Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: Trond.Strom på fredag 20. januar 2017, klokken 07:08
Fylletiden på Hydrogen virker også kraftig overdrevet. NREL som er de eneste jeg vet som tilbyr data og ikke fremtidsvisjoner og best case tekniske muligheter viser at det tar ofte 10 min+ å fylle Hydrogen.

http://www.nrel.gov/hydrogen/images/cdp_fcev_09.jpg
http://www.nrel.gov/hydrogen/images/cdp_fcev_08.jpg

Veldig mange fine grafer fra den siden:
http://www.nrel.gov/hydrogen/proj_fc_vehicle_evaluation.html
Har vært rapportert i tillegg at antall fyllinger har vært problematisk på hydrogenfyllestasjoner, etter kun 3-4 påfyllinger har "pumpa" omtrent gitt opp. Mulig dette er problemer som kommet frem under uttesting av fyllestasjoner (de har jo hatt årevis på seg å få det til) men ikke særlig tillitsvekkende med hydrogenstasjoner som stopper opp.
Ikke bare å restarte pumpa da slik hurtigladere ofte enkelt kan fikses .

Panduck

 ;D
Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 20. januar 2017, klokken 08:29
Sitat fra: Trond.Strom på fredag 20. januar 2017, klokken 07:08
Fylletiden på Hydrogen virker også kraftig overdrevet. NREL som er de eneste jeg vet som tilbyr data og ikke fremtidsvisjoner og best case tekniske muligheter viser at det tar ofte 10 min+ å fylle Hydrogen.

http://www.nrel.gov/hydrogen/images/cdp_fcev_09.jpg
http://www.nrel.gov/hydrogen/images/cdp_fcev_08.jpg

Veldig mange fine grafer fra den siden:
http://www.nrel.gov/hydrogen/proj_fc_vehicle_evaluation.html
Har vært rapportert i tillegg at antall fyllinger har vært problematisk på hydrogenfyllestasjoner, etter kun 3-4 påfyllinger har "pumpa" omtrent gitt opp. Mulig dette er problemer som kommet frem under uttesting av fyllestasjoner (de har jo hatt årevis på seg å få det til) men ikke særlig tillitsvekkende med hydrogenstasjoner som stopper opp.
Ikke bare å restarte pumpa da slik hurtigladere ofte enkelt kan fikses .

Når hydrogenstasjonene (som skal være så fine fordi de ikke belaster strømnettet) er stasjoner koblet på strømnettet som produserer hydrogen med strøm, er et begrenset hva de kan produsere pr dag. Det er neppe slikt et er tenkt løst i fremtiden, ,men når infrastruktur ikke er på plass, blir det vel sånn.

jlan

Fylletid 10 minutt for 1.4 kg,  som gir 140km rekkevidde. Det tilsvarer vel en elbil som lades 50% hjemme (uten ekstra tidsforbruk) og 50% på hurtiglader med 7 km/minutt. 

Den eneste konkurransedyktige muligheten jeg ser da er å lage plug-in hydrogenbiler - slik at de slipper å fylle hydrogen når de ikke er på langtur. Med god hurtiglademulighet kan de kanskje helt slippe å fylle hydrogen :).

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Vollis47

Sitat fra: jlan på fredag 20. januar 2017, klokken 11:34
Fylletid 10 minutt for 1.4 kg,  som gir 140km rekkevidde. Det tilsvarer vel en elbil som lades 50% hjemme (uten ekstra tidsforbruk) og 50% på hurtiglader med 7 km/minutt. 

Den eneste konkurransedyktige muligheten jeg ser da er å lage plug-in hydrogenbiler - slik at de slipper å fylle hydrogen når de ikke er på langtur. Med god hurtiglademulighet kan de kanskje helt slippe å fylle hydrogen :).

Plugin hydrogen-hybrid høres ut som en fantastisk god ide. Men de blir nok kostbare dersom batteriet blir stort nok til at en skal slippe å fylle hydrogen. Tror egentlig ikke dette blir et godt alternativ til ren batteri-elbil.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

MagnusT


eivhelle

Sitat fra: MagnusT på fredag 20. januar 2017, klokken 13:20
Plug in brenselcellebiler kommer i år for salg:
http://www.tu.no/artikler/den-nye-mercedes-hydrogenbilen-kan-lades/350583

De inneholder også norsk teknologi
Holder ikke med 9KWh batteri i en SUV av denne størrelsen. 50 km teoretisk rekkevidde som i praksis gir 30 km.

Praktisk rekkevidde bør være minimum 100 km og man må ha hurtiglading. Da er det mulig å berge seg med hurtiglading om en hydrogenstasjon skulle være ute av drift. Hvis ikke får man fort fylleangst. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

cra

Sitat fra: eivhelle på fredag 20. januar 2017, klokken 15:00
Hvis ikke får man fort fylleangst. ;)

Fylleangsten var konstant tilstede da jeg fremdeles var belemret med framkomstmidler som var avhengige av kostbart drivstoff man kun fikk tak i på spesielle plasser.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

doldis1

 
Sitat fra: MagnusT på fredag 20. januar 2017, klokken 13:20
Plug in brenselcellebiler kommer i år for salg:
http://www.tu.no/artikler/den-nye-mercedes-hydrogenbilen-kan-lades/350583

De inneholder også norsk teknologi


Ha,ha, ja nå begynner d å ligne på noe. Denne doningen har altså 2 x hydrogentanker, Brenselcelle med
kort levetid, Litium/ion batteri og selvsagt elmotor(er).
Hmm, iflg. mine beregninger mangler da denne kun en liten bensinmotor eller 2 ? Som kunne drive en
generator som igjen kunne skaffet strøm til elektrolysatoren som kunne produsert hydrogen klar for
komprimatoren som fyller H-tankene ??..?  :o :o ;D

AmocoCadiz

Dette er vel enda en spiker i kisten for hydrogenbilen;

"Nå faller prisen på litiumionbatterier raskere enn noen gang"

http://www.tu.no/artikler/na-faller-prisen-pa-litiumionebatterier-raskere-enn-noen-gang/367874

doldis1

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 20. januar 2017, klokken 21:15
Dette er vel enda en spiker i kisten for hydrogenbilen;

"Nå faller prisen på litiumionbatterier raskere enn noen gang"

http://www.tu.no/artikler/na-faller-prisen-pa-litiumionebatterier-raskere-enn-noen-gang/367874

Huff da, ja som vi sier i trøndelag " spælle itj nånn rålle ka d kåste, bærre d går på hydrogen"  ;D

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ferry

Sitat fra: eivhelle på fredag 20. januar 2017, klokken 15:00
Praktisk rekkevidde bør være minimum 100 km og man må ha hurtiglading.

Hydrogen for småkjøring i ukedagene i Oslo-området, batteri for langturer i helgene. Inntil videre må det bli slik. Batteriet har absolutt en misjon, det gjør at også hydrogenbilen kan brukes på langtur. Litt kjedelig å måtte kjøpe en Ampera-E e.l. i tillegg for å komme seg på hytta.  :P

doldis1

 Denne tråden har nådd 140 sider ! Så mange hydrogenbiler får vi nok andri se på norske veier...
Tyder vel på at Hydrogen engasjerer, men som drivstoff ? Tror jeg må ty til trøndersken igjen  :D

Æ tru sjansen for at min næste bil går på hydrogen e adskelli minner enn attn går på Cognac/tranblanding....

Elmo

Sitat fra: doldis1 på onsdag 25. januar 2017, klokken 11:00
Æ tru sjansen for at min næste bil går på hydrogen e adskelli minner enn attn går på Cognac/tranblanding....
+1  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA