Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

doldis1

 
SitatMed bilde fra egen pc må du trykke på +Vedlegg og laste det opp derfra.

Takk, jeg kan hente bildet fra min pc, men å få d fra rammen under " legg ved: " og inn i innlegget mitt virker
umulig ?

Porsgrunn

#2011
Det er umulig (så vidt jeg vet) det kommer som vedlegg under alt det andre.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på mandag 05. desember 2016, klokken 21:34
SitatMed bilde fra egen pc må du trykke på +Vedlegg og laste det opp derfra.

Takk, jeg kan hente bildet fra min pc, men å få d fra rammen under " legg ved: " og inn i innlegget mitt virker
umulig ?

Vedlegg vises ikke i innlegget før du har postet det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 Takk ! Har prøvd en time for å poste et bilde.... :-[ puhhh

Ferry




Men tror du ikke publikum syns 90,- kr. pr. kg er dyrt?
Reitan: "Da oppgir vi bare prisen pr. hekto!"

tiger``n

Bare se på det store gliset, det kommer av penger :)
Her skal vanlige folk flås for å øke formuen.

TRM

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Taffelman

#2017
Prisen på fuelcell til bil er blitt estimert til 450-500$/kW effektuttak.
Ved 500.000 hy-biler er estimatet nede på 55-60$/kW
Endelig mål er ca 30-40$/kW.

Små batteripakker med høyt relativt effektuttak til hybrider/hydrogenbiler er beregnet å være ca 50-70% dyrere pr kWh enn større elbil batterier.

Elbilbatterier (hele pakker, ikke bare celle pris) er nå estimert til ca 190$/kWh. Prisen har gått ned raskere enn tidligere forventet og 150$/kWh bør nåes om få år, og endelig målsettning for li-ion er å komme ned mot 100$/kWh.

Så kan man spekulere i hvor lang tid det kan ta før evt. 500.000 hydrogenbiler er laget, og hva som er reell pris på fuelcell, hybridbatterier og elbilbatterier på det tidspunktet.

Men regn litt på det så ser man at for prisen av en fuelcell, et hybridbatteri og litt ekstra til tanker, pipings, sikkerhet og styringssystemer etc... Så får man et elbilbatteri med minst 30-40 mil rekkevidde, Mao et elbilbatteri som dekker de aller fleste sine daglige behov.

Hvis dette blir en realitet så begrenses kundegrunnlaget for HY til storbil/luksusbil segmentet, men da klarer de aldri å nå produksjonsvolumet som kreves for å få ned prisen. Dette blir høna og egget i omvendt negativ paralell proporsjon, eller noe sånt
X75D
TM3 LR AWD

stefse

mitt høyst uoffisielle anslag for kostnad på bilen vs. lagret energimengde

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ladov

Hvordan var det igjen, hvilke fordeler har hydrogenbiler overfor elbilen? Er det noe annet enn ladehastighet?

Ladehastighet er på mange måter den siste brikken i puslespillet før vi kan si at elbilen er moden. Den dagen du får ladet en elbil på 5-10 minutter har du ikke lenger noen unnskyldning for å holde på med verken hydrogen- eller oljebiler..

Den dagen kan komme ganske snart. Elon Musk var på twitter julaften og hintet om supercharger v3 som skal ha vesentlig høyere effekt enn 350kW(dessuten batteribanker og solceller).  Han sa ikke spesifikt at det var snakk om effekt inn i bilen men jeg kan ikke se at det var bryderiet verdt å skryte om kraftigere ladestolper så.. Dessuten har han flere ganger passet på å skryte av et gigafactory 1 er i rute for å lage 'high performance'-batterier. Igjen, ikke helt entydig at det er snakk om celler som tåler høy ladestrøm men hadde det vært snakk om energiinnhold burde han ha sagt 'high capacity'? Høy ladeeffekt har dessuten den hyggelige bieffekten at du vil klare deg med mindre batterier i bilen. 55kWh i bilen, som TM3 muligens får, virker litt snaut men hvis bilen uansett kan lade nesten fullt på under 10 minutter så reduseres behovet for større batteripakker kraftig.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ladov på søndag 08. januar 2017, klokken 09:11
Men hvis bilen uansett kan lade nesten fullt på under 10 minutter så reduseres behovet for større batteripakker kraftig.

Svært godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye på. Når en klarer seg med halve batteriet (på grunn av rask lading), har en halvert både vekt og utgift til batteriet!

zyp

Så bensin/dieselbiler trenger heller ikke så store tanker fordi de har rask fylling?

AmocoCadiz

Å ta ut vesentlig høyere effekt vil vel koste mye mer i alle ledd,
er hurtigladetilbydere som Fortum og Grønn Kontakt interessert og villig å ta de utbyggingskostnadene, og er hurtigladekundene villig å betale utprisen for 350+ kW hurtigladere?

Regner ikke med at prisen fortsatt vil være 2kr50øre/min for dette, heller ganske mye mer. (25-50kr/min?)

Burger

Slik jeg har forstått det så hurtiglader man ikke mer enn 2C, noe som omtrent gjør at man bruker en halvtime til nesten fullt batteri.

Uansett kwt på batteriet, så vil man ikke med dagens batteri klare å lade det opp på 10 minutter uten å skade batteriet. Noen med mer batteripeiling enn meg kan sikkert forklare det bedre :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Rio

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 08. januar 2017, klokken 23:17
Sitat fra: ladov på søndag 08. januar 2017, klokken 09:11
Men hvis bilen uansett kan lade nesten fullt på under 10 minutter så reduseres behovet for større batteripakker kraftig.

Svært godt poeng som jeg ikke har tenkt så mye på. Når en klarer seg med halve batteriet (på grunn av rask lading), har en halvert både vekt og utgift til batteriet!

Alternativt, med dobbelt så stort batteri, så er det veldig mye sjeldnere man må hurtiglade.

Dersom du har en reell rekkevidde på f. eks. 400 km (for å ta et tall), så må man vanligvis spise, osv. uansett. Da gjør det ikke noe om det tar 30 minutter å lade.

Ikke bare det, de færreste kjører 400 km på en dag særlig ofte. Da får man ladet hjemme om natten, og trenger ikke hurtiglading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA