikke å komme frem da, så vil det ikke på slikt føre være smart om jeg må være avhengig av å sladde rundt for å komme frem ,får heller la bilen stå - eller ty til 4x4.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Det er altså omvendt, som også utklippet til bromm viser.
Når knappen lyser, er det DTC som er aktiv. Det er ikke mulig å slå av alt. DTC bruker du bare når du fremover. Bør ikke stå på under normal kjøring.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ferry

Bilfabrikantene m.fl. går amok i trebokstavforkortelser. I stedet for å tenke og studere på hva det betyr og hvordan det virker eller burde virke, så tok jeg en tur ut i bilen og testa. I normalmodus er det ikke mulig å framprovosere hverken hjulspinn eller sladd. Jeg prøvde å ta igang fra stillestående og øse på litt mer enn hva det var grep til. Det blinker litt i den gule lampa, men det er omtrent alt. Med DTC aktivert så spant det littegrann før den tok seg inn, deretter litt mer spinning. Det virker som den lar det spinne litt omtrent en gang pr. sekund eller deromkring. Men det er kun littegrann spinning, det er på ingen måte vilt hjulspinn det er snakk om. Videre prøvde jeg å klemme til litt rundt en sving i ca. 20 km/t, da kommer rumpa ut noen få grader før den tar seg inn igjen. I normalmodus er det knapt merkbart at det slipper. Dette var på snø/isføre som ikke var så veldig glatt.
På en åpen plass prøvde jeg å spinne rundt fra stillestående. Litt overraskende seila jeg sidelengs bortetter med DTC aktivert. Den tillot tydeligvis mer når farta var null. I normalmodus blir det bare å kjøre i ring. Ikke spinner det, og det går i den retningen rattet peker. Veldig kontrolerbart og behagelig.

LMOR

#19
Dette er jo også relativt tydelig i beskrivelsen. Det er begrenset stabilitet men ikke 0, og det at ikonet sier OFF, betyr ikke at Traction er OFF, men stabiliteten i svinger, som også ikonet viser tydelig.
Det er fokus på Traction = fremdrift
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Da er det oppklart, var enklere å forstå med norsk tekst , har hatt svensk, og har nå engelsk.

* fikk testet dette på såpeglatt vei jeg har ut på vei fra utkjørselen. Quattro bilen skled ned som en tømmerstokk, i3 hadde ca 5 abs pump pr. Sekund i brems 20 km t ned bakken.

I bunn av bakken ( ved min utkjørsel) , normalmodus, ble bilen stående bom fast - uansett hvor mye/lite fart jeg gav.
Skrudde på/av denne "traction" - og bilen krabber sakte oppover , uansett om jeg gav mye eller alt for mye fart.

Føret her er 1 cm hardpakket snø, som fikk et polert islag iløpet av dagen, og lett tørr snø legger seg på islaget.

Gikk også fint å gjøre en kontrollert drift/ sladd uten at stabilitetskontrollen overstyre sjøføren.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Sitat fra: 02jan på lørdag 29. november 2014, klokken 22:23
Gikk også fint å gjøre en kontrollert drift/ sladd uten at stabilitetskontrollen overstyre sjøføren.
Høres bra ut. Gleder meg. Har det på den andre BMWen også, og det at den utbytter sladden øker kjøregleden!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

rth

Vet ikke om dette har vært spurt om før. Men nå oppfører regenereringen seg annerledes.

Tilsynelatende så regenererer den som normalt. Med unntak av at det kommer en lett skrapelyd forfra. Det høres ut som om bremser subber når jeg går av gassen. Forbruksviseren går fram og tilbake som normalt. Men når jeg ser på tallverdiene så viser det faktisk forbruk og ikke regenerering, selv om "viseren" står helt til venstre. Bilen bremser også som om alt er normalt. Føret er fuktig asfalt, temp rundt 0.

Etter noen minutters kjøring, normaliseres ting sakte men sikkert. Info om reelt forbruk går over til å vise at det faktisk er regenerering som skjer. Denne subbingen i starten kan jeg ikke huske å ha lagt merke til før. Jeg er helt sikker på at tidligere så var det regenerering i størrelse 15-40 KW rett etter start, inn mot ett kryss vi har. Nå altså forbruk. Bremsefølelsen er ganske så lik.

Er det noe vedlikeholdsopplegg for bremseskiver som skjer mon tro? Datostyrt eller noe. For føret og kjøringen er som tidligere.

Klykken

Det virker som om bilen din ikke er forvarmet når dette skjer. Stemmer? Forbruk ved regenerering skyldes kalde batterier. Bremsene benyttes muligens pga at oppførselen til bilen skal være den samme selv om regen ikke er mulig på kakde batterier.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

oddefanten

Opplevde akkurat det samme som rth nå i morges, dog var det speilblank is her.. Bilen var ikke forvarmet som Klykken foreslår (grunnet manglende kommunikasjon mellom app og bil nok en gang). Tenkte med en gang at det kunne være rust som skulle slites av, da bilen har stått ubrukt noen dager grunnet reise.
BMW i3 (2014) | Volvo V70 (2012)

rth

Bilen var ikke forvarmet. Det er ofte den ikke er det. Men kanskje har bilen blitt brukt mindre i Jula, og at det er en logikk som da gjør at bremsene vedlikeholdes ved å brukes i stedet for regenerering. Det er i hvertfall ny oppførsel under helt vanlige kjøreforhold.

Pendlinga til madammen tar til igjen i dag, så da får jeg se om det slutter når bilen begynner å rulle på KM.

jaxry

Vi opplever akkurat det samme, men jeg TROR det også kommer når bilen er forvarmet. Det kan godt tenkes at lite bruk gjør at et vedlikeholdsprogram på brmsene initieres (selv om jeg syns lyden høres ut som å komme mest forfra venstre).
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Gondron


atkhobby

Hvis batteriet er fullt vil det ikke kunne regenereres fordi det ikke er noen plass å gjøre av strømmen. Mulig det er årsaken.

Vind

Sitat fra: atkhobby på mandag 12. januar 2015, klokken 21:28
Hvis batteriet er fullt vil det ikke kunne regenereres fordi det ikke er noen plass å gjøre av strømmen. Mulig det er årsaken.
Det er det - men bremsene brukes noe når man slipper gasspedalen og batteriet er helt fult.  Effekten er imidlertid svakere enn med full regenerering så man må være forberedt på å bruke bremsepedalen en gang i mellom.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA