Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32 A hjemmelading - Anbefalinger og erfaringer

Startet av Mippen, tirsdag 09. september 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

MagnusT

Strekningen Lysaker – Høvik har en årsdøgntrafikk på 80.000 – 90.000 kjøretøy og vil få en hydrogenstasjon i år. Alle de som kjører der vil ikke trenge å "mye tid på å kjøre til/fra fyllestasjoner" siden de kjører forbi en stasjon nesten hver dag allikevel.
Det er helt urimelig å forvente at en infrastruktur skal ha samme dekningsgrad som gammel infrastruktur som er bygget ut over en periode på hundre år. Tigjengeligheten til hydrogen vil gradvis bli bedre og kan bygges ut i takt med tilgjengeligheten av biler. Imens får de som ikke har tilgang til hydrogen klare seg med andre typer biler.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 09:15Det er helt urimelig å forvente at en infrastruktur skal ha samme dekningsgrad som gammel infrastruktur som er bygget ut over en periode på hundre år. Tigjengeligheten til hydrogen vil gradvis bli bedre og kan bygges ut i takt med tilgjengeligheten av biler. Imens får de som ikke har tilgang til hydrogen klare seg med andre typer biler.
Hva med å ha like god dekning som Model S hadde fra dag 1?

Fra dag 1 var det uproblematisk å kjøre Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen over fjellet og Oslo - Kristiansand. Ett år senere var det meste sør for Trondheim dekket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 09:15Imens får de som ikke har tilgang til hydrogen klare seg med andre typer biler.

Det må nesten bli slik. Og da må veldig mange klare seg uten hydrogenbil. Argumentet om 100 års utbyggingstid kan brukes motsatt vei også..

MagnusT

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. mars 2016, klokken 09:31
Hva med å ha like god dekning som Model S hadde fra dag 1?

Fra dag 1 var det uproblematisk å kjøre Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen over fjellet og Oslo - Kristiansand. Ett år senere var det meste sør for Trondheim dekket.

Men alle kjøper jo ikke Model S, så det kan jo ikke være svaret på alle problemer.

Sitat fra: Ferry på fredag 04. mars 2016, klokken 10:08
Det må nesten bli slik. Og da må veldig mange klare seg uten hydrogenbil. Argumentet om 100 års utbyggingstid kan brukes motsatt vei også..

Ja, i starten må mange klare seg uten hydrogenbil, akkurat som mange må klare seg uten batteribil fordi det ikke finnes noe godt tilbud til dem. (Noe kjøpsstatistikken helt klart viser siden selv med så gode incentiver er det bare 15% av nye biler som er batteribiler.).
Hvis vi skal nå målet om nullutslipp i personbilsektoren innen 2050, må vi ha høyere vekst i nybilsalget av nullutslippsbiler enn det vi har sett de siste fem årene. Da er det urovekkende å se at elbilsalget har flatet ut på 16-18% det siste året.

Øyvind.h

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 10:21
Men alle kjøper jo ikke Model S, så det kan jo ikke være svaret på alle problemer.
Prismessig ser det ut til at hydrogenbilene vil legge seg rundt der Model S vil ligge med en mer normal dollarkurs. Tar man driftskostnader med blir de sikkert ikke særlig ulike.
Så hydrogenbilen blir dermed et alternativ i prissjiktet Model S opererer i per i dag.

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 09:15
Strekningen Lysaker – Høvik har en årsdøgntrafikk på 80.000 – 90.000 kjøretøy og vil få en hydrogenstasjon i år. Alle de som kjører der vil ikke trenge å "mye tid på å kjøre til/fra fyllestasjoner" siden de kjører forbi en stasjon nesten hver dag allikevel.
Flott for de som bor i Oslo vest og som kjører bil der hver dag. Jeg bor i samme by, men i Oslo øst. Og jeg sykler til jobb hver dag. Det ville være helt utenkelig å kjøpe en bil som krever at jeg må kjøre til andre siden av byen for å fylle. Hvis vi glemmer fordelen ved å kunne lade hjemme, og prisforskjellen på drivstoff, så forventer jeg maks noen kilometer til nærmeste fyllestasjon. Shell på Kastellet eksempelvis.

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 09:15
Det er helt urimelig å forvente at en infrastruktur skal ha samme dekningsgrad som gammel infrastruktur som er bygget ut over en periode på hundre år.
Ja elbilen har sånn sett en enorm fordel med et utbygget strømnett. Kontakter finnes det millioner av allerede. Strømmen er over alt. De som bor i blokker i byen uten tilstøtende private parkeringsplasser må riktignok belage seg på offentlige stolper, leie privat parkeringsplass med strøm eller hurtiglading. Men alle andre har, eller kan relativt lett få, tilgang til strøm hjemme.

Sånn sett er kanskje første interessante segment for hydrogenbiler personer som bor i blokk, har god råd og overhodet ingen mulighet for å skaffe tilgang til strøm er de parkerer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Det som er interessant er salget av elbiler + hybridbiler - det salget forteller nemlig om hvilken vei vi går. Så er det slik at med dagens biler så er det kun Tesla som kan kjøre som en bensinbil - de andre er urbane biler for et liten andel av bilsalget - når model 3 og bolt kommer med rekkevidde over 25 mil så er markedet annerledes enn for dagens elbiler.

Så å si at det flater ut er helt naturlig - markedet av biler som klarer toppen 13 mil om vinteren er begrenset. men om man ser det sammen med hybrider så ser et langt større marked, og det skal bli artig å se hva som skjer når bolt og model 3 kommer.

Det som kan få det til å flate full ut er insentivene som er satt under press. Om det skjer før markedet er modent så er jeg redd at da vil vi få en tilbakegang på utviklingen, og bensinbiler og hybridbiler blir hva markedet vil ha.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 10:21Men alle kjøper jo ikke Model S, så det kan jo ikke være svaret på alle problemer.
Model S er så klart ikke svaret på alle problemer, til det er den for dyr. Men den er ca like dyr som Mirai &co, og har nesten like god rekkevidde, så sånt sett er den sammenligbar med dagens hydrogenbiler.

Om et par år vil vi ha flere langtrekkende rimelige elbiler på markedet, blant annet Tesla Model 3, Opel Ampera-e og neste generasjon Nissan Leaf. Da kan vi begynne å snakke om svaret på alle problemer.
Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 10:21Ja, i starten må mange klare seg uten hydrogenbil, akkurat som mange må klare seg uten batteribil fordi det ikke finnes noe godt tilbud til dem. (Noe kjøpsstatistikken helt klart viser siden selv med så gode incentiver er det bare 15% av nye biler som er batteribiler.).
Hvis vi skal nå målet om nullutslipp i personbilsektoren innen 2050, må vi ha høyere vekst i nybilsalget av nullutslippsbiler enn det vi har sett de siste fem årene. Da er det urovekkende å se at elbilsalget har flatet ut på 16-18% det siste året.
Det er sant at salget har flatet ut, men det vil ta seg opp igjen når de langtrekkende rimelige elbilene kommer på markedet. En annen positiv utvikling er at salget av plug-in hybrider har økt veldig, og til sammen har ladbare biler en markedsandel på nærmere 28%.

Når man har kjøpt plug-in hybrid og vent seg til å kjøre denne, med lading, osv, så er steget til elbil i neste runde betydelig mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

#1492
Litt morsomt å lese pressemeldingen fra UNO X.
https://www.ntbinfo.no/release/uno-x-kristiansand-kan-fa-hydrogenstasjon-i-2017?publisherId=7512272&releaseId=9750275

De skriver mellom annet dette:

"Hydrogenbiler vil om få år være konkurransedyktige med bensin- og dieselbiler på pris, og behovet for avgiftslettelser begrenset. Derfor kan staten heller bruke midler til å sikre et godt utbygd nett av hydrogenstasjoner, frem til det er et tilstrekkelig antall hydrogenbiler på veiene og hydrogenstasjonene også blir økonomisk bærekraftige."

Min tolkning av dette er at staten kan fjerne avgiftslette på hydrogenbiler og bruke disse midlene til å subsidiere hydrogenstasjoner. Så da blir det nok skikkelig fart på utbyggingen. ::)

De skriver også :
"- Vi forventer at norske politikere sørger for å prioritere hydrogenstasjoner i Nasjonal transportplan 2018-2029. Foreløpige signaler er overraskende avventende. I et langstrakt land med en lang vinter er hydrogenbiler et svært godt nullutslipp-alternativ til bensin- og dieselbiler, sier Kulset i Uno-X Gruppen."

Ja det er overraskende at man ikke kaster seg over muligheten til å svi av mange titalls millioner på teknologi man ennå ikke vet om man kommer til å trenge.

Man kan for eksempel se på hvor mye staten har bidratt med til utbygging av hurtigladere. Det blir ikke mange hundrelappene pr. elbil. Derimot har UNO X fått 7,5 millioner til en hydrogenstasjon for å dekke behovet til en bilpark på noen titalls biler.

Jeg antar at det neste som kommer er at de etter å ha bygd stasjonene, forventer å få selge hydrogen avgifts- og momsfritt for å motivere folk til å kjøpe hydrogenbil (og for å kunne putte mest mulig penger i lomma selv).

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øystein16

SitatDet er sant at salget har flatet ut, men det vil ta seg opp igjen når de langtrekkende rimelige elbilene kommer på markedet. En annen positiv utvikling er at salget av plug-in hybrider har økt veldig, og til sammen har ladbare biler en markedsandel på nærmere 28%.

Når man har kjøpt plug-in hybrid og vent seg til å kjøre denne, med lading, osv, så er steget til elbil i neste runde betydelig mindre.

fredag

Sitat fra: MagnusT på fredag 04. mars 2016, klokken 09:15
Strekningen Lysaker – Høvik har en årsdøgntrafikk på 80.000 – 90.000 kjøretøy og vil få en hydrogenstasjon i år. Alle de som kjører der vil ikke trenge å "mye tid på å kjøre til/fra fyllestasjoner" siden de kjører forbi en stasjon nesten hver dag allikevel.
Det er helt urimelig å forvente at en infrastruktur skal ha samme dekningsgrad som gammel infrastruktur som er bygget ut over en periode på hundre år. Tigjengeligheten til hydrogen vil gradvis bli bedre og kan bygges ut i takt med tilgjengeligheten av biler. Imens får de som ikke har tilgang til hydrogen klare seg med andre typer biler.

Det er urimelig å forvente at det skal bygges opp svært kostbar landsdekkende infrastruktur for hydrogenbil, som det er svært usikkert om vil bli brukt eller om det har noe miljømessig effekt.

Det har i lang tid vært hydrogenfyllestasjoner i Oslo-området, uten at det har gjort noe utslag i salget av hydrogenbiler.

Det er ikke hydrogenfyllestasjoner det er mangel på. Det er mangel på hydrogenbiler som folk vil ha og ønsker å bruke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eivhelle

#1495
Norge er et vanskelig sted å bygge infrastruktur på grunn av store avstander og spredt befolkning.

Da er det bedre å la andre prøve og feile i stedet for. For eksempel Danmark.
http://www.greencarcongress.com/2016/03/20160304-h2logic.html

Hvis man ikke lykkes med å få hydrogen til å fungere i Danmark vil det ikke fungere andre steder heller.

Vi har ikke hastverk med å få etablert fyllestasjoner for hydrogen i Norge. Så det vil være mer fornuftig å vente med de store investeringene og la andre prøve ut teknologien først. Norge har vært en pioner på uttesting av batteribiler, la noen andre ta seg av hydrogen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

epsilone6

Skjønner ikke at diskusjonen kan gå på manglende infrastruktur når det grunnleggende problemet med hydrogen er hvor lite energieffektivt det er. Fremstilling av rent hydrogen, kompresjon, transport og ikke minst selve brenselcellens effektivitet, det er bare håpløst energikrevende når en ser på hvordan energi produseres i verden i dag. Det er i hvert fall ikke noe klimatiltak med dagens teknologi.

e-curious

HINDENBURGS SISTE FERD
I kappløpet om å beherske luftrommet fremstår luftskipet Hindenburg lenge som en vinner. Zeppelineren er i føringen med luksuriøse reiser over Atlanteren, og luftskipet blir regnet som et symbol på fremskrittet og menneskets tekniske kunnskap. Men en skjebnesvanger ­maikveld i New Jersey i USA skal en gnist komme til å forandre alt.

http://www.side3.no/historie/hindenburgs-siste-ferd/3423199178.html

kos

Nå var dette et ikke så lite mislykket stykke fly historie - det var av mangel av helium at man brukte hydrogen og det i seg selv var årsaken til fadesen.

eivhelle

Hindenburg ulykken skjedde fordi man undervurderte den potensielle faren ved å bruke hydrogen i et luftskip.

Skal vi overføre dette til temaet hydrogenbiler, så er min frykt at man undervurderer de potensielle farene ved å lagre hydrogen under ekstremt trykk i et stort antall enheter, som kontrolleres av personer som tror dette er fullstendig trygt og derfor ikke tar noen som helst forhåndsregler for å unngå farlige situasjoner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA