Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

fredag

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 03. mai 2017, klokken 02:14
Sitat fra: Elmo på tirsdag 02. mai 2017, klokken 22:54
HY-bil salget går så det suser det.

I følge offisielle OFV-tallene ble det registert 4 stk i april
http://www.ofvas.no/bilsalget-i-april/category733.html
Men er det privatsalg,
eller er det institusjoner/etater som har altfor romslige budsjetter som må brukes opp?

HY10216 og HY10217 er kjøpt av Oslo Kommune Bymiljøetaten.

HY10209 og HY10210 er registrert på Toyota Kreditbank gmbh. Demobiler? Leasing?

Godt at det ikke er noen privatpersoner som er blitt lurt til å ta stor privatøkonomisk risiko på å kjøpe hydrogenbil denne måneden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

PNR1A

Så 1 av de 2 sistnevnte for 1 time siden på Lysaker. Med YX reklame på, lagt ikke merke til ordet hydrogen.
Nissan Leaf Nordic 30kWh

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 29. april 2017, klokken 23:59
Om man har en motor per hjul og seks drivhjul, og man benytter bakmotoren fra en Performance Tesla, så kan man gi ut ca 414 kW konstant og 2250 kW over korte perioder. Varmeutvikling vil kunne være en utfordring, men i verste fall vil man kunne halvere hastigheten til 40 km/t, og forbruket ville gå ned til under 400 kW. Det er ikke unormalt for vogntog å sakke ned i oppoverbakker allerede i dag.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 30. april 2017, klokken 16:53
Ser man på bakmotoren til en Tesla, så har den dreiemoment på rundt 800 Nm, og for en topphastighet på rundt 125 km/t må man ha ett reduksjonsgir på ca 25:1, som multipliserer momentet slik at man får ca 20.000 Nm på hjulakslingen. Med 6 slike motorer har man til sammen 120.000 Nm på hjulakslingene.

Tror du må ta disse utregningene på nytt... Om jeg oppfattet Elon på dagens Q&A rett så vil de bruke motorer (++?) fra Model 3, ikke Model S/X....
:)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Amoss på torsdag 04. mai 2017, klokken 00:33Tror du må ta disse utregningene på nytt... Om jeg oppfattet Elon på dagens Q&A rett så vil de bruke motorer (++?) fra Model 3, ikke Model S/X....
:)
Ja, fikk med meg det. Men det er litt vanskelig når man ikke vet mer om motorene i Model 3.

Men man kan nok regne maks 200-300 kW per motor, så med 6 stk så kan det være 1200-1800 kW maks, og kanskje noe sånt som 350 kW konstant.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trond.Strom

I lys av at Zero har hydrogen-dag i dag tenkte jeg å legge inn en link til en artikkel som er relativt positiv til Hydrogen.

http://energypost.eu/the-lowdown-on-hydrogen-part-1-transportation/

Jeg tror artikkelen bommer grovt på kostnader på BEV kontra FCEV og at BEV vil være billigere i både produksjon og i bruk, men var jo allikevel en interessant artikkel dersom man vil prøve forstå alle hydrogenforkjemperne

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:41
I lys av at Zero har hydrogen-dag i dag tenkte jeg å legge inn en link til en artikkel som er relativt positiv til Hydrogen.

http://energypost.eu/the-lowdown-on-hydrogen-part-1-transportation/

Jeg tror artikkelen bommer grovt på kostnader på BEV kontra FCEV og at BEV vil være billigere i både produksjon og i bruk, men var jo allikevel en interessant artikkel dersom man vil prøve forstå alle hydrogenforkjemperne.
Jeg måtte sjekke kalenderen - året er ikke 2013. Jeg vet ikke hvilken hule han har bodd i de siste årene, men han er helt åpenbart ikke oppdatert på utviklingen de seneste årene. F.eks:

"There's a small cottage industry devoted to guessing and predicting the cost of Tesla's battery packs. GTM Research projects that by 2020, Tesla's average cost for packs will be $217/kWh. Using that figure, the 85 kWh Model S battery pack would come to $18,500. That's less than some estimates, but more than the $12,000 that Tesla itself is willing to guarantee to Model S owners as the replacement cost after 8 years."

Noen feil:

- Tesla har allerede sagt for ett år siden at kostnaden for batteripakkene deres er under 190 USD/kWh, og det er altså før Gigafactory begynner å produsere batteripakker.
- 85 kWh batteripakken produseres ikke lenger, og har ikke vært tilgjengelig for kjøp på over ett år. Nå er det 90 kWh eller 100 kWh som gjelder.
- Tesla solgte batteribytte i en periode i 2012-2013, altså 12.000 USD/kWh er det de turte anslå som kostnad 8 år senere, altså 2020.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fredag

GM offentliggjorde at batterikost for Bolt er $145/kWh.

GM forventer $120/kWh i 2020, og $100/kWh i 2022.

http://insideevs.com/lg-chem-ticked-gm-disclosing-145kwh-battery-cell-pricing-video/
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Knut Røe

Vær obs på at de snakker kun cellekost.
Pakkekost vil bli noe høyere.

ohowl

Sitat fra: Trond.Strom på torsdag 04. mai 2017, klokken 10:41
I lys av at Zero har hydrogen-dag i dag tenkte jeg å legge inn en link til en artikkel som er relativt positiv til Hydrogen.

http://energypost.eu/the-lowdown-on-hydrogen-part-1-transportation/

Jeg tror artikkelen bommer grovt på kostnader på BEV kontra FCEV og at BEV vil være billigere i både produksjon og i bruk, men var jo allikevel en interessant artikkel dersom man vil prøve forstå alle hydrogenforkjemperne

Får supplere med denne fra samme site: http://energypost.eu/hydrogen-fuel-cell-cars-competitive-hydrogen-fuel-cell-expert/
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Robert Sund

SitatZero har hydrogen-dag
:-1-: Trist

Hvis Toyota, Honda og Hyundai virkelig hadde hatt slik tro på hydrogen som de forfekter kunne de gjort som Tesla og bygget ett nett med fyllestasjoner for egen regning og drevet de kommersielt. Og hvis de vil late som om det er like rimelig som med strøm kunne de gitt like lang rekkevidde bort til bilkjøperne som det Tesla har gjort.

Det har de ikke gjort. Og det har de ikke engang sagt at de vil gjøre.

Istedet forsøker de å belaste alle ordninger som er laget for å redusere utslipp så mye de klarer. Hvor mye penger er svidd av på hydrogensatsingen i forhold til anntall kjørte kilometer på hydrogen? Med hvor stort energiforbruk pr kjørt kilometer selv om man kun regner produksjonen av hydrogen?

Testen som elbil.no gjorde for en måned siden viste 1.1kg/100km som tilsvarer ca 43-44 kWh/100km fra intern tank og ca 90 kWh/100km fra elnettet!

Og disse absurd dyre stasjonene er bygget mens deler av landet mangler hurtigladere.


Og nå har de til og med tenkt å snylte på boten som VW fikk i USA. Og sier at det er urettferdig for dem om de ikke får snylte på boten til egen hydrogensatsing!

doldis1

#2276
 @Robert Sund  :+1:

Spør du meg må H-leiren ha innhalert farlige gasser....   Hydrogen ?  :o
Hele dette Hydrogeneventyret er egentlig kampen mellom Elon Musk og bil- og ikke minst oljebransjen !
Problemet nå er at denne krigen i praksis ble avgjort den 31 mars i fjor da Musk annonserte TM3 og
bestillingene rant inn i 100 tusener ...
Så for meg får H-leiren gjerne bære havre til sin døde hest, så lenge de bare ønsker, det er bare det at jeg
ikke vil betale for det over skatteseddelen ......!

cra

Sitat fra: Robert Sund på fredag 05. mai 2017, klokken 08:25

Hvis Toyota, Honda og Hyundai virkelig hadde hatt slik tro på hydrogen som de forfekter kunne de gjort som Tesla og bygget ett nett med fyllestasjoner for egen regning og drevet de kommersielt.

Bakt prisen for bygging og drift av stasjonene inn i prisen på bilen, mener du? Hvor mange biler hadde de fått solgt når de skulle koste 160 millioner kr pr stykk?  :o ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


doldis1

Sitat fra: jlan på søndag 14. mai 2017, klokken 19:42
https://www.tu.no/artikler/tarmbakterier-kan-produsere-hydrogengass/382944

De skal produsere hydrogengass av hva?   Med en virkningsgrad (?) på 30 % og være i gang om 20-30 år ?
Ja, her lukter det Hydrogencomback lange veier  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA