Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

e-curious

Jeg tror ikke det skal mange ulykkene til før hydrogenbiler er ganske dødt.  Folk kjøper ikke noe de tror er utrygt.  Når det gjelder branner så er det bare å se på oppmerksomheten elbil branner har fått, jeg er ikke sikker på at oppmerksomheten hydrogen-ulykke vil bli mindre.

Elmo

Sitat fra: e-curious på lørdag 05. mars 2016, klokken 15:04
Jeg tror ikke det skal mange ulykkene til før hydrogenbiler er ganske dødt.
Sjekk bare denne. (Sitat:) "Hele bygget er evakuert. . . . Det skal være den svært brann- og ekslosjonsfarlige gassen hydrogen som skal ha lekket ut. "
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

MagnusT

Var dette en ulykke? Ble noen skadet? Var det noen materielle skader? Så vidt jeg kan se virket systemene som de skulle og hendelsen ble bsre det, en hendelse.

Øyvind.h

Ser ut til å ha gått helt fint. Gode rutiner og nødetater innkoblet. Alle i nærheten umiddelbart evakuert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Det blir sjelden veldig farlig når man er klar over hva som skjer og kan gjøre nødvendige tiltak. Derimot kunne det blitt farlig hvis man hadde et større utslipp uten at noen var klar over hva som skjedde.

Hvis folk hadde installert hydrogensensorer i garasjen sin og hadde et system for rask utlufting ved behov, ville det vært små sjanser for at det skjedde noen alvorlige hendelser i forbindelse med en lekkasje. Men jeg tror det vil være vanskelig å få solgt denne teknologien til folk siden man da samtidig stempler hydrogen som potensielt farlig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

e-curious

@Elmo:  Hydrogentanken som gikk lekk i metalurgibygget på NTNU var på 60 liter.  Hvor stor er hydrogentanken i en bil, fks Miura?

Elmo

Sitat fra: e-curious på søndag 06. mars 2016, klokken 12:41
Hvor stor er hydrogentanken i en bil, fks Miura?
For å få en rimelig rekkevidde (40-50 mil) så må de vel ha ca 5kg tank.
Sitat fra: eivhelle på torsdag 03. mars 2016, klokken 11:47
5 kg hydrogen tar opp 59700 liter ved normalt trykk og må derfor komprimeres kraftig for å få plass innenfor et rimelig volum. Ved 700 bar trykk er man nede på et netto volum på ca. 125 liter, men tar man med trykktankene vokser dette fort til nærmere 200 liter. Så man sitter da igjen med et par lite plasseringsvennlige trykktanker, som tar opp rundt 4 ganger så stort volum som det man trenger i en vanlig dieselbil, som har dobbelt så lang rekkevidde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sigurdi

Skrevet tidligere i denne tråden.
Ulykken som tok 2liv på Hærøya Porsgrunn var ca 5kg Hydrogen som hadde samlet seg oppunder taket.

Største problemet jeg ser et nye garasjer bygd etter nye byggekrav der det er tett plast mellom etasjer.
Ved lekasje vil hydrogen samle seg ved høyeste punkt og når eier kommer inn og skrur på lyset har man både brennbar gass og tennkilde tilstede.

Dette lar seg enkelt løse ved å ha god lufting men tror dere hvermansen tenker på dette?
Samtidig bør jo nye biler være tette og fine problemene starter når utstyr blir gammelt.
Vi har hatt ulykker med propan og det er tyngre en luft og siver ned og ut, Hyrdogen er motsatt tankegang.

I industrien brukes kostbare gass detektorer for å varsle om lekkasjer, både personlige og fast montert rundt i anlegg, blir mye greier.

Som rema 1000 reklamen, Det enkle er ofte det beste. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

MagnusT

Batterier er heller ikke helt ufarlige, men det betyr ikke at vi ikke benytter dem allikevel. Man kan jo bare nevne Boeing sin Li-ion brann f.eks. Eller en av disse hendelsene tatt fra Lithium-Ion Batteries Hazard and Use Assessment (http://www.nfpa.org/research/fire-protection-research-foundation/projects-reports-and-proceedings/hazardous-materials/other-hazards/lithium-ion-batteries-hazard-and-use-assessment):

November 4, 1995:127 An explosion occurred at a Sony battery factory in
Koriyama City, Japan, where cylindrical lithium-ion batteries for notebook
PCs were manufactured. The fire occurred on the floor where batteries
underwent final testing. Cells in this location were stored in racks 4-high
under ambient temperature conditions.128 Ultimately, approximately 3 million
cells burned, 7,000 m2 of facility was damaged and two people were injured.
• August 1997:129 An explosion occurred at the Matsushita Battery Industry
factory in Moriguchi, Osaka. The owner of the factory, T&T Dream, was a
subcontractor for Matsushita. The factory carried out charge/discharge and
check processes of cylindrical lithium-ion batteries. Cells in this location
were stored on thirteen layers under ambient temperature conditions.128
Ultimately, approximately 1.22 million cells burned, 1,700 m2 of facility was
burned, buildings within a 175 m radius were damaged, and two people were
injured.
• August 2008:130 A fire occurred at Batterie-Montage-Zentrum (BMZ) in
Karlstein, Germany. The fire destroyed a production area and a warehouse.
• September 2008:131 A large format lithium-ion battery that was undergoing
testing at Yardney Technical Products in Pawcatuck Connecticut caught fire.

eivhelle

Så vidt jeg kan se var det ingen dødsfall i forbindelse med disse ulykkene.

Hvis man lister opp katastrofer som har skjedd i forbindelse med ulike typer industrier er det vel sjelden at skadeomfanget har vært så lite som det som beskrives her.

At det skjer ulykker i forbindelse med bruk av batterier, er ingen stor nyhet. Jeg husker fortsatt historien om han som skulle seriekoble en haug av battericeller for å lage et høyspent batteri, og koblet pluss mot minus gjentatte ganger helt til alle cellene var koblet. Desverre smalt det høyt da han laget den siste koblingen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

bosonic

Dette viser et av de mange feilskjær en slik diskusjon ofte tar. All menneskelig aktivitet innebærer alltid en større eller mindre fare for ulykker.

Menneskelig feil heter det visst  ;)

Produksjon av Lithiumbatterier er farligere enn produksjon av Blybatterier, så enkelt er det.
Med så stor produksjon som det nå er av Lithiumbatterier kan vi vel trygt si at de har knekket sikkerhetskoden?

Oppbevaring og bruk av eksplosjonsfarlige gasser må vel kunne sies å ha en annen fareklasse enn lithiumbatterier ?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

eivhelle

#1511
http://www.tu.no/artikler/ny-rapport-foreslar-elbilfordeler-til-det-er-50-000-hydrogenbiler-pa-veien/320931

Her ønsker man ikke bare å fortsatt ha samme fordeler som batteri elektriske biler, men i tillegg aktiv subsidiering og for eksempel tvinge bensinstasjoner til å investere i hydrogenpumper. Vel, hvis det siste blir tilfeller er det et effektivt tiltak for å få lagt ned flest mulig bensinstasjoner.

Jeg ser ingen grunn til at hydrogenbiler skal ha andre fordeler enn batteribiler. Og skal staten støtte fyllestasjoner for hydrogen får de bruke samme beløp pr. bil for å bygge infrastruktur for lading av elbiler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Lokführer

Mange virker opprørt over elbilincentivene, men hydrogenincentivene med dyre subsidier kommer virkelig til å sette sinnene i kok. Det tar nok ikke lang til før første "Vi som ønsker hydrogenbilen dit pepper'n gror."
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jensjacob

Sitat fra: Lokführer på torsdag 10. mars 2016, klokken 09:45
Mange virker opprørt over elbilincentivene, men hydrogenincentivene med dyre subsidier kommer virkelig til å sette sinnene i kok. Det tar nok ikke lang til før første "Vi som ønsker hydrogenbilen dit pepper'n gror."

Det tror jeg ikke nødvendigvis.
Hydrogenbilerne kan have alle de incentiver det skal være. Så længe der kun kører 5 vil Hr. og Fru.  Norge være inderlig ligeglade.
Men hvis antallet begynder at nærme sig de 20000 eller der omkring, så skal det nok begynde at skure i øjnene på den jævne nordmand - og dansker for den sags skyld hvis det foregik i DK.   ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jensjacob

He..he.. dem der er mest oprørte er nok dem der kører elbil  ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA