Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

nr1rayner

Her var det mye å bla i så aner ikke hva dere er blitt enige om, men, det er jo ingen tvil om hva fremtiden er. Hydrogen er et bortkastet sidespor:

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Slarre40

Manglende salg kan vel også komme av at vi må til Gardermoen for å fylle hydrogen....

Så lenge man må forholde seg til faste steder å fylle drivstoff på, og disse er langt fra hverandre, så er det vel like så greit å velge elektrisitet :-)
Trondheim

Panduck

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 02. mars 2017, klokken 13:39
Manglende salg kan vel også komme av at vi må til Gardermoen for å fylle hydrogen....


Hæ? Hvor? Trodde nærmeste stasjon for meg var på Økern.

Ikke det at det betyr noe.

ladov

I dag så jeg for øvrig min *andre* hydrogenbil i det fri. :)

Jeg så i tillegg to hydrogenbiler på Zeros miljøkonferanse tidligere i vinter og en hydrogenbuss(!) i London i fjor. Det blir 5 hydrogenkjøretøy det, alle siste 12 mnd.. Ingen tvil om at dette tar av snart! ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Lars C. Krogenæs

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

doldis1

#2120
 HA,ha, fin bil men hydrogen er oljebransjens forsøk på å holde cashflowen oppe ved å tvinge folk til pumpene.
Det eneste de får utav det er meningsløse investeringer som kommer til å avskrives som tap..

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-20/shell-takes-one-small-step-to-fuel-toyota-s-giant-hydrogen-leap

Framtiden tilhører folk flest med solcellepaneler på taket og husbatteri i kjelleren, oljeselskapene er på vei
inn i historiebøkene enten de liker det eller ikke..

SitatToyota plans to rely on hydrogen to all but rid its lineup of traditional-engine models by 2050.

Akkurat her tror jeg jaggu Toyota treffer spikern!! De skal slutte med fossilmotorer FØR 2050!!!!  ;D
Blir nok arti å se salgstallene for Bensin/Diesel i 2049 !!!  :laugh:

Griffel

#2121
Sitat fra: doldis1 på torsdag 02. mars 2017, klokken 18:05
  Framtiden tilhører folk flest med solcellepaneler på taket og husbatteri i kjelleren, oljeselskapene er på vei inn i historiebøkene enten de liker det eller ikke..
Og du trenger nok ikke mer enn en husbatteripakke 800kWh for å ha en som er passe stor for å holde liv i én elbil hele året.
Og dersom du ønsker å koble deg fra nettet og i tillegg har et husholdningsforbruk på 16000kWh er faktisk en husbatteripakke rundt 5500kWh tilstrekklig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elbil fundamentalist

5500kWt batteri er jo ikke rare greiene  ;D
Burde vel optimalisere litt mer før man drasser med seg 16000kWt ELforbruk over i en offgrid løsning. Må vel ha ladekilder også om vinteren også i form av vindmølle etc
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Robert Sund

Sitat fra: doldis1 på torsdag 02. mars 2017, klokken 18:05
Det eneste de får utav det er meningsløse investeringer som kommer til å avskrives som tap..
Svært mye av de tapene er det vi som betaler for. Og enda værre, pengene blir tappet fra ENOVA så miljøsatsingen blir hardt rammet.

De som svindler oss ler sikkert hele veien til banken. Ler så de griner.


Hydrogensvindelen har foregått i stor skala siden 90 tallet. Jeg er målløs over at den kan fortsette så lenge.

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på fredag 03. mars 2017, klokken 01:11
De som svindler oss ler sikkert hele veien til banken. Ler så de griner.

Ja, det tror nok jeg også...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

#2125
Sitat fra: Griffel på torsdag 02. mars 2017, klokken 18:41
SitatOg du trenger nok ikke mer enn en husbatteripakke 800kWh for å ha en som er passe stor for å holde liv i én elbil hele året.
Og dersom du ønsker å koble deg fra nettet og i tillegg har et husholdningsforbruk på 16000kWh er faktisk en husbatteripakke rundt 5500kWh tilstrekklig.

16000kwh ? Skal jeg ha strøm bare halve året ?  ;D 
SitatOg dersom du ønsker å koble deg fra nettet
Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det ? Jeg trenger faktisk ikke større husbatteripakke enn
en som dekker forbruket på en natt ( og sist jeg sjekka brukte jeg faktisk en god del mindre enn 800 kwh på natta)
Ser vi litt fram i tid kommer nok sgs. all Norsk bygningsmasse til å ha solcellepaneler på alle praktisk
anvendelige flater ( inkl. i vindusglass). Og det ganske enkelt fordi det vil bli fantastisk god butikk !
De tradisjonelle kraftselskapene vil nok fremdeles være der, men kanskje i en litt annen rolle.

Hydrogenkameratene derimot, bør kanskje se seg om etter andre kunder enn personbileiere. Selv om de klarer
å lure en og annen politiker, klarer de aldri å lure markedet !
Et produkt med 10X høyere totalkostnader/mil enn konkurrenten elbil ? Ja, lykke til !
For tida holder de så vidt hodet over vannet, godt hjulpet av en kynisk bilbransje,en enda mere kynisk oljebransje, kunnskapsløse journalister og enda mere kunnskapsløse politikere...
Blir morsomt å se hva hundretusener av TM3 gjør med folks bevissthet om hydrogenbiler, for
ikke å snakke om hva millioner av TM3 gjør

Griffel

#2126
Sitat fra: doldis1 på fredag 03. mars 2017, klokken 10:51
Jeg trenger faktisk ikke større husbatteripakke enn
en som dekker forbruket på en natt ( og sist jeg sjekka brukte jeg faktisk en god del mindre enn 800 kwh på natta)
800kWh husbatteripakke er omternt det du trenger om du ønsker å lade elbilen hele året fra ditt eget solpanel (beregnet ut fra forbruk 200kWh/mnd 12000km/år).

Dette kommer av at solen står ganske lavt over horisonten i vinterhalvåret, med tilhørende korte dager. I sommerhalvåret står sola ganske høyt med lange dager. Dette har med vår beliggenhet langt nord å gjøre. (Om du ikke tror meg, kan du få dette bekreftet av sol observiatoret).
Sett over året kan vi ha ganske mye strøm fra sola, nesten like mye som en god del lenger syd, men der er det mindre forskjell over året.

Sitat fra: doldis1 på fredag 03. mars 2017, klokken 10:5116000kwh ? Skal jeg ha strøm bare halve året ?  ;D
Da trenger du nok noe mer en det doble.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. mars 2017, klokken 12:57
OFV melder om 2 solgte HY-biler i februar, sier ikke noe om de er solgt til private men jeg tviler.

Salget av hydrogenbiler formelige "eksploderer", unnskyld uttrykket.

I januar ble det solgt 6 hydrogenbiler, hvorav Bærum kommune kjøpte tre av dem: HY10228, HY10229 og HY10230

I februar ble det solgt 2 hydrogenbiler, hvorav Asker kommune kjøpte en av dem: HY10232

Den siste hydrogenbilen som ble solgt i februar ble faktisk solgt til en privatperson.

<sarkasme> Hydrogenbilsalget går virkelig unna. Ingen tvil om at dette gir grunnlag for stor vekst for børsboblen NEL ASA. </sarkasme>
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jlan

Jeg tror faktisk vi får se endel av disse ladbare hydrogenbilene. Spesielt hvis de får beholde fordeler som rene elbiler mister, selv om de kjøres rent elektrisk.  https://www.tu.no/artikler/lanserer-nissans-elbil-med-hydrogen-rekkeviddeforlenger/377493
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

doldis1

Sitat fra: Griffel på fredag 03. mars 2017, klokken 12:57
Sitat fra: doldis1 på fredag 03. mars 2017, klokken 10:51
Jeg trenger faktisk ikke større husbatteripakke enn
en som dekker forbruket på en natt ( og sist jeg sjekka brukte jeg faktisk en god del mindre enn 800 kwh på natta)
800kWh husbatteripakke er omternt det du trenger om du ønsker å lade elbilen hele året fra ditt eget solpanel (beregnet ut fra forbruk 200kWh/mnd 12000km/år).

Dette kommer av at solen står ganske lavt over horisonten i vinterhalvåret, med tilhørende korte dager. I sommerhalvåret står sola ganske høyt med lange dager. Dette har med vår beliggenhet langt nord å gjøre. (Om du ikke tror meg, kan du få dette bekreftet av sol observiatoret).
Sett over året kan vi ha ganske mye strøm fra sola, nesten like mye som en god del lenger syd, men der er det mindre forskjell over året.

Sitat fra: doldis1 på fredag 03. mars 2017, klokken 10:5116000kwh ? Skal jeg ha strøm bare halve året ?  ;D
Da trenger du nok noe mer en det doble.

Ha,ha, nei jeg tviler ikke ett sekund på at det du skriver stemmer  ;D. Men jeg har da aldri hatt
  noen som helst illusjon om å kjøre utelukkende på solcellestrøm hele året ...? Året sett under ett er kanskje
ikke helt urealistisk ? Tror heller ikke off grid er mere enn passelig lønnsomt for oss som bor ett
par nøkterne pisselengder fra nordpolen.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA