Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: JorgenM på fredag 25. november 2016, klokken 07:33
http://www.adressa.no/bil/article866031.snd

Ministeren deler synet om at HY er mest interessant innen tungtransporten (se helt nederst i artiklen)

"– Konkurranse er bare bra. Og de skal begge ha en fair sjanse, med like fordeler. Vi politikere skal ikke velge for dere, men vi skal gi folk muligheten til å velge selv."

Da er det svada å la HY biler kjøre i kollektivfeltet når EL biler ikke har lov. Skal den "beste vinne" blandt nullutslippsbiler MÅ det være like premisser over det hele. At det er "færre HY biler og dermed bør de få flere fordeler" gir bare mening dersom HY hadde vært en bedre , mer miljøvennlig løsning enn EL

Robert Sund

@Panduck
+1

Dessuten er det fullstendig sinnsykt at en politiker kan prestere å påstå at politikere ikke skal prioritere. Det er det som er jobben deres!

doldis1

 
SitatDessuten er det fullstendig sinnsykt at en politiker kan prestere å påstå at politikere ikke skal prioritere. Det er det som er jobben deres!

Så avgjort! Det er på høy tid å avslutte galskapen med å bygge hydrogenstasjoner og få kanalisert disse
midlene over på nye ladestasjoner.
En politiker som ikke ser d som sin oppgave å prioritere bør etter mitt skjønn se seg om etter annet arbeid..
Toyota, selve lederhunden i hydrogenflokken, har jo kastet inn hydrogenhåndkleet !!!
Hvilken logikk er d at politikerne ,som passer fellespengesekken,
er de siste til å forstå dette?

Chivas

Sitat fra: doldis1 på fredag 25. november 2016, klokken 11:23

Toyota, selve lederhunden i hydrogenflokken, har jo kastet inn hydrogenhåndkleet !!!

Er det egentlig slik? Ser man på uttalelser i media virker det som at Toyota virkelig satser på hydrogen nå(?)

Er ikke så sikker på at det blir så lett å stoppe hydrogengalskapen. Det er big money og på ett eller annet vis vil det bli presset igjennom/forsøkt presset igjennom slik at elbiler dessverre fort kan bli presset ut.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

doldis1

#1940
 @ Chivas                                                                                                                                       
Galskapen er i virkeligheten allerede stoppet den, d vi ser er etterdønninger som snart vil følges av stillhet.
Husk at d i mange styrerom og direktørkontor hos bilprodusenter verden over, sitter redde folk og biter negler..
Og d kan de forsåvidt godt gjøre,
det er snart 9 år siden Elon Musk viste den første model S, bilen hadde fullt akseptabel rekkevidde og
var drevet av laptopbatterier!
Allerede da burde alarmklokkene hos de andre bilprodusentene ha ringt... Men de gjorde ikke d ? Isteden
dannet de en interessegruppe for å fremme Hydrogen som drivstoff og å drive lobbyvirksomhet
for dette.
Aldri før har vel en hel bransje mer tydelig demonstrert sin udugelighet . . .

SitatAfter dodging the electric vehicle market for years, Toyota has turned a new leaf, and is now keen to
Sitatsell millions of pure-electric vehicles
in the coming years, according to a November 17 Toyota press release covered in Automotive News.
The effort to bring new electric vehicles to market will be spearheaded by a small in-house venture company, allowing project leadership to break away from the typically encumbered, large corporate structure of Toyota Motor Corporation.
"As a venture company that will specialize in its field
Sitatand embrace speed in its approach to work,
it is my hope that it will serve as a pulling force for innovation," said Toyota CEO Akio Toyoda
.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: doldis1 på fredag 25. november 2016, klokken 14:18
Isteden  dannet de en interessegruppe for å fremme Hydrogen som drivstoff og å drive lobbyvirksomhet for dette.

Det er lenge siden bilbransjen danne interessegruppen for å "fremme hydrogen". Men de gjorde det ikke for å fremme hydrogen, men for å overbevise California at det i 2003 ikke var noe poeng å kreve elbiler, når super-duper-hydrogenbiler med kun vann som eneste utslipp ville være klare til masseproduksjon fra 2006. Da var det viktig å kunne vise til "lovende" konseptbiler og masseproduserte hydrogenbiler som "like om hjørnet". Siden har dette pågått i 15 år, der de fremdeles viser til masseproduserte hydrogenbiler som er like rundt hjørnet. Det er imidlertid færre og færre produsenter som ser seg tjent med å love nye hydrogenbiler klare til masseproduksjon.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

fredag

Sitat fra: Panduck på fredag 25. november 2016, klokken 08:28
Sitat fra: JorgenM på fredag 25. november 2016, klokken 07:33
http://www.adressa.no/bil/article866031.snd

Ministeren deler synet om at HY er mest interessant innen tungtransporten (se helt nederst i artiklen)

"– Konkurranse er bare bra. Og de skal begge ha en fair sjanse, med like fordeler. Vi politikere skal ikke velge for dere, men vi skal gi folk muligheten til å velge selv."

Da er det svada å la HY biler kjøre i kollektivfeltet når EL biler ikke har lov. Skal den "beste vinne" blandt nullutslippsbiler MÅ det være like premisser over det hele. At det er "færre HY biler og dermed bør de få flere fordeler" gir bare mening dersom HY hadde vært en bedre , mer miljøvennlig løsning enn EL

Det blir litt som å si at noen tror at jorden er rund og noen er flat, og at staten skal være nøytrale og vil ikke påvirke hvilket syn som skal vinne. Derfor vil staten subsidiere utviklingen av globuser som er flate, fra Spetalens flat-globusfabrikk, siden det allerede finnes så mange runde globuser i skoleverket. Så får markedet avgjøre hva som er mest rett.

Spetalen uttaler i en kommentar om at jorden gjerne kan være flat for hans del, bare han tjener penger på det. Og takker samtidig Ola Elvestuen for samarbeidet, og gir flat jord-prisen 2016 til Solveig Schytz.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

citro1cx

Sitat fra: Chivas på fredag 25. november 2016, klokken 13:24

Er ikke så sikker på at det blir så lett å stoppe hydrogengalskapen. Det er big money og på ett eller annet vis vil det bli presset igjennom/forsøkt presset igjennom slik at elbiler dessverre fort kan bli presset ut.

interessant å se hvem som står ved siden av miljøminister Vidar Helgesen. Odd Reitan, en av norges mest suksessfulle forretningsmenn som startet hele Rema eventyret for noen 10 år siden. Denne mannen får som regel penger ut av sine investeringer, og er nok "in it for the money" også denne gangen. Skal bli spennende å se om han lykkes denne gangen også... eller om han rett og slett har blitt bevisst, og ønsker å bruke sine penger på å redde miljøet.

Gardin

Sitat fra: doldis1 på fredag 25. november 2016, klokken 01:04
@ Gardin.  ;D Aner jeg en liten touch av ironi i ditt innlegg 1930?
Oi, der ble jeg avslørt :)

Elmo

Sitat fra: Panduck på fredag 25. november 2016, klokken 08:28
Da er det svada å la HY biler kjøre i kollektivfeltet når EL biler ikke har lov. At det er "færre HY biler og dermed bør de få flere fordeler" gir bare mening dersom HY hadde vært en bedre , mer miljøvennlig løsning enn EL

HY blir nok kastet ut av kollektiivfeltet de og . . . . når det blir mange av dem . . . . engang i 2086 kanskje ;D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Måkemannen

Når jeg leser om hydrogensatsingen, får jeg litt følelsen av kassett formatet som Philips lanserte på begynnelsen av 90 tallet.

DCC.

Noen som husker det? Vel, det kom på markedet, men prosjektet ble skrinlagt i 96. Teknisk helt greit, men også der skulle man "lappe på gammel infrastruktur" av en eller annen grunn.

Elbilen er dagens streaming. Fossilbiler er kassett og VHS spillere.

stefse

Litt av greia med hydrogen er at det gir eksisterende energiselskaper(fossile) anledning til å fortsette med å eie infrastrukturen.
NEL var nylig ute med en anonnse som indikerte noe i retning av "Vi er redningsplanken for at dere oljeselskaper kan fortsette med nedstrømsaktivitet"
Trokke det nødvendigvis funker så bra i det delingsamfunnet vi er på vei inn i  :) 8)

Hydrogen har noe potensiale i langdistanse transportindustri, men det er langt frem enda.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

haggen

Det er kanskje det som er eneste faren, det er store penger i å selge drivstoff, og mange som vil tjene på at hydrogen vinner frem vs el. Når jeg diskuter elbil med folk som ikke har kjøpt enda så forstår dem ikke at hjemme landing er den store fordelen vi elbil eiere har vs fossil.  Starte med full tank hver dag om man vil og til en pris som er uslåelig.

ladov

For 10 år siden så var hydrogen tilsynelatende den eneste farbare veien for å oppnå nullutslippsbiler. Jeg sier tilsynelatende for de få innvidde visste nok allerede den gang at det var betydelige teknologiske og økonomiske hindre i veien før hydrogenbilen kunne bli allemannseie. På samme måte så var batteribilen sett på som et leketøy som ikke kunne sies å ha noen stor fremtid. At det var så 'enkelt' som å sette store nok batterier i bilen var det åpenbart få som tenkte på. Nå har elbilen utviklet seg voldsomt mens hydrogenbilen står på stedet hvil men jeg mistenker at for mange som ikke har satt seg særlig inn i teknikken så er fortsatt batteribiler noe som umulig kan funke i lengda mens hydrogenbilen er fremtiden..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA