Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

aronesen

Eller denne. Trenger ingen infrastruktur. Fylle tanken en gang og når tanken er tom, kan barnebarnet til barnebarnet ditt fylle den opp igjen.. http://www.dagbladet.no/2013/11/08/tema/aller/motor/dinside/bil/30221690/
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Amoss

Sitat fra: eivhelle på fredag 18. mars 2016, klokken 20:08
http://www.greencarcongress.com/2016/03/20160301-daimler.html

Daimler er i hvertfall i gang med å planlegge for fremtiden.

Joda, men ikke helt etter som jeg har forstått. Dette skal visstnok kun være en "batteri pakke" fabrikk som produserer ferdige batteripakker til bilene basert på innkjøpte battericeller fra andre. (Mens VAG's tidligere omtalte strategidokument omtalte at de helst kjøpte batteripakkene ferdig fra en batteriprodusent.)

One down, the rest to go...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

#1607
Sitat fra: stefse på fredag 18. mars 2016, klokken 20:06Toyota klarer seg nok.
Men brenselscelle altså Hydrogen i dette tilfellet er egentlig ikke så interessant for den jevne privatbil overhodet. Av grunner som pris, tilgjengelighet og kompleksitet på utstyret.
Derimot er det meget interesant for tyngre kjøretøy, tunge industrimaskiner, tog og nærskipsfart som bruker stempelmotorer i dag. Alt av tyngre maskineri som har et variabelt lastnivå vil kunne dra nytte av kombinasjonen brenselscelle og batteridrift. Det er urealistisk å tro at man kan lage så mange batterier at det vil kunne dekke lagringsbehovet for slik tung bruk. Dessuten synker enhetsprisen pr lagret kWh med den fysiske størrelsen på hydrogentanken, det samme skjer ikke i like stor grad for batteri. Det er ikke spesielt god industriell økonomi å putte forholdsvis komplekse lagringsystemer for hydrogen i småbiler for å lagre de beskjedne mengdene som trengs.
Jeg er ganske sikker på at alle de tingene du nevner vil benytte batterier. Noen eksempler på mulighetene:

http://cleantechnica.com/2015/07/10/bmw-scherm-pilot-40-ton-electric-truck/
http://www.tu.no/artikler/industri-kjoreledningen-sparer-lastebilene-for-80-90-prosent-drivstoff/223815
http://www.tu.no/artikler/industri-kranene-pa-skipet-skal-generere-strom-nar-lasten-senkes/223354
http://www.tu.no/artikler/industri-her-kjorer-toget-helt-uten-kjoreledning/223744
http://www.tu.no/artikler/dette-skipet-er-utslippsfritt-og-har-ingen-mennesker-ombord/231695

Alle eksemplene dine benytter mye energi i løpet av et år, og da er det mye å spare på drivstoffkostnader som er en femtedel av kostnadene ved hydrogen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

stefse

Ja, dette er fine case studier, men effektivitet og teknologisk plausibilitet i en mindre skala er ikke alt. Hvis du begynner å regne på det faktiske energibehovet i transport og industrisektoren vil du se at tilgang på råmaterialer og tilvirkning av batteripakker vil bli en begrensende faktor i lang tid fremover. Hydrogen, LNG og brenselsceller i kombinasjon med batterier, vil være et viktig bidrag for å effektivisere og 'grønnifisere' de tyngre transportoppgavene i større skala. Det gjør ingenting om jeg tar feil, men jeg ser iallefall dette som det mest plausible scenariet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kos

Da er vi tilbake til en del av problemstillingen i denne laaaange og interessante tråden - energibærer - om jeg ikke tar helt feil så er energibærere som kan utfylle batterier faktisk svært viktig. Da batterier på både lang sikt og kort sikt ikke klarer å forsyne markedet. Da er energibærere et svært viktig om ikke en premiss leverandør for det grønne skiftet. Og da blir hydrogen forskning og hydrogen biler med ett ikke så dumt på veien til kunnskap om energibærere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: stefse på fredag 18. mars 2016, klokken 23:29
Ja, dette er fine case studier, men effektivitet og teknologisk plausibilitet i en mindre skala er ikke alt. Hvis du begynner å regne på det faktiske energibehovet i transport og industrisektoren vil du se at tilgang på råmaterialer og tilvirkning av batteripakker vil bli en begrensende faktor i lang tid fremover. Hydrogen, LNG og brenselsceller i kombinasjon med batterier, vil være et viktig bidrag for å effektivisere og 'grønnifisere' de tyngre transportoppgavene i større skala. Det gjør ingenting om jeg tar feil, men jeg ser iallefall dette som det mest plausible scenariet.
Råvarer er ikke en utfordring. Men du har rett i at tilgang på batterier er en utfordring.

Men her må man huske på at jo tyngre bruk man snakker om, jo mer penger er det å spare, og da har man også råd til å betale mer. Dette er akkurat som på elbiler, kjører man 100k km per år som f.eks taxi, så kan det fort lønne seg å kjøpe en Tesla. Besparelsene på drivstoff blir i området 50k/år.

Dette betyr at et eventuelt press på batteriproduksjonskapasitet vil merkes først i de områdene der man ikke får like god nytte av batteriene. Typisk personbiler, backup-batterier, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Hva med batterier til PC - mobil telefoner osv - prisen vil gå opp - eller tar jeg feil.

stefse

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 18. mars 2016, klokken 23:38
Sitat fra: stefse på fredag 18. mars 2016, klokken 23:29
Ja, dette er fine case studier, men effektivitet og teknologisk plausibilitet i en mindre skala er ikke alt. Hvis du begynner å regne på det faktiske energibehovet i transport og industrisektoren vil du se at tilgang på råmaterialer og tilvirkning av batteripakker vil bli en begrensende faktor i lang tid fremover. Hydrogen, LNG og brenselsceller i kombinasjon med batterier, vil være et viktig bidrag for å effektivisere og 'grønnifisere' de tyngre transportoppgavene i større skala. Det gjør ingenting om jeg tar feil, men jeg ser iallefall dette som det mest plausible scenariet.
Råvarer er ikke en utfordring. Men du har rett i at tilgang på batterier er en utfordring.

Men her må man huske på at jo tyngre bruk man snakker om, jo mer penger er det å spare, og da har man også råd til å betale mer. Dette er akkurat som på elbiler, kjører man 100k km per år som f.eks taxi, så kan det fort lønne seg å kjøpe en Tesla. Besparelsene på drivstoff blir i området 50k/år.

Dette betyr at et eventuelt press på batteriproduksjonskapasitet vil merkes først i de områdene der man ikke får like god nytte av batteriene. Typisk personbiler, backup-batterier, osv.

Poenget var bruk i større nyttekjøretøyer som lastebiler for langtransport, tog, bulldosere, kystfraktere osv. Transportmidler hvor stillstand grunnet lading driver bunnlinja ned. Så kan man begynne å regne på batterier som skal dekke de 2MWh (20 Tesla batterier) lastebilen må ha med for å klare en tur med fersk laks til kontinentet, eller de 15MWh+ man må ha lagret på brønnbåten for å nå neste havn (som forhåpentligvis har 5MW med effekt tilgjengelig på kaia), kontra hydrogentanker og brenselsceller som man fyller opp ved convenient stop. Svaret er nok ikke enten eller, men både og.
Skal man lagre all energien på batteri, blir det en hel...tes mengde batterier å produsere, mens hydrogen bare behøver en større tank.
Du må begynne å tenke MegaWatt Espen. For personbiler så har vi allerede Tesla, få behøver mer rekkevidde og raskere refueling enn det. Disse hydrogenbilene er mest å regne som småskala testanlegg.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rapid

#1613

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut


OlavEmil

Hydrogenbilen til Spetalen kan visst gå ti mil med berre ein kg hydrogen liggjande laust i baksetet. Så utruleg praktisk med all den sparte vekta på tank, verneutstyr, slangesystem, for ikkje å snakke om om ein måtte hatt ein gigantisk hydrogengenerator som produserte straum av denne kiloen med hydrogen...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kos

Sitat fra: OlavEmil på torsdag 21. april 2016, klokken 18:24
Hydrogenbilen til Spetalen kan visst gå ti mil med berre ein kg hydrogen liggjande laust i baksetet. Så utruleg praktisk med all den sparte vekta på tank, verneutstyr, slangesystem, for ikkje å snakke om om ein måtte hatt ein gigantisk hydrogengenerator som produserte straum av denne kiloen med hydrogen...

Spetalen er noe for seg selv - sist så hadde han ikke oppdaget at Model s har et stort bagasjerom og trodde at det var en bitteliten sportsbil - så kjøpte han seg opp i papir og hadde klokketro på avispapir til tross for at han selv satt å leste avisene på nettet - nå tror han at hydrogen vil konkurrere ut batterier i elbiler. Da må han beklagelig klare det kunst stykket å få all energien til hydrogen produksjon gratis og selv da blir hydrogen bilen dyrere å kjøre med enn elektrisk bil med batteri - markedet kommer til å være nådeløs - men Spetalens 300 millioner satser han vel å få refundert av en heller blind stat, med oljefond - ops - der kom jo olje krisen og da er det ingen rik onkel til Spetalen lenger. - så jeg tror at Spetalen kan regner med spetakkel som inntekt. 

Trond.Strom

Sitat fra: Mippen på torsdag 21. april 2016, klokken 17:04
Nytt fra Spetalen.

http://e24.no/bil/elon-musk/spetalen-usikker-paa-teslas-fremtid/23664052

fantastisk artig at han tenker at hydrogen vinner fordi det er billigere.... Ser man på utviklingen av de to energilagringsformene som diskuteres i transport har vel ikke hydrogen utviklet seg fortest. Mulig hydrogen plutselig blir ekstremt billig over natten? eller nei, det var om 10 år ja....

tomrh

Spetalen er ingen langsiktig investor. Han startet karriæren allerede i 9. klasse med kortsiktig kjøp og salg av aksjer. Husker jeg leste en aksjebok fra Hegnar om hvordan kjendisinvestorene fikk sin suksess, og Spetalen er en dyktig trader, den mest kortsiktige av de som ble omtalt. Spetalens tro på hydrogen ligger mer i at det er en trend i tiden som kan komme til å ta av på kort sikt fordi mange nok tror på det, nok til å kunne selge seg ut mens hype'n er på topp.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA