Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opel Ampera - Europerisk GM Volt

Startet av NinaOp, lørdag 31. januar 2009, klokken 16:14

« forrige - neste »

NinaOp

Jeg får snart, om en ukes tid, min første elbil. Det er en Renault Kangoo som jeg skal bruke frem og tilbake til jobb, samt litt i jobbsammenheng. Mulighet for lading i begge ender.
Har allerede lest mye her inne på forumet, og lærer stadig noe nytt! Men samtidig er jeg helt grønn på dette med å kjøre elbil, og lurer på noen småting.. ::)
Bilen lader i nedover bakke, gjør den ikke? Vil det si at hvis den triller i nedoverbakke, har man kanskje mulighet for å skrape sammen noen ekstra km, eller vil effekten være for liten?
Som jeg sa jeg er helt grønn på dette, så bær over med meg hvis spørsmålet er teit..
Må si jeg gleder meg til å "frese" :P rundt i elbil, trenger ikke ha dårlig samvittighet pga eksos eller noe. Så når jeg freser forbi eksoskøen på Mosseveien på morgenen, kan jeg med trygt sinn si at jeg kjører grønt :)
Er det noen andre viktige ting jeg trenger huske på ang elbil? Jeg leser laderegler og annen info til øya krysser seg om dagen, men kom gjerne med noen korte tips hvis dere har noen erfaringer å dele med meg.
Får snart elektrisk Kangoo som firmabil:-)

HHF

Gratulerer og velkommen i "klubben".

Ang regenerering som du spør om, så er vel effekten av dette relativt beskjeden. Kjører du ned en lang bakke og "henger på regenereringen" er det klart noe strøm vil lagres, men generelt har jeg vel inntrykk av at det er viktigere for rekkevidden å passe på å kjøre forutsigbart med godt overblikk fremover i trafikken slik at man slipper å bremse i det hele tatt. Et jevnt sig uten for mye rykk og napp er det mest effektive. Det er også "billigere" å kjøre i 60-70 enn i 80-90 om du tenker på å nå lengst mulig.

En annen ting du skal tenke på når det gjelder denne regenereringen, er at det kan være litt skummelt nå på vinterstid når dette plutselig slår til uten at du er forberedt på det. Er du for eksempel på vei inn i et kryss og slipper opp gassen, vil du, om det er is på veien, risikere å blokkere hjulene bare pga regenereringen som slår til. Et lett trykk på gasspedalen er alt som skal til for å løse dette opp igjen, men ganske uvant og ekkelt før man har prøvd det noen ganger. Det er liksom litt stikk i strid med hva man føler er riktig når panikksituasjonen oppstår.

Ellers er det bare å nyte bilen. Ladeteknikker og annet som holder bilen i god stand bør du lese om her på forumet før du gjør de store feilene. Helt generelt vil jeg bare si at du ikke bør tomkjøre bilen slik enkelte dessverre fremdeles får beskjed om når de kjøper bilen ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

NinaOp

Når du skriver tomkjøre, mener du da HELT utladet, eller ned på det røde? Har fått beskjed om å kjøre bilen ned på rødt annenhver uke.. Er det helt feil det? Står masse forskjellig rundt omkring, så en stakkar blir jo helt forvirra ???
Får snart elektrisk Kangoo som firmabil:-)

HHF

Står litt uti denne tråden her om dette http://elbil.no/forum/index.php?topic=1553.15

Generelt er vel oppfatningen her inne nå at ;

1. Du bør forsøke å kjøre bilen ned i 40-50 % før du lader for å unngå altfor mye klattlading. Helst ned rett under 20%.
2. Du bør ikke kjøre bilen helt tom slik man trodde man skulle i gamle dager. Slik tomkjøring er ikke nødvendig for å holde batteriene gode og det kan tvertimot påføre batteriene stor skade om enkelte blokker/celler er tomme før andre
3. Du kan godt kjøre bilen ned på rødt eller under 10-20 %, men bør prøve å ikke belaste bilen for mye da slik at det blir utviklet mye varme samtidig som du har lite strøm igjen. Skru også gjerne av andre strømslukere som varmeapparat (spes på Think)
4. Dersom bilen kommer helt over i "krabbemodus" eller åpenbart er rett før tomt, bør du snarest mulig slutte å belaste den. Er det mulig å kjøre til en stikkontakt kan dette gjøres med den største mulige forsiktighet - etter metoden "egg under gasspedalen"
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Boogie

Velkommen skal du være!!

Sitat fra: HHF på mandag 19. januar 2009, klokken 09:56
En annen ting du skal tenke på når det gjelder denne regenereringen, er at det kan være litt skummelt nå på vinterstid når dette plutselig slår til uten at du er forberedt på det. Er du for eksempel på vei inn i et kryss og slipper opp gassen, vil du, om det er is på veien, risikere å blokkere hjulene bare pga regenereringen som slår til. Et lett trykk på gasspedalen er alt som skal til for å løse dette opp igjen, men ganske uvant og ekkelt før man har prøvd det noen ganger. Det er liksom litt stikk i strid med hva man føler er riktig når panikksituasjonen oppstår.

Tror det er på sin plass å repetere faren med blokkering av hjulene nå når vi har snø og glatt føre.
Et lett trykk på gasspedalen kan hjelpe, men dersom du slipper opp pedalen igjen oppstår det samme igjen.

For Partner/Berlingo har man mulighet for å sette bilen i Neutral, og dermed rulle fritt. Dette har reddet meg flere ganger.
For Saxo/P106 som ikke har noen bryter/girspak er dette vanskeligere. Her må faktisk tenning slås av et kort øyeblikk for å koble ut motoren. Pass på at man ikke låser rattet!!!

Begge disse operasjoner krever at man er forberedt, og har tenkt over muligheten. Normalt vil vi jo slippe gassen og trykke inn clutchen på en fossilbil. Er ikke så enkelt på en elbil desevrre.

For de andre elbilene er jeg ikke sikker på hvordan det er, men trodde kansje at Think kunne slå av regen?
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

HHF

Det er mye mindre skummelt på Think ja. For det første så ruller bilen fritt når man bare slipper gasspedalen. For det andre har man også en knapp/bryter som kan deaktivere regen, hvilket faktisk er en god løsning etter min mening.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

NinaOp

Høres nesten litt skummelt ut dette.. :o Enda en ting å tenke på skjønner jeg.. Ikek nok med at jeg kommer til å ha blikekt klistret på strømmålerern, men nå skal jeg tenke på hjull-låsning og alt mulig. Hjelpe meg! Ja ja , har selv bedt om det da, når jeg insisterte på elbil fra sjefen  :D
BTW og OT: Hvordan får jeg svart på Pm? Trykker svar og skriver inn, men det står at jeg må vetrifisere bokstaver fra ett bilde( som ikke er der..) så står det listen to the letters, og det funker heller ikke.. hva gjør jeg galt?
Får snart elektrisk Kangoo som firmabil:-)

HHF

Sitat fra: NinaOp på mandag 19. januar 2009, klokken 13:17
BTW og OT: Hvordan får jeg svart på Pm? Trykker svar og skriver inn, men det står at jeg må vetrifisere bokstaver fra ett bilde( som ikke er der..) så står det listen to the letters, og det funker heller ikke.. hva gjør jeg galt?
Så du stilte spørsmålet et annet sted, men skjønner ikke helt hvorfor du får slike problemer. Hvilken nettleser bruker du?
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

NinaOp

Explorer på jobbmaskinen. Kan det være noe innstillingstull kanskje? Aldri hatt slikt problem før, selv om jeg benytter meg av flere fora. (nå høres det ut som jeg jobber mye gitt..)  ;D
Får snart elektrisk Kangoo som firmabil:-)

NinaOp

Merkeligge greier, for nå funker alt som bare det! Ja ja, da løste det seg, så jeg kan bekymre meg om elbilkjøringen min i stedet :D
Får snart elektrisk Kangoo som firmabil:-)

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

bosonic

Sitat fra: NinaOp på mandag 19. januar 2009, klokken 13:17
Høres nesten litt skummelt ut dette.. :o Enda en ting å tenke på skjønner jeg.. Ikek nok med at jeg kommer til å ha blikekt klistret på strømmålerern, men nå skal jeg tenke på hjull-låsning og alt mulig. Hjelpe meg! Ja ja , har selv bedt om det da, når jeg insisterte på elbil fra sjefen  :D

Det er bare å hoppe i det, ikke noe skummelt i det hele tatt 8). Erfaringen kommmer etterhvert. Du er alltid velkommen med spørsmål her på formet.
Damer er ofte de beste elbilsjåfører. :)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Siden du har renault Kangoo har du luftkjølte batterier.

Har du kjøpt den hos Enviro.

Spør, siden biltypen hadde en del feil Enviro mener å ha funnet en fix på.

Uansett, pass på å fylle vann på ca. 4000-5000 km intervall, og ikke dra for mye strøm i lengre tid uttav batteriene.

Ellers syntes jeg Kangoo'en har en egen sjarm, og selvfølgelig er ultrapraktisk. Gratulerer, og hold oss gjerne informert om hvordan det går.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

NinaOp

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. januar 2009, klokken 14:56
Siden du har renault Kangoo har du luftkjølte batterier.

Har du kjøpt den hos Enviro.

Spør, siden biltypen hadde en del feil Enviro mener å ha funnet en fix på.

Uansett, pass på å fylle vann på ca. 4000-5000 km intervall, og ikke dra for mye strøm i lengre tid uttav batteriene.

Ellers syntes jeg Kangoo'en har en egen sjarm, og selvfølgelig er ultrapraktisk. Gratulerer, og hold oss gjerne informert om hvordan det går.
Ja den er kjøpt hos Enviro. De har sagt den skal inn på batterisjekk&fix hver 5000 km, regner med at det er da vann fylles osv?
Etter det jeg har forstått, er det minimalt jeg trenger å tenke på i det daglige så lenge bilen tikker og går?
Tipper nevøene mine blir fornøyd, de er to stk i riktig Postmann Pat alder, så det er egentlig synd bilen er hvit og ikke rød.. Da hadde jeg blitt den kuleste tanta ever :D
Får snart elektrisk Kangoo som firmabil:-)

El rayo

Sitat fra: NinaOp på mandag 19. januar 2009, klokken 09:50
Jeg får snart, om en ukes tid, min første elbil. Det er en Renault Kangoo
Bilen lader i nedover bakke, gjør den ikke? Vil det si at hvis den triller i nedoverbakke, har man kanskje mulighet for å skrape sammen noen ekstra km, eller vil effekten være for liten?
Jeg har logget mellom 5% og 8% energi gjenvunnet fra regenerering på min Th!nk. Bykjøring med mye start og stopp gir mest regenerering.  Kangoo er en av de få elbilene jeg ikke har hatt anledning til å kjøre enda, så jeg vet ikke akkurat hvordan regenerering aktiviseres eller om den kan kobles ut.

Sitat fra: NinaOp på mandag 19. januar 2009, klokken 09:50
Er det noen andre viktige ting jeg trenger huske på ang elbil? Jeg leser laderegler og annen info til øya krysser seg om dagen, men kom gjerne med noen korte tips hvis dere har noen erfaringer å dele med meg.
Har ikke studert Kangoo så nøye så jeg vet ikke selv hvilken batteritype et er i din bil, men Elektrolux skriver den har luftkjølte NiCd.

Vær obs på at ladereglene er forskjellig for NiCd (nikkel-kadmium) batterier og blybatterier. Vi er ikke så flinke til å spesifisere her på forumet hvilken type vi snakker om. Peugeot, Citroën og Th!nk har NiCd batteri, så det som står om de bilene (sjekk signaturen nederst på hvert innlegg) kan du trygt følge. Kewet og Reva har blybatteri og andre laderegler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA