Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

JorgenM

BMW ser ut til å tippe mot elbil fremfor hydrogen også, har aldri sett de har sagt noe så tydelig om EL vs hydrogen før:

http://www.bmwblog.com/2017/03/13/bmw-investing-hydrogen-batteries-future/

Robinson does admit that it's likely that pure battery-electric vehicles are the long-term answer but cannot be certain of the future

- Looking at it rationally, the battery is probably the way to go. But we don't quite know the answers yet.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

stefse

Fysikken vinner. Spetalen er siv.ing. og har nok ingen problemer med å forstå dette. Spørsmålet er bare hvor mye kua kunne melkes.
Hydrogen som energibærer har ei stor fremtid, men neppe i vanlige personbiler.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

doldis1

#2207
Sitat fra: doldis1 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:02
 
SitatDen gassen statoil henter opp har vært lagret i denne strukturen i 70 millioner år.

Sitati så måte blir jo utslippet bare
halvparten så stort når ventilen kollapser...

https://www.tu.no/artikler/ptil-gir-statoil-varsel-om-palegg-gasslekkasje-kunne-ha-fort-til-dodsfall/378060

70 millioner år? Trolig ikke med denne ventiltypen nei ....  ;D

 



Panduck

Sitat fra: stefse på torsdag 27. april 2017, klokken 19:21
Toyota har tatt fornuften fangen ser jeg.
https://www.tu.no/artikler/toyota-flytter-hydrogenteknologi-fra-personbil-til-lastebil/381985

Tror det har litt mer for seg her. Men selv her tror jeg batteri vil ta en større del, og at Toyota skyter seg litt selv i foten ved å satse på 12kWh "buffer-batteri"... Bør ikke lastebiler av en slik størrelse kunne ha nytte av å regenerere og lagre langt, langt mer enn et 12kWh batteri vil kunne ta imot?

Burger

Kommer an på batteritype, noen batteri er flinkere til å ta imot/levere strøm men på bekostning av pris, vekt og eller volum.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

arnkl

Sitat fra: Panduck på torsdag 27. april 2017, klokken 19:52
Men selv her tror jeg batteri vil ta en større del, og at Toyota skyter seg litt selv i foten ved å satse på 12kWh "buffer-batteri"... Bør ikke lastebiler av en slik størrelse kunne ha nytte av å regenerere og lagre langt, langt mer enn et 12kWh batteri vil kunne ta imot?

Korrekt. Eit 40 tonns vogntog som skal ned 1000 m vil kunne regenerere over 100 kWh. Så Toyotas hydrogenbil vil kaste bort mykje energi når vogntoga skal køyre ned frå Hardangervidda, Haukeli etc.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

JorgenM

Tror ikke det er 1000m høydeforskjell noe sted på havna i LA. 12kW holder nok, ingen grunn til overkill når de kun skal kjøres på flatt område.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Griffel

Sitat fra: arnkl på fredag 28. april 2017, klokken 06:53
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. april 2017, klokken 19:52
Men selv her tror jeg batteri vil ta en større del, og at Toyota skyter seg litt selv i foten ved å satse på 12kWh "buffer-batteri"... Bør ikke lastebiler av en slik størrelse kunne ha nytte av å regenerere og lagre langt, langt mer enn et 12kWh batteri vil kunne ta imot?

Korrekt. Eit 40 tonns vogntog som skal ned 1000 m vil kunne regenerere over 100 kWh. Så Toyotas hydrogenbil vil kaste bort mykje energi når vogntoga skal køyre ned frå Hardangervidda, Haukeli etc.
Feil. en betydelig del av den potensielle energien går med til å overvinne luftmotstand og rullemotstand, så det som regenereres er vesentlig mindre. Det er kun dersom bakken er lodrett at du kan komme fram til et slikt tall.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

doldis1

 
SitatDet er kun dersom bakken er lodrett at du kan komme fram til et slikt tall.

Hvis "bakken" er loddrett blir den vel oftest kalt noe annet ?  :D

Sikkert bra at Toyota produserer biler for Amerikanske havner, i mellomtiden holder Daimler på med en
trekkvogn med 200 mils rekkevidde, og det er bare begynnelsen...
Oj, glemte nesten å si at Mercevogna er hydrogenfri sone .....   ;)   Heia Toyota !

Panduck

Sitat fra: JorgenM på fredag 28. april 2017, klokken 07:59
Tror ikke det er 1000m høydeforskjell noe sted på havna i LA. 12kW holder nok, ingen grunn til overkill når de kun skal kjøres på flatt område.

Joda, det er sikkert et bra marked å selge lastebiler til havna i LA, men de fleste tenker vel LITT lengre enn som så. Du skal ikke bevege deg så veldig langt øst for LA før det begynner å bli sikkelig høydeforskjell. Da kan 12kWh bli litt lite som buffer i oppoverbakker, og til regen i nedoverbakker.

JorgenM

Dette er test-lastebiler, du har forstått det? Er ikke snakk om å selge disse på noe slags marked.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Panduck

Sitat fra: JorgenM på fredag 28. april 2017, klokken 11:28
Dette er test-lastebiler, du har forstått det? Er ikke snakk om å selge disse på noe slags marked.

Beklager om jeg har misforstått konseptet med å teste produkter, men jeg trodde noe av poenget med dette var å se om produktet var godt nok til å selges i et marked. Isåfall sender dette signaler om at "vi tror ikke at det vi lager er bra nok til å ha en generelt bruksområde, så vi lager testproduktet veldig begrenset, slik at teknologien allikevel kan fremstå som god, selv om vi vet at den ikke vil fungere til noe annet enn avgrenset bruk."

doldis1

Sitat fra: JorgenM på fredag 28. april 2017, klokken 11:28
Dette er test-lastebiler, du har forstått det?
SitatEr ikke snakk om å selge disse på noe slags marked
.

Ahh, det er samme strategi som med Mirai ..... :laugh:

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Griffel på fredag 28. april 2017, klokken 08:40
Sitat fra: arnkl på fredag 28. april 2017, klokken 06:53
Sitat fra: Panduck på torsdag 27. april 2017, klokken 19:52
Men selv her tror jeg batteri vil ta en større del, og at Toyota skyter seg litt selv i foten ved å satse på 12kWh "buffer-batteri"... Bør ikke lastebiler av en slik størrelse kunne ha nytte av å regenerere og lagre langt, langt mer enn et 12kWh batteri vil kunne ta imot?

Korrekt. Eit 40 tonns vogntog som skal ned 1000 m vil kunne regenerere over 100 kWh. Så Toyotas hydrogenbil vil kaste bort mykje energi når vogntoga skal køyre ned frå Hardangervidda, Haukeli etc.
Feil. en betydelig del av den potensielle energien går med til å overvinne luftmotstand og rullemotstand, så det som regenereres er vesentlig mindre. Det er kun dersom bakken er lodrett at du kan komme fram til et slikt tall.

Stillingsenergien er 167 kWh. En del av dette vil bli spist opp av luftmotstand og rullemotstand, men dersom bakken er rimelig bratt, så sitter en gjerne igjen med 100 kWh netto! Omvendt når lastebilen går i oppoverbakke så sliter den og bruker kanskje 80% av sine 500 hk til å vinne høyde.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA